Katalog

Anna Zdunek, 2016-07-22
Pleszew

Język angielski, Sprawozdania

Sprawozdanie nauczyciela mianowanego

- n +


Jestem nauczycielem kontraktowym zatrudnionym w Zespole Szkół Publicznych nr 3 w Pleszewie jako nauczyciel języka angielskiego w klasach 1-3 Szkoły Podstawowej. Posiadając wymagane kwalifikacje określone w art.9, ust.1 pkt 1 Karty Nauczyciela, złożyłam wniosek o rozpoczęcie stażu związanego z ubieganiem się o awans na stopień nauczyciela mianowanego. Staż rozpoczęłam 1 września 2012 roku i trwał on dwa lata i dziewięć miesięcy, z przerwą od 7 stycznia 2014 roku do 28 lutego 2015 roku związaną z urlopem chorobowym, a następnie macierzyńskim i wychowawczym. Plan rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego opracowałam we wrześniu 2012 roku. Po powrocie do pracy z urlopu wychowawczego, opracowałam aneks do ww. planu. Uwzględniłam w nim aktualne zadania edukacyjne, wychowawcze i opiekuńcze.
Tworząc plan swojego rozwoju zawodowego, opierałam się głównie na Rozporządzeniu MEN z dnia 1 grudnia 2004 roku w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, założeniach Statutu Szkoły i Planu Pracy Szkoły, a także uwzględniając specyfikę i potrzeby szkoły, dzieci i ich rodziców, diagnozę własnych umiejętności, wiedzę i doświadczenie pedagogiczne.



















§7 ust.2 pkt 1
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.

Zdobycie nowych umiejętności doskonalących moją pracę dydaktyczno - wychowawczą

Pierwszym działaniem, jakie podjęłam w ramach organizacji i doskonalenia swojego warsztatu pracy, było nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. Po przeanalizowaniu obowiązujących aktów prawnych i procedur dotyczących awansu zawodowego oraz po konsultacjach z opiekunem stażu sporządziłam Plan rozwoju zawodowego, który został zatwierdzony przez dyrektora szkoły. Swoją wiedzę na temat awansu zawodowego aktualizowałam i uzupełniałam na bieżąco, korzystając z różnych portali internetowych, na przykład www.bip.men.gov.pl,www.oswiata.abc.com.pl czy www.portaloswiatowy.pl, a także uczestnicząc w radach pedagogicznych i szkoleniach, czy rozmawiając z nauczycielami mianowanymi i dyplomowanymi z mojej szkoły.
Istotnym elementem organizacji i doskonalenia mojego warsztatu pracy było przygotowywanie planów dydaktycznych , gdyż umożliwiło mi to całoroczne zaplanowanie tematyki i celów zajęć oraz pozyskanie niezbędnych środków dydaktycznych.
Organizacja mojego warsztatu pracy polegała również na opracowywaniu konspektów i scenariuszy lekcji ze zwróceniem uwagi na cele lekcji, tok zajęć, metody i formy pracy. Pozwoliło mi to lepiej przygotować się do zajęć, a także gwarantowało ich płynny przebieg z zachowaniem ram czasowych przeznaczonych na realizację każdego elementu lekcji. Ponadto prowadziłam lekcje hospitowane przez opiekuna stażu, a także obserwowałam zajęcia prowadzone przez opiekuna lub innych nauczycieli. Dzięki rozmowom z opiekunem stażu mogłam na bieżąco modyfikować i wzbogacać swoje zajęcia i metody pracy z uczniami.
Przez cały okres trwania stażu opracowywałam również różnorodne pomoce naukowe, takie jak: karty pracy dla uczniów, sprawdziany, gry i zabawy dydaktyczne, testy czy quizy, umożliwiające uczniom utrwalenie oraz sprawdzenie poziomu opanowanej wiedzy, a które nieustannie aktualizuję i dostosowuję do potrzeb i umiejętności uczniów, zarówno tych, którzy mają trudności w nauce, jak i tych o różnorodnych uzdolnieniach.
Ponadto zgromadziłam biblioteczkę przedmiotową zawierającą zbiory ćwiczeń doskonalących i utrwalających słownictwo, funkcje językowe i struktury gramatyczne języka angielskiego. Kompletowałam poradniki metodyczne dla nauczycieli języka angielskiego na temat efektywnego nauczania języka obcego, anglojęzyczną literaturę piękną oraz piosenki czy filmy w angielskiej wersji językowej. Urozmaicone formy zajęć miały zachęcić uczniów do doskonalenia sprawności językowych nie tylko w szkole, ale i poza nią. Sądzę, że bogata baza dydaktyczna, którą systematycznie aktualizuję, umożliwiła mi urozmaicenie lekcji, zachęcała do podejmowania różnorodnych zadań i ćwiczeń doskonalących umiejętności językowe moich podopiecznych.
Dla wizualizacji nowego materiału eksponowałam wystawy tematyczne za zakresu języka angielskiego, aby uczniowie mogli pogłębiać swoją wiedzę i systematycznie utrwalać słownictwo.
Razem z innymi nauczycielami języka angielskiego dokonywałam wyboru podręcznika i programu nauczania w szkole podstawowej . W tym celu nawiązywałam i utrzymywałam stały kontakt z różnymi wydawnictwami (OUP, MACMILLAN, PEARSON) uczestniczyłam w konferencjach czy drzwiach otwartych organizowanych przez te wydawnictwa. Sądzę, że dzięki temu moi uczniowie korzystali z podręczników dostosowanych do ich poziomu umiejętności językowych, możliwości oraz potrzeb.
Systematycznie sprawdzałam postępy swoich uczniów za pomocą testów, sprawdzianów, kartkówek w oparciu o testy do podręczników, testy udostępniane na stronach internetowych wydawnictw językowych. Uzyskane wyniki rzetelnie omawiałam z uczniami , a także informowałam rodziców o postępach i dokonaniach ich dzieci, co miało pozytywny wpływ na naszą współpracę.
W ramach współpracy z innymi nauczycielami aktywnie uczestniczyłam w działaniach podejmowanych przez zespół edukacji wczesnoszkolnej. Pomagałam m.in. w przygotowywaniu szkolnych uroczystości ( coroczne Festyny szkolne, bale karnawałowe dla klas 1-3, bale andrzejowe) czy konkursów językowych „English is easy”.
Dzięki prowadzeniu przez cały okres stażu kroniki szkolnej byłam na bieżąco zorientowana w działaniach, które podejmowane były w szkole.





Doskonalenie warsztatu i metod pracy poprzez udział w różnych formach doskonalenia


Głównym zadaniem nauczyciela, szczególnie o dość krótkim stażu pracy, jest ustawiczne rozwijanie swych kompetencji zawodowych poprzez uczestnictwo w różnych formach doskonalenia, studiowanie literatury czy wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami. Czynię to od początku swej pracy w tym zawodzie i mam świadomość, że jest to proces permanentny.
W okresie stażu uczestniczyłam w konferencjach, szkoleniach i warsztatach , takich jak:

• 8. 11.2012 – warsztaty „Współpraca z rodzicami – jak pracować z” trudnym” rodzicem” , zorganizowany przez ODN w Kaliszu
• 14.12.2012 – kurs dla kierowników wycieczek szkolnych, zorganizowany przez ODN w Kaliszu
• 27.06.2015 - ukończenie szkolenia w ramach Projektu : E- nauczyciel Powiatu Pleszewskiego, zorganizowanego przez PHU- INFO KOMPLEKS
• 21.10.2015 – warsztaty” Jak zostać nauczycielem mianowanym? – awans zawodowy, zorganizowany przez ODN w Kaliszu
• 28.11.2015 – szkolenie „Wybrane narzędzia coachingowe w pracy nauczyciela”- zorganizowany przez ODN w Kaliszu
• 11.03.2016 - konferencja „Neurodydaktyka w procesie efektywnego nauczania i uczenia się”, zorganizowany przez ODN w Kaliszu
• 12.04 .2016- rada szkoleniowa „ Ocenianie kształtujące” , zorganizowane przez panią wicedyrektor Elżbietę Bijacik - Knappe

Uczestniczyłam również w innych formach doskonalenia, konferencjach, szkoleniach i warsztatach dla nauczycieli języka angielskiego, które pozwoliły mi na efektywniejszą pracę z uczniami :
• 24.02.2012r. – konferencja metodyczna w Kaliszu zorganizowana przez wydawnictwo Macmillan pt. „To teach, to play, to integrate – in quest for optimal learning conditions”, podczas której omówiono następujące tematy:
- problemy metodyczne w pracy z sześcio i siedmiolatkami oraz sposoby ich przezwyciężania,
- sposoby integrowania grupy z uwzględnieniem różnych potrzeb edukacyjnych uczniów,
- element pisania i czytania na lekcji języka angielskiego.
Podczas kolejnej prezentacji pt. „Nowa Podstawa Programowa – główne założenia i ich realizacja w kursie Evolution” omówiono założenia Nowej Podstawy Programowej w odniesieniu do nauczania języka obcego w II etapie edukacyjnym, kryteria doboru programu nauczania i materiałów dydaktycznych w odpowiedzi na wytyczne Nowej Podstawy Programowej.
• 04.02.2014 r. – konferencja metodyczna wydawnictwa Macmillan w Kaliszu pt. „Loud and clear: managing big groups”, poświęcona planowaniu pracy i zabawy w dużych grupach, nauczaniu języka oraz pożądanych wartości i zachowań w klasach 1-3.
• 15.02.2014 r.- wykład „ Oxford Explorers: Teaching the Whole child” poświęcona pomocy uczniom w rozwijaniu umiejętności społecznych i emocjonalnych.
• 20.02.2015 r. – sesja „Tiger’s New stripes:new tools and solutions for lower primary teaching” zorganizowana przez wydawnictwo Macmillan, w trakcie której:
- metody pracy z podręcznikiem wieloletnim,
- rozwijanie kompetencji językowej uczniów przez angażowanie umiejętności motorycznych,
- używanie zabaw aktywujących wyobraźnię uczniów do nauki języka obcego.
• 23.02.2015 r. – konferencja metodyczna w Kaliszu pt. „Sesja o zmianach w prawie oświatowym i podręcznikach wieloletnich dla szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponad gimnazjalnych” zorganizowana przez wydawnictwo Pearson, w trakcie której poruszono kwestie:
- zmiany w prawie oświatowym, w szczególności prawa i obowiązki nauczycieli w zakresie wyboru podręczników, materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych oraz finansowanie ich,
- praktyczne aspekty, także psychologiczne, pracy z uczniami w oparciu o podręczniki wieloletnie.
● 30.01. 2016 r.– sesja metodyczna w Kaliszu pt. „Unboxing formative assessment – the what, the way and the how “ zorganizowana przez wydawnictwo Macmillan , w trakcie której poruszono kwestie:
- ocenianie kształtujące jako spójna strategia wspierania uczniów w zakresie rozwoju językowego,
- techniki i narzędzia oceniania kształtującego na lekcji języka angielskiego w szkole podstawowej,
- funkcja motywacyjna oceniania kształtującego na pierwszych etapach edukacyjnych.

Wszystkie wymienione formy doskonalenia, w których uczestniczyłam w okresie stażu, były dla mnie źródłem wielu ciekawych pomysłów dotyczących metod i form pracy na lekcjach języka angielskiego, które później wykorzystywałam na swoich zajęciach. Poszerzyły również moją wiedzę na temat samego procesu nauki języka obcego, którą z kolei wykorzystywałam dokonując wyboru metod pracy z daną grupą uczniów.
Potrafię już świadomie dobrać program nauczania do możliwości i potrzeb swoich uczniów. Starannie dobieram też materiały niezbędne w nauczaniu: podręczniki , pomoce dydaktyczne, ćwiczenia. Mam również świadomość jak ważne są różnorodne metody nauczania dostosowane do przedstawianych zagadnień , interesujące i aktywizujące uczniów. Udział w różnorodnych formach doskonalenia to również okazja do wymiany doświadczenia i opinii z innymi uczestnikami. Dzięki nim mogłam wdrożyć wiele ciekawych pomysłów, dotyczących choćby kontroli i oceniania pracy uczniów czy współpracy z rodzicami.
Swoje umiejętności w zakresie dydaktyki doskonaliłam również poprzez lekturę magazynu dla nauczycieli języka angielskiego „The Teacher” oraz korzystanie z portali internetowych dla anglistów, tj. www.macmillian.pl, www.pearson.pl oraz www.egis.com.pl.


Podnoszenie wyników nauczania
W celu podniesienia wyników nauczania opracowałam testy diagnostyczne dla klasy III szkoły podstawowej i przeprowadzałam je zawsze na początku roku szkolnego. Umożliwiło mi to sprawdzenie opanowania poszczególnych umiejętności językowych i podniosło jakość kształcenia mojej pracy i uczniów.
Aby lepiej zmotywować uczniów do pracy na lekcji, wykorzystałam portal internetowy https://www.classdojo.com/pl-PL. Portal ten pozwalał mi systematycznie monitorować uczniów, a oni sami mogli sprawdzić jak są oceniani. Korzystając z telefonu, tableta lub komputera pokazywałam im jak „wyglądają
„ na chwilę obecną.
Wykorzystywałam na lekcji również metodę „patyczków”, które doskonale sprawdzały się w codziennej pracy z uczniami mało aktywnymi na lekcji. Obie metody poznałam na wyżej wymienionych kursach. Za pracę na lekcji uczniowie otrzymywali również naklejki pozytywne lub negatywne.
Jako nauczyciel języka angielskiego staram się stosować jak najwięcej metod aktywizujących moich uczniów do nauki języka, gdyż najwięcej słów zapamiętujemy, gdy stosujemy je w konkretnych dialogach lub wyrażając swoje opinie w czasie dyskusji. Ponadto nabywamy praktycznych umiejętności, zwłaszcza komunikacyjnych, takich jak na przykład robienie zakupów, rozmowa telefoniczna, pytanie o drogę. Z kolei przygotowanie na przykład przedstawienia na temat „Dlaczego warto znać język angielski” wzbudzało w uczniach zainteresowanie krajami anglojęzycznymi (zwłaszcza klasy III).
Metody aktywizujące, które najczęściej stosowałam w pracy z uczniami, to: drama, scenki sytuacyjne, burza mózgów, kosz i walizka, pajęczyna/kłębek, praca w grupach, film, metoda śnieżnej kuli, gry i zabawy edukacyjne (np. „nie wymawiaj słowa” , „obserwuj moje usta”, tak czy nie”, podejdź i dotknij”, „kawałek po kawałku”, „ciuciubabka”, „Zabadella mówi…”” czy też gry planszowe oraz gry na tablicy interaktywnej).
Jako nauczyciel posiadający kwalifikacje do nauczania w edukacji wczesnoszkolnej zostałam wyznaczona do opracowania zadań dodatkowych z języka polskiego dla klas III. Były to zadania utrwalające wiedze z zakresu ortografii, czytania ze zrozumieniem i pisania opowiadań. Miało to na celu uzyskania lepszych wyników podczas trzecioteściku.

Analiza i wprowadzenie modyfikacji

Kończąc pracę z uczniami klas III szkoły podstawowej, w czerwcu każdego roku przeprowadzałam ankietę na temat efektywności mojej pracy. Po jej analizie wprowadzałam w nowym roku szkolnym zmiany w moim systemie realizacji zajęć. Głównym celem wprowadzanych przez mnie modyfikacji było przekazywanie wiedzy w uporządkowany sposób i udostępnianie uczniom możliwości samodzielnych poszukiwań. Na lekcji starałam się korzystać z gier i zabaw, które uczniowie najbardziej polubili.
Dla klas trzecich technologia informacyjna to źródło inspiracji i lekcje z wykorzystaniem takich metod były dla nich najciekawsze. W 2013 roku uczniowie klas trzecich za ulubioną formę pracy na lekcji uznali pracę w grupach, gry planszowe i scenki sytuacyjne.
W 2015 roku uczniowie klas trzecich za ulubioną formę pracy na lekcji wybrali pracę w parach i rozwiązywanie zadań na tablicy interaktywnej. W 2016 roku uczniowie klas trzecich, których trudno było zmotywować do pracy i działań , za najciekwszą formę pracę na lekcji wybrali prezentacje mulitimedialne i wykorzystanie tablicy interaktywnej. To właśnie w tej grupie wiekowej „class dojo” przyniósł największy sukces na podniesienie mobilizacji do pracy na lekcji.
Plan rozwoju zawodowego, który opracowałam we wrześniu 2012 , wymagał korekty w zakresie planowanych zadań, dlatego wraz z podejmowaniem kolejnych działań szkoły oraz doskonaleniem mojego warsztatu pracy, modyfikowałam formy i sposoby ich realizacji. Kierowałam się również nabytym w czasie stażu doświadczeniem oraz wskazówkami opiekuna stażu.
























§7 ust.2 pkt 2
Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.


Opracowanie zajęć integrujących zespół klasowy, włączenie uczniów w działania na rzecz szkoły i środowiska lokalnego

Samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami i rodzicami , podejmowałam różnorodne działania integrujące środowisko lokalne.
Jako nauczyciel co roku uczestniczyłam aktywnie w Festynie szkolnym organizowanym przez Radę Rodziców naszej szkoły. Zawsze pozyskiwałam sponsorów na loterię fantową i wspólnie z najbardziej zdyscyplinowaną klasą - występowaliśmy na festynie. Dzieci prezentowały program artystyczny w języku angielskim- śpiewały piosenki z układem tanecznym.
We wrześniu 2012 zorganizowałam Europejski Dzień Języków dla klas I – III, gdzie uczniowie z III klas mieli okazję przedstawić młodszym kolegom sytuacje, w których znajomość języka obcego jest bardzo ważna.
Również co roku pomagałam koleżankom w organizacji Balu Karnawałowego dla klas I- III szkoły podstawowej- uczestnicząc w przygotowaniu oprawy muzycznej i tanecznej.
Co roku wspierałam Radę Rodziców w organizacji Balu Andrzejkowego w naszej szkole, poprzez pozyskiwanie sponsorów.
Aby pokazać przyszłym uczniom naszej szkoły na czym polegają zajęcia z języka angielskiego, wspólnie z koleżanką przygotowywałyśmy zajęcia otwarte dla przedszkolaków, które w naszej szkole odbywają się co roku. Na zajęciach prezentowałyśmy wierszyki, krótkie piosenki , gry i zabawy.
W maju 2015 z uczniami klasy III c wystąpiliśmy na koncercie charytatywnym
pt. „Bądźmy razem”, aby wesprzeć cel tego koncertu- dofinansowanie wyjazdów na wycieczki klasowe tych uczniów, których sytuacja materialna jest najtrudniejsza.
W marcu 2016 zorganizowałam wycieczkę do Oćwieka na warsztaty plastyczne o tematyce Wielkanocnej, gdzie uczniowie poznali zwyczaje wielkanocne i pogłębili swoje słownictwo z języka angielskiego.
W maju 2016 wraz z klasą II b wzięłam udział w III Przeglądzie Twórczości Dziecięcej „Ze sztuką bezpieczniej”, który został zorganizowany przez Ośrodek Kultury Leśnej w Gołuchowie i Straż Pożarną w Pleszewie. Uczniowie kl. II b zaprezentowali przedstawienie w wersji polsko- angielskiej pt .” Z Czerwonym Kapturkiem bezpieczniej przez las”. Podczas całego trwania stażu byłam wielokrotnie opiekunem podczas wycieczek szkolnych, gdzie w sposób pokazowy i słownym mogłam przekazać słownictwo w języku angielskim były to m.in. wycieczka do wrocławskiego ZOO, muzeum piekarnictwa w Pleszewie, planetarium w Potarzycy.
Wszystkie podjęte prze mnie działania zmierzały w kierunku wzmocnienia wiary uczniów we własne możliwości, utrzymania pozytywnej motywacji do ucznia się języka angielskiego oraz rozwijania twórczego myślenia.
Opisane przez mnie działania niewątpliwie wpłynęły na doskonalenie mojej pracy dydaktyczno – wychowawczej , a tym samym na podwyższenie jakości pracy szkoły. Poprzez różne formy aktywności rozwijałam swoje umiejętności organizacyjne, budowałam pozytywne relacje z rodzicami i promowałam szkołę w środowisku lokalnym.

Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, w ramach godzin „karcianych”

Ważnym elementem mojej pracy było również uwzględnianie potrzeb rozwojowych uczniów pod względem dydaktycznym poza zajęciami lekcyjnymi. W tym celu regularnie ,co tydzień, prowadziłam pozalekcyjne zajęcia wyrównawcze w ramach „19 i 20 godziny” dla uczniów mających trudności w nauce. W trakcie tych spotkań dostosowałam tempo pracy do ich możliwości, niejednokrotnie wyjaśniałam i powtarzałam z nimi wiadomości, które były na wcześniejszych lekcjach. Starannie dobierałam ćwiczenia, gry i zabawy umożliwiające rozwój różnorodnych umiejętności oraz utrwalające słownictwo. Fakt, że uczniowie uzyskali promocję do klas programowo wyższych, wskazuje na przydatność tych zajęć.
Ważnym elementem pracy szkoły jest opracowanie planu wychowawczo – profilaktycznego , uwzględniającego potrzeby ucznia związane z jego rozwojem emocjonalnym, intelektualnym czy fizycznym. W trakcie odbywania stażu aktywnie włączałam się w jego realizację.
Dodatkowo od stycznia 2016r. prowadziłam zajęcia „Zumby” dla uczniów borykających się z dużą nadwagą, gdyż problem ten wśród uczniów klas I – III szkoły podstawowej staje się coraz bardziej zauważalny. Wspólnie z pielęgniarką szkolną wyznaczyłyśmy osoby, które powinny uczestniczyć w zajęciach. Na zajęciach nie tylko dzieci tańczyły , ale również omówiłam z nimi zasady zdrowego odżywiania, podpisaliśmy kontrakt i kontrolowaliśmy postępy w traceniu zbędnych kilogramów. Systematycznie na zajęcia uczęszczało 10 – 15 dziewczynek. Aby lepiej zmotywować uczennice ufundowałam karnety na basen. Trzy dziewczynki otrzymały takie karnety, gdyż udało im się „zrzucić” wspólnie 9,5 kg. Spotkania te cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem oraz spotkały z pozytywnym przyjęciem przez rodziców.


Przygotowanie do konkursów i udział w organizacji konkursów

Zadaniem każdego nauczyciela jest nie tylko praca z uczniami mających kłopoty w nauce, ale i rozpoznanie uczniów wybitnie uzdolnionych i utalentowanych oraz otoczenie ich opieką.
Jednym z zaplanowanych przeze mnie działań było przygotowanie uczniów do pozaszkolnych i szkolnych konkursów z języka angielskiego. W ramach realizacji tego zadania zorganizowałam konkursy:
● wrzesień 2012 - konkurs plastyczny „Moja podróż po Europie”
I miejsce : Magdalena Woźniak kl. III a
● 11.01.2013 - szkolny konkursu „English is easy” dla klas 3 szkoły podstawowej:
I miejsce : Zuzanna Lasecka kl. III b
● 22.11.2013- szkolny konkursu „English is easy” dla klas 3 szkoły podstawowej:
I miejsce : Magdalena Pera kl. III b
● 11.12.2015 – konkurs „ Christmas card” – zadaniem uczniów było ułożenie życzeń w języku angielskim
- I miejsce – Zauzanna Haak kl. II f
- II miejsce – Wiktoria Wolniak kl. II e
- III miejsce – Joanna Szymoniak kl. II a
● 13.01.2016- szkolny konkursu „English is easy” dla klas 2 i 3:
- - I miejsce Alex Makowiecki kl. II b
- II miejsce Szymon Rossa kl. II b i Maksym Kornaga kl. II c
- III miejsce Oliwia Markiewicz kl. III c



Przygotowałam również uczniów do konkursów:
● 11.04.2013 - Powiatowy Turniej Języka Angielskiego dla klas 1-3, zorganizowany przez wydawnictwo Macmillan:
I miejsce: Wiktoria Korzeniewska kl. III a
III miejsce: Dorian Grala kl. III a

● kwiecień 2015- konkurs „Sing with Zabadella” zorganizowanego przez wydawnictwo Oxford

●29.04.2015 r. – III Powiatowy Turniej Języka Angielskiego „Macmillan Primary School Torunament”

Z uczniami zainteresowanymi udziałem w konkursach spotykałam się indywidualnie po lekcjach, udostępniałam materiały i książki. Służyłam również pomocą w rozwiązywaniu zadań konkursowych w wersji komputerowej.
Organizowanie konkursów stworzyło okazję do zaprezentowania umiejętności uczniów na terenie szkoły, mobilizowało do wysiłku, wpłynęło na rozwijanie zainteresowań językiem angielskim, zachęcało do podejmowania przez uczniów trudu samokształcenia.
Udział uczniów w konkursach szkolnych wpłynął zatem na podwyższenie jakości pracy szkoły, a uczestnictwo w rywalizacji międzyszkolnej miało m.in. wpływ na wzrost rozpoznawalności w środowisku lokalnym. Z trójką uczniów bardzo uzdolnionych pracowałam na lekcji z podręcznikiem z wyższych klas. Sami uczniowie wyrazili na to zgodę , a także ich rodzice.

§7 ust.2 pkt 3
Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.

Jako nauczyciel języka angielskiego i wychowawcy bardzo często korzystałam ze swoich umiejętności w zakresie stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej. Rozwijałam je w trakcie uczęszczania na zajęcia w ramach projektu E- nauczyciel powiatu pleszewskiego. Umiejętność posługiwania się komputerem pozwoliła mi na:
• uzyskiwanie i aktualizowanie mojej wiedzy na temat awansu zawodowego za pomocą Internetu, np. odwiedzanie strony www.gov.men.pl lub www.portaloswiatowy.pl,
• przygotowanie Planu rozwoju zawodowego oraz dokumentowania zadań wynikających z realizacji planu,
• opracowanie scenariuszy lekcji, sprawdzianó, pomocy dydaktycznych,
• wykorzystywanie prezentacji slajdów w programie Power Point do pomocy na lekcji, informacji dla rodziców
• wykorzystanie tablicy interaktywnej i oprogramowania multimedialnego,
• kontaktowanie się z uczniami za pomocą portali internetowych np. Facebook lub drogą mailową,
• zgłaszanie uczniów do udziału w różnych konkursach międzyszkolnych, przygotowanie prac konkursowych, przesyłanie wyników konkursów,
• komunikowanie się z organizatorami konkursów, przedstawicielami różnych wydawnictw, biurami podróży, organizatorami szkoleń i warsztatów,
• komunikowanie się z innymi nauczycielami szkoły za pośrednictwem poczty elektronicznej, otrzymywanie i wysyłanie wypełnionej dokumentacji szkolnej, np. sprawozdań,
• uzyskiwanie aktualnych informacji dotyczących oświaty na stronach CKE, OKE, ODN,
Dzięki technologii komunikacyjnej moja praca nauczyciela przebiegała sprawniej, gdyż umożliwiła mi kontakt ze swoimi uczniami, a także często ich rodzicami i nauczycielami poza szkołą, co z kolei przyspieszyło obieg informacji. Wzbogaciłam także mój warsztat pracy o materiały źródłowe oraz urozmaiciłam moje metody pracy. W efekcie zajęcia były ciekawsze i przydatne, gdyż umożliwiły uczniom używanie języka obcego w niemalże realnych sytuacjach. Na zajęciach z uczniami klas III korzystałam z posiadanych smart fonów, aby nauczyli się korzystać np. ze słownika internetowego.
Dostęp do Internetu pozwolił mi także korzystać z doświadczeń innych nauczycieli, psychologów, był źródłem wielu pomysłów na scenariusze ciekawych lekcji oraz apeli. Najczęściej korzystałam z portali edukacyjnych, takich jak:
• http://www.men.gov.pl,
• http://www.magazynnauczyciela.pl/,
• http://www.gazeta.edu.pl,
• http://www.portaloswiatowy.pl,
• http://www.bip.men.gov.pl,
• http://www.wychowawca.pl,
oraz portali dla nauczycieli języka angielskiego, takich jak np.:
• http://www.teach-nology.com/worksheets,
• http://www.learningplanet.com/
• http://www.t4tw.info/angielski/cwiczenia.htm,
• http://www.eslflow.com/speakingandcommunicativeicebreakeractivities.html,
• http://www.macmillan.pl,
• http://www.pearson.pl,
• http://egis.com.pl


Swoje publikacje umieściłam na portalu internetowym dla nauczycieli www.profesor.pl.
Dzięki umiejętności komputerowej przygotowałam również kilka gazetek na szkolnym korytarzu, które pozwalały na systematyczne powtarzanie słownictwa (wystawy: Halloween, School Materials, Healthy and unhealthy food ).
W kwietniu 2016 w formie elektronicznej złożyłam wniosek w imieniu Stowarzyszenia „Agro –Trójka” działającego na terenie naszej szkoły, na „grant lokalny dla szkoły” w banku BGŻ BNP Paribas S.A.
Reasumując, znajomość technologii informacyjnej i komunikacyjnej pozwala mi na opisywanie i opracowywanie swoich działań w wersji elektronicznej, prowadzenie zajęć z uczniami i wykorzystaniem tej technologii oraz opracowywanie różnorodnych materiałów
( bądź edukacyjnych, bądź na potrzeby szkoły) w wersji elektronicznej.
Mam świadomość , że komputer jest narzędziem nauczania o niebywałych możliwościach i nic nie wstrzyma jego ekspansji. Dlatego musze nadal rozwijać umiejętności posługiwania się nim w swojej pracy.































§7 ust.2 pkt 4
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.

Podczas prowadzenia zajęć wprowadzałam elementy wychowawcze, takie jak: budowanie zaufania w grupie, zasady współdziałania i wzajemnego poszanowania oraz integracji. Dążyłam do wyeliminowania zjawiska agresji, wpajałam pozytywne wzorce zachowań, eliminowałam wulgaryzmy językowe oraz stosowałam zasady kultury osobistej i pozytywne formy współżycia społecznego. Motywowałam też uczniów szczególnie uzdolnionych do poszerzania umiejętności oraz brania udziału w różnego typu konkursach.
Jako nauczyciel języka angielskiego ściśle współpracowałam z wychowawcami klas, w których uczyłam. Wychowawcy informowali mnie o sytuacji rodzinnej danego dziecka, ewentualnych problemach wychowawczych, opiniach poradni, wrażliwości danego dziecka. Wspólnie staraliśmy się rozwiązać ewentualne spory, udzielić pomocy i wsparcia uczniom poprzez na przykład dodatkowe zajęcia z języka angielskiego.
Chętnie rozmawiam z uczniami i ich rodzicami na temat ocen z języka angielskiego, staram się wyjaśniać przyczyny trudności w nauce języka obcego u danego dziecka oraz doradzam rodzicom, w jaki sposób mogą pomóc swoim dzieciom w osiągnięciu lepszych efektów w nauce. Sądzę, że ta współpraca przynosi efekty, gdyż uczniowie i rodzice, z którymi rozmawiałam, poprawili oceny, systematyczniej odrabiali prace domowe, a niektórzy dzięki tej współpracy uniknęli zagrożenia oceną niedostateczną, gdyż wiedzieli, jak ukierunkować swoje działania w nauce języka.
Również utrzymywałam kontakt z rodzicami poprzez spotkania na wywiadówkach oraz indywidualne spotkania z rodzicami dzieci, które sprawiały trudności wychowawcze lub miały problemy z nauką. Kilku kierowałam rodziców na rozmowę z pedagogiem szkolnym, a także sugerowałam wizytę w Poradni Psychologiczno Pedagogicznej. Na początku roku szkolnego i po powrocie z urlopu macierzyńskiego zabierałam głos na wywiadówkach klasowych , przedstawiając rodzicom moje wymagania i sposób pracy na lekcji, a także proponując rożne formy współpracy. W czasie wywiadówek zachęcałam rodziców do wyrażania swoich spostrzeżeń i opinii. Zawsze starałam się udzielić rad rodzicom, którzy oceniali swoje relacje z dzieckiem za niewłaściwe. Na bieżąco rozwiązywałam problemy klasowe samodzielnie, bądź też z pedagogiem szkolnym.
W kwietniu 2016 dla rodziców klasy III A zorganizowałam spotkanie „Jak motywować dziecko do nauki?”, gdyż problem braku motywacji uczniów do nauki wzrastał. Na spotkaniu przeprowadziłam dyskusję na temat motywacji i udostępniłam materiały, które wcześniej otrzymałam na kursie.
Ponadto utrzymywałam stały kontakt z Radą Rodziców i „trójkami klasowymi”.
Podczas stażu systematycznie starałam się poszerzać wiedzę z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki, czytając literaturę fachową. Oto kilka tytułów:
• L. Tkaczyk „Postawa, mimika, gest”,
• A. Faber, E. Mazlish „Jak mówić żeby dzieci nas słuchały- jak słuchać, żeby do nas mówiły”
• J. Nawarro,G.J. Gruner - Jahr „Mowa ciała”,
• J. Brophy, K. Kruszewski „Motywowanie uczniów do nauki” PWN, Warszawa 2002r.
• W. Limont, „Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować”,
• T. Gordon, „Wychowanie bez porażek w szkole”,
• J. Medina, „ Jak wychować szczęśliwe dziecko”,
• J. Hatie , „Widoczne uczenie się dla nauczycieli”,
• M. Żylińska, „ Neurodydaktyka”
Zdobytą wiedzę wykorzystywałam w pracy wychowawczej i dydaktycznej. Z kolei w rozwiązywaniu problemów wychowawczych bardzo pomocne okazały się rady, jakich udziela Thomas Gordon w swojej książce „Wychowanie bez porażek w szkole”. Na co dzień wykorzystywałam je do budowania poprawnych relacji z uczniami.
Staram się również śledzić artykuły zamieszczane w magazynie "The Teacher”, które dostarczają mi informacji teoretycznych i praktycznych z zakresu dydaktyki, metodyki, językoznawstwa, psycholingwistyki i kulturoznawstwa. Przedstawiają najnowsze i najskuteczniejsze metody i techniki nauczania, inspirują mnie do efektywnej pracy.
Realizując działania wychowawcze i opiekuńcze, dostosowywałam się do wymogów i zaleceń Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Pleszewie. Szczególnie wspierałam uczniów, doceniając ich wysiłek oraz chwaląc nawet za najmniejszy sukces w nauce języka obcego. Zachęcałam ich do udziału w zajęciach wyrównawczych w ramach godziny z art.42 Karty Nauczyciela, na których uczniowie otrzymywali karty z ćwiczeniami o niższym stopniu trudności.
Pogłębianie wiedzy w zakresie omawianych dziedzin pozwala mi coraz efektywniej nauczać i wykonywać obowiązki wychowawcy, jak również lepiej rozpoznawać i zaspokajać potrzeby rozwojowe dzieci, dawać im wsparcie emocjonalne, wspierać w podejmowanych działaniach czy motywować do dalszej pracy.





























§7 ust.2 pkt 5
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.

Do zadań nauczyciela kontaktowego ubiegającego się o kolejny stopień awansu zawodowego, należy m.in. umiejętność sprawnego posługiwania się przepisami prawa oświatowego.
Staż na nauczyciela mianowanego rozpoczęłam od dokładnego zapoznania się z prawem oświatowym. Dokonałam wnikliwej analizy podstawowych dokumentów regulujących funkcjonowanie, organizację i zadania Zespołu Szkół Publicznych nr 3 w Pleszewie, takich jak: Statut Szkoły, Wewnątrzszkolny System Oceniania, Program Wychowawczy, Szkolny program profilaktyki zachowań problemowych wśród dzieci i młodzieży, Regulamin Rady Pedagogicznej, Regulamin Rady Rodziców, Regulamin Samorządu Uczniowskiego. Przeanalizowałam również wnikliwie podstawę programową i Przedmiotowy System Oceniania z Języka Angielskiego.
Rezultatem analizy najważniejszych aktów prawnych, takich jak: Karta Nauczyciela, Ustawa o Systemie Oświaty, rozporządzenie MEN w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego było złożenie przeze mnie wniosku o rozpoczęcie stażu, nawiązanie współpracy z opiekunem stażu oraz sporządzenie Planu rozwoju zawodowego.
Ponadto znajomość rozporządzeń MEN, która warunkuje właściwą pracę zawodową nauczyciela, pogłębiałam uczestnicząc w posiedzeniach plenarnych, klasyfikacyjnych i zatwierdzających Rad Pedagogicznych.
Znajomość podstawy programowej umożliwiła mi dostosowanie swoich planów dydaktycznych oraz Przedmiotowego Systemu Oceniania do obowiązujących wymogów, a poprzez to lepsze przygotowanie uczniów do egzaminów zewnętrznych. Sądzę, że moi uczniowie byli dobrze przygotowani do kontynuowania nauki języka angielskiego i sprawdzianu szóstoklasisty, o czym mogą świadczyć wyniki tych egzaminów. W swojej pracy zawodowej stosowałam rozporządzenia dotyczące oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, dostosowując je do potrzeb i indywidualnych możliwości każdego dziecka.
Z kolei wiedza na temat oceniania pomogła mi sprawiedliwie i obiektywnie oceniać prace uczniów, udzielać pomocy wychowawczo - dydaktycznej, sprawnie i właściwie reagować w sytuacjach kryzysowych.
Aby ułatwić sobie dostęp do przepisów dotyczących oświaty, zebrałam je w wersji elektronicznej. Na bieżąco śledziłam zmiany w prawie oświatowym w prasie lub na stronie internetowej.





























Sądzę, że w trakcie stażu zdobyłam wiele nowych doświadczeń związanych z pracą z dziećmi i pogłębiłam swoją wiedzę z zakresu dydaktyki, psychologii i pedagogiki.
Uważam, że założone cele planu rozwoju zawodowego zostały przeze mnie zrealizowane. Podejmowałam szereg działań mających na celu wzbogacenie, unowocześnienie warsztatu i metod pracy. Potrafię planować i organizować własny warsztat pracy oraz dokumentować prowadzone przez siebie działania. Analizuję i oceniam ich skuteczność, a jeśli zachodzi potrzeba, modyfikuję je.
Uwzględniam w swojej pracy problematykę środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.
Korzystam z różnych ofert doskonalenia zawodowego, jak kursy, szkolenia, warsztaty, podwyższając własne kompetencje zawodowe. Na bieżąco pogłębiam wiedzę studiując literaturę fachową z zakresu psychologii i pedagogiki. Znam i stosuję przepisy prawa oświatowego w zakresie potrzeb naszej szkoły. Aktywnie i sumiennie uczestniczę w realizacji zadań ogólnoszkolnych, wychowawczych, opiekuńczych i edukacyjnych wynikających ze statutu naszej szkoły.
W swojej pracy na bieżąco wykorzystuję technologię komputerową i informacyjną.
Zadowolenie dała mi także aktywność w różnych obszarach działań, chętnie podejmowałam zadania wynikłe z potrzeb szkoły.
Nadal będę prezentowała postawę otwartości i aktywności.
Sądzę, że w ciągu 2 lat i 9 miesięcy trwania mojego stażu spełniłam wszystkie wymagania stawiane nauczycielowi kontraktowemu ubiegającemu się o awans na stopień nauczyciela mianowanego.
Wiele zadań, to działania o charakterze ciągłym lub zadania kilkuletnie, dlatego zamierzam w dalszym ciągu rozwijać się i doskonalić swoje umiejętności, systematycznie dokształcać się i dzielić swoimi doświadczeniami i wiedzą z innymi nauczycielami.
Starałam się zawsze rzetelnie wypełniać swoje obowiązki i powierzone zadania.
Zakończenie stażu na nauczyciela mianowanego nie oznacza końca podejmowanych działań. Zamierzam nadal podnosić swoje kwalifikacje zawodowe, podnosić jakość swojej pracy, by jeszcze lepiej realizować zadania szkoły.
Jestem przekonana, że praca nad sobą i swoimi dokonaniami opiekuńczymi i dydaktycznymi wcale nie dobiegła końca i jeszcze wiele rzeczy przyjdzie mi się nauczyć w naszym nieustannie zmieniającym się świecie. Jednakże dzięki umiejętnościom nabytym podczas stażu wiem, jak to robić dobrze, z korzyścią dla siebie i uczniów.

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.