Katalog Marta Wenerska, 2016-06-28 Nowe Ostrowy Edukacja czytelnicza, Konspekty Pasowanie na czytelnika. Pasowanie na czytelnika uczniów klas I – scenariusz uroczystego spotkania w bibliotece Temat: Poznajemy bibliotekę szkolną. Cele ogólne: •Zapoznanie dzieci z biblioteką szkolną; •Zapoznanie uczniów z zasadami korzystania z biblioteki; •Przygotowanie uczniów do swobodnego i samodzielnego korzystania z pomieszczeń bibliotecznych; •Wdrażanie do dbałości o czysty i estetyczny wygląd książek; •Przygotowanie do samodzielnego wyboru książki; •Kształcenie umiejętności słuchania; Cele szczegółowe: O p e r a c y j n e : •Uczeń pamięta godziny pracy biblioteki; •Uczeń pamięta termin zwrotu wypożyczonych książek; •Uczeń wie, jak postąpić w przypadku zagubienia książki; •Uczeń zna zasady poszanowania książek; •Uczeń zna pojęcia: biblioteka, bibliotekarz; •Uczeń rozumie różnicę między biblioteką a księgarnią, wypożyczalnią a czytelnią; •Uczeń potrafi zachować się w bibliotece zgodnie z jej regulaminem; •Uczeń umie samodzielnie dokonać wyboru książki do czytania; Metody nauczania: •Eksponująca; •Podająca; •Informacja zwrotna; Formy pracy: •Praca indywidualna, grupowa; Pomoce dydaktyczne: •Plansze z „życzeniami książki”, obrazki ilustrujące „życzenia książki”; •Regulamin biblioteki szkolnej; •Grafik informujący o godzinach otwarcia biblioteki; •Treść przysięgi składanej przez uczniów; •Pamiątkowe dyplomy, zakładki do książek; Czas przeznaczony na realizację: •Około 45 minut Opracowanie szczegółowe: 1.Powitanie N: Witam wszystkie dzieci, które lubią czekoladę i proszę żeby chwyciły się za nos. A teraz witam wszystkich, którzy nie lubią rano wstawać i proszę żeby chwycili się za uszy. Nazywam się … i pracuję w bibliotece szkolnej. Skoro pracuję w bibliotece, to wykonuję zawód... (odpowiedzi udzielają uczniowie). 2.Nawiązanie do tematu spotkania Nasza dzisiejsza lekcja odbędzie się w bibliotece. Dowiecie się, co to jest za miejsce, w jakim celu tu przychodzimy, po czym nastąpi uroczyste pasowanie na czytelnika. 3.Indywidualne wypowiedzi dzieci na temat domowych biblioteczek N: Czy macie w domu biblioteczki? N: Czy pamiętacie tytuł jakiejś książeczki, którą macie w domu? N: W jaki sposób trafiły do was książki? N: Czy wiecie, jak nazywa się sklep, w którym kupuje się książki? N: Jaka jest różnica między księgarnią a biblioteką? 4.Zapoznanie uczniów z nowymi pojęciami i ich znaczeniem a)BIBLIOTEKA – miejsce, w którym gromadzi się, przechowuje i udostępnia czytelnikom książki, czasopisma i inne zbiory (kasety wideo, płyty etc.) b)WYPOŻYCZALNIA – miejsce, w którym wypożyczamy książki, opowiadamy o przeczytanej książce. c)CZYTELNIA – miejsce, w którym czyta się czasopisma, przegląda się książki, których nie możemy zabrać do domu. N: Jaka jest różnica między wypożyczalnią a czytelnią? d)MAGAZYN – specjalne pomieszczenie, w którym gromadzi się książki. 5.Zapoznanie uczniów z regulaminem biblioteki 6.Godziny otwarcia biblioteki Zapoznanie uczniów z grafikiem informującym o godzinach otwarcia biblioteki. 7.Ustalenie zasad postępowania z książką Na tablicy przypięte są „prośby książki”: •Myj ręce przed czytaniem! •Nie zwijaj cienkiej książki w rulon! •Nie jedz podczas czytania! •Nie zaginaj rogów kartek – używaj zakładek! •Nie pisz i nie rysuj po książce! •Napraw i sklej książkę zniszczoną! Na stoliku leżą obrazki ilustrujące „prośby książki”. Dzieci mają za zadanie właściwie przyporządkować obrazek do napisu, za co otrzymują drobne upominki. N: Jeśli zastosujemy się do tych reguł, to książka będzie nam służyć całymi latami. Kto z was przypomni zasady postępowania z książką? U: Własnymi słowami wyliczają zasady postępowania z książką. 8.Uroczyste pasowanie uczniów klas pierwszych na czytelnika N: Podnieście w górę dwa palce prawej dłoni i powtarzajcie za mną: Przyrzekam szanować cię książko, korzystać z twoich rad i mądrości. Będziesz zawsze czysta i obłożona. Zaraz po przeczytaniu oddam cię do biblioteki, by inni mogli też cię wypożyczyć. Wręczenie dzieciom pamiątkowych dyplomów i zakładek. 9.Podsumowanie lekcji i ocena uczniów •Przypomnienie zasad korzystania z biblioteki; •Ocena samopoczucia uczniów – dzieci na kartonikach rysują buzię, oddającą ich samopoczucie •Pożegnanie z dziećmi; Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |