Katalog Aneta Michalska, 2016-06-28 Człopa Matematyka, Plany pracy program własny pracy z uczniem zdolnymAUTORSKI PROGRAM PRACY Z UCZNIEM ZDOLNYM „I TY MOŻESZ ZOSTAĆ ARCHIMEDESEM” ROK SZKOLNY 2014/2015 Autor: mgr Aneta Michalska Charakterystyka programu. Program adresowany jest do ucznia ........,który wykazuje uzdolnienia matematyczne. Program zajęć przewiduje, że uczeń będzie poszerzał i pogłębił wiedzę oraz umiejętności nabyte w czasie lekcji matematyki. Realizowane będzie to poprzez poznawanie nowych treści oraz poprzez rozwiązywanie trudniejszych zadań związanych z tematami omawianymi w ramach lekcji. Pracując z uczniem będę realizowała zadania szkoły wynikające z podstawy programowej: 1. Zapewnienie kształcenia promującego samodzielne, krytyczne i twórcze myślenie; ograniczenie do minimum działań schematycznych i odtwórczych. 2. Zapewnienie uczniowi warunków do rozwoju zdolności matematycznych na miarę jego możliwości poznawczych. 3. Przygotowanie ucznia do samodzielnego zdobywania wiedzy na dalszych etapach edukacji. 4. Wdrożenie ucznia do korzystania z nowoczesnych narzędzi (kalkulatory, komputery, multimedia) i źródeł informacji (podręczniki, atlasy, encyklopedie, zasoby sieciowe). Program został opracowany do realizacji w wymiarze 1 godzin tygodniowo. Część programu realizuje uczeń indywidualnie w ramach prac domowych . Założenia programu. Program przygotowuje ucznia do: • Logicznego myślenia i poprawnego wnioskowania, • Zdobywania umiejętności i wiadomości wykraczających poza podstawy programowe, • Samodzielnego podejmowania decyzji i uzasadniania swojego stanowiska przy wyborze metody rozwiązania zadania, • Stosowania nabytych umiejętności matematycznych w rozwiązywaniu problemów z innych dziedzin życia. • Udziału w konkursach matematycznych. Cele główne : • rozwijanie zdolności oraz zainteresowań matematycznych, • utrwalanie i rozszerzanie zagadnień poznanych na lekcjach matematyki, • doskonalenie języka matematycznego, • rozwijanie pamięci oraz wyobraźni przestrzennej, umiejętności myślenia abstrakcyjnego i logicznego rozumowania, • kształcenie umiejętności interpretowania, komunikowania i argumentowania, • przygotowanie do samodzielne pogłębiania wiedzy oraz szukania informacji, • pobudzanie aktywności umysłowej i rozwijanie wyobraźni przestrzennej, • wyrabianie dociekliwości, krytycyzmu, • nauka organizacji własnego warsztatu pracy, wytrwałości i systematyczności w dążeniu do osiągania zamierzonych celów. • popularyzacja matematyki wśród uczniów, • rozszerzanie wiadomości i umiejętności zdobytych na lekcjach matematyki, Cele szczegółowe: • ćwiczenie sprawności rachunkowej, • zapoznanie z zagadnieniami wykraczającymi poza program nauczania • przygotowanie do konkursów matematycznych, • rozwijanie sprawnego posługiwania się pojęciami matematycznymi wykraczającymi również poza program szkoły gimnazjalnej, • ćwiczenie umiejętności poszukiwania nietypowych rozwiązań, • ćwiczenie umiejętności rozwiązywania problemów w twórczy sposób, • ćwiczenie umiejętności współdziałania w grupie, • rozwijanie umiejętności analizowania danych w zadaniach (rozpoznawanie zadań z nadmiarem lub z niedomiarem danych) • doskonalenie umiejętności korzystania z Internetu w celu wyszukiwania potrzebnych informacji. Przewidywane efekty: 1. Rozwinięcie zainteresowań matematycznych. 2. Biegłość liczenia. 3. Umiejętność logicznego rozwiązywania problemów. 4. Giętkość i oryginalność myślenia. 5. Dostrzeganie matematyki w życiu codziennym. 6. Udział w konkursach matematycznych. Treści programu: Wiadomości z teorii liczb działania na potęgach i pierwiastkach, liczby niewymierne (rozwinięcie dziesiętne liczby niewymiernej) wykorzystanie własności działań na potęgach i pierwiastkach do obliczania wartości wyrażeń arytmetycznych, potęga o wykładniku wymiernym, prezentowanie długości rozwinięcia dziesiętnego liczb niewymiernych: Wyrażenia algebraiczne przekształcanie wyrażeń algebraicznych z wykorzystaniem wzorów skróconego mnożenia. zastosowanie wyrażeń algebraicznych do rozwiązywania zadań z treścią. uzasadnij ,że ... ,wykaż , ze..., wyznaczanie wielkości szukanej. Równania i nierówności zadania z wykorzystaniem wzorów skróconego mnożenia i rozkładu sumy algebraicznej na czynniki, równanie i nierówności z wartością bezwzględną, zadania na proporcjonalność prostą i odwrotną, rozwiązywanie zadań tekstowych z zastosowaniem równań i nierówności. rozwiązywanie zadań z treścią wymagających użycia wzorów skróconego mnożenia, zastosowanie proporcji do rozwiązywania zadań z treścią, dokładna analiza zadania z treścią. Figury geometryczne na płaszczyźnie. przekształcenia na płaszczyźnie :symetria środkowa. i osiowa, obrót dookoła punktu, jednokładność, podobieństwo i twierdzenie Talesa, trójkąt prostokątny i twierdzenie Pitagorasa, okrąg i koło, pole powierzchni figur płaskich, w tym pole koła i długość okręgu. rozwiązywanie zadań , w których wykorzystuje się znajomość przekształceń, zadania na trójkąty prostokątne podobne, wykorzystanie twierdzeń do dowodzenia i rozwiązywania zadań praktycznych, wykorzystanie własności okręgów wpisanych i opisanych na trójkątach w zadaniach rachunkowych i konstrukcyjnych. funkcje trygonometryczne w zadaniach Bryły przestrzenne graniastosłupy i ostrosłupy: elementy składowe, nazewnictwo. kształtowanie wyobraźni przestrzennej. Zadania różne rozwiązywanie zadań z różnych konkursów matematycznych: „Kangur matematyczny” , zadania z rejonowego i wojewódzkiego konkursu matematycznego dla uczniów gimnazjum. wykorzystanie poznanych wiadomości i zdobytych umiejętności do rozwiązywania zadań konkursowych. Procedury osiągania celów: Realizacja programu polegać będzie przede wszystkim na rozwiązywaniu różnorodnych zadań. Taka metoda nauczania ma dużo zalet: wyrabia odpowiednie umiejętności i nawyki oraz dociekliwość, rozwija twórcze myślenie i pamięć, kształtuje matematyczną intuicję, zachęca do wytrwałości. Nie można jednak ograniczać się tylko do rozwiązywania zadań. Uczeń powinien umieć samodzielnie zdobywać wiedzę i ją prezentować. W trakcie realizacji programu przewiduję: dawanie uczniowi dodatkowych zadań do rozwiązania na lekcji i w domu , dostarczanie trudniejszych problemów do rozwiązania i zostawianie dużej samodzielności w pracy , przygotowywanie przez uzdolnionego ucznia dodatkowych informacji na dany temat, polecenie przygotowania pewnych fragmentów lekcji i przeprowadzenie ich zamiast nauczyciela. Przy rozwiązywaniu konkretnych problemów i zadań należy przestrzegać zasady stopniowania trudności. Aby praca była efektywna, zajęcia ukierunkowane na pogłębienie wiedzy i rozwijanie zainteresowań powinny spełniać następujące warunki : problemowość: punktem wyjścia powinno być zadanie (problem), którego rozwiązanie stwarza uczniowi trudność ,a pokonanie tej trudności jest istotnym krokiem naprzód w procesie uczenia , dostępność : zadanie powinno być rozwiązywalne w ramach możliwości ucznia , motywacji: działania nauczyciela są tak ukierunkowane ,aby uczeń rozumiał i przyjmował celowość swojej pracy w rozwiązywaniu zadania (problemu), aktywności : zadanie (problem) wywołuje działanie ucznia oraz wytrwałość w tym działaniu powodujące pokonanie trudności. Potrzebne na zajęcia środki dydaktyczne np. okulary do oglądania anaglifów, ilustracje, prezentacje komputerowe itp. przygotowuje nauczyciel. Metody pracy: Stosowane metody pracy powinny przyczynić się do kształtowania pozytywnego stosunku emocjonalnego i aktywnej postawy wobec tego przedmiotu. 1. mini wykład 2. dyskusja 3. ćwiczenia 4. analiza treści zadania i jego rozwiązań 5. rozwiązywanie testów i zadań konkursowych 6. pogadanka problemowa, 7. burza mózgów, 8. metoda problemowa ( rozwiązywanie problemów ), 9. rozwiązywanie ciągu zadań. Środki pracy: - podręczniki, zbiory zadań, - komputer, - okulary do oglądania anaglifów, - karty pracy, - plakaty, plansze, - bryły, - modele, - testy, różnorodne konkursy z ubiegłych lat Przewidywane osiągnięcia ucznia: - zainteresowanie matematyką, - rozwinięcie pamięci, wyobraźni przestrzennej, myślenia logicznego, myślenia abstrakcyjnego, - poprawienie sprawności rachunkowej, - rozwinięcie umiejętności wyszukiwania informacji z różnych źródeł (literatura, Internet), - rozwinięcie umiejętności sprawnego posługiwania się pojęciami matematycznymi, - poznanie wielu ciekawostek matematycznych, - sprawne posługiwanie się pojęciami matematycznymi, - udział w konkursach matematycznych. Opracowanie: Aneta Mchalska Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |