Katalog

Mirosława Biłas, 2016-07-22
Pieniężno

Wychowanie komunikacyjne, Konspekty

Konspekty zajęć logopedycznych

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ


dziecko l. 7, rotacyzm
Temat: Korygowanie wymowy głoski „r”
Cele:
-Kształtowanie umiejętności prawidłowej wymowy głoski „l”.
- usprawnianie narządów mownych

1. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne
• ściąganie warg jak do głoski „u" w ryjek i wciągamy policzki do wewnątrz buzi.
• ściąganie warg w ryjek, wciąganie policzków - cmokanie
• otwieranie i zamykanie buzi jak lew
• wypychanie językiem na przemian raz jeden, raz drugi policzek jak chomik
chowający jedzenie
• oblizywanie ruchem okrężnym warg
• wymiatanie językiem wszystkiego zza dolnych zębów
• „zaglądanie” językiem do gardła- cofanie go wzdłuż podniebienia

2. Próby wywoływania głoski l.

Czubek języka przylega od górnych dziąseł, a boki dotykają wewnętrznej powierzchni zębów przedtrzonowych o trzonowych. Usta są lekko rozchylone.

3. Powtarzanie ciągów sylabowych:

la lo lu le ala olo ulu ele

4. Wypowiadanie wyrazów:

lampa, lupa, Lucyna, lekcja, lekarz, lek, leń, legenda, lokomotywa, lodówka,
kolano, sylaba, pilot, koszula, kolejka, malec, palec, telewizja, Ela, jeleń, bilet,
pudel, Emil, węgiel, motyl, cel, pudel, szal, ból, pędzel, Kamil, kąpiel, hotel, (wykorzystanie kolorowych kart)

5. Dzielenie wyrazów na sylaby.

Reagowanie klaśnięciem na sylabę z głoską „l” (wyrazy z ćw. 4)

6. Wyszukiwanie niepotrzebnych wyrazów w zdaniach.

Bolek kupił bilet model do Krakowa.
Ela ma lata zielony balonik.
Na lotnisku ladzie sklepowej leżą klocki.
Latem nad łąką morzem latają motyle.





SCENARIUSZ ZAJĘĆ

dziecko l. 7, rotacyzm
Temat: Utrwalanie głoski „r” w wyrazach.
Cele:
- utrwalenie głoski „r” w sąsiedztwie samogłosek,
- usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych,
-rozwijanie percepcji słuchowej

1, Ćwiczenia artykulacyjne i oddechowe
• Dziecko wykonuje wskazane na obrazku ćwiczenia, po zaprezentowaniu ich przez logopedę.
• konik- parskamy, źrebak-kląskamy, cukierek- mlaskamy, kot-prężymy język, ryba- robimy okrągłe usta, osioł- wypowiadamy i-o
• filiżanka- dmuchamy zimnym strumieniem, baloniki- wypuszczamy powietrze, lew- ziewamy, ręce- chuchamy.
2. Zabawa w wyrazy dźwiękonaśladowcze z głoską „r”. Dziecko naśladuje dźwięki, jakie wydają zwierzęta lub przedmioty na obrazkach.
• Balonik: trrach, bębenek: rym-cym-cym, świnka: chrum, wróbelek: ćwir, wrona: kra, dzwoneczek: dryn, samochodzik: brum, kogucik: kukuryku, żarówka: pstryk, piesek: grr, traktor: pyr, R- rr.
3. Lizak logopedyczny: tworzenie sylab i logatomów. Dziecko wodzi palcem po lizaku i czyta kolejne połączenia „r” z samogłoskami: : ro, ra, re, ru, ry, ara, oro, ere,uru, yry, ar, or, er, ur, yr.
3. Utrwalanie „r” w wyrazach.
• Układanie sudoku logopedycznego. Dziecko dobiera obrazki w pionie i w poziomie tak, by nie powtarzały się w rzędach i określa położenie „r” w wyrazach (nagłos, śródgłos, wygłos):
*nagłos: róża, radio, ramka, ryba
*śródgłos: aparat, żyrafa, piorun, firanka
*wygłos: tor, ster, ser, por
• Rozwiązywanie zagadek. Dziecko wybiera pasek papieru z zagadką, podaje jej rozwiązanie i określa położenie „r” w odgadniętych wyrazach m. in. mieszka w rzece albo w stawie i szczypcami tnie jak krawiec. (rak), mama je w sklepie kupuje, a ty je potem w cieście znajdujesz. (rodzynki), domowy ptak, co jajka znosi, ma mały grzebyk, często pstre pióra. To jest na pewno... (kura), latem w ogrodzie wyrósł zielony. A zimą w beczce leży kiszony. (ogórek). Co to za zwierzę, może zgadniecie ma torbę, w której nosi swe dzieci? (kangur), Czerwony kapelusz w białe kropeczki omijają go nawet małe wiewióreczki. (muchomor)

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

chłopiec l.7, parasygmatyzm
Temat: Utrwalanie prawidłowej artykulacji głoski „sz”.
Cele:
-utrwalenie prawidłowego układu narządów artykulacyjnych przy realizacji głoski „sz”;
-kształtowanie słuchu fonematycznego;
-usprawnianie kinestetyki narządów mowy;
-poszerzanie słownika czynnego dziecka;

1. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne, opowieść o „ZygZaku Mc Quinie”:
Szybki ZygZak Mc Quin przyjechał na parking naziemny i długo nie mógł znaleźć odpowiedniego do zaparkowania miejsca, parkował i tu i tam, ale dopiero przed bramą okazało się najbezpieczniej (dotykamy czubkiem języka różnych miejsc na podniebieniu, aż docieramy do górnego wałka dziąsłowego). Zadowolony samochodzik zatrąbił z zachwytem „UUUUU” (układamy usta w „dzióbek”). Obok Mc Quina stało wiele innych aut (przeliczamy górne zęby). ZygZak cmoknął z zadowoleniem (kilka cmoknięć), że udało mu się znaleźć tak doskonałe miejsce parkingowe, uśmiechnął się z zadowoleniem, zrobił zniewalający dzióbek (powtórzył to chyba z 5 razy!). Pomyślał sobie: ciekawe, czy inne samochody mają tyle samo co ja koni mechanicznych pod maską... („klaskanie” językiem), pewnie nie. Nagle usłyszał jadąca na sygnale policję, która wydawała charakterystyczny dźwięk „EEEEEOOOOOEEEEOOOOOEEEEOOOOO” (szerokie usta na przemian z „dzióbkiem”);
• przypomnienie prawidłowego układu narządów przy artykulacji głoski „sz” (układanie szerokiego języka na górnym wałku dziąsłowym; zbliżanie zębów; zaokrąglanie warg)- demonstracja przy lustrze;

2. Ćwiczenie głoski „sz” w sylabach.

sza szo szu sze szy

asza oszo uszu esze yszy iszy

asz osz usz esz ysz isz

Stado mrówek szybko szło:
SZO, SZO, SZO, SZO, SZO, SZO
Napotkały w lesie lwa:
SZA, SZA, SZA SZA, SZA, SZA
Lew powiedział mrówkom trzem*
SZE, SZE, SZE SZE, SZE, SZE
pobawimy razem się
SZE, SZE, SZE SZE, SZE, SZE
Jeszcze doszły małpki trzy
SZY, SZY, SZY, SZY, SZY, SZY
i dwie szaro-bure pchły
SZY, SZY, SZY SZY, SZY, SZY
nagle wyjrzał z tego buszu
SZU, SZU, SZU SZU, SZU, SZU
miś, co nie mył sobie uszu
SZU, SZU, SZU SZU, SZU, SZU

3. Ćwiczenie artykulacji głoski „sz” w wyrazach : powtarzanie: szukanie, szum, Szymon, basza, szok, kaszel, szyk, listonosz, piekarz*, lekarz*, bramkarz*, kasza, szakal, szynka,

4. nazywanie obrazków: szafa, szalik, szuflada, szosa, koszula, ważka*, wieszak, kosz

5. Kształcenie słuchu fonematycznego. Klaśnij, jak usłyszysz „sz”

żyrafa, szalik, żołędzie, brzoza, kaszel, orzech, szkoła, rzeka, szatnia

Czy słowa są takie same czy inne? (materiał bezsensowny)

lasza- lasa
musza- muża
kysza-kysza
soda- szoda
deża-deża

6. Utrwalanie prawidłowej artykulacji w zdaniach (rymowanki).

Szewczyk Groszek z wielkim koszem kaszląc szukać szyszek poszedł.

Szybką szarą myszkę Maszę
Kaszalot zapraszał na kaszę.
Myszka w szatni kapelusz zdejmowała,
Wieszając szalik wzruszona szlochała.

Skrzat* z ważką* maszeruje dróżką*, stawiają szybko nóżkę* za nóżką*.










Scenariusz zajęć

dziewczynka l.6 (opóźniony rozwój mowy)
Temat: Różnicowanie głosek b-p.
Cele:
• rozwijanie słuchu fonemowego i pamięci słuchowej
• kształtowanie nawyku prawidłowej wymowy głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych na przykładzie głosek b, p

1. Ćwiczenia oddechowe:
• puszczanie baniek mydlanych,
• dmuchanie na pasek papieru (rozmiary 6 cm/2 cm).
Łączenie ćwiczeń oddechowych z ruchami części ciała:
• wdech połączony z odwróceniem ramion (dłonie do przodu), wydech¬ - nawrócenie ramion (dłonie do tyłu).

2. Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mownych:
Zabawa „Leniuszek”, przysiady- dotykanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów, gimnastyczka idzie po równoważni – przesuwanie językiem po podniebieniu od zębów w stronę gardła, podskoki i salta – kląskanie i parskanie, piruet– usta w dzióbek,
w okienko i uśmiech na zmianę (u-o-e)

3. Ćwiczenia słuchowe :
• Rozpoznawanie, nazywanie, wskazywanie odpowiednich obrazków do dźwięków nagranych na płytę CD: głosy zwierząt,
• Odtwarzanie przez dziecko słyszanego rytmu (przy użyciu grzechotki)
4. Ćwiczenia na materiale obrazkowym:
• Segregowanie obrazków na dwie grupy: z głoską – b i z głoską – p: nazywanie obrazków- logopedyczne karty memory.
5. Kształtowanie nawyku prawidłowej wymowy głosek b, p:
• Odróżnianie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych metodą słuchowo-czuciową:
(logopeda wymawia na przemian głoski: p, b, dotykając - w czasie wypowiadania b zewnętrzną stroną dłoni ucznia - do swojej szyi, w okolicach krtani, by można było wyczuć drganie strun głosowych, charakterystyczne dla głosek dźwięcznych; następnie uczeń samodzielnie wymawia głoski, wyczuwając drgania strun na swojej krtani;
• logopeda wypowiada w dowolnej kolejności głoski, a uczeń wskazuje szablon z linią falistą, gdy usłyszy głoskę dźwięczną – b oraz linię prostą, gdy usłyszy głoskę bezdźwięczną – p: p, b, b, b, p, b, p, p, b, p, b, b, p. b)






OPRACOWAŁA: MIROSŁAWA BIŁAS
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.