Katalog Mateusz Zachciał, 2016-08-09 Poznań Język polski, Sprawozdania ROCZNE SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGOMateusz Zachciał Poznań, dn. 31.05.2016 r. nauczyciel kontraktowy SPRAWOZDANIE ZA ROK SZKOLNY 2015/2016 Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO I PRZEBIEGU STAŻU NAUCZYCIELA KONTRAKTOWE-GO, STARAJĄCEGO SIĘ O UZYSKANIE STOPNIA NAUCZYCIELA MIANOWANEGO Szkoła Podstawowa nr 74 im. Mikołaja Kopernika w Poznaniu Imię i nazwisko nauczyciela: mgr Mateusz Zachciał Nazwa i adres szkoły: Szkoła Podstawowa nr 74 im. Mikołaja Kopernika w Poznaniu ul. Trybunalska 17/25; 60-325 Poznań Nauczane przedmioty: język polski, historia, etyka Posiadane kwalifikacje: ukończone studia magisterskie na kierunku filologia polska oraz uzyskanie tytułu magistra filologii polskiej, ukończone studia licencjackie na kierunku filo-logia polska i historia, seminarium dla nauczycieli etyki. Imię i nazwisko opiekuna stażu: mgr Blanka Kubicka Czas trwania stażu: 01.09.2015-31.05.2018. Dodatkowe zadania pełnione w szkole: opiekun koła historycznego (2015/16); koordyna-tor projektu edukacyjnego CEO; opiekun Samorządu Uczniowskiego; protokolant posiedzeń Rady Pedagogicznej; wychowawstwo. Dokumenty poświadczające kwalifikacje zawodowe: Dyplom ukończenia studiów wyższych ze specjalizacją nauczycielką na kierunku filologia polska i historia – Akademia Pomorska w Słupsku Dokumenty związane z realizacją stażu: Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela mianowanego – zatwierdzony przez Dyrektora Szkoły. Wniosek o otwarcie stażu- zatwierdzony przez Dyrektora Szkoły. Cząstkowe sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowe-go ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela mianowanego. Dyplomy i zaświadczenia dokumentujące dorobek zawodowy za okres stażu 01.09.2015 – 31.01.2016 (strony 5-6). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzy-skiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2004r. nr 260, poz. 2593) § 7. 1. Nauczyciel kontraktowy ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności: 1) uczestniczyć w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego; 2) pogłębiać wiedzę i umiejętności zawodowe, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego; 3) poznawać przepisy dotyczące systemu oświaty, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2 i ust. 1a Karty Nauczyciela – przepisy dotyczące pomocy społecz-nej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły z uwzględ-nieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.” Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stop-ni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2004r. nr 260, poz. 2593) z późniejszymi zmianami oraz Rozporządzenia MEN z dnia 14 listopada 2007r. (Dz. U. z 14 listopada 2007r. Nr 214, poz. 1580) Cel podstawowy podejmowanego stażu: uzyskanie w wyniku postępowania kwalifikacyj-nego stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego. Wstęp Z dniem 01.09.2015 roku rozpocząłem staż w wymiarze 2 lat i 9 miesięcy na nauczyciela mianowanego. Zgodnie z procedurą awansu, napisałem plan rozwoju zawodowego, który został pozytywnie zatwierdzony przez Dyrektora Szkoły. Plan rozwoju zawodowego został przeze mnie przygotowany w oparciu o Rozporządzeniu MENiS z 1 grudnia 2004 roku z późniejszymi zmianami w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczy-cieli. Pisząc plan opierałem się głównie na potrzebach i oczekiwaniach Dyrektora szkoły, uczniów, rodziców oraz diagnozie własnych umiejętności i wiedzy. Wziąłem również pod uwagę założenia Statutu Szkoły, Planu Pracy Szkoły, wytycznych Planu Pracy Wychowaw-czej, Szkolnego oraz Przedmiotowego Systemu Oceniania. Biorąc pod uwagę wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego zawarte w art. 7 ust. 2 pkt. 1 – 5 starałem się w szczególności zdobyć umiejętności: 1) organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach; 2) uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalne-go oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych; 3) wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej; 4) zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagad-nień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w roz-wiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przeze mnie zadań; 5) posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub po-stępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której odbywałam staż. Kontynuowałem doskonalenie swojej wiedzy i umiejętności wierząc, że wzbogaci to moje umiejętności pedagogiczne, podniesie efektywność moich działań edukacyjnych z ko-rzyścią dla całej społeczności szkolnej. Za najważniejsze priorytety w swojej pracy zawodowej uznałem: - udział w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wycho-wawczych i opiekuńczych wynikających ze Statutu Szkoły Podstawowej nr 74 im. Mikołaja Kopernika w Poznaniu; - działalność na rzecz społeczności szkolnej i lokalnej; - współpracę i dzielenie się umiejętnościami oraz zdobytą wiedzą. Realizacja zadań Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwa-nia stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2004r. nr 260, poz. 2593) § 7 ust. 2. pkt. 1. Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji wła-snych działań, a także oceniania ich skuteczności dokonywania zmian w tych działa-niach. 1. Przypomnienie procedury osiągania awansu zawodowego. - Sformułowałem wniosek o rozpoczęcie stażu (wrzesień 2015). - Sporządziłem plan rozwoju zawodowego. - Dokonałem analizy przepisów prawa oświatowego, dotyczących awansu zawodowego nau-czycieli ze szczególnym uwzględnieniem awansu na stopień nauczyciela mianowanego. 2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. - Nawiązanie oraz określenie zasad współpracy z opiekunem stażu – panią mgr Blanką Ku-bicką. - Ustalenie zasad i formy współpracy, a także terminów oraz sposobów konsultacji i obser-wacji zajęć. 3. Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej. - Dokonałem wyboru programów nauczania z j. polskiego, historii oraz etyki. - Opracowałem przedmiotowy system oceniania z tychże przedmiotów oraz poddałem anali-zie roczne plany pracy, dostosowując je do poszczególnych poziomów nauczania. - Stosowanie szeregu metod aktywizujących w pracy na lekcji takich, jak metoda dramy, drzewo decyzyjne i burza mózgów. - Na bieżąco opracowywałem pomoce dydaktyczne: testy, sprawdziany, karty pracy, dosto-sowując je do potrzeb edukacyjnych uczniów (uczniowie z opinią PPP), karty z informacją zwrotną oraz samooceną. - Opracowywałem scenariusz szkolnego konkursu na „Najpiękniejszą kartkę świąteczną” organizowanego przez Samorząd Uczniowski (jako opiekun SU). - Wraz ze szkolnym Pedagogiem zorganizowaliśmy konkurs pod hasłem „Stop nietolerancji- wszyscy jesteśmy równi!”, który został wysłany do Kuratorium Oświaty, jako przykład do-brej praktyki (do opublikowania na stronie Kuratorium Oświaty w Poznaniu). - W ramach przystąpienia szkoły do projektu Centrum Edukacji Obywatelskiej „Ocenianie Kształtujące” systematycznie biorę udział w spotkaniach z szkolnym koordynatorem projek-tu p. Pauliną Bartkowską. - Uczestniczyłem w spotkaniach metodycznych w ramach prowadzonych przedmiotów (j. polski, historia, etyka). - Ukończyłem roczne seminarium „Lekcje etyki w szkole”, którego organizatorem był ODN. - Uczestniczyłem w projekcie „Etyka w praktyce”, któremu przewodniczy p. Alina Jani-szewska- konsultant ODN ds. nauczania etyki. - Uczestniczyłem w Seminarium „Porozmawiaj o teatrze” – ODN. - Udział w konferencji „Praca z dzieckiem wycofanym i nieśmiałym w edukacji wczesnosz-kolnej” (Mac Edukacja). - Udział w konferencji „Jak zwiększyć zaangażowanie uczniów, wykorzystując nowe techno-logie”, prowadzonym przez p. Jolantę Okuniewską (Mac Edukacja). - Zaświadczenie o udziale w e-konferencji „Dofinansowanie przedszkoli w latach 2014-2020” (Mac Edukacja). - Udział w e-warsztatach „Pozwólmy dzieciom mówić! Jak poprowadzić ciekawe zajęcia z tekstem poetyckim?” (WSiP) - Zdobyłem kwalifikacje egzaminatora OKE. - Jako szkolny koordynator programu CEO „Młody Obywatel” wziąłem udział w szkoleniu pt. „Metoda projektu w wymiarze lokalnym” w dn. 16-17 października 2015 r. w Warszawie. - Udział w konferencji „Współpraca i rywalizacja wśród dzieci. Jak nauczyć dziecko współ-pracy w grupie?” prowadzonej przez p. Dorotę Krzywicką. - Przeprowadziłem szkolny etap konkursu Wiedzy o Powstaniu Wielkopolskim. W związku z tym wziąłem udział w projekcie „Pamiętajmy! Powstanie Wielkopolskie 1918/19” -ODN. - Uczestniczyłem w konferencji pt. „Równa szkoła – bez dyskryminacji i przemocy”: ZNP, KPH oraz „Prawo w oświacie”, pod patronatem Kuratora Oświaty w Poznaniu. - Wziąłem udział w konferencji „Wolontariat w edukacji” organizowanym przez Stowarzy-szenie Centrum Rozwoju Edukacji Obywatelskiej (CREO). Inne dokonania: - Realizacja inicjatywy oklejenia schodów napisami edukacyjnymi (historia, matematyka, j. polski) oraz zebranie niezbędnych środków na jej realizację. - Zorganizowanie wycieczki do muzeum Biblii- 18.04.2016r. - Żywe lekcje historii w klasie 4: „Z wizytą na Olimpie”. - Zorganizowanie szkolnych obchodów Święta Unii Europejskiej- 9.05. - Zorganizowanie szkolnych obchodów Pierwszego Dnia Wiosny dla klas 4-6. - Przeprowadzenie zbiórki książek „zaczytani.org” (wraz z biblioteką szkolną). - Zorganizowanie lekcji o finansach, prowadzonej przez przedstawiciela banku BGK- 22.02. - Zorganizowanie i koordynowanie akcją „Samorząd Uczniowski czyta dzieciom”- 25.04. - Organizowanie szkolnych dyskotek. - Zgłoszenie uczniów do udziału w konkursie wydawnictwa REBEL „Story Cubes” - Międzyszkolny konkurs „Narodziny Polski” (2 laureatów- pierwsze miejsce). - Międzyszkolny konkurs pt. „Chrzest Polski 966-2016” (dwóch finalistów). - VIII Wojewódzki Konkurs Wiedzy o Powstaniu Wielkopolskim „Tobie Polsko ta kropla krwi wrzącej” (1 laureat, 2 finalistów). 4. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu. - 23.02.2016 r., historia i społeczeństwo”, klasa 4a: „Pierwsze cywilizacje”. - 26.02 2016 r., język polski, klasa 5c: „Spotkanie z bohaterami lektury „Tajemniczy ogród”- prezentacja wywiadów”. Obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu: - 19.02.2016 r., j. polski, klasa 6b: „Gwary i dialekty”. Wszystkie zajęcia były dokładnie analizowane pod względem merytorycznym i meto-dyczny i zyskały opinię pozytywną opiekuna stażu. Przeprowadzenie zajęć poprzedzone było zredagowaniem konspektu lekcji. Wspólnie z opiekunem dbałem, aby każda lekcja zo-stała omówiona podczas konsultacji. W trakcie tych spotkań analizowałem swoje mocne i słabe strony, wykorzystany materiał dydaktyczny, poziom wiedzy merytorycznej, a także aktywność i reakcje uczniów. 5. Publikowanie własnych prac. - Plan rozwoju zawodowego, sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego, ciekawe konspekty zajęć oraz scenariusze uroczystości szkolnych udostępniałem za pośrednictwem stron internetowych (www.szkolnictwo.pl, www.od-tworczelekcje.blogspot.com) oraz pocz-ty elektronicznej na platformie sp74.eu. - Uczestniczę w projekcie ODN, którego celem jest stworzenie publikacji konspektów i sce-nariuszów lekcji etyki na różnych etapach edukacyjnych. - Stworzenia facebookowej strony internetowej, na której zamieściłem efekty pracy grupy projektowej (www.facebook.com/grypokolen). - Scenariusz konkursu „Stop nietolerancji! Wszyscy jesteśmy równi” został udostępniony Kuratorium Oświaty w Poznaniu, do opublikowania w zbiorze dobrych praktyk. Systematyczne publikowanie relacji z konkursów, szkolnych wycieczek i sukcesów na stro-nie internetowej szkoły www.sp74.eu 6. Prowadzenie dokumentacji szkolnej. - Z powołania Dyrektora Szkoły wziąłem udział w pracy komisji szkolnej ds. aktualizacji dokumentów szkoły. - Założenie teczki, w której dokumentowałem realizację oceniania kształtującego na lek-cjach. - Pełnienie funkcji protokolanta posiedzeń Rady Pedagogicznej. § 7 ust. 2 pkt. 2. Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. 1. Poznanie środowiska lokalnego i rodzinnego uczniów. - Indywidualne spotkania z rodzicami uczniów. - Ścisła współpraca z Pedagogiem i Psychologiem szkolnym. - Obserwowałem uczniów w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych (wycieczki, konkursy). - Przeprowadzenie cyklu lekcji wychowawczych temat akceptacji klasowej, indywidualno-ści, zgrania klasowego, agresji, przemocy, bezpieczeństwa. Wraz z uczniami przygotowywa-liśmy wszelkiego rodzaju gazetki o charakterze informacyjnym. 2. Dostosowanie działań edukacyjnych do potrzeb poszczególnych uczniów. - Prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawcze z j. polskiego. - Wykorzystywanie dwóch wersji sprawdzianów (o standardowym i zaawansowanym po-ziomie). - Przygotowanie kartek z celami lekcji, które otrzymywali uczniowie przed wybranymi lek-cjami. 3. Praca z uczniem zdolnym. -Prowadziłem koło historyczne dla uczniów klas IV-VI. - Przygotowanie uczniów do VII edycji Konkursu Wiedzy o Powstaniu Wielkopolskim or-ganizowanego przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu. - Przeprowadzenie cyklu dodatkowych lekcji w związku z obchodami jubileuszu Chrztu Pol-ski, przygotowujących uczniów do konkursów szkolnych i międzyszkolnych, związanych z tą tematyką. - Angażowałem zdolnych uczniów w działalność Samorządu Uczniowskiego, który funkcjo-nuje w naszej szkole. § 7 ust. 2 pkt. 3. Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. - Uzyskiwałem wiedzę na temat awansu zawodowego (portale internetowe); - Poznawałem przepisy prawa oświatowego i ich aktualizację; - Korzystałem z internetowych publikacji innych nauczycieli, konsultowałam się z nimi po-przez fora internetowe różnych portali; - Publikowałem na stornie internetowej własne plany, scenariusze uroczystości, plan rozwo-ju zawodowego itp.; - Odwiedzałem strony np.: www.literka.pl, www.gwo.pl, www.men.gov.pl, www.interklasa.pl, www.oswiata.org.pl, www.publikacje.edu.pl, www.scholaris.pl, - Interesującymi materiałami znalezionymi w Internecie dzieliłem się z innymi nauczycie-lami. Zachęcałem dzieci do wyszukiwania informacji w Internecie, korzystania ze słowni-ków i encyklopedii multimedialnych oraz samodzielnego doskonalenia praktycznych umie-jętności. - Śledzę nowości i aktualizacje w wykorzystaniu na lekcji Technologii Informacyjno-Komunikacyjnej (TIK). - W swojej pracy pedagogicznej wykorzystuję technologię komputerową i informacyjną do przygotowywania: sprawdzianów, testów, planów pracy, sprawozdań, analiz, tworzenia do-kumentów szkolnych takich jak: protokoły z posiedzeń Rad Pedagogicznych, pomocy dy-daktycznych, scenariuszy zajęć i uroczystości, elementów gazetek ściennych, zaproszeń i dyplomów na różne uroczystości szkolne, podziękowań itp. - Korzystam z technologii informacyjno-komunikacyjnej w kontakcie z rodzicami za po-średnictwem e-dziennika i elektronicznej poczty służbowej sp74.eu. - Tworzę również multimedialne ćwiczenia dla uczniów, które wykorzystuję na lekcji za pośrednictwem stron, np.: www.kahoot.it, www.answergarden.com, www.bitstripsforschools.com. - Korzystam z Multiboków, e-podręcznika, uczniowskich prezentacji multimedialnych. -Stworzyłem stronę za pośrednictwem platformy www.facebook.pl, która pełniła funkcję informacyjną i dokumentowała dokonania grupy projektowej (w ramach projektu CEO „Młody Obywatel”). § 7 ust. 2 pkt. 4. Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w spra-wach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań. - Czytanie literatury fachowej (np. „Problemy opiekuńczo-wychowawcze” – miesięcznik poświęcony szeroko rozumianej problematyce opiekuńczo- wychowawczej w Polsce jak i na świecie). - Udział w szkoleniach, warsztatach, kursach zewnętrznych, które wyszczególniłem wcze-śniej. - Udział w imprezach szkolnych: rajd rowerowy, festyn integracyjny klas pierwszych, spo-tkania organizacyjne z rodzicami klas pierwszych i czwartych. - Zapoznałem się z opiniami PPP poszczególnych uczniów i opracowałem/dobrałem odpo-wiednie pomoce dydaktyczne do pracy z uczniami w oparciu o te opinie. - Zorganizowałem wycieczkę edukacyjną „Szlakiem Piastowskim”. - Zgodnie z rolą wychowawcy oraz przy współpracy z rodzicami zapewniłem uczniom mojej klasy wyjście do kina, wyjazd na „Zieloną Szkołę”, wyjście na kręgle oraz na spektakl tea-tralny. - Zorganizowałem zbiórkę na rzecz schroniska zwierząt oraz Domu Dziecka nr 3 w Pozna-niu, angażując w działanie uczniów. - Przeprowadziłem szkolne obchody Dnia Życzliwości i Serdeczności. - Zorganizowałem i wziąłem udział we wszystkich szkolnych dyskotekach. - Zorganizowałem wraz z grupą uczniów szkolny festyn sportowy pod hasłem „Gry Pokoleń-SP74”, który odbył się 8 stycznia 2016 r. - Zorganizowałem we współpracy z Radą Rodziców „Świąteczną cukiernię Elfów” dla całej społeczności szkolnej, z której zdobyte środki zostały przekazane na zakup pomocy dydak-tycznych do szkoły. § 7 ust. 2 pkt. 5. Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż. - Dokonałem analizy najważniejszych aktów prawnych, takich jak: Ustawa Karta Nauczy-ciela, Ustawa o Systemie Oświaty, Rozporządzenia MEN w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. - Złożyłem wniosek o rozpoczęcie stażu. - Nawiązałem współpracę z opiekunem stażu. - Opracowałem plan rozwoju zawodowego. - Zapoznałem się z dokumentacją szkolną: Statutem, WSO, regulaminami. - Stworzyłem podręczną bibliotekę podstawowych aktów prawnych obowiązujących w szko-le. - Sporządziłem plan pracy wychowawczej. - Opracowałem plan pracy rocznej z j. polskiego i historii w oparciu o program nauczania. - Byłem członkiem komisji wojewódzkiego konkursu przedmiotowego z przyrody. Przez cały okres stażu na bieżąco śledzę zmiany zachodzące w prawie oświatowym, co pozwala mi stosować się do aktualnie obowiązujących procedur. Podsumowanie Realizacja wyżej wymienionych zadań pozwala rozwijać umiejętności pedagogiczne oraz wychowawcze. Doskonalę umiejętności, uczestnicząc w różnych formach kształcenia zawodowego, organizując imprezy klasowe i ogólnoszkolne, wycieczki, czytając fachową literaturę, zgłę-biając tajniki technologii komputerowej - ale przede wszystkim uczę się słuchając i obser-wując uczniów, rodziców i nauczycieli. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |