Katalog Maciej Bydołek, 2016-10-13 piła Zajęcia artystyczne, Program nauczania PROGRAM AUTORSKI ZAJĘĆ PLASTYCZNO - TECHNICZNYCH W KL. I -III,,Poznaję, tworzę, doświadczam". Program autorski zajęć plastyczno -technicznych autor : Maciej Bydołek Moja praktyka edukacyjna oraz wieloletnie obserwacje różnych środowisk dzieci i młodzieży nasuwają wniosek, iż wielką popularnością wśród uczniów cieszą się niezmiennie sztuki plastyczne. Mają one szczególne powodzenie wśród dzieci z pierwszego etapu edukacyjnego. Niestety ograniczony czas zajęć plastycznych, a także marginalne traktowanie tej formy aktywności dziecka przez nauczycieli, skutkuje brakiem rozwoju i zainteresowań plastycznych uczniów, co często zaprzepaszcza wrodzoną wrażliwość i zdolności twórcze dzieci. Aby przeciwdziałać takim zjawiskom, postanowiłem stworzyć własny program autorski i w oparciu o niego poprowadzić zajęcia koła plastyczno - technicznego dla uczniów klas II -III. Ja wcześniej wspomniałem dzieci na wczesnym etapie edukacyjnym wykazują duże zainteresowanie plastyką oraz dziedzinami jej pokrewnymi, niejednokrotnie wykazując się przy tym dużą inwencją własną i kreatywnością. Chętnie poddają się działaniom twórczym w dziedzinie plastyki, które opierają się na spontaniczności i drzemiących w nich emocjach. Traktują to nierzadko jako sposób odreagowania drzemiących w nich emocji, a także wyrażenia własnych uczuć. Spis treści: I . Założenia programu. II. Cele edukacji plastycznej. III. Metody i formy pracy. IV. Materiały i środki dydaktyczne. V. Pomiar osiągnięć. VI. Ewaluacja realizacji programu. VII. Plan pracy zajęć plastyczno - technicznych. I. Założenia programu Głównym założeniem programu jest rozwijanie zainteresowań plastyczno - technicznych dzieci, ich zdolności oraz konstruktywne spędzanie czasu wolnego. Treści zawarte w programie ułożone są z uwzględnieniem różnych okoliczności (świąt, pór roku oraz zainteresowań uczniów). Program zawiera również tematy związane z dziedziną modelarstwa, a także ekologią, polegających na wykorzystaniu w pracach plastycznych surowców wtórnych (,,Rolka w sztuce"). Zajęcia obywają się w wymiarze 2 godzin tygodniowo. Wykorzystywanie na zajęciach nowych, ciekawych i oryginalnych zadań i technik plastycznych. Stworzenie atmosfery sprzyjającej pracy twórczej, w szczególności zaspokojeniu potrzeb bezpieczeństwa, akceptacji i uznania. Organizowanie zajęć w budynku szkoły oraz w plenerze, wykorzystując walory krajobrazowe. Zajęcia mają charakter zabawowy. Ekspresja plastyczna dziecka jest spontaniczna i wynika bezpośrednio z jego przeżyć, spostrzeżeń wyzwalając wyobraźnię i fantazję. Zabawowa forma pracy zachęca uczniów do udziału w zajęciach, równocześnie daje dużo radości i satysfakcji. Przy okazji różnych zabaw plastycznych uczeń może ugruntowywać i poszerzać wiedzę z dziedziny plastyki zdobytą w trakcie programowych zajęć. Członek kółka plastyczno - technicznego uczestnicząc w zajęciach rozładowuje tkwiące w nim napięcie, negatywne emocje, wykazując przy tym duże zaangażowanie i aktywność. II. Cele edukacji plastyczno - technicznej. 1/ Rozwijanie zainteresowań i zdolności plastyczno -technicznych uczniów, możliwości swobodnego wyrażania wrażeń i uczuć w swojej twórczości, 3/ Poznawanie nowych technik plastycznych, 4/ Poznawanie różnych rozwiązań technicznych związanych z konstruowaniem, łączeniem elementów oraz własnościami różnych materiałów. 5/ Wspomaganie rozwoju emocjonalnego i motywowanie do samodzielnych rozwiązań twórczych, 6/ Rozwijanie twórczej wyobraźni i wrażliwości estetycznej, 7/ Rozwijanie sprawności manualnej i percepcyjnej, 8/ Wzbogacanie wiedzy z zakresu sztuk plastycznych, 9/ Doskonalenie umiejętności obserwacji i zauważania piękna w przyrodzie i bogactwa barw w naturze, 10/ Rozwijanie umiejętności łączenia sztuk plastycznych z muzyka i literaturą, dostrzegania elementów wspólnych, 11/ Wspomaganie dziecka w zakresie jego funkcjonowania w zespole, 12/ Rozwijanie odpowiedzialności i umiejętności planowania działań, III. Metody i formy pracy. Podczas zajęć stosowane są metody działania praktycznego, zabaw dydaktycznych oraz pokazu i obserwacji. Formy aktywności indywidualnej, grupowej czy zbiorowej stosowane przy realizacji programu mają w jak największym stopniu zaspokoić potrzeby dzieci, rozwijać indywidualne zdolności oraz zainteresowania. Ich zadaniem jest wspólne planowanie pracy przez uczniów z uwzględnieniem ich różnych potrzeb i możliwości. IV. Materiały i środki dydaktyczne. Materiały. Farby plakatowe, akwarelowe, kredki świecowe, pastelowe, miękki ołówek, plastelina, stemple wykonane z ziemniaka, korka, gąbki, zmiętej gazety, papier kolorowy, bibuła gładka ,liście świeże, ususzone, nasiona, ziarna, arkusze szarego papieru, pasta do zębów, suszone kwiaty, gałązki, trawy, klej, nożyczki, pasta do zębów, materiały tekstylne o różnej fakturze, mydło, nożyk, sznurek lub włóczka w różnym kolorze, rolki po papierze oraz inne surowce wtórne (butelki, zakrętki), drewniane modele zwierząt Środki dydaktyczne. Albumy z reprodukcjami dzieł sztuki – malarstwa, rzeźby, o tematyce przyrodniczej, wiersze, muzyka, filmy. V. Pomiar osiągnięć Dzieci będą miały możliwość wypowiedzenia się na temat swojej pracy oraz otrzymają informacje zwrotne od nauczyciela. Prace omawiane będą wspólnie z uczestnikami kółka na bieżąco, w trakcie i po wykonaniu zadania plastycznego. Nauczyciel zwróci uwagę na pomysłowe, ciekawe, oryginalne rozwiązania tematu. Celem wspólnego omawiania prac jest przygotowanie dzieci do samodzielnego myślenia, do umiejętności przedstawiania własnego sposobu widzenia rzeczy i stosunku do nich. Przy wspólnej ocenie prac uwaga dzieci zostanie skierowana w kierunku stopnia realizacji postawionych celów, oryginalności wykonania zadania plastycznego oraz na ogólny artystyczny wyraz wytworu plastycznego. VI. Ewaluacja realizacji programu. W podsumowaniu programu wykorzystana będzie: 1/ opinia uczestników koła w postaci ankiety badającej stopień zadowolenia uczestników i z przeprowadzonych zajęć, 2/ analiza osiągnięć grupy i osiągnięć indywidualnych, 3/ dyskusja z grupą w zajęciach podsumowujących, co się udało, a czego nie udało się zrealizować i dlaczego. VII. Plan pracy zajęć plastyczno - technicznych. TERMIN REALIZACJI TEMATY I TECHNIKI DO WYKORZYSTANIA WRZESIEŃ • ,,Worek wakacyjnych wspomnień" - wyklejanie konturu kolorowym metodą wydzieranki. • ,,Moja wakacyjna przygoda" -malowanie farbami plakatowymi • ,, Szkolny przybornik" - wykonanie stojaka na przybory (kredki, flamastry) z rolki po papierze. • ,,Nadeszła jesień " - wykonanie kompozycji z jesiennych liści. PAŹDZIERNIK • „Jesienne drzewa”- stemplowanie, odciskanie śladu dłoni na kartonie, ozdabianie odcisków fragmentami liści, poznawanie barw podstawowych, pochodnych, dopełniających. • „Grzyby jadalne i trujące” – forma przestrzenna, technika mieszana, orgiami, wycinanka, wydzieranka • Tworzenie kompozycji przestrzennej przedstawiającej postacie, zwierzęta przy wykorzystaniu darów jesieni, papierowych rolek oraz wykałaczek ,,Jesień w sztuce”- poznawanie najsłynniejszych dzieł w dziedzinie sztuk plastycznych; oglądanie reprodukcji, albumów. • ,,Pamiętamy" -wykonywanie stroików z liści, kwiatów i gałązek oraz świec na cmentarz dla bliskich którzy odeszli. • ,,Halloweenowa maska" - wykonanie maski i ozdabianie jej kolorowym papierem. LISTOPAD • „Jesienny pejzaż” wykonane techniką collage • „Symbole narodowe”- rysowanie pastelami lub grafity techniką frottage, • „Zwierzaki- kamieniaki”- malowanie kamieni, farbą plakatową. • ,,Andrzejkowe wróżby" - wykonanie wróżb andrzejkowych. GRUDZIEŃ • ,, Mikołajkowy worek" - wykonanie formy przestrzennej worka wraz z umieszczonymi w nim prezentami • „Zimowe zabawy”- wykonanie pracy techniką collage- tworzenie kompozycji poprzez łączenie różnych materiałów. • „Choinkowa gałązka” - rysowanie ołówkiem i gumką. • „Ekologiczna choinka”- wykonanie ozdób choinkowych z wykorzystaniem różnych materiałów odpadowych ( papierowych rolek oraz innych surowców wtórnych). STYCZEŃ • „ Wazon dla babci" - oklejanie butelek w różnym kształcie kolorową plasteliną. • „Zimowa aura”- malowanie pastą do zębów na niebieskiej powierzchni. • ,, Rzeźbimy w lodzie i śniegu" -wykonanie kompozycji przestrzennej w plenerze z wykorzystaniem śniegu i lodu. • „Rozdmuchany obrazek”- praca plastyczna, rozdmuchiwanie plam z kolorowej farby przy pomocy słomki. LUTY • „Zimowe pejzaże”- wykonane techniką „mokre w mokrym” • „Kartka walentynkowa”- tworzenie kompozycji płaskiej z wykorzystaniem ozdób z kolorowego papieru • „Karnawałowe maski”- wycinanie i składanie elementów według wzoru MARZEC • ,,Kwiatek dla kobiet" - wykonanie kwiatka z wykorzystaniem rolki po papierze. • ,,Zwiastuny wiosny " - wykonanie kompozycji przy wykorzystaniu wyklejania powierzchni nasionami i ziarnami. • ,,Wianek pani Wiosny”- wykonanie wianka techniką origami • „Miasto nocą”- wydrapywanka na podkładzie z pasteli. KWIECIEŃ • „Wielkanocna pisanka”- wykonanie formy przestrzennej z masy papierowej z użyciem balonów. Ozdabianie pisanek różnymi technikami • „Kwitnący sad”- technika mieszana, papieroplastyka, malowanie farbami • „Wiosenna łąka”- wykonanie techniką woskowe obrazki MAJ • „Naszyjnik dla Mamy”- wykonanie naszyjników na wzór afrykańskiej biżuterii; ozdabianie mazakami makaronu (różne wzory) i nawlekanie na sznurek. • „Laurka dla mamy”- wykonana techniką rzeźbienia w mydle (płaskorzeźba). • ,,Odwiedziny w ZOO" -wykonywanie drewnianych modeli zwierząt ( wyciskanie elementów, obróbka, sklejanie wg schematu, malowanie). Wykonywanie makiet przedstawiających ich środowisko naturalne z użyciem różnych materiałów. • ,,Podróże, podróże..." - wykonanie różnych środków lokomocji (lokomotywa, samochód, samolot) z surowców wtórnych. CZERWIEC • „Lornetka dla taty”- prezent dla taty, wycinanko-składanka • „Szkatułka na wakacyjne skarby”- wykonanie przestrzennej formy użytkowej • „Mój przyjaciel”- lepienie z plasteliny (forma pół przestrzenna) na podkładce styropianowej. • „Posypywane obrazki”- rysowanie klejem w sztyfcie, wykorzystanie naturalnych materiałów, np. piasek, kasza, sól. • „Czapka przeciwsłoneczna”- wykonanie formy użytkowej z gazety techniką orgiami Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |