Katalog Dorota Dawidowska, 2016-08-18 Stara Huta Zajęcia przedszkolne, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanegoPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJACEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO Imię i nazwisko stażysty: mgr Dorota D. Placówka oświatowa: Punkt Przedszkolny Okres stażu: od 01.09.2015 r. do 31.05.2018 r. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. i 14 listopada 2007 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli § 7 ust. 1 pkt. 1 Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego. Formy realizacji Termin 1. Udział w pracach Rady Pedagogicznej, współpraca z gronem pedagogicznym. 2. Współpraca w przygotowaniu uroczystości przedszkolnych: • Andrzejki • Mikołajki • Jasełka • Dzień Seniora • Dzień Matki • Dzień Dziecka 3. Współpraca podczas organizowania różnorodnych imprez • Bal karnawałowy • Dzień Seniora • Festyn Rodzinny 4. Współpraca z rodzicami poprzez: • zebrania • rozmowy indywidualne • konsultacje 5. Sprawowanie opieki nad uczniami podczas wycieczek, zabaw i wyjść pozaszkolnych. 6. Kontakt z Radą Rodziców. Zgodnie z rozkładem posiedzeń Rady Pedagogicznej Cały okres stażu § 7 ust. 1 pkt. 2 Poszerzanie wiedzy i umiejętności zawodowych, samodzielnie oraz przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego. Formy Realizacji Termin 1. Poszerzanie wiedzy i umiejętności poprzez aktywny udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu nauczycieli, radach szkoleniowych. 2. Udział w pozaszkolnych formach doskonalenia zawodowego: • Konferencje szkoleniowe • Warsztaty metodyczne dotyczące nauczania przedszkolnego • Ukończenie podyplomowych studiów o kierunku: Nauczanie języka angielskiego w edukacji wczesnoszkolnej 3. Udział w konferencjach metodycznych organizowanych przez Wydawnictwa Szkolne. 4. Udział w pracach zespołu przedmiotowego- przedszkola. 5. Redagowanie gazetki przedszkolnej. 6. Zaprenumerowanie czasopisma o tematyce przedszkolnej – "Nauczycielka Przedszkola". Cały okres stażu § 7 ust. 1 pkt. 3 Poznawanie przepisów dotyczących systemu oświaty, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa się staż Formy realizacji Termin 1. Analiza dokumentacji: • Rozporządzenie MEN z 1.12.2004r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli • Karta Nauczyciela. • Zapoznawanie się z publikacjami interpretującymi zasady ubiegania się o stopnie awansu zawodowego - publikacje w prasie oświatowej, Internet 2. Aktualizacja wiedzy na temat obowiązującego prawa oświatowego • Udział w szkoleniach podejmujących w/w temat • Udział w Radach Pedagogicznych podejmujących ten temat Cały okres stażu § 7 ust. 2 pkt. 1 Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach Formy realizacji Termin 1. Współpraca z opiekunem stażu: • złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu • opracowanie planu rozwoju zawodowego • zawarcie kontraktu z przydzielonym opiekunem stażu • ustalenie terminów spotkań z opiekunem stażu. 2. Hospitacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli – wnioski z obserwacji. 3. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu – opracowanie konspektów zajęć i ich analiza z opiekunem. Określenie mocnych i słabych stron przeprowadzonych zajęć 4. Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej: • stosowanie w pracy dydaktycznej aktywnych metod nauczania • opracowywanie pomocy dydaktycznych (gazetki) 5. Publikowanie własnych prac: • publikowanie planu rozwoju zawodowego na stronach WWW. • publikacja scenariuszy zajęć. 6. Prowadzenie dokumentacji przedszkolnej: • dziennik • karty obserwacji • karty ewaluacji programu nauczania. 7. Przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. Wrzesień 2015 Dwa razy w roku (lub wedle potrzeb) Cały okres stażu Rok szkolny 2015/2016 Cały okres stażu Maj 2018r. § 7 ust. 2 pkt. 2 Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych Formy realizacji Termin 1. Współpraca ze środowiskiem lokalnym. • włączanie rodziców w życie przedszkola - współorganizowanie wycieczek dla dzieci, przygotowywanie Jasełek, Dnia Matki. • angażowanie rodziców w pomoc na rzecz przedszkola (dostarczanie materiałów niezbędnych do przeprowadzenia zajęć) • angażowanie rodziców w przygotowywanie kostiumów do uroczystości przedszkolnych • podejmowanie działań służących integracji grona pedagogicznego, dzieci i rodziców – pomoc w organizowaniu uroczystości okolicznościowych, festynu rodzinnego • przygotowanie dzieci do uroczystości 2. Poznawanie sytuacji rodzinnej wychowanków: obserwacja dzieci, rozmowy z dziećmi, indywidualne rozmowy z rodzicami, spotkania indywidualne wynikające z zainteresowania i potrzeb rodziców 3. Współpraca ze specjalistami - korzystanie z wiedzy i doświadczenie pedagoga, psychologa, logopedy 4. Diagnozowanie potrzeb wychowawczo-opiekuńczych dzieci • kontakty z rodzicami oraz z logopedą, psychologiem, dyrektorem przedszkola • obserwacje dzieci 5. Promowanie szkoły przez udział dzieci w konkursach. • przygotowanie dzieci do konkursów, wystąpień publicznych • przygotowanie wraz z dziećmi prac plastycznych. 6. Udział w akcjach społecznych: • „Sprzątanie świata” • „Śniadanie daje moc” • zachęcanie dzieci do zbierania nakrętek, makulatury i zużytych baterii. Cały okres stażu § 7 ust. 2 pkt. 3 Umiejętność uwzględniania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej Formy realizacji Termin 1. Pozyskiwanie z Internetu informacji dotyczących awansu zawodowego oraz informacji z zakresu prawa oświatowego. • opracowywanie materiałów i pomocy dydaktycznych przy pomocy komputera 2. Wykorzystywanie technologii komunikacyjnej i informacyjnej w pracy dydaktycznej • pisanie scenariuszy zajęć, planów pracy oraz prowadzenie dokumentacji przedszkolnej przy pomocy komputera • tworzenie pomocy dydaktycznych, szukanie pomysłów na dekoracje 3. Publikacje na portalu internetowym i wykorzystanie Internetu do dzielenia się swoją wiedzą i umiejętnościami z innymi nauczycielami • Zamieszczenie planu rozwoju zawodowego na stronie WWW. • wyszukiwanie scenariuszy, propozycji zabaw dla dzieci na stronach portali edukacyjnych, wyszukiwanie wg potrzeb niezbędnych do pracy informacji 4. Doskonalenie umiejętności posługiwania się TI w zakresie osobistego rozwoju (zawodowego). • korzystanie z zasobów informacyjnych i możliwości komunikacyjnych sieci Internet • nauka nowych programów oraz poznawanie nowych funkcji • doskonalenie zarządzania pocztą elektroniczną • doskonalenie obsługi komunikatorów internetowych • wykorzystywanie TI do czynności związanych z odbywaniem stażu • poznawanie przepisów i aktów prawa oświatowego i ich aktualizowanie poprzez Internet • uczestnictwo w szkoleniach on-line. Cały okres stażu Rok szkolny 2015/2016 Cały okres stażu § 7 ust. 2 pkt. 4 Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień w zakresie oświaty realizowanych zadań przez nauczyciela Formy realizacji Termin 1. Aktualizowanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki 2. Zastosowanie zdobytej wiedzy w swoim warsztacie pracy • rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów dydaktycznych dzieci: prowadzenie arkuszy obserwacji rozmowy i konsultacje z dyrektorem, opiekunem stażu, psychologiem, logopedą, - analiza opinii z PPP • rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów wychowawczych dzieci: konsultowanie niepokojących zachowań z rodzicami, dyrektorem i specjalistami oraz podejmowanie działań prowadzących do ich rozwiązania, udział w rozwiązywaniu problemów wychowawczo - opiekuńczych podczas Rady Pedagogicznej 3. Korzystanie ze zbiorów biblioteki pedagogicznej (nowości książkowe, czasopisma) 4. Aktywna praca nad samokształceniem 5. Wykorzystanie wiedzy psychologiczno – pedagogicznej w pracy z dziećmi, a także podczas współpracy z rodzicami 6. Dzielenie się swoją wiedzą z rodzicami • pedagogizacja rodziców w czasie zebrań, współpraca z rodzicami oraz wymiana doświadczeń na nurtujące ich problemy 7. Praca wychowawczą z grupą • rozwiązywanie konfliktów, integrowanie grupy Cały okres stażu Październik i kwiecień Cały okres stażu § 7 ust. 2 pkt. 5 Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż Formy realizacji Termin 1. Analiza przepisów prawa oświatowego • analiza podstawowych aktów prawnych dotyczących pracy nauczyciela: Karta Nauczyciela, odpowiednie Rozporządzenia MEN 2. Aktualizowanie znajomości przepisów dotyczących konkretnych zadań • uwzględnianie obowiązujących przepisów i procedur w codziennej pracy 3. Udział w konferencjach dotyczących systemu oświaty 4. Udział w Radach Pedagogicznych, szkoleniowych podejmujących te tematy 5. Aktualizowanie wiedzy poprzez indywidualne studium prawa oświatowego 6. Posługiwanie się we własnej pracy zasadami prawa oświatowego • prowadzenie dokumentacji przedszkolnej • służenie pomocą, własną bazą aktów prawa oświatowego i własnymi materiałami innym nauczycielom • posługiwanie się aktami prawa oświatowego w czynnościach związanych z odbywaniem stażu: w procesie pisania planu, sprawozdania, przygotowywania prezentacji dorobku i przygotowywania się do rozmowy z komisją przeprowadzającą egzamin. Cały okres stażu Wrzesień 2015 Maj 2018 Czerwiec 2018 Opracowała: Mgr Dorota D. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |