Katalog Lilianna Szymańska, 2016-10-13 Wałcz Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela mianowanegoPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO Imię i nazwisko: Lilianna Szymańska Miejsce pracy: Zespół Szkół im. Janusza Korczaka w Szydłowie Imię i nazwisko dyrektora szkoły: Wiktor Gawrylczuk Stanowisko: Psycholog Wykształcenie: wyższe magisterskie Stopień nauczyciela: nauczyciel kontraktowy Czas trwania stażu: 01.09.2014 r. – 31.05.2017 r. Opiekun stażu: mgr Maria Królik §7 ust.2 pkt 1 Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach Lp. ZADANIE SPOSÓB REALIZACJI TERMIN SPOSÓB DOKUMENTOWANIA OSOBY WSPOMAGAJĄCE UWAGI 1. Poznanie procedur awansu zawodowego 1) Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczącego awansu zawodowego nauczyciela: • Rozporządzenie MENiS z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. 2013, poz. 393) • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela z późniejszymi zmianami – Rozdział 3 Art. 9 wrzesień 2014 • wniosek o rozpoczęcie stażu • Plan Rozwoju Zawodowego Opiekun stażu 2) Udział w formie doskonalenia: „Staż nauczyciela kontraktowego” wrzesień 2014 • zaświadczenie z kursu Opiekun stażu 07.07.2014 r. – 8 godzin 3) Śledzenie stron Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty cały okres stażu • notatki własne 4) Nawiązanie i ustalenie współpracy z opiekunem stażu wrzesień 2014 • kontrakt Opiekun stażu 5) Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego co kwartał • kwartalne sprawozdanie z realizacji rozwoju zawodowego Opiekun stażu 2. Udział w formach doskonalenia pozaszkolnego 1) Analiza oferty Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej cały okres stażu Opiekun stażu 2) Wybór form doskonalenia początek roku szkolnego • zgłoszenie na wybraną formę doskonalenia Opiekun stażu Dyrektor 3) Ukończenie studiów podyplomowych: Przygotowanie Pedagogiczne grudzień 2014 • świadectwo ukończenia studiów podyplomowych 4) Udział w kursach, szkoleniach, konferencjach, warsztatach z zakresu psychologii i pedagogiki cały okres stażu • zaświadczenie o ukończeniu kursu, szkolenia, warsztatu 5) Uczestnictwo w pracach zespołów zadaniowych • Zespół Wychowawczy • Zespół Profilaktyki i Promocji Zdrowia • Zespół Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej cały okres stażu • protokoły 6) Uczestnictwo w zebraniach Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. cały okres stażu • protokół 3. Doskonalenie własnego warsztatu pracy 1) Projektowanie i realizacja zajęć otwartych. 1 raz w semestrze • scenariusz zajęć Opiekun stażu 2) Wzbogacenie warsztatu pracy o nowe metody diagnostyczne i terapeutyczne. cały okres stażu • spis posiadanych metod i testów psychologicznych Opiekun stażu; Członkowie PTP 3) Samodzielne studiowanie literatury psychologicznej, pedagogicznej i metodycznej. cały okres stażu • Bibliografia Opiekun stażu 4. Ewaluacja własnych działań 1) Analiza efektów pracy terapeutycznej poprzez ogląd zachowań i umiejętności uczniów objętych pomocą psychologiczną cały okres stażu • zapis w Karcie Ucznia • dziennik psychologa 2) Poszukiwanie i wdrażanie nowych sposobów pracy cały okres stażu • Plan pracy psychologa • Plan pracy z uczniem Opiekun stażu 3) Analizowanie i omawianie z opiekunem stażu przeprowadzanych badań, bezpośrednich form pomocy oraz działalności psychoedukacyjnej, wprowadzanie ewentualnych korekt do pierwotnych projektów cały okres stażu Opiekun stażu 5. Modyfikowanie warsztatu pracy w zależności od indywidualnych potrzeb 1) Diagnoza potrzeb emocjonalno – społecznych wśród uczniów na podstawie wywiadu z wychowawcą klasy, rodzicem, po zapoznaniu się z opinią/orzeczeniem PPP. cały okres stażu • dziennik psychologa • opinie/orzeczenia z PPP • Karty Uczniów z zapisem terapii 2) Dostosowanie metod terapeutycznych do indywidualnych potrzeb i predyspozycji uczniów cały okres stażu • dziennik psychologa • opinie/orzeczenia z PPP • Karty Uczniów z zapisem terapii 3) Praca w grupach terapeutycznych z uwzględnieniem potrzeb uczniów cały okres stażu • dziennik psychologa • opinie/orzeczenia z PPP • Karty Uczniów z zapisem terapii § 7 ust.2 pkt 2 Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych Lp. ZADANIE SPOSÓB REALIZACJI TERMIN SPOSÓB DOKUMENTOWANIA OSOBY WSPOMAGAJĄCE UWAGI 1. Rozpoznawanie problemów środowiska uczniów 1) Ankietowanie 2) Wywiady 3) Obserwacje 4) Socjogramy 5) Testy psychologiczne początek roku szkolnego • sporządzenie i przeprowadzenie ankiet • analiza danych pochodzących z wywiadów, obserwacji i ankiet • Opiekun stażu • Pedagog szkolny 1) Współpraca z pedagogiem szkolnym, rodzicami, wychowawcami cały okres stażu • dziennik psychologa • Pedagog szkolny • Wychowawcy 2) Udział w szkoleniach dotyczących współczesnych problemów cywilizacyjnych cały okres stażu • zaświadczenie o ukończeniu szkolenia 2. Diagnozowanie problemów wychowawczo – opiekuńczych uczniów 1) Diagnoza potrzeb emocjonalnych uczniów cały okres stażu • Dziennik psychologa • Karta Ucznia – notatka • Wyniki przeprowadzonych testów • Pedagog szkolny • Wychowawcy 2) Diagnoza środowiska rodzinnego cały okres stażu • Pedagog szkolny • Asystent rodziny • Kurator • Pracownicy GOPS i in. 3) Współpraca z rodzicami na rzecz prawidłowego rozwoju społeczno – emocjonalnego ich dzieci cały okres stażu • Dziennik psychologa 4) Konsultacje z wychowawcami klas na temat określonego ucznia cały okres stażu • Dziennik psychologa • Karta współpracy indywidualnej z nauczycielem/ rodzicem 3. Wprowadzenie do programu terapii indywidualnej i grupowej treści dotyczących wybranych tematów z problematyki środowiska lokalnego, rówieśniczego i rodzinnego 1) Przygotowanie zajęć terapeutycznych w oparciu o treści związane z zagrożeniami wieku dzieciństwa i adolescencji, płynącymi ze środowiska lokalnego, rówieśniczego i rodzinnego cały okres stażu • scenariusze zajęć • pomoce dydaktyczne 2) Poruszanie tematów dotyczących współczesnych problemów cywilizacyjnych (uzależnienia, choroby psychosomatyczne, stres itp.) podczas godzin wychowawczych, pogadanek, spotkań z uczniami cały okres stażu • Dziennik psychologa • Dziennik lekcyjny• 3) Prowadzenie gazetki ściennej o tematyce psychologiczno-pedagogicznej cały okres stażu • Pedagog szkolny 4. Pogłębianie wiedzy z zakresu problematyki współczesnego świata 1) Lektura książek i czasopism o tematyce młodzieży w obliczu zagrożeń cywilizacyjnych cały okres stażu • Bibliografia 5. Prowadzenie lekcji wychowawczych o tematyce dot. zagrożeń płynących ze współczesnej cywilizacji 1) Przeprowadzenie lekcji na wskazany temat przez wychowawcę klasy dot. zagrożeń cywilizacyjnych cały okres stażu • scenariusz lekcji Opiekun stażu Wychowawcy 6. Działania na rzecz środowiska szkoły 1) Organizacja Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego październik • program • scenariusze • plakaty Pedagog szkolny Nauczyciele Uczniowie 2) Organizacja Międzynarodowego Dnia Kropki 15 września • program • plakaty Pedagog szkolny Nauczyciele § 7 ust.2 pkt 3 Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej Lp. ZADANIE SPOSÓB REALIZACJI TERMIN SPOSÓB DOKUMENTOWANIA OSOBY WSPOMAGAJĄCE UWAGI 1. Wykorzystanie w praktyce technologii komputerowej i informacyjnej. 1) Przygotowywanie prezentacji na zajęcia z uczniami cały okres stażu • prezentacje multimedialne • scenariusze zajęć 2) Wykorzystanie programów multimedialnych cały okres stażu • dziennik psychologa 3) Udział w szkoleniach online/e-learning cały okres stażu • zaświadczenie o ukończeniu kursu 4) Wymiana doświadczeń z psychologami poprzez przekazywanie informacji drogą internetową (forum dyskusyjne, e-mail) cały okres stażu • 5) Przygotowanie multimedialnej prezentacji dorobku zawodowego maj 2017 • prezentacja multimedialna Opiekun stażu 2. Przygotowywanie komputerowo dokumentacji, w tym narzędzi diagnostycznych (testy, ankiety) 1) Pisanie opinii psychologicznych cały okres stażu 2) Opracowywanie i zestawianie wyników z badań cały okres stażu 3) Tworzenie notatek służbowych cały okres stażu 4) Przygotowywanie materiałów dydaktycznych cały okres stażu • pomoce dydaktyczne 5) Opracowanie dokumentacji szkolnej (IPET, Program Wychowawczy) cały okres stażu • teczka z dokumentacją ucznia 3. Publikacje w Internecie 1) Zamieszczanie informacji na stronie internetowej szkoły. cały okres stażu • informacja na stronie internetowej Opiekun stażu Nauczyciele 2) Opublikowanie w Internecie planu rozwoju zawodowego po zatwierdzeniu planu przez dyrektora • Publikacja na danej stronie internetowej Opiekun stażu 3) Założenia konta e-mail oraz konta psychologa szkolnego na portalu społecznościowym Facebook październik 2014 • wydruk wiadomości, w tym wiadomości • notatka służbowa • dziennik psychologa 4. Korzystanie z edukacyjnych serwisów internetowych 1) Śledzenie zmian w przepisach prawa oświatowego za pośrednictwem Internetu cały okres stażu • teczka z aktami prawnymi Opiekun stażu 2) Korzystanie ze stron MEN, Kuratorium Oświaty, http://psychologszkolny.pl; www.edux.pl; www.literka.pl; www.publikacje.edu.pl cały okres stażu • notatki własne § 7 ust.2 pkt 4 Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań Lp. ZADANIE SPOSÓB REALIZACJI TERMIN SPOSÓB DOKUMENTOWANIA OSOBY WSPOMAGAJĄCE UWAGI 1. Współpraca z pedagogiem, kuratorem, asystentem rodziny i in. 1) Rozmowa indywidualna 2) Rozmowa telefoniczna cały okres stażu • dziennik psychologa • notatki służbowe 2. Indywidualizowanie pracy, uwzględnianie opinii i orzeczeń Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej 1) Praca w zespołach pomocowych cały okres stażu 3. Reagowanie na bieżące problemy uczniów 1) Włączania się do realizacji programu profilaktyki szkolnej 4. Pogłębianie wiedzy z dziedziny psychologii, pedagogiki i dydaktyki 1) Studiowanie fachowej literatury z wymienionych dziedzin cały okres stażu • bibliografia 5. Pełnienie funkcji lidera Zespołu Wychowawczego klas IV – VI szkoły podstawowej 1) Analiza programu wychowawczego szkoły cały okres stażu • protokoły ze spotkań Zespołu Wychowawczego • notatki własne Członkowie Zespołu Wychowawczego 2) Opracowanie planu pracy Zespołu Wychowawczego początek roku szkolnego • Plan pracy Zespołu Wychowawczego Członkowie Zespołu Wychowawczego § 7 ust.2 pkt 5 Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż Lp. ZADANIE SPOSÓB REALIZACJI TERMIN SPOSÓB DOKUMENTOWANIA OSOBY WSPOMAGAJĄCE UWAGI 1. Poznanie podstawowych aktów prawnych 1) Ukończenie kursu: „ABC oświaty” maj 2015 • zaświadczenie z kursu Opiekun stażu 2) Analiza Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela z późniejszymi zmianami wrzesień 2014 • teczka z aktami prawnymi Opiekun stażu 3) Analiza Ustawy o Systemie Oświaty wrzesień 2014 • teczka z aktami prawnymi Opiekun stażu 2. Poznanie aktów prawnych związanych z funkcjonowaniem szkoły 1) Statut szkoły 2) WSO 3) Szkolny Program Profilaktyki i Wychowania 4) Opracowanie dokumentacji koniecznej do odbycia stażu wrzesień 2014 • teczka z aktami prawnymi Opiekun stażu 3. Poznawanie bieżących zmian w prawie oświatowym w zakresie placówki, w której pracuję. 1) Śledzenie strony Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Kuratorium Oświaty cały okres stażu • teczka z aktami prawnymi Opiekun stażu 4. Aktywne uczestnictwo w kreowaniu prawa wewnątrzszkolnego 1) Udział w radach pedagogicznych, szkoleniowych i zespołach samokształceniowych cały okres stażu • lista obecności 2) Praca w komisjach powoływanych w szkole • protokoły 3) Tworzenie planów wychowawczych początek roku szkolnego • plan działań wychowawczych 5. Współpraca z pedagogiem szkolnym w celu udzielania pomocy i wspomagania uczniów z trudnościami edukacyjnymi i wychowawczymi 1) Analiza trudności edukacyjnych i nieodpowiednich zachowań cały okres stażu • dziennik psychologa Pedagog szkolny 6. Uwzględnianie i posługiwanie się zasadami prawa oświatowego we własnej pracy 1) Pisanie planu rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego Wrzesień 2014 • Zatwierdzony przez dyrektora Plan rozwoju zawodowego Opiekun stażu 2) Przygotowanie sprawozdania i prezentacji dorobku zawodowego maj 2017 • Sprawozdanie i prezentacja Opiekun stażu 3) Przygotowanie się do egzaminu maj 2017 Opiekun stażu 4) Uwzględnianie w pracy: • Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach • Rozporządzenie MEN z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci • Rozporządzenia MEN z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych cały okres stażu • teczka z aktami prawnymi • dokumentacja ucznia sporządzona w oparciu o dane rozporządzenie Plan może ulec korekcie w trakcie trwania stażu Opracowała mgr Lilianna Szymańska Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |