Katalog Anna Wasiluk, 2016-10-13 Kraków Różne, Sprawozdania Sprawozdanie z pracy świetlicy szkolnej w roku szkolnym 2015/2016Sprawozdanie z pracy świetlicy szkolnej w roku szkolnym 2015/2016 ZADANIA WYNIKAJACE Z PLANU PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ ORAZ PLANU PRACY W GŁÓWNYCH OBSZARACH DZIAŁALNOŚCI SZKOŁY: Praca wychowawcza w świetlicy przebiegała zgodnie z planem pracy wychowawczej, z uwzględnieniem wynikających z kalendarza rocznic i świąt w oparciu o Plan Pracy Szkoły oraz Program Profilaktyki. 1. Zorganizowanie pobytu uczniów w świetlicy: Pracę w roku szkolnym 2015/2016 świetlica rozpoczęła „Dniem Otwartym”- 1 września 2015 r. Był to czas w którym, rodzice i opiekunowie dzieci mogli zapoznać się z głównym pomieszczeniem świetlicy, jej funkcjonowaniem, Regulaminem Świetlicy oraz programem zajęć. Mogli również porozmawiać z wychowawcami, a przede wszystkim dokonać zapisu dzieci do świetlicy. W pierwszym okresie roku szkolnego 2015/2016 do świetlicy uczęszczało 359 uczniów, w tym: klasy I: 93 uczniów, klasy II: 94 uczniów, klasy III-VI: 172 uczniów (73 uczniów z klas III, 56 uczniów z klas IV, 32 uczniów z klas V i 11 uczniów z klas VI). W drugim okresie roku szkolnego 2015/2016 do świetlicy uczęszczało 365 uczniów, w tym: klasy I: 96 uczniów, klasy II: 96 uczniów, klasy III - VI: 173 uczniów (73 uczniów z klas III, 59 uczniów z klas IV, 32 uczniów z klas V i 9 uczniów z klas VI). Świetlica czynna była od poniedziałku do środy w godzinach 630-1035, czwartek, piątek 630-940 oraz 1130-1700. Opiekę wychowawczą nad uczestnikami zajęć sprawowało dwóch pełnoetatowych wychowawców oraz sześciu wychowawców świetlicy zatrudnionych w niepełnym wymiarze godzin, zgodnie z rozkładem godzin pracy w świetlicy szkolnej. Ze względu na dużą frekwencję uczniów zajęcia poranne, między godziną 715-745 odbywały się w 2 salach: świetlicy głównej oraz sali 28 lub 29 (kl 1- 3), natomiast zajęcia popołudniowe odbywały się w 11 salach: • Klasy 1: pomieszczeniach świetlicy 12A, salach lekcyjnych nr 28 i 29 • Klasy 2: salach lekcyjnych nr 33, 38 i 39 (raz w tygodniu s.27) • Klasy 3 - 6: salach lekcyjnych nr 8, 21, 22, 28, 29, 36. 2. Integrowanie społeczności świetlicowej: Na początku roku szkolnego 2015/2016 w każdej grupie świetlicowej zostały ustalone zasady współżycia w grupach świetlicowych, które były utrwalane przez cały rok szkolny. Wychowawcy szczególną troską i opieką otoczyli nowych uczestników zajęć świetlicowych, w tym dzieci z klas pierwszych (zwłaszcza sześciolatki), starając się wdrożyć ich do zachowania zgodnego z zasadami obowiązującymi w świetlicy i sprawić by dobrze zaadaptowali się do warunków w niej panujących. W związku z tym organizowano zabawy i zajęcia sprzyjające wzajemnemu poznaniu się dzieci i integracji uczniów, szczególnie z różnych klas pierwszych. Wspólnie z dziećmi opracowano zasady zachowania podczas pobytu w świetlicy szkolnej. W listopadzie zorganizowano w świetlicy zajęcia, gry, zabawy i konkursy w związku z obchodami „Światowego Dnia Pluszowego Misia” (w klasach starszych zajęcia tematyczne „Jak to z miśkami było i jest”). Jednym z celów dnia była integracja dzieci w grupie świetlicowej. Uczniowie poznali historię powstania Święta Pluszowego Misia oraz historię produkcji pierwszej maskotki. Aktywnie uczestniczyły w zabawach, śpiewając piosenki o misiach, prezentując własne maskotki. Poznały także inne misiowe postacie występujące w wielu różnych bajkach. W maju uczniowie klas pierwszych uczestniczyli w zajęciach świetlicowych z okazji „ Święta Polskiej Niezapominajki”. Celem zajęć było zapoznanie dzieci z historią Święta Niezapominajki, wdrażanie do umiejętności rozpoznawania i wyrażania uczuć, kształtowanie uczucia empatii, uwrażliwianie na konieczność właściwego odnoszenia się wobec innych, wdrażanie do zgodnej współpracy w grupie. 3. Wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa uczniów: We wrześniu zorganizowano „Dzień pierwszej pomocy” w ramach obchodów Światowego Dnia Pierwszej Pomocy. W tym dniu oprócz zajęć poświęconych tematyce pierwszej pomocy, uczniowie wszystkich grup świetlicowych uczestniczyli w szkoleniu praktycznym z zakresu pierwszej pomocy przygotowanym przez ratowników medycznych z 5 Wojskowego Szpitala Klinicznego z Polikliniką w Krakowie. Szkolenie odbyło się w 3 etapach, w których: • uczniowie nabyli praktycznych umiejętności wykonywania resuscytacji krążeniowo- oddechowej (RKO) ćwicząc na fantomach, • nauczyli się wykorzystywać i odpowiednio stosować środki opatrunkowe (mniejsze i większe opatrunki, bandażowanie, usztywnianie kończyn), • nauczyli się odpowiednio reagować w sytuacjach kiedy są częstowane smakołykami od osób obcych oraz dowiedzieli się dlaczego dzieci nie powinny pić napojów energetyzujących. Również we wrześniu, podczas zajęć tematycznych „Bezpieczna droga do szkoły” przypomniano dzieciom zasady bezpiecznego poruszania się po drogach publicznych, omówiono znaczenie znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej. W pierwszym okresie roku szkolnego, rozpoczęto całoroczny konkurs pt. „Zostań Mistrzem Świetlicy”. Konkurs prowadzony był w każdej grupie świetlicowej. Co miesiąc przyznawane były dyplomy oraz pochwały (pozytywna uwaga w dzienniku elektronicznym) w kategoriach: aktywność, czystość, koleżeńskość, cisza i wybierani byli mistrzowie danego miesiąca w tych kategoriach. Miało to na celu motywowanie dzieci do właściwych zachowań, aktywności na zajęciach, kształtowanie i promowanie postawy koleżeństwa oraz zdrowej rywalizacji. Podczas codziennego pobytu dzieci w świetlicy, wielokrotnie przypominano im zasady bezpiecznego zachowania się względem siebie, kolegów, koleżanek oraz względem osób dorosłych. Poruszano tematy dotyczące poszanowania własności prywatnej i społecznej, utrwalano nawyki kulturowe w życiu codziennym. Rządowy program wspomagania organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w latach 2015 – 2018 „Bezpieczna+”, nie był realizowany ze względu na brak materiałów edukacyjnych dla szkół. W maju bieżącego roku Kuratorium Oświaty ogłosiło konkurs wniosków o udzielenie wsparcia na działania realizowane w ramach tego programu. 4. Promowanie zdrowego i aktywnego stylu życia: Nauczyciele świetlicy klas I codziennie pełnili dyżury w stołówce szkolnej w trakcie spożywania posiłków przez uczniów klas pierwszych uczęszczających do świetlicy. Dyżury te i samo przygotowanie do obiadu, pozwalały wdrażać uczniów do czynności samoobsługowych podczas obiadu i do kulturalnego zachowania przy stole. Wychowawcy wszystkich grup świetlicowych systematycznie przypominali uczniom, szczególnie tym nie korzystającym ze szkolnej stołówki, o zjadaniu drugiego śniadania lub innych posiłków przygotowanych przez rodziców. Zachęcali do spożywania zarówno dodatków witaminowych podawanych podczas obiadu, jak i tych przyniesionych z domu. W trakcie zajęć korzystano z pomieszczeń wyposażonych, w ramach programu rządowego „Radosna szkoła”. Prowadzono w nich zabawy ruchowe, odprężające i relaksacyjne zgodnie z naturalnymi potrzebami rozwojowymi dzieci, związanymi z dużą aktywnością fizyczną. Organizowano też czas na zabawy edukacyjne i usprawniające małą motorykę (układanki czy kąciki tematyczne, zachęcające dzieci do zabaw i zajęć z rówieśnikami). Uczniowie mieli także możliwość wyciszenia czy relaksu podczas zajęć relaksacyjno- wypoczynkowych przy muzyce. Stosowano również metodę bajkoterapii, w której dzieci w przyjaznej atmosferze mogły poznawać świat uczuć i obowiązujących norm społecznych, odnaleźć siebie, oraz znaleźć potrzebne treści i rozwiązania w pokonywaniu własnych lęków. W pracy z dziećmi z wykorzystywano audiobook’i, miało to na celu rozwijanie wyobraźni dziecka, kreatywności. Był to też czas odpoczynku, wyciszenia i relaksu. W planie dnia świetlicy szkolnej uwzględniono zajęcia ruchowo - odprężające na świeżym powietrzu. W marcu podczas realizacji tematów poświęconych zdrowemu odżywianiu w grupach świetlicowych klas 2c i 2d oraz klas 4-6 zorganizowano spotkania ze specjalistą do spraw żywienia panią B. Kosibą nt. zdrowego żywienia i składników pokarmowych oraz z higienistką szkolną p. E. Niedzielską nt. bezpieczeństwa i higieny osobistej. W marcu podczas realizacji tematów poświęconych zdrowemu odżywianiu w świetlicy klas 2c i 2d zorganizowano zajęcia profilaktyczne podczas, których uświadamiano uczniom jaki jest negatywny wpływ hałasu na zdrowie człowieka. Podczas kolejnych zajęć uczniowie zapoznali się z budową oka oraz poznali sposoby dbania o oczy. Przy organizacji zajęć korzystano z modeli (oko, ucho), animacji i symulacji procesu widzenia i słyszenia. Uczniowie poznali także ciekawostki o bakteriach i dowiedzieli się jak się przed nimi bronić. W czerwcu uczniowie wszystkich grup świetlicowych mogli wziąć udział w konkurencjach sportowych Świetlicowej Olimpiady Sportowej, które miały na celu wskazanie dzieciom ciekawych form spędzania czasu na świeżym powietrzu. 5. Rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci: W ciągu całego roku szkolnego dzieci uczestniczyły w zajęciach zgodnych z planem dnia odpowiednio dostosowanych do grupy wiekowej dzieci: • „Zajęciach sprawnej rączki” - plastycznych • „W świecie dźwięków” - muzycznych • „Zabawach z literaturą”- lektura czasopism i książek • „Sprawnym świetliku”- zajęciach ruchowo - odprężających na świeżym powietrzu lub w sali w razie nieodpowiednich warunków pogodowych bądź przekroczonych norm zanieczyszczeń powietrza. Ponadto dzieci uczestniczyły także w zajęciach edukacyjnych, w zabawach i grach towarzyskich, w zajęciach dydaktycznych o charakterze rozrywek umysłowych (krzyżówki, rebusy, zagadki itp.). Zajęcia te umożliwiały dzieciom ciekawe spędzanie czasu wolnego, poszerzenie wiadomości, nabycie nowych umiejętności oraz rozwój indywidualnych zainteresowań. Uczestnicy zajęć słuchali muzyki, oglądali filmy edukacyjno-przyrodnicze oraz filmy i bajki przeznaczone dla młodych widzów („Kino małego widza”). Podczas zajęć świetlicowych wykorzystywano techniki multimedialne (filmy, animacje, autorskie prezentacje multimedialne). Uczestnicy zajęć świetlicowych z najstarszej grupy tj. klas IV-VI uczestniczyli w zajęciach odpowiednio zmodyfikowanych do ich potrzeb, wieku oraz zainteresowań. W całym roku szkolnym, w świetlicy klas 2c i 2d poruszano zagadnienia z zakresu edukacji globalnej i międzykulturowej, których cele zostały wplecione w tygodniowy plan pracy świetlicy. W czasie zajęć przybliżano dzieciom zagadnienia dotyczące sytuacji uboższych krajów Globalnego Południa, jak również pokazywano wzajemne zależności między Polakami a mieszkańcami krajów rozwijających się. Popularyzowano wiedzę o kulturach i społeczeństwach świata, poświęcone poszczególnym kontynentom i regionom, grupom etnicznym i uchodźcom oraz o polskiej kulturze ludowej i tradycyjnej. W trzecim tygodniu listopada praca w świetlicy szkolnej klasy 2c i 2d przebiegała pod hasłem „Tydzień Edukacji Globalnej” zorganizowanego w ramach „17 Europejskiego Tygodnia Edukacji Globalnej” . W trakcie zorganizowanych zajęć tematycznych wychowankowie świetlicy uczestniczyli w wirtualnych międzykontynentalnych wędrówkach, w trakcie których zawitali do krajów Globalnego Południa. Podczas zajęć poruszono wiele tematów z zakresu EG. Uczniowie tej grupy wspomagali samorząd w organizacji „Dnia z białą bransoletką”. W grudniu uczniowie wzięli udział w mini konkursie pt. „Świąteczna bombka”. Nagrodą w konkursie był dyplom oraz pochwała (pozytywna uwaga w dzienniku elektronicznym). Również w grudniu, w grupie klas 4-6, zorganizowano „Quiz Barbórkowy”. W lutym, w grupach klas 3 - 6 wykazali się swoją wiedzą w Mini Konkursie o Krakowie. Spośród uczestników wyłoniono zwycięzców. W marcu uczniowie mogli wziąć udział w świetlicowym konkursie plastycznym „Witaj Wiosno”. W konkursie wśród prac wykonanych przez dzieci wyłoniono I, II i III miejsce. W ramach innowacji pedagogicznej pt. „Rośliny z probówki i sztuczne nasiona” zorganizowano zajęcia otwarte w świetlicy szkolnej (grupa 2c, 2d). W dniu 16 marca gościliśmy pedagoga - p. K. Prus, p. A.Szczęch, oraz p. M. Machaj - studentkę studiów podyplomowych odbywającą w naszej szkole praktyki. W marcu (grupa 2c, 2d), jeden z tygodni tematycznych poświęcony był tematyce wody. Jego celem było uświadomienie znaczenia wody w życiu codziennym, motywowanie do oszczędzania wody oraz ukazanie problemów z dostępem do wody pitnej. W ramach obchodów Światowego Dnia Wody zorganizowano w świetlicy pokaz ciekawych wodnych doświadczeń pod hasłem „Magiczne sztuczki z wodą”. Były to zajęcia otwarte, na których gościliśmy panią wicedyrektor oraz wychowawcę klasy 2d. W tygodniu tematycznym „Chrońmy przyrodę!” przybliżono uczniom ideę organizowania Światowych Dni Ziemi, zorganizowano świetlicowe obchody Dni Ziemi oraz turniej wiedzy „Zostań Ekoludkiem” . Uczniowie dwóch grup świetlicowych zostali nagrodzeni dyplomami. Od 1października 2015 roku do 24 czerwca 2016 roku w grupie świetlicowej, której uczestnikami byli uczniowie z klasy 2c i 2d (grupa p. Wajdzik) korzystających z opieki świetlicy szkolnej w godzinach popołudniowych, realizowano innowację pedagogiczną „Mali Naukowcy– ciekawostki i doświadczenia na zajęciach świetlicowych” (ZSPSP.421.2.2015UK). Zajęcia były prowadzone przez merytorycznie przygotowanych ww. nauczycieli (autorów innowacji) tj. doktora biologii z wykształceniem chemicznym oraz doktoranta Instytutu Biologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie pana mgr inż. Mateusza Dydę. Zajęcia odbywały się w ramach zorganizowanych tematycznych zajęć świetlicowych dwa razy w miesiącu. W ramach niniejszej innowacji pedagogicznej, zajęcia prowadzono w cyklu 16 zajęć tematycznych poruszających zagadnienia, z dziedziny biologii, fizyki i chemii, które łączyły teorię z praktyką, pozwoliły bliżej poznać wybrane ciekawostki, zjawiska przyrodnicze i fizyko-chemiczne z najbliższego środowiska, otoczenia dziecka. Dawały uczniom okazję do odkrywania i zgłębiania świata przyrody i techniki, a zdobyta wiedza i umiejętności mogą stać się inspiracją do dalszej wiedzy na kolejnych etapach edukacji. W trakcie zajęć uczniowie nabywali umiejętności przeprowadzania prostych doświadczeń i ich obserwacji, jak również miały okazję korzystania z wielu animacji, symulacji czy prezentacji komputerowych. Oglądali także wiele ciekawych filmów przyrodniczych. Warsztaty kreatywności pt. „Głowa pełna pomysłów”, zawarte w Planie pracy świetlicy szkolnej nie zostały zrealizowane w bieżącym roku szkolnym ze względu na fakt, że wychowawca p. Ewa Pietruszka realizowała je w poprzednim roku szkolnym z tą samą grupą wiekową. Zadanie to będzie realizowane w roku szkolnym 2016/2017 w klasach pierwszych. 6. Wdrażanie uczniów do systematycznego i samodzielnego odrabiania zadań domowych: W planie dnia świetlicy szkolnej uwzględniono czas na pomoc przy odrabianiu zadań domowych (8 godzina lekcyjna – klasy 1 i 2, 7 godzina lekcyjna klasy 3-6). Młodszych uczniów motywowano do samodzielnego odrabiania zadań domowych, zaś uczniów klas 4-6 motywowano do samokształcenia poprzez uczestnictwo w zajęciach pokoju cichej nauki, jak również w czasie przeznaczonym na odrabianie zadań domowych podczas pobytu w świetlicy szkolnej. 7. Współpraca świetlicy z rodzicami i środowiskiem. W ciągu całego roku szkolnego na bieżąco w salach: 8, 12a, 33, 38, 39 i w holu 2, były prezentowane prace plastyczne wykonane przez dzieci zgodnie z obowiązującym tematem tygodnia. W listopadzie została zorganizowana na terenie szkoły (hol szkolny 1 i 2) ogólnodostępna wystawa prac plastycznych uczestników zajęć świetlicowych pt. „ Jesień w świetlicy”. Także w listopadzie uczniowie z grupy klas 3 i 2c, 2d uczestniczyli w sesji plakatowej w głównym holu szkoły w ramach „17 Europejskiego Tygodnia Edukacji Globalnej”. W maju, w holu szkoły na drugim piętrze, zorganizowano wystawę fotograficzną zdjęć z innowacji pedagogicznej „Mali naukowcy-ciekawostki i doświadczenia na zajęciach świetlicowych”. Również w maju 2016r. w holu szkolnym 1 i 2 została zorganizowana wystawa pt. „Wiosna w świetlicy”. Współpraca z bibliotekarzem szkolnym układała się bardzo dobrze i polegała między innymi na: wypożyczaniu czasopism, książek, poznawaniu nowości wydawniczych, stałej prenumeracie czasopism pedagogicznych („Świetlica w szkole”) i młodzieżowych („Kumpel”). Mimo rozwoju audiowizualnych środków przekazu, książka pozostaje nadal niewyczerpanym źródłem uczenia się. Oddziałuje na osobowość dziecka, pozwala poznawać świat i poszerza krąg doświadczeń. Umożliwia rozwój uczuć wyższych jak również kształtuje system wartości i postawy moralno-społeczne oraz estetyczne. W roku szkolnym 2015/2016 wprowadzono akcję „Cała szkoła czyta dzieciom”. Akcja była skierowana do uczestników zajęć świetlicowych we wszystkich grupach wiekowych. Główne cele: • wyrabianie wśród uczestników zajęć świetlicowych postawy czytelniczej; • propozycja ciekawego sposobu spędzania wolnego czasu w świetlicy i odreagowania po zajęciach lekcyjnych; • rozwijanie i utrwalanie zainteresowań, potrzeb i nawyków czytelniczych; • popularyzacja czytelnictwa i wartościowej literatury dla dzieci; • utrwalenie potrzeby stałego kontaktu z książką; • kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego; • wzbogacanie słownika dzieci; • zaangażowanie pracowników szkoły i rodziców do wspólnego czytania; Do czytania dzieciom zostali zaproszeni: nauczyciele, psycholog, pedagog, pracownicy niepedagogiczni oraz rodzice. Młodszym kolegom czytali także starsi uczniowie z klas 6. Uczniowie klas 2 - ich i 3 - ich czytali sobie nawzajem wybrane opowiadania. Raz w tygodniu, w grupie klas 4-6 organizowane były „Zajęcia z literaturą”. Podczas tych zajęć chętni uczniowie przedstawiali rówieśnikom swoje ulubione książki, często czytano ich najciekawsze fragmenty, zachęcając do przeczytania ciekawej pozycji literaturowej. Zajęcia te połączone były z prezentacją multimedialną oraz quizami przygotowanymi przez dzieci. W grudniu, z okazji Świąt Bożego Narodzenia oraz w marcu, z okazji Świąt Wielkiej Nocy, dzieci przygotowały kartki świąteczne z życzeniami dla pracowników szkoły. W roku szkolnym 2015/2016 kontakty z rodzicami miały charakter rozmów indywidualnych bezpośrednich i telefonicznych, korzystano z dziennika elektronicznego. Rodzice byli informowani o problemach w zachowaniu ich dziecka oraz o zauważonych niepokojących sygnałach, jak również o pozytywnym zachowaniu lub postępach i poprawie w zachowania dziecka. Takie rozmowy na ogół przynosiły pozytywne efekty. Zdarzały się losowe sytuacje odbierania dzieci po godz.1700, były one wyjaśniane na bieżąco. W ciągu całego roku szkolnego bardzo dobrze układała się współpraca z panią higienistką szkolną – odbywały się spotkania i rozmowy mające na celu zbieranie i pogłębianie wiedzy o stanie zdrowia uczniów uczęszczających do świetlicy. Wychowawcy świetlicy na bieżąco współpracowali również z wychowawcami klas, psychologiem, pedagogiem oraz z dyrekcją. Były to rozmowy bezpośrednie, telefoniczne i kontakty przez dziennik elektroniczny. Wychowawcy świetlicy byli ze sobą w stałym kontakcie wymieniając istotne informacje, oraz spostrzeżenia dotyczące uczniów. WNIOSKI I REKOMENDACJE: W roku szkolnym 2015 / 2016 praca opiekuńczo – wychowawcza świetlicy przebiegała prawidłowo. Udało nam się przeprowadzić zaplanowane konkursy wewnątrzszkolne. Przeprowadziłyśmy wiele interesujących zajęć urozmaicających tygodniowy plan zajęć świetlicowych. Organizacja i formy pracy dostosowane były do potrzeb rozwojowych dzieci, sprzyjały nauce i nabywaniu umiejętności społecznych oraz rozbudzały indywidualne zainteresowania. W pracy z uczniami wykorzystywane były techniki multimedialne oraz technologie informacyjne. Uczniowie uczęszczający do świetlicy szkolnej byli otoczeni przez wychowawców skuteczną opieką i pomocą. Wychowawcy czuwali nad zdrowiem i bezpieczeństwem stałych uczestników zajęć świetlicowych, a także zapewniali opiekę klasom i wszystkim uczniom w sytuacjach nieobecności nauczycieli, zmian w szkolnym planie zajęć i innych sytuacjach losowych. Uczestnicy konkursów w świetlicy zostali uhonorowani pamiątkowymi dyplomami i nagrodami rzeczowymi ufundowanymi przez Dyrektora szkoły i Radę Rodziców, które zostały wręczone na apelu kończącym każdy okres nauki szkolnej. Świetlica rozbudza i rozwija zainteresowania uczniów. Planując zajęcia na przyszły rok szkolny należy kontynuować zadania prowadzone w bieżącym roku szkolnym wzbogacając je o jeszcze bardziej interesujące treści i formy. Przygotowując uczniów do konkursów plastycznych oraz obserwując ich działania podczas zajęć „Sprawnej rączki” celowym wydaje się prowadzenie zajęć w klasach pierwszych z użyciem klocków PYSSLA, ćwiczących motorykę małą, koncentrację, spostrzegawczość, wytrwałość, cierpliwość oraz kreatywność. Należy utrzymywać bogatą ofertę zajęć lubianych przez dzieci i oczekiwanych przez rodziców aby czas spędzony w świetlicy był maksymalnie pożytecznie wykorzystany. Wychowawcy świetlicy: Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |