AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Renata Kanwiszer, 2016-08-18
Łódź

Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Gry i zabawy matematyczne.

- n +

Konspekt zajęć edukacji wczesnoszkolnej „Gry i zabawy matematyczne”.

Temat zajęć: Dodawanie i odejmowanie kilku liczb wewnątrz drugiej dziesiątki, bez przekroczenia progu dziesiątkowego.

Cele ogólne:

* Rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez zabawę i
praktyczne działanie.
* Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania kilku
liczb wewnątrz drugiej dziesiątki.
* Wytwarzanie pozytywnej motywacji.
* Wdrażanie do zgodnego współdziałania w grupie.

Cele operacyjne:
Uczeń:

* rozwija umiejętności matematyczne
* dodaje i odejmuje kilka liczb wewnątrz drugiej dziesiątki
* potrafi wygrywać oraz radzi sobie z drobnymi
niepowodzeniami
* przestrzega ustalonych reguł
* potrafi zgodnie współpracować w grupie

Metody (wg W. Okonia i Cz. Kupisiewicza):

* samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowa,
sytuacyjna)
* aktywizująca (gry dydaktyczne, gry planszowe)

Formy pracy:
* indywidualna jednolita
* indywidualna zróżnicowana
* zbiorowa jednolita

Pomoce dydaktyczne:
Zeszyty ćwiczeń do edukacji matematycznej klasa I, gra planszowa pt. „Matematyczne rozgrywki” Zofii Olejniczak i Joanny Wójcickiej, kostki do gry - po 3 dla każdej pary, żetony - dla każdego gracza 10 sztuk w innym kolorze, kartoniki z działaniami matematycznymi o zróżnicowanym stopniu trudności (kartoniki w zielonym kolorze oznaczają łatwy stopień trudności, natomiast kartoniki w kolorze żółtym oznaczają wyższy stopień trudności), liczydła koralikowe, przybory piśmiennicze.

Przebieg zajęć:
1. Zabawa ruchowa na powitanie „Matematyczny pociąg”. Uczniowie losują karteczki, na których są napisane są działania matematyczne. Zadaniem uczniów jest obliczenie działań i ustalenie wyniku i określenie jaki to rodzaj liczby: parzysta, czy nieparzysta. Za lokomotywą, osobą prowadzącą zabawę ustawiają się uczniowie w kolejności rosnącej (od najmniejszej do największej liczby). Każdy uczeń ustawiając się w kolejce do pociągu określa swoją liczbę: parzysta, bądź nieparzysta i staje w odpowiednim dla siebie miejscu: od 1 do 20. Po właściwym ustawieniu się, pociąg rusza i wszyscy śpiewają piosenkę „Jedzie pociąg z daleka”, na nikogo nie czeka. Konduktorze łaskawy, zawieź nas do Warszawy. Trudno, trudno to będzie, dużo dzieci jest wszędzie. Niech wysiądą dzieci te, które nieparzystą (bądź parzystą) mają liczbę.
2. Wprowadzenie w tematykę zajęć.
3. „Zmieńmy się miejscem”, zabawa ruchowa w kole.
Nauczyciel wyjaśnia zasady zabawy i jako pierwszy ją
rozpoczyna. Uczniowie siedzą w kole zwróceni twarzą do
siebie. Nauczyciel rozdaje dzieciom kartoniki z działaniami matematycznymi o zróżnicowanym stopniu trudności. Przed każdym uczniem leży kartonik z zapisanym działaniem matematycznym, bez podanego wyniku. Nauczyciel rozpoczynając grę oblicza swoje działanie, staje w środku koła i mówi np.: „Mam liczbę 10, zamieni mnie liczba 5” i siada na miejscu liczby 5. Teraz uczeń z wywołaną liczbą 5 oblicza działanie wybranego kolegi i prosi go o zamianę miejsc itd. Podczas tej zabawy, każdy uczeń oblicza działanie i każdy może stopniować trudność wykonywanego zadania dostosowując do swoich indywidualnych możliwości. (Jeśli chce łatwiejsze zadanie, oblicza działania zapisane na zielonych karteczkach. Jeśli chce obliczyć trudniejsze zadanie, wybiera działanie zapisane na żółtych karteczkach).
4. Samoocena. Dzieci oceniają stopień trudności wykonanych działań.
5. „Dodaj albo odejmij”. Gra planszowa pt. „Szkoła”. Uczniowie siedzą w parach przy stolikach. Nauczyciel omawia zasady gry. Każda para uczniów otrzymuje planszę i trzy kostki. Każdy z graczy otrzymuje 10 żetonów w jednym kolorze. Gracze kolejno rzucają trzema kostkami. Po wyrzuceniu gracz decyduje, czy wykonuje dodawanie, czy odejmowanie wyrzuconych oczek. Oblicza wynik i kładzie żeton na polu wskazującym wynik wykonanego działania. Jeżeli nie ma możliwości zakrycia odpowiedniego pola, ruch przejmuje kolejny gracz. Gra toczy się do przykrycia wszystkich pól na planszy. Wygrywa ta osoba, która ma więcej żetonów swojego koloru na planszy.
6. Podsumowanie jednostki lekcyjnej. Ocena nauczyciela współpracy w grupie.
7. Praca w zeszycie do edukacji matematycznej. Zapisywanie działań wykorzystanych w poprzednim zadaniu.
7. Zadanie pracy domowej.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 3

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.