Katalog

Alicja Grzempowska, 2016-07-22
Kobylin

Język polski, Konspekty

Konspekt lekcji

- n +

Temat lekcji: Dlaczego Bajdała kłócił się z Bogiem?

1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
• zna treść wiersza B. Leśmiana „Dusiołek”,
• rozumie problem dotyczący znaczenia i sensu walki człowieka ze złem i przeciwnościami losu,
• rozumie symbolikę wybranych elementów świata przedstawionego.
b) Umiejętności
Uczeń:
• potrafi na podstawie własnych i refleksji wyrazić swój sąd o stwarzaniu przez Boga złych istot,
• rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów,
• potrafi wypowiadać się na dany temat,
• potrafi pracować w grupie,
• potrafi określić charakter świata przedstawionego utworu.
2. Metoda i forma pracy
Praca w grupach, dyskusja, burza mózgów.
3. Przebieg lekcji
a) Wprowadzenie
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Nauczyciel prosi uczniów, aby przez chwilę wyobrazili sobie, że są w ciemnym lesie, zgubili się i nie mogą znaleźć drogi powrotnej. Uczniowie analizują swoje uczucia, a następnie wypisują je w formie słoneczka do zeszytu.
Następnie nauczyciel korzystając ze źródeł internetowych prezentuje plastyczne wyobrażenia kojarzące się z postacią dusiołka.
Próbujemy odpowiedzieć na pytanie, skąd bierze się zainteresowanie ludzi potworami, zmorami itp. Co jest źródłem takich wierzeń? Swobodne wypowiedzi uczniów.
b) Prezentacja materiału
1. Uczniowie czytają tekst Leśmiana lub słuchają nagrania. Uczniowie w parach mają w kilku zdaniach streścić tekst utworu.
2. Analizujemy narrację w balladzie. Kim może być narrator? Czy należy do świata przedstawionego? Komu opowiada historie Bajdały? Uczniowie odszukują fragmenty, w których ujawnia się narrator i jego odbiorcy.
3. Uświadomienie uczniom, że kilka elementów świata przedstawionego (postacie i wydarzenia) ma charakter symboliczny; przy pomocy nauczyciela uczniowie wskazują te elementy i objaśniają ich znaczenie dosłowne i przenośne.
4. Dzielimy klasę na dwie grupy. Jedna charakteryzuje Bajdałę, druga Dusiołka.
5. Stawiamy pytanie: dlaczego Bajdała czyni Bogu wyrzuty? Jak można symbolicznie odczytać postać Dusiołka?
6. Podsumowanie rozważań o symbolice utworu – uczniowie dochodzą do wniosku, iż każdy ma w życiu swego „dusiołka”, a następnie piszą, co jest ich „dusiołkiem”.
c) Zakończenie
1. Czytamy definicje ballady. Uczniowie odszukują w tekście Dusiołka cechy gatunku. Objaśniamy odmienność ballady Leśmiana.

2. Zadanie domowe
Uczniowie mają opracować notkę o Dusiołku do leksykonu pt. Literackie stwory i zmory.
Dla chętnych – narysuj jak wyobrażasz sobie Dusiołka z utworu Leśmiana.


Najaktywniejsi uczniowie zostają nagrodzeni.
Alicja Grzempowska
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.