Katalog Anna Florek, 2016-06-28 Gliwice Język angielski, Sprawozdania Sprawozdanie awans mianowanieCZĘŚĆ A - PODSTAWOWE INFORMACJE IMIĘ I NAZWISKO NAUCZYCIELA – mgr Anna Florek NAZWA I ADRES SZKOŁY – Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 7 w Gliwicach, Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 10 w Gliwicach STANOWISKO PRACY – nauczyciel języka angielskiego POSIADANE KWALIFIKACJE – ukończone studia wyższe, trzyletnie Prywatne Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych „Perfektor” w Katowicach, trzyletnie licencjackie na kierunku Filologia angielska ze specjalnością nauczyciel języka angielskiego – Akademia Polonijna w Częstochowie, dwuletnie magisterskie uzupełniające na kierunku: Filologia ze specjalnością filologia angielska – Uniwersytet Śląski w Katowicach. IMIĘ I NAZWISKO OPIEKUNA STAŻU – mgr inż.Anna Rak CZAS TRWANIA STAŻU – 01.09 2013 – 31.05.2016 DOKUMENTY POŚWIADCZAJĄCE KWALIFIKACJE ZAWODOWE – Dyplom ukończenia Prywatnego Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych „Perfektor” w Katowicach ze specjalnością nauczyciel języka angielskiego, Dyplom ukończenia studiów licencjackich na kierunku Filologia angielska ze specjalnością nauczyciel języka angielskiego – Akademia Polonijna w Częstochowie, Dyplom ukończenia studiów uzupełniających magisterskich na kierunku Filologia ze specjalnością filologia angielska – Uniwersytet Śląski w Katowicach DOKUMENTY ZWIĄZANE Z REALIZACJĄ STAŻU – Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela mianowanego – zatwierdzony przez Dyrektora Szkoły. Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela mianowanego. Ocena dorobku zawodowego za okres stażu 01.09.2013 – 31.05.2016 CZĘŚĆ B – SZCZEGÓŁOWE SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O AWANS NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO Wstęp Niniejsze sprawozdanie powstało w związku z zakończeniem przeze mnie stażu na stopień nauczyciela mianowanego. Zostało napisane na podstawie § 7 Rozporządzenia MEN z dnia 01.03.2013r. w sprawie uzyskania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli. Staż na stopień nauczyciela mianowanego rozpoczęłam 1.09.2013r., trwał on 2 lata i 9 miesięcy. Odbyty przeze mnie staż był okresem wzbogacania wiedzy i rozwijania umiejętności. Stanowi podsumowanie realizacji celów i zadań w sporządzonym przeze mnie planie rozwoju zawodowego, który został zatwierdzony do realizacji w dniu 18.09.2014r. Jestem osobą stale doskonalącą swój warsztat pracy, staram się podnosić jakość mojej pracy z wychowankami i rzetelnie realizować zadania statutowe placówki. W czasie trwania stażu realizowałam założone w planie rozwoju zawodowego cele umożliwiające mi uzyskanie awansu zawodowego. Przygotowane przeze mnie sprawozdanie szczegółowo odnosi się do poszczególnych obszarów i wymagań zawartych w moim planie rozwoju zawodowego. § 7 ust. 1 pkt 1 Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego. 1. Udział w pracach Rady Pedagogicznej, współpraca z gronem pedagogicznym Wspomagając podnoszenie jakości pracy szkoły w roku szkolnym 2014/2015 zaangażowałam się w pracę w organach Szkoły i zespołach przedmiotowych. W czasie odbywania stażu brałam czynny udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej zgodnie z harmonogramem posiedzeń Rady. Dowodem realizacji w/w punktu jest lista obecności sporządzona na każdym spotkaniu Rady. Brałam również aktywny udział w posiedzeniach i pracach zespołów wychowawczych. Wspólnie z członkami obu zespołów wypracowaliśmy metody pracy i postępowania z uczniami sprawiającymi szczególne problemy wychowawcze. Współpracowałam ze szkolnym pedagogiem przy rozwiązywaniu szczególnie trudnych i skomplikowanych problemów wychowawczych. 2. Praca w zespole przedmiotowym. Jako nauczyciel języka angielskiego wraz z innymi nauczycielami z komisji humanistycznej brałam udział w corocznym opracowywaniu planu pracy szkoły na dany rok szkolny (2013/2014/2015/2016), Brałam udział w spotkaniach zespołu przedmiotowego, na których: • Opracowywaliśmy kryteria oceniania w klasach 1-6, • Opracowywaliśmy listy umiejętności wymaganych od uczniów po ukończeniu pierwszej, drugiej i trzeciej klasy, • Przygotowywaliśmy plany wynikowe uwzględniające uczniów integracyjnych, • Omawialiśmy i analizowaliśmy badanie wyników nauczania z języka angielskiego w poszczególnych klasach (na podstawie wyników określaliśmy, na które elementy należy kłaść większy nacisk w procesie nauczania), • Współpracowałyśmy w zakresie organizacji szkolnych konkursów z języka angielskiego dla klas 1-6, Opracowałam podsumowanie zebrania komisji w sierpniu 2013 na temat kształcenia w uczniach kompetencji „miękkich” (umiejętności współpracy, zaufania, ciekawości świata, twórczego podejścia do rzeczywistości), Przeprowadziłam także badanie wyników nauczania języka angielskiego w klasach III oraz dokonałam analizy w postaci pisemnego sprawozdania, wyciągając wnioski do nauczania w kolejnych latach szkolnych. Współopracowałam próbne sprawdziany z języka angielskiego po klasie VI w roku szkolnym 2014/2015/2016, W zespole przedmiotowym współpracowałam przy podziale klas na grupy językowe i dostosowaniu do nich podręczników, Brałam udział w komisji przetargowej dotyczącej sprzętu CD niezbędnego w części: „Słuchanie” na sprawdzianie z języka angielskiego po klasie szóstej. Byłam odpowiedzialna za sprzęt audio (przeszkolenie grona pedagogicznego) w próbnych sprawdzianach z języka angielskiego po klasie szóstej oraz byłam odpowiedzialna za obsługę techniczną podczas części „Słuchanie” ze sprawdzianu z języka angielskiego po klasie szóstej w roku szkolnym 2014/2015/2016. 3. Wdrażania wewnątrzszkolnego systemu oceniania. W czerwcu 2014 roku opracowałam ankiety dotyczące Zasad Oceniania Wewnątrzszkolnego skierowane zarówno do uczniów jak i rodziców klas IV-VI. Celem ankiety było poznanie zdania rodziców i uczniów na temat funkcjonowania zasad oceniania wewnątrzszkolnego. Przeprowadzone badania i analiza wyników pozwoliły rozpoznać istniejące nieprawidłowości i podjąć odpowiednie działania dotyczące funkcjonowania ZOW, Na początku każdego roku szkolnego dokonywałam ewaluacji wewnątrzszkolnego systemu oceniania, nanosząc zmiany w miarę potrzeb. Efekty: Wspomagając podnoszenie jakości pracy szkoły w czasie trwania stażu zaangażowałam się w pracę w zespole humanistycznym, biorąc czynny udział we wspólnym opracowaniu planu pracy szkoły oraz kryteriów oceniania w klasach I-VI, planów wynikowych dla poszczególnych klas. Przygotowanie badania wyników nauczania po klasie III oraz ich analiza zwiększyła efektywność nauczania języka angielskiego poprzez zwrócenie uwagi na potrzebę rozwijania efektywnych technik uczenia się słownictwa oraz gramatyki przez uczniów. Uczestnictwo w posiedzeniach Rady Pedagogicznej i pracach zespołów wychowawczych podniosła jakość nauczania w szkole oraz przyczyniła się do skutecznego radzenia sobie z problemami uczniów. § 7 ust. 1 pkt 2 Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego. 1. Podjęcie studiów podyplomowych na kierunku logopedia W roku akademickim 2014/2015 rozpoczęłam 4-semestralne studia podyplomowe na kierunku: Logopedia. Celem studiów było przygotowanie studentów do pracy z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi z zaburzeniami mowy. Studia te dają kwalifikacje w zakresie diagnozy i terapii zaburzeń mowy. Obecnie jestem słuchaczem drugiego roku, czwartego semestru. Planowane zakończenie studiów – czerwiec 2016. Efekty: Studia te rozszerzyły zakres mojej wiedzy dotyczącej rozwoju dziecka oraz dały większą możliwość wsparcia ucznia jak i jego rodziców w edukacji oraz pomocy w prawidłowym rozwoju dziecka. 2. Poszerzanie wiedzy i umiejętności poprzez aktywny udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu nauczycieli. W celu rozwijania swojego warsztatu pracy uczestniczyłam również w wewnątrzszkolnym doskonaleniu nauczycieli. Pozwoliło mi to na poszerzenie swojej dotychczasowej wiedzy i zdobycie nowych doświadczeń, co w pracy nauczyciela jest niezwykle cenne. Moje wewnątrzszkolne doskonalenie zawodowe polegało na aktywnym udziale w następujących szkoleniach Rady Pedagogicznej i formach doskonalenia organizowanych na terenie szkoły: a) Szkolenie dotyczące pomocy psychologiczno - pedagogicznej w świetle nowych regulacji prawnych na rok szkolny 2013/2014, (26.08.2013), b) Kurs instruktażowy dla kierowników wypoczynku dzieci i młodzieży zorganizowany przez Regionalny Ośrodek Doskonalenie Nauczycieli „WOM” w Katowicach. Celem kursu było przygotowanie nauczycieli do wykonywania obowiązków kierownika wypoczynku dzieci i młodzieży, (28.11.2013), c) Szkolenie na temat cukrzycy, (03.04.2014), d) Szkolenie dotyczące: „Ochrony przeciwpożarowej.” (22.05.2014), e) Szkolenie zorganizowane przez Ośrodek Diagnostyczny Terapeutyczny Pozytywka w Zabrzu. Szkolenie dotyczyło: „Szkolenie o ASD = DSM Autism – Spectrum Disorder”, (26.08.2014) f) Szkolenie z zakresu procedur organizowania i przeprowadzania sprawdzianu w szóstej klasie szkoły podstawowej (16.10.2014), zapoznanie się z treścią szkolenia dla przewodniczących i zastępców przewodniczących szkolnych zespołów egzaminacyjnych oraz szkolenie dotyczące zapoznania się z Informacją dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej o przygotowanych zbiorach zadań egzaminacyjnych przeznaczonych na Sprawdzian Szóstoklasisty (15.10.2015), g) Szkolenie mające na celu zapoznanie się z procedurami postępowania w przypadku wystąpienia ataku padaczkowego oraz z procedurami postępowania z dzieckiem przewlekle chorym w szkole, opracowane na podstawie publikacji „One są wśród nas” zamieszczonej na stronie internetowej Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Traktowania, h) Szkolenie „Czy w szkole jest miejsce na śmiech, O zabawnych zdarzeniach, żartach i komizmie, które można wykorzystać w wychowaniu i nauczaniu" prowadzone przez Wioletę Baraniak, (08,06.2015), i) Szkolenie: „Mediacje Szkolne” przygotowane przez dr Grzegorza Pilota, zorganizowane przez Ośrodek Mediacji Fundacji Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego „Facultas Iuridica”, (08.2015) j) Szkolenie dotyczące ataku terrorystycznego w szkole 11.02.2015, k) 28.04.2016 Szkolenie: „Przepisy prawo rodzinnego dla nauczycieli” prowadzone przez radcę prawnego Michała Galiczaka, l) 5.05.2016 szkolenie: „Ochrona danych osobowych w szkole – Polityka bezpieczeństwa, prowadzone przez mgr fdfsfafWrzosek. 3. Udział w konferencjach, warsztatach lub szkoleniach w zależności od oferty edukacyjnej ośrodków doskonalenia zawodowego i wydawnictw językowych. Bardzo ważnym dla mnie aspektem pracy w szkole jest nieustanne podnoszenie efektywności działań dydaktycznych i językowych, jak i poszerzanie swoich kwalifikacji. W tym celu brałam udział w różnego rodzaju konferencjach, szkoleniach i warsztatach oferowanych przez wydawnictwa językowe lub Gliwicki Ośrodek Metodyczny. Były to szkolenia nie tylko z zakresu nauczania języka angielskiego, ale także szkolenia dotyczące specyfiki nauczania sześciolatków języka angielskiego oraz szkolenia dotyczące programu e-Twinning oraz różnorodnych narzędzi komputerowych przydatnych przy realizacji projektów e-Twinning. Ukończyłam następujące formy doskonalenia zawodowego: a) Odbyłam szkolenie metodyczne zatytułowane: „Sprawdzian! Co kryje sprawdzian?” 22 września 2013 roku przeprowadzone przez mgr Monikę Cichmińską. Podczas sesji przeznaczonej dla nauczycieli języka angielskiego uczących w klasach IV-VI szkoły podstawowej trenerka omówiła następujące tematy: • Części arkusza i typy zadań, które pojawią się na sprawdzianie szóstoklasisty w 2015 roku, • Strategie egzaminacyjne niezbędne w przygotowaniu uczniów do sprawdzianu szóstoklasisty z języka angielskiego, b) Odbyłam szkolenie metodyczne zatytułowane: „A Quick Guide to Slow Teaching – with the Exam Ahead” , które odbyło się 22 września 2013 roku przeprowadzone przez Naczelnego Doradcę Metodycznego Wydawnictwa Macmillan Polska, dr Grzegorza Śpiewaka. Podczas sesji przeznaczonej dla nauczycieli języka angielskiego klas IV-VI, trener omówił następujące tematy: • Podstawowe założenia sprawdzianu szóstoklasisty: standardy osiągnięć, poziom trudności, pojęcie sukcesu, kluczowe umiejętności, • Koncepcję funkcjonowania języka obcego i jej implikację dla codziennej dydaktyki języka angielskiego w II etapie kształcenia, c) Uczestniczyłam w konferencji metodycznej zorganizowanej przez wydawnictwo Macmillan 23 stycznia 2014 roku w Gliwicach. Podczas warsztatu zatytułowanego: „Tigers At Large – Teaching Groups Realistically”, przeznaczonego dla nauczycieli uczących w szkołach podstawowych, w klasach 1-3, omówione zostały następujące zagadnienia: • Techniki nauczania oraz utrwalania struktur i słownictwa na I etapie edukacyjnym, • Sposoby organizacji pracy w dużych grupach na lekcjach języka angielskiego w klasach 1-3, d) Uczestniczyłam w szkoleniu zatytułowanym: „On the Road – Balancing teaching and testing towards ‘sprawdzian szóstoklasisty’ przeznaczonym dla nauczycieli uczących w szkołach podstawowych w klasach 4-6. Trenerzy omówili: • Skuteczne nauczanie pod kątem sprawdzianu szóstoklasisty, • Rozwiązywanie problemów kognitywnych i językowych dla uczniów szkoły podstawowej w klasach 4-6, e) 21 października 2013 roku uczestniczyłam w szkoleniu zorganizowanym przez Doradcę Metodycznego do spraw języków obcych panią Ewę Konieczną oraz Konsultanta Metodycznego wydawnictwa Oxford University Press. Szkolenie dotyczyło: „Sprawdzianu szóstoklasisty z języka angielskiego.” f) 13 listopada 2013 roku w Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach odbyła się: „Międzynarodowa Konferencja Naukowa – W stronę zdrowego głosu i skutecznej komunikacji.” Podczas w/w konferencji miałam szansę wysłuchać wykładów dotyczących między innymi: • Profilaktycznego Programu Zdrowego Głosu – „Jak mówić, żeby nie zaniemówić,” • Chorób narządu głosu jako problemu zdrowotnego nauczycieli: perspektywa systemowa, skala, skutki, profilaktyka, g) 11 grudnia 2013 roku uczestniczyłam w Zabrzu w szkoleniu dotyczącym programu e-Twinning organizowanym przez Kuratorium Oświaty w Katowicach oraz Fundację Rozwoju Systemu Edukacji. Szkolenie dotyczyło programu e-Twinning oraz jego narzędzi. Warsztaty przeznaczone były dla nauczycieli, którzy pragną rozpocząć współpracę w ramach programu e-Twinning. h) Uczestniczyłam w Professional Development Day zorganizowanym 15 marca 2014 roku przez wydawnictwo Oxford University Press. W wykładzie przeznaczonym dla nauczycieli ze szkół podstawowych klas I-III, pt.: „Oxford Explorers: Teaching the Whole Child,” konsultant metodyczny pani Dorota Strumińska omówiła zagadnienia dotyczące Sprawdzianu Szóstoklasisty. i) 23 października 2014 uczestniczyłam w szkoleniu zorganizowanym przez Doradcę Metodycznego do spraw języków obcych panią Ewę Konieczną oraz Konsultanta Metodycznego Oxford University Press panią Dorotę Strumińską. Szkolenie metodyczne było zatytułowane: „Niezbędnik nauczyciela języka angielskiego w przedszkolu – jak zaangażować wszystkie dzieci”. j) Uczestniczyłam w Professional Development Day zorganizowanym 23 października 2014 roku przez wydawnictwo Oxford University Press. W wykładzie przeznaczonym dla nauczycieli ze szkół podstawowych klas I-III, pt: „Nauka angielskiego a możliwości uczniów w wieku 6-11/12 lat”, konsultant metodyczny pani Dorota Strumińska. k) Uczestniczyłam w konferencji metodycznej dla nauczycieli szkół podstawowych zorganizowanej przez Wydawnictwo Pearson Central Europa Sp.z.o.o. 24 lutego 2014 roku w Gliwicach. Podczas warsztatu zatytułowanego: „Zmiany w prawie oświatowym i podręcznikach wieloletnich dla Szkół Podstawowych” trenerka zaproponowała podręczniki wieloletnie do nauki języka angielskiego przygotowane przez wydawnictwo Pearson, l) Uczestniczyłam w kursach internetowych poświęconych narzędziom eTwinning oraz różnorodnym narzędziom komputerowym przydatnym przy realizacji projektów eTwinning. Kursy te były przeznaczone dla nauczycieli zarejestrowanych w programie eTwinning. Kursy są prowadzone w systemie na odległość przez Internet z wykorzystaniem platformy portalu eTwinning i Moodle. Narodowe Biuro Kontaktowe Programu eTwinning posiada bardzo bogatą ofertę szkoleń. Kursy ukończone w roku szkolnym 2014/2015: • Tydzień z Prezi (26.05. 2014 – 2.06.2014), którego celem było utworzenie autorskiej, dynamicznej prezentacji multimedialnej. Kurs ten obejmował także poznanie oraz przećwiczenie interfejsu Prezi, sprawne korzystanie z poradników online, umiejętne organizowanie kształcenia oraz sprawne korzystanie z platformy Moodle. • Tydzień z TIK dla najmłodszych (9.06.2014 – 16.06.2014), którego celem było jak sformułować zadania projektu e-Twinning w formie efektu (rezultatu współpracy partnerów projektu). Celem kursu było: przećwiczenie różnorodnych narzędzi TIK rozwijających kreatywność dziecka i poznanie sposobów formułowania zadań projektu w oparciu o poznane narzędzia TIK. • Tydzień z Audicity (23.06.2014 – 3.07. 2014), którego celem jest stworzenie własnego autorskiego pliku dźwiękowego z wykorzystaniem programu Audicity - wzbogaci on warsztat mojej pracy przy realizacji projeków e-Twinning. • Tydzień z Power Point (30.06. 2014-6.07. 2014), którego celem jest poznanie zasad przygotowania prezentacji wzbogaconej różnymi obiektami i elementami multimedialnymi np. plikami filmowymi, dźwiękowymi, animacjami. Nabycie umiejętności edycji zdjęć w przykładowych programach graficznych także jest celem kursu. Prezentacje Power Point można wykorzystać do wymiany materiałów wykonanych na potrzeby projektu międzynarodowego ze swoimi partnerami. • Tydzień z Hot Potatoes ( 7.07.2014-14.07.2014), którego celem była nauka tworzenia testu wyboru, krzyżówek, ćwiczeń z lukami itp. oraz ich publikacja online. Wiedza z zakresu materiałów interaktywnych wzbogaca każdy projekt międzynarodowy podnosząc jego poziom merytoryczny, jak również urozmaica współpracę między uczniami. • Tydzień z Fotoedycją (18.08.2014- 25.08.2014), którego celem było zapoznanie się z możliwościami programu Picasa (obróbka zdjęć, efekty na zdjęciach, eksportowanie plików, tworzenie albumów) Photo Story i Kizoa. Dzięki kursowi nauczyłam się tworzyć slajdy z fotografii z użyciem podkładów muzycznych, jak zrobić kolaż zdjęciowy, jak stworzyć pocztówkę z wykorzystaniem fotografii. • Tydzień z książeczką elektroniczną ( 25.08.2014- 1.09.2014), którego celem było zapoznanie się z aplikacją FlashPageFilip Free – narzędziem do opracowania elektronicznej książeczki bardzo przydatnej przy realizacji projektów eTwinning, m) Uczestniczyłam w Professional Development Day przygotowanym przez Doradcę Metodycznego oraz reprezentanta Oxford University Press. Tytuł szkolenia: „ Mamy to przepisać? Rola zeszytu przedmiotowego w dobie podręczników wieloletnich.” Była to prezentacja przeznaczona dla anglistów z uwagi na nowelizację ustawy oświatowej, adresowana do nauczycieli klas IV-VI Szkoły Podstawowej oraz nauczycieli języka angielskiego. Trenerka zaproponowała podręczniki wieloletnie do nauki języka angielskiego przygotowane przez wydawnictwo Oxford University Press. (23 marzec 2015), n) 19 października 2015 roku uczestniczyłam w szkoleniu metodycznym zorganizowanym przez wydawnictwo Macmillan zatytułowanym: „Teach, Play, Hide,” które przeprowadziała pani Marta Rosińska. Podczas sesji przeznaczonej dla nauczycieli języka angielskiego uczących w szkole podstawowej w klasach 4-6 trenerka omówiła: • Zasady tworzenia skutecznego programu przygotowania do Sprawdzianu Szóstoklasisty z naciskiem na uczenie się a nie jedynie testowanie uczniów, • Praktyczne pomysły na ćwiczenia utrwalające słownictwo jako kluczowy aspekt kompetencji językowej, o) 19 października 2015 roku uczestniczyłam także w szkoleniu metodycznym przygotowanym w ramach programu Macmillan Teacher Training zatytułowanym: „Jak uczy się mózg i co z tego wynika?”. Podczas sesji przeznaczonej dla nauczycieli języka angielskiego, trenerka omówiła następujące tematy: • Naturalne, biologiczne predyspozycje mózgu do uczenia się a tradycyjny system nauczania: symbioza czy konflikt, • Możliwości wspierania i ryzyko hamowania naturalnych procesów uczenia się poprzez działania pedagogiczne. p) 4 stycznia 2016 roku szkolenie metodyczne wydawnictwa Macmillan University Presss zatytułowane: „From chunks to structure: on the importance of „środki językowe.” W szkoleniu metodycznym przeprowadzonym przez dr Monikę Cichmińską, zostały omówione następujące zagadnienia: • rola inteligencji frazowej w nauczaniu języka angielskiego, • nauczanie gramatyki i słownictwa a inteligencja frazowa. q) 4 stycznia 2016 roku szkolenie metodyczne wydawnictwa Macmillan University Press zatytułowane: „Games children (should) play.” Podczas sesji przeznaczonej dla nauczycieli uczących w klasach 1-3 omówione zostały przez dr Annę Parr-Modrzejewską następujące zagadnienia: • Pedagogika zabawy w nauczaniu języka angielskiego w klasach 1-3, • Zabawy ruchowe jako integralny element lekcji języka angielskiego w kontekście pracy z podręcznikiem wieloletnim, • Zabawy sensoryczno-motoryczne i element dramy jako wsparcie dla rozwoju językowego dzieci w wieku wczesnoszkolnym. r) 21 stycznia 2016 roku Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli WOM w Katowicach oraz Oxford University Press zorganizowały szkolenie metodyczne: Mam to przepisać? Praca z podręcznikiem wieloletnim. W szkoleniu metodycznym, przeprowadzonym przez Dorotę Strumińską, trenerka przedstawiła pomysły na to jak najlepiej wykorzystać materiały ćwiczeniowe oraz jak zmienić zwykły zeszyt w osobisty dziennik ucznia na lekcji języka angielskiego i jak kreować jego zawartość. s) 29 stycznia 2016 roku konferencja metodyczna wydawnictwa Macmillan zatytułowane: „ Oceniania kształtujące- „good, better, Best- on the benefits and dangers of assessment in primary school. Podczas konferencji metodycznej dla nauczycieli języka angielskiego dr Monika Cichmińska, omówiła zagadnienia: • Różne sposoby oceniania i ich funkcje w programie języka obcego w szkole podstawowej, • Elementy oceniania kształtującego w nauczaniu języka angielskiego w klasach 1-6, • Praktyczne wykorzystanie narzędzi oceniania kształtującego (cele, informacja zwrotna, reagowanie na błędy językowe) t) Szkolenie 1 marca 2016 roku "Odwrócona lekcja w LearningAPPs zorganizowane przez Gliwicki Ośrodek Metodyczny oraz firmę Evenea. Zajęcia miały na celu rozpowszechnianie „flipped classroom”, tzw. odwróconej klasy, strategii kształcenia wyprzedzającego. 4. Tworzenie własnego warsztatu pracy: Specyfika pracy nauczyciela zmusza do ciągłego poszukiwania odpowiedzi na wiele pojawiających się wraz z latami pracy pytań. Mimo tego, iż zasady w szkole są zawsze te same, to tyle ile dzieci, tyle odrębnych problemów i trudności może się pojawić. Mimo, iż studia przygotowują do pracy na takim stanowisku, to w rzeczywistości rozpoczęcie pracy wiąże się nadal z nauką w tymże kierunku. Samodzielne studiowanie lektur poświęconych zachowaniom dzieci, a także wykonanie wszelkich pomocy dydaktycznych przydatnych podczas prowadzonych przeze mnie zajęć, pozwoliły mi na lepsze przygotowanie się do lekcji, uczynienie ich łatwiejszymi do zrozumienia przez uczniów oraz nawiązanie z dziećmi nici porozumienia. W okresie stażu na bieżąco przygotowywałam pomoce dydaktyczne oraz śledziłam strony internetowe zawierające materiały dydaktyczne, językowe przydatne zarówno dla nauczycieli jak i uczniów. Oto formy realizacji z zakresu §7.1.2.: a) Samodzielne przygotowanie pomocy dydaktycznych (testy, karty pracy, materiały interaktywne, flashcards), b) Prenumerata czasopism anglojęzycznych • „The Teacher” - English Language Teaching online (www.teacher.pl), • “Języki obce w szkole”, • “Newsletter eTwinning online http://www.etwinning.pl/category/newsletter/newsletter-etwinning. c) Gromadzenie pozycji z zakresu dydaktyki i metodyki oraz gromadzenie własnej biblioteczki metodyczno-przedmiotowej: • W trakcie odbywania stażu, na bieżąco, nabywałam i studiowałam zgromadzoną literaturę z zakresu dydaktyki i metodyki języka angielskiego. Korzystanie z tych pozycji poszerzyło moją wiedzę oraz przyczyniło się do lepszej organizacji mojego warsztatu pracy. Pogłębiając moją widzę z zakresu pedagogiki, dydaktyki i psychologii zapoznałam się, miedzy innymi, z takimi pozycjami książkowymi, jak: „Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole” autorstwa Adele Faber, Elaine Mazlish, wydawnictwo: Rodzina of Poznań, „Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów” autorstwa Małgorzaty Babiuch, wydawnictwo WSiP, „Jak zachować porządek w klasie” autorstwa Hans Peter Nolting, wydawnictwo: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, „500 activities for the Primary Classroom" autorstwa Carol Read, wydawnictwo Macmillan, “Neurodydaktyka, czyli nauczanie przyjazne mózgowi” autorstwa Marzeny Żylińskiej, „Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna” autorstwa Pana Kołakowskiego oraz Pani Pisula, „Trening mentalny. Gry i zabawy dla dzieci” Johanna Pana, „Jak dobrze uczyć dzieci. Wychowanie do prawdziwego sukcesu” autorstwa Levine Madeline. „Sześciolatek na zajęciach z języka angielskiego” Marta Kotarba-Kańczugowska • „Sukcesywnie zapoznawałam się i analizowałam literaturę z zakresu nauczania języka angielskiego. Poszerzyło to moją wiedzę językową i dodatkowo utrwalało wiadomości już posiadane. Efekty: Różnorodne formy doskonalenia zawodowego, w których uczestniczyłam, oprócz ugruntowania mojej wiedzy, pomogły mi również w rozwiązywaniu problemów, z którymi spotykam się w codziennej pracy. Zwiększyły one poziom umiejętności zawodowych i wiedzy merytorycznej potrzebnej w pracy nauczyciela oraz wpłynęły na podwyższenie poziomu pracy z uczniem. Wiedzę tę z powodzeniem wykorzystuję w planowaniu i prowadzeniu zajęć lekcyjnych. Pogłębianie wiedzy metodycznej po przeczytaniu literatury dot. wybranych zagadnień związanych z codzienną pracą nauczyciela, przyczyniły się do wzbogacenia oraz poszerzenia wiedzy merytorycznej oraz warsztatu metodycznego. Udział w szkoleniach oraz zapoznanie się z literaturą fachową podniosło moją wiedzę teoretyczną, ale także było inspiracją do działań praktycznych. 5. Analiza nowości wydawniczych z zakresu języka angielskiego: • „Sprawdzian Szóstoklasisty- Repetytorium z testami” to nowa publikacja, przeznaczona dla uczniów klas 5–6 szkoły podstawowej, przygotowujących się do sprawdzianu szóstoklasisty, • „Tiger” – nowy podręcznik do nauki języka angielskiego przeznaczony dla klas 1-3, • „Evolution Plus” – nowy podręcznik do nauki języka angielskiego w klasach IV-VI • „New Hot Spot1”, który ma w swojej ofercie zadania, do których wykonania uczniowie będą musieli się posłużyć Internetem, oraz Communication Cards które w znacznym stopniu ułatwiają ćwiczenie bardzo ważnej kompetencji porozumiewania się w języku angielskim, • Nowość - podręczniki na rok szkolny 2015/16 podręczniki wieloletnie do nauki języka angielskiego przygotowane przez wydawnictwo Pearson: Our Discovery Island, New English Adventure, Discover English, Today, Look, podręczniki wieloletnie do nauki języka angielskiego przygotowane przez wydawnictwo Oxford University Press: Young Treetops, Super Sparks,Oxford Explorers, Steps Forward, Team Up. podręczniki wieloletnie do nauki języka angielskiego przygotowane przez wydawnictwo Macmillan Polska: Evolution Plus, English Quest, Bugs World, Tiger, New Hot Spot. 6. Poznawanie najnowszych opracowań dotyczących nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej • Postanowiłam dokładnie zbadać zagadnienie dotyczące wczesnoszkolnego nauczanie języka angielskiego. Skupiłam się na nauczaniu sześciolatków na zajęciach językowych. Zapoznałam się z cechami rozwoju psychofizycznego sześciolatków. Wiedza ta w dużej mierze pomogła mi przy organizacji oraz opracowaniu praktycznych metod pracy z sześciolatkami na zajęciach językowych. Efekty: Czytanie na bieżąco fachowej literatury oraz wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami pozwalają mi lepiej planować swoją pracę. Podwyższyły one również moją świadomość dotyczącą celów działań edukacyjnych. § 7 ust. 1 pkt 3 Poznawanie przepisów dotyczących systemu oświaty. 1. Analiza dokumentacji: Pierwszym krokiem w realizacji planu rozwoju zawodowego była dokładna analiza przepisów prawa oświatowego, dotyczących awansu zawodowego nauczycieli. W tym celu zapoznałam się z treścią następujących aktów prawnych: • Karta Nauczyciela, • Ustawa o systemie oświaty, • Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, • Rozporządzenie MEN z 7 września 2004 roku w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych, • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. z 2012r. poz. 752), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 sierpnia 2014r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2014r. poz. 1170), • Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 października 2013 roku w sprawie ogłoszenia jednolitego testu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. z 2014, poz. 893). 2. Wnikliwa analiza wszelkiej dokumentacji regulującej zasady funkcjonowania i organizacji szkoły Dokonałam również szczegółowej analizy dokumentacji szkolnej w celu poznania aktualnych zasad funkcjonowania Szkoły. Były to następujące dokumenty: Statut Szkoły Podstawowej nr 10 w Gliwicach, Zasady Oceniania Wewnątrzszkolnego, Program Profilaktyczny, Program Wychowawczy, Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, Statut Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Gliwicach, Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 10 w Gliwicach, regulaminów: Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego, Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. 3. Praca w komisjach i zespołach zajmującymi się tworzeniem, ewaluacją dokumentów, składających się na wewnątrzszkolne prawo oświatowe. • W roku szkolnym 2013/2014 wraz z innymi nauczycielami uczącymi języka angielskiego, opracowałam Przedmiotowe Zasady Oceniania. Uwzględniały one sugestie i uwagi nauczycieli języka angielskiego oraz uczniów, które zgłaszali w trakcie trwania roku szkolnego, • W maju 2014/15/16 roku przeprowadziłam badanie wyników nauczania języka angielskiego w klasie 3. Po przeprowadzeniu testu dokonałam analizy w postaci pisemnego sprawozdania. Analiza testu pozwoliła mi na odnalezienie słabych stron procesu dydaktycznego, nad którymi będę pracować w kolejnym roku szkolnym. W/w analiza stanowiła także podstawę do podziału językowego uczniów w klasie IV. • W czerwcu 2014 roku opracowałam ankiety dotyczące Zasad Oceniania Wewnątrzszkolnego skierowane zarówno do uczniów jak i rodziców klas IV-VI. Celem ankiety było poznanie zdania rodziców i uczniów na temat funkcjonowania zasad oceniania wewnątrzszkolnego. Przeprowadzone badania i analiza wyników pozwoliły rozpoznać istniejące nieprawidłowości i podjąć odpowiednie działania dotyczące funkcjonowania ZOW, • Brałam aktywny udział w organizacji, dostosowaniach, analizie wyników próbnych sprawdzianów z języka angielskiego po klasie VI: 27 listopada 2014 roku wspólnie z nauczycielami języka angielskiego przygotowałam i przeprowadziłam próbny sprawdzian z języka angielskiego po klasie VI. Dostosowałam sprawdzian do specyficznych problemów edukacyjnych oraz deficytów uczniów klas VI, 18 marca 2015 roku wspólnie z nauczycielami języka angielskiego przygotowałam i przeprowadziłam próbny sprawdzian z języka angielskiego po klasie VI, 3 czerwca 2015 roku wspólnie z nauczycielami języka angielskiego przygotowałam i przeprowadziłam próbny sprawdzian z języka angielskiego po klasie VI, 20 grudnia 2015 roku wspólnie z nauczycielami języka angielskiego przygotowałam i przeprowadziłam próbny sprawdzian z języka angielskiego po klasie VI, 9 lutego 2016 roku wspólnie z nauczycielami języka angielskiego przygotowałam i przeprowadziłam próbny sprawdzian z języka angielskiego po klasie VI. • W marcu 2016 dokonałam ewaluacji ankiety dotyczącej podsumowania osiągnięć nauczycieli po pierwszym półroczu roku szkolnego 2015/2016. Ankieta miała na celu podniesienie jakości pracy placówki. Efekty: Systematyczne gromadzenie dokumentów dało mi podstawę do udokumentowania przebiegu stażu, napisania sprawozdania oraz oceny własnych zadań i starań na każdym etapie realizacji zadań z planu rozwoju zawodowego. Pogłębienie wiedzy na temat aktualnych aktów prawnych dotyczących oświaty oraz dokładniejsze poznanie zasad funkcjonowania, organizacji i zadań placówki pozwoliło mi prawidłowo realizować założenia pracy szkoły, a tym samym wpływać na podnoszenie jakości pracy szkoły. § 7 ust. 2 pkt 1 Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach. 1. Wstępna ocena własnych umiejętności (autorefleksja) Dnia 1 września 2013 roku rozpoczęłam staż na stopień nauczyciela mianowanego. Przed złożeniem wniosku o awans na nauczyciela mianowanego zapoznałam się z procedurą awansu zawodowego. Analizowałam przepisy prawa oświatowego ze szczególnym uwzględnieniem awansu na stopień nauczyciela mianowanego. W oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 roku napisałam plan rozwoju zawodowego, który zamierzam zrealizować do 31 maja 2016 roku. 2. Współpraca z opiekunem stażu: • Przed rozpoczęciem stażu odbyłam spotkanie z opiekunem stażu panią mgr Anną Rak, na którym omówiłyśmy zasady naszej współpracy poprzez ustalenie zasad współdziałania oraz zadań do wykonania ujętych w tzw. kontrakcie, który obopólnie został zaakceptowany, • Kolejnym naszym działaniem było zdefiniowanie i zapisanie harmonogramu współpracy w roku szkolnym 2013/2014/2015/2016. Ustaliłyśmy comiesięczne terminy spotkań, podczas których na bieżąco dokonywałyśmy analizy przebiegu planu rozwoju zawodowego. Dyskutowałyśmy na tematy dotyczące napotykanych przeze mnie trudności, ale także i sukcesów. Zawsze mogłam liczyć na pomoc opiekuna stażu pani Anny Rak, która wspierała mnie w podejmowanych przeze mnie działaniach oraz udzielała rad. • Ustaliłyśmy także termin zajęć otwartych (drugi semestr 2014 roku). Lekcję otwartą przeprowadziłam 26 czerwca 2014 roku w klasie IIID. Ustaliłyśmy kolejny termin zajęć otwartych (drugi semestr 2015 roku Lekcję otwartą przeprowadziłam 28 maja 2015 roku w klasie IV B. • Przygotowałam wraz z opiekunem stażu harmonogram zajęć obserwowanych przez opiekuna stażu i nauczyciela kontraktowego. Udział w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu pozwolił mi na praktyczne ocenienie swoich postępów i porównanie przebiegu swoich zajęć do tych, które są prowadzone przez doświadczonego nauczyciela. To z kolei miało swoje przełożenie na późniejsze prowadzenie przeze mnie zajęć, które stawały się coraz ciekawsze i były bardziej profesjonalnie przygotowane. Szczególną uwagę zwracałam na różnorodne formy pracy grupowej oraz aktywizację dzieci, zwłaszcza tych wycofanych, mało aktywnych. Możliwość poprowadzenia zajęć pod okiem opiekuna stażu w wielu przypadkach utwierdziła mnie w przekonaniu o słuszności swoich decyzji odnośnie sposobu prowadzenia zajęć czy doboru ćwiczeń. Każde prowadzone przeze mnie zajęcia poprzedziłam przygotowaniem scenariusza z dokładnym określeniem celów szczegółowych oraz przebiegiem zajęć. Omówienie przebiegu zajęć, wskazanie niedociągnięć bądź mogących pojawić się trudności stanowiło dla mnie źródło cennych rad i informacji. Natomiast dostrzeżenie przez opiekuna stażu dobrych stron poprowadzonych przeze mnie zajęć było niejako dodatkowym bodźcem i działało motywująco na moje kolejne działania. • Moje zajęcia były hospitowane: a) (21.11.2013) przez dyrektora szkoły, Panią mgr Jolantę Winkler. Przed przeprowadzeniem zajęć sporządzałam konspekt lekcji. Po zakończeniu lekcji dyskutowałyśmy i omawiałyśmy daną lekcję, dokonywałam jej ewaluacji. b) (18.03.2015) przez wicedyrektora szkoły, Panią mgr Jolantę Miernik. Przed przeprowadzeniem zajęć sporządzałam konspekt lekcji. Po zakończeniu lekcji dyskutowałyśmy i omawiałyśmy daną lekcję, dokonywałam jej ewaluacji. Efekty: Współpraca z opiekunem stażu była bardzo pomocna w kształtowaniu umiejętności nauczania. Bieżąca samoocena efektywności własnej pracy pozwoliła mi zaplanować dalsze działania i formy aktywności lub zmodyfikować moje metody pracy. Poznałam nowe metody wdrażania wiedzy, otrzymałam wskazówki do pracy z uczniami zdolnymi i słabymi. Miałam szansę wymiany doświadczeń oraz spostrzeżeń na temat obserwowanych i hospitowanych lekcji. 3. Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej. a) Analiza i wybór programów nauczania w oparciu o merytoryczne jego wartości: W trakcie stażu starałam się doskonalić umiejętności prowadzenia zajęć. Przeanalizowałam oraz dobrałam programy nauczania w oparciu o ich wartości merytoryczne. Wraz z pozostałymi nauczycielkami języka angielskiego, opracowałam wymagania edukacyjne oraz przedmiotowy system oceniania z języka angielskiego w klasach IV-VI, przedmiotowy system oceniania z języka angielskiego w nauczaniu zintegrowanym dla klas I – III oraz wymagania edukacyjne z języka angielskiego po pierwszej, drugiej i trzeciej klasie. b) Stosowanie w procesie dydaktycznym aktywnych metod nauczania i zróżnicowanych form pracy z uczniem: • Kolejnym działaniem, które wpłynęło na udoskonalenie mojego warsztatu pracy, było stosowanie na lekcjach aktywizujących metod pracy. Moim podstawowym celem było zaktywizowanie uczniów do czynnej pracy, a nie tylko biernego słuchania. Dlatego też, obok metod tradycyjnych (wykład, pogadanka), jak najczęściej stosowałam urozmaicone metody, takie jak: gry i zabawy językowe, burzę mózgów, metodę projektu, dyskusję, debatę „za i przeciw”. Bardzo ważnym elementem, stosowanym przeze mnie podczas lekcji była praca w grupach, która kształtowała u uczniów umiejętność współpracy i wzajemnego szacunku. Starałam się również urozmaicać lekcje poprzez pracę za pomocą Internetu i wykorzystania Presentation Software. Dla uczniów szczególnie interesujących się językiem angielskim, bardzo często przygotowywałam różnego rodzaju zadania dodatkowe (projekty), które wzbogacały ich wiedzę i umiejętności. Wszystkie te metody przygotowują uczniów do skutecznego porozumiewania się w języku angielskim. Korzystając z tych metod przyzwyczajałam uczniów do poprawnego posługiwania się językiem angielskim oraz do publicznych wystąpień. Osiągniecie sukcesów, możliwość dzielenia się nimi z innymi – wzbudzały w uczniach poczucie dumy i zadowolenia z własnej pracy, a to bardzo pozytywnie motywowało ich do dalszego wysiłku i pracy. c) Dobieranie różnorodnych metod i narzędzi w procesie sprawdzania i oceniania: W celu utrwalenia poznanych na lekcjach wiadomości przez uczniów oraz umiejętności właściwego korzystania z nich, samodzielnie opracowałam prace kontrolne i sprawdziany z języka angielskiego dla uczniów klas pierwszych, drugich, trzecich i czwartych, piątych i szóstych, wraz z nauczycielami wspomagającymi dokonywałam modyfikacji prac kontrolnych adekwatnie do deficytów uczniów, W maju 2014/2015/2016 roku przeprowadziłam badanie wyników nauczania języka angielskiego w klasie 3. Po przeprowadzeniu testu dokonałam analizy w postaci pisemnego sprawozdania. Badanie to dało mi pogląd na możliwości uczniów i pomogło w odpowiednim doborze metod czy tempa pracy na kolejny rok szkolny. Analiza testu pozwoliła mi na odnalezienie słabych stron procesu dydaktycznego, nad którymi zamierzam pracować w kolejnym roku szkolnym. d) Przeprowadzenie badania funkcjonowania systemu oceniania wewnątrzszkolnego (opracowanie ankiet, analiza, wnioski) • W czerwcu 2014 roku opracowałam ankiety dotyczące Zasad Oceniania Wewnątrzszkolnego skierowane zarówno do uczniów jak i rodziców klas IV-VI. Celem ankiety było poznanie zdania rodziców i uczniów na temat funkcjonowania zasad oceniania wewnątrzszkolnego. Przeprowadzone badania i analiza wyników pozwoliły rozpoznać istniejące nieprawidłowości i podjąć odpowiednie działania dotyczące funkcjonowania ZOW. e) Opracowanie pomocy dydaktycznych –gazetki, postery, testy, Rozbudowując własny warsztat pracy: Tworzyłam i gromadziłam narzędzia do pracy dydaktycznej – książki, podręczniki, różnorodne ćwiczenia, karty pracy, testy, nagrania audio, plakaty, mapy, karty obrazkowe, itp., które wykorzystywałam podczas swojej pracy, co wpływało na uatrakcyjnienie lekcji i tym samym podniesienie jakości oraz efektów mojej pracy, Przygotowywałam i gromadziłam materiały, które wpływały na usprawnienie mojej pracy, tj. dostosowanie treści nauczania do indywidualnych możliwości uczniów, wskazówki do pracy z dziećmi z np. dysleksją rozwojową, Dzięki wykorzystaniu technologii informacyjnej i Internetu opracowywałam konspekty lekcji, testy umiejętności i karty pracy wykorzystywane w czasie pracy na lekcji, prezentacje multimedialne z wykorzystaniem Presentation Software. Wprowadzenie prezentacji multimedialnych sprawia, iż materiał jest przedstawiony bardziej obrazowo, a uczniom jest łatwiej zapamiętać nowe wiadomości. Dbanie o wystrój sali nr 42, sali, której jestem opiekunem, jako wychowawca klasy IVb-Vb: • Uczniowie wraz z wychowawcą wykorzystywali wszystkie tablice oraz przestrzeń w sali numer 42 do eksponowania prac uczniów związanych ze świętami, zwyczajami i uroczystościami np. walentynkami, mikołajkami, dniem Mamy i Taty, Dniem Dziecka, Świętami Bożego Narodzenia, Wielkanocą, Rozpoczęciem Roku Szkolnego, Zakończeniem Roku Szkolnego. Efekty: Analiza przepisów prawnych związanych z procedurami uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli umożliwiła mi prawidłowe opracowanie dokumentów- wniosku o rozpoczęcie stażu i planu rozwoju zawodowego. Sporządzając plan rozwoju zawodowego brałam pod uwagę działania nastawione na rozwój własnych umiejętności oraz kompetencji koniecznych w pracy nauczyciela, zgodnie z potrzebami Szkoły oraz oczekiwaniami uczniów. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu pozwoliło mi na pełniejsze sprostanie postawionym sobie celom, dzięki wiedzy i doświadczeniu zawodowemu p. Anny Rak miałam możliwość bogacenia swojego warsztatu pracy. § 7 ust. 2 pkt 2 Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. 1. Współpraca z Dyrekcją szkoły, gronem pedagogicznym w rozwiązywaniu bieżących spraw i problemów uczniów. Począwszy od roku szkolnego 2014/2015 została mi powierzona funkcja wychowawcy klasy IVb. W swojej pracy podejmowałam szereg działań wychowawczych, których celem było ukazanie dzieciom ogólnoludzkich zasad postępowania i uczenie prawidłowego reagowania na różne sytuacje. Przygotowując i przeprowadzając działania wychowawcze zawsze konsultowałam się z pedagogiem szkolnym, psychologiem szkolnym oraz z zespołem wychowawczym klasy VB. Największe problemy sprawiali mi tzw. „bierni rodzice.” Ich zachowanie polegało na niechęci do współpracy. Rodzina natomiast ma obowiązek ułatwić i dopomóc szkole w należytym wywiązywaniu się z jej zadań wychowawczych. Współpraca ta jest utrudniona, wręcz niemożliwa, gdy prawny opiekun nie wywiązuje się z powierzonych mu zadań, odmawia wymiany zdań między nim a wychowawcą oraz bez konsekwencji nie motywuje dziecka do spełniania obowiązku szkolnego. Kolejny problem, który napotkałam, pojawił się w już w klasie czwartej. Cała klasa rozpoczęła edukację w Szkole Podstawowej nr 10 mając 6 lat. Rozpoczynając drugi etap edukacji uczniowie byli o rok młodsi od swoich rówieśników. Fakt ten okazał się bardzo problematyczny, gdyż uczniowie wykazywali trudności w opanowaniu materiału przewidzianego dla klasy czwartej, głównie problem dotyczył matematyki. Uczniowie mieli trudności z biegłym przepisywaniem z tablicy oraz biegłym czytaniem. Największym problemem okazała się niedojrzałość emocjonalna. Uczniowie nie radzili sobie z zestawem oczekiwań wobec czwartoklasisty. Do końca trzeciej klasy uczniowie są jakby „pod kloszem”. Dlatego, by złagodzić próg między trzecią a czwartą klasą, zespół wychowawczy musiał skupić się na sferze emocjonalnej. Uświadomiono zarówno nauczycielom jak i uczniom i ich rodzicom, że w pierwszych tygodniach zajęć w czwartej klasie nauka często schodzi na dalszy plan. Dziecko musi się najpierw zorganizować - nauczyć, że ma więcej nauczycieli i przedmiotów, lekcje w różnych salach, zadania domowe nie na jutro, ale np. na za tydzień. 2. Zapoznanie się z potrzebami, problemami i zagrożeniami charakterystycznymi dla wieku rozwojowego. Poznanie środowiska lokalnego i rodzinnego uczniów: W ciągu stażu starałam się poznawać środowisko lokalne uczniów. Przez cały okres stażu w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 10 im. Juliusza Słowackiego w Gliwicach byłam wychowawcą klasy IVb (obecnie Vb). Obserwowałam moich podopiecznych na zajęciach języka angielskiego, lekcji wychowawczej, przerwach , a także na wszelkiego rodzaju wycieczkach szkolnych. Te wspólne lata pozwoliły nam na wzajemne poznanie swoich potrzeb i możliwości. W poznaniu ich środowiska pomagały mi rozmowy z samymi dziećmi, ich rodzicami, współpraca i stały kontakt z wychowawcami klas, pedagogiem oraz innymi nauczycielami. Dzięki temu poznałam sytuację dzieci uczęszczających do klasy Vb, a także poznałam trudności, jakie występują w środowisku. Zauważone przeze mnie problemy wśród moich podopiecznych rozwiązywałam poprzez rozmowy z dziećmi oraz ich rodzicami z wychowawcami i pedagogiem szkolnym. Starałam się na bieżąco rozwiązywać konflikty między dziećmi. Wielokrotnie w grupie przeprowadzałam pogadanki na temat indywidualności, akceptacji, agresji, przemocy oraz bezpieczeństwa. Wraz z dziećmi przygotowywałam wszelkiego rodzaju gazetki o charakterze informacyjnym. Zwracałam uwagę na szkodliwy wpływ narkotyków, papierosów, dopalaczy, alkoholu bądź uzależnienie od komputera poprzez prace plastyczne, które wykorzystywałam jako ekspozycję profilaktyczną na terenie szkoły, Obserwowałam swoich wychowanków na zajęciach lekcyjnych, przerwach, a także na wszelkiego rodzaju wycieczkach szkolnych czy imprezach klasowych. Starałam się na bieżąco rozwiązywać klasowe nieporozumienia, które niejednokrotnie się pojawiały. Często przeprowadzałam rozmowy z uczniami na temat akceptacji klasowej, indywidualności, zgrania klasowego, agresji, przemocy, bezpieczeństwa, asertywności, kulturalnego zachowywania się, szacunku dla siebie i innych. Przyjmując na siebie rolę wychowawcy klasy przede wszystkim starałam się poznać swoich wychowanków, ich potrzeby i zainteresowania, środowisko rodzinne, panujące w nim zwyczaje. Mając tę wiedzę mogłam stworzyć plany pracy wychowawczej klasy IV z którymi pracowałam, uwzględniające potrzeby rozwojowe uczniów. Czyniłam to poprzez indywidualne rozmowy z dziećmi, spotkania z rodzicami i konsultacje z pedagogiem i psychologiem szkolnym. Ze wszystkimi problemami napotkanymi w czasie odbywania swojego stażu poradziłam sobie najlepiej jak umiałam. Monitorowałam postępy w nauce konsultując się z nauczycielami innych przedmiotów, ustalałam metody uzupełniania braków, informowałam rodziców o problemach dziecka i wspólnie, czasami przy wsparciu pedagoga i psychologa, szukaliśmy sposobów ich rozwiązania Jako wychowawca klasy VB stosowałam różnorodne formy i metody pracy, które mają na celu zintegrowanie grupy. Organizowałam wiele imprez: Andrzejki, Dzień Kobiet, Walentynki, Mikołajki. Starałam się, aby uczniowie czuli się bardzo dobrze wśród swoich kolegów, by akceptowali siebie nawzajem, darząc się szacunkiem. W zależności od sytuacji spotykałam się z rodzicami moich podopiecznych na spotkaniach indywidualnych czy też kontaktowaliśmy się telefonicznie, Współorganizowałam wycieczki dla uczniów klasy Vb oraz sprawowałam w trakcie ich trwania opiekę. Efekty: Miałam możliwość poznać swoich uczniów w sytuacjach codziennych, poza środowiskiem szkolnym, poznałam ich marzenia, problemy, co starałam się uwzględnić w codziennej pracy z nimi. Uważam, że bez tych podstaw proces dydaktyczno- wychowawczy nie byłby pełny. Nawiązałam dobrą współpracę z rodzicami dzięki czemu mogłam szybciej rozwiązać pojawiające się problemy wychowawcze. Mogłam liczyć na ich pomoc, chętnie angażowali się w życie klasy i Szkoły biorąc udział w proponowanych przeze mnie czy Dyrekcję inicjatywach. Dzięki diagnozowaniu potrzeb i możliwości uczniów, poprzez konsultację z rodzicami, innymi nauczycielami, psychologiem szkolnym i pedagogiem mogłam stworzyć uczniom szansę na wyrównanie braków w wiadomościach i umiejętnościach oraz wpływać stymulująco na ich rozwój psychospołeczny. Jako wychowawca kształtowałam wśród uczniów kulturalną postawę, która miała duży wpływ na kształtowanie relacji interpersonalnych oraz umiejętności współżycia w zespole. Pomoc udzielona moim wychowankom w przezwyciężeniu ich obniżonym poczuciu własnej wartości pomogła w nabyciu poczucia uznania oraz przydatności. 3. Organizacja konkursów z języka angielskiego i ich podsumowanie: • Mała Olimpiada z języka angielskiego dla klas III, • Konkurs plastyczny z okazji Halloween (nie został zrealizowany z powodu braku zainteresowanie tą tematyką przez uczniów), • Muzyczno-językowe (konkurs piosenki anglojęzycznej) – realizowany przez cały rok w ramach programu E-twinning, • Recytatorski - poezja anglojęzyczna dla klas IV-VI (nie został zrealizowany ponieważ podczas trwania stażu uczniowie wzięli czynny udział w dwóch konkursach międzyszkolnych dotyczących recytowania poezji angielskiej). 4. Opieka nad szkolną gazetką ścienną: „English for kids.” W roku szkolnym 2013/2014 dbałam o wystrój gazetki szkolnej znajdującej się na drugim piętrze. Na witrynie gazetki uczniowie mieli okazję zapoznania się ze słownictwem związanym z tematyką dotyczącą poszczególnych różnic kulturowych krajów anglojęzycznych oraz z informacjami dotyczącymi Sprawdzianu z języka angielskiego po klasie szóstej. Tablica także służyła prezentacji form realizacji programów w ramach E-Twinning. 5. Praca z uczniem zdolnym, przygotowanie uczniów do konkursów językowych poza placówką szkoły • Międzyszkolny konkurs języka angielskiego: „Spelling bee” zorganizowany przez panie: mgr Annę Kocyan-Stawarską, Aleksandrę Stachowską – Bielak, Magdalenę Ragan (Szkoła Podstawowa nr 9 w Gliwicach). Głównym celem w/w konkursu było motywowanie uczniów do wzmożonej nauki języka angielskiego, zwrócenie uwagi na rolę poprawności językowej, umożliwienie uczniom wykazania się wiedzą szkolną i pozaszkolną ( 24.02.2014). • Opracowałam oraz przeprowadziłam szkolny konkurs z języka angielskiego dla klas III zatytułowany: „Mała Olimpiada z języka angielskiego”. Konkurs odbył na terenie szkoły 14 kwietnia 2015 roku. • Międzyszkolny konkurs leksykalno - plastyczny z języka angielskiego przeznaczony dla klas II i III: „My own dictionary” zorganizowany przez panią mgr Annę Rosińską-Maj (Szkoła Podstawowa nr 5 w Gliwicach). Głównym celem w/w konkursu było motywowanie uczniów do nauki języka angielskiego jak i porządkowanie zasobu słownictwa z danej kategorii tematycznej. • Szkolny konkurs dla klas IV-VI z języka angielskiego zorganizowany przez panią Magdalenę Honorowicz (nauczyciela języka angielskiego w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 10 w Gliwicach) maj 2015. • Przygotowałam uczniów klasy VI a do międzyszkolnego konkursu leksykalno – plastycznego z języka angielskiego: „My Christmas Picture Dictionary” przeznaczonego dla uczniów klas IV-VI. Głównym celem konkursu było motywowanie uczniów do nauki języka angielskiego jak i porządkowanie zasobu słownictwa z danej kategorii tematycznej, • Międzyszkolny konkurs języka angielskiego: „Spelling bee” zorganizowany przez panie: mgr Annę Kocyan-Stawarską, Aleksandrę Stachowską – Bielak, Magdalenę Ragan (Szkoła Podstawowa nr 9 w Gliwicach). Głównym celem w/w konkursu było motywowanie uczniów do wzmożonej nauki języka angielskiego, zwrócenie uwagi na rolę poprawności językowej, umożliwienie uczniom wykazania się wiedzą szkolną i pozaszkolną ( 24.02.2014). • Opracowałam oraz przeprowadziłam szkolny konkurs z języka angielskiego dla klas III zatytułowany: „Mała Olimpiada z języka angielskiego”. Konkurs odbył na terenie szkoły 14 kwietnia 2015 roku. • Przygotowałam uczniów klasy Vb do udziału w Międzyszkolnym konkursie zatytułowanym: „My recipe”. Celem konkursu było motywowanie uczniów do nauki języka angielskiego jak i nabycie umiejętności stworzenia własnego przepisu kulinarnego w języku angielskim oraz porządkowanie zasobu słownictwa z danej kategorii tematycznej. • Przygotowałam uczniów klasy I-III do udziału w Międzyszkolnym konkursie leksykalno - plastycznym z języka angielskiego przeznaczonym dla klas I-III: „An Easter Card.” Głównym celem w/w konkursu było motywowanie uczniów do nauki języka angielskiego jak i zredagowanie własnoręcznie karki świątecznej z okazji świąt Wielkanocnych w języku angielskim, Byłam współorganizatorką imprez, które odbyły się w roku szkolnym 2015/2016 w naszej szkole. W ramach tych imprez organizowałam i przygotowywałam dzieci do występów w języku angielskim: • Kiermasz bożonarodzeniowy – przygotowanie uczniów klasy Vb do inscenizacji dotyczącej Świąt Bożego Narodzenia w języku angielskim (17.12.2015), • Kiermasz bożonarodzeniowy - 11 grudnia 2014 – przygotowanie do występu uczniów klasy I D, I E. Uczniowie śpiewali piosenką świąteczną ‘Jingle bells”, „ We wish you a merry Christmas”, • Dzień Babci i Dziadka, występ klasy I D z piosenką „Oh grandpa, grandma” oraz rymowanka językowa: „Enne, Minie” • Dzień Mamy i Taty – 27 maja 2015 – przygotowanie do występu uczniów klasy ID. Uczniowie recytowali wiersz w języku angielskim: „On Mother’s Day”, • Kiermasz bożonarodzeniowy – 12 grudnia 2013 – przygotowanie do występu uczniów klasy I a. Uczniowie śpiewali piosenkę: „Jingle bells,” • Dzień otwarty – 27 lutego 2014 – przygotowanie do występu uczniów z oddziału przedszkolnego. Dzieci śpiewały piosenkę: „A car, a car,” • Dzień Taty i Mamy – 26 maja 2014 – przygotowanie uczniów z oddziału przedszkolnego. Uczniowie recytowali wiersz w języku angielskim: „Roses are red,” • Dzień Mamy i Taty – 29 maja 2014 – przygotowanie do występu uczniów klasy IC. 25 uczniów recytowało z pamięci wiersz: „Roses are red,” oraz śpiewały piosenkę: „Mommy, is Her name-o,” • Dzień Mamy i Taty – 12.06.2014 – przygotowanie do występu uczniów klasy IIID. Dzieci zaprezentowały angielską rymowankę: „Itsy bitsy spider,” • Piknik – 14.06.2014 – przygotowanie do występu uczniów oddziału przedszkolnego. Dzieci zaprezentowały dwie piosenki: „Food song,” „A freight train,” • Zakończenie roku szkolnego – 27.06.2014 Przygotowanie do występu uczniów oddziału przedszkolnego. Uczniowie zaśpiewali wakacyjną piosenkę: „Summer song”, • Kiermasz bożonarodzeniowy – przygotowanie uczniów klasy Vb do inscenizacji dotyczącej Świąt Bożego Narodzenia w języku angielskim. Efekty: Praca z uczniem zdolnym jest dla mnie wyzwaniem, które mobilizuje mnie do samorozwoju oraz poszukiwania nowoczesnych metod i form pracy w nauczaniu języka polskiego. Celem organizacji konkursów w szkole oraz zachęcania uczniów do udziału w konkursach organizowanych przez inne instytucje było wzbudzenie u uczniów ciekawości, chęci samodzielnej pracy oraz zdrowej rywalizacji wśród uczniów oraz pobudzanie oraz rozwijanie ich zainteresowań uwzględniając ich wiek, możliwości rozwojowe, 6. Praca z uczniem z trudnościami w nauce, prowadzenie dodatkowych zajęć z języka angielskiego mających na celu utrwalenie poznanych treści. Przez cały okres stażu prowadziłam zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego dla klas IV-VI. Zajęcia te miały na celu powtórzenie i utrwalenie programu adresowanego dla uczniów od klasy IV do VI, którzy wykazują braki edukacyjne i mają trudności z opanowaniem materiału objętego programem nauczania dla drugiego etapu edukacyjnego, Systematyczny udział uczniów w zajęciach przyczynił się do ich aktywniejszej pracy na zajęciach lekcyjnych. 7. Współpraca z psychologiem szkolnym (konsultacje dotyczące poszczególnych uczniów) • Bezcenna okazała się współpraca z wychowawcami, pedagogiem i psychologiem szkolnym. Przez cały rok pedagog i psycholog szkolny intensywnie pracowali z klasą jako grupą oraz indywidualnie z poszczególnymi osobami. Klasa okazała się trudną mieszanką zróżnicowanych osobowości, co powodowało częste konflikty między rówieśnikami. Z racji tego, iż cała klasa rozpoczęła edukację o rok wcześniej względem rówieśników, w klasie czwartej pojawił się problem z adaptacją w nowych warunkach (więcej nauczycieli i przedmiotów, lekcje w różnych salach, zadania domowe nie na jutro, ale np. na za tydzień). • Wspólnie opracowujemy strategie działania z trudnymi uczniami, korzystam z porad i doświadczenia pedagoga i psychologa szkolnego. 8. Podejmowanie tematów z zakresu problemów cywilizacyjnych na lekcjach: • ''The art of recycling" 6.04.2016 klasa 6a, • ''The future of our planet'' 26.01.2016 klasa 5b, 8.02.2016 klasa 5b. § 7 ust. 2 pkt 3 Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. 1. Opracowanie materiałów dydaktycznych przy pomocy komputera. Technologia informacyjna od samego początku odgrywa w mojej pracy dużą rolę. Stosowałam ją zawsze zgodnie z moimi potrzebami. Komputer stał się nieodzownym narzędziem pozwalającym zwiększyć efektywność i skrócił czas rutynowych czynności, przez co ułatwił moją pracę. Przygodę z komputem rozpoczęłam jeszcze przed podjęciem pracy w szkole. Samodzielnie podnosiłam swoje umiejętności poprzez uczestnictwo w różnorodnych formach doskonalenia. Uczestniczyłam w kursach internetowych poświęconych narzędziom eTwinning oraz różnorodnym narzędziom komputerowym przydatnym przy realizacji projektów eTwinning. Kursy ukończone w roku szkolnym 2014/2015: • Tydzień z Prezi (26.05. 2014 – 2.06.2014), • Tydzień z TIK dla najmłodszych (9.06.2014 – 16.06.2014), ,. • Tydzień z Audicity (23.06.2014 – 3.07.2014), • Tydzień z Power Point (30.06.2014-6.07.2014), • Tydzień z Hot Potatoes ( 7.07.2014-14.07.2014), • Tydzień z Fotoedycją (18.08.2014- 25.08.2014. • Tydzień z książeczką elektroniczną ( 25.08.2014- 1.09.2014), 2. Opracowanie przy użyciu różnych technik komputerowych różnych narzędzi pomiaru dydaktycznego, testów, sprawdzianów. Na bazie zdobytych umiejętności postanowiłam systematycznie wykorzystywać technologię komputerową w pracy dydaktycznej, także w trakcie odbywania stażu. Samodzielnie tworzę sprawdziany, testy , kartkówki, scenariusze lekcji oraz wszystkie dokumenty szkolne (sprawozdania, podania, wnioski) przy użyciu edytora tekstu. Efekty: Dobra znajomość obsługi komputera oraz wykorzystywanie Internetu jako narzędzia pracy znacznie ułatwiła mi pracę w przygotowaniu dokumentacji przebiegu stażu oraz przyczyniła się do mojego samorozwoju poprzez pozyskiwanie informacji na temat szkoleń czy materiałów lekcyjnych. Wykorzystanie programów komputerowych służących do edycji tekstu, przygotowane przeze mnie prezentacje, dokumenty, plany wynikowe, scenariusze były przejrzyste oraz estetyczne. Korzystanie z dziennika elektronicznego „Prymus” znacznie ułatwiło i usprawniło proces pisania sprawozdań klasy IVb, VB, oraz przyczyniło się do bardziej systematycznego monitorowania efektów pracy uczniów. 3. Pisanie dyplomów i wyróżnień. Komputer jest stałym elementem mojej pracy jako nauczyciela. Systematycznie wykorzystuję technologię komputerową i informacyjną, która jest bogatym sposobem wspierania procesów oddziaływań edukacyjno – wychowawczych. • W procesie nauczania mojego przedmiotu opracowałam wiele pomocy, kart pracy czy też innych narzędzi potrzebnych do prowadzenia zajęć. Usprawniło to w dużym stopniu proces dydaktyczny a także sprawiło, iż lekcje były ciekawsze (np. lekcje z wykorzystaniem muzyki i tekstów piosenek). Wykorzystywałam także gotowe karty pracy wyszukane w Internecie, • Jako wychowawca korzystałam z programu belferek ułatwiającego pracę, przy uzupełnianiu danych w dzienniku jak i wypisywaniu świadectw szkolnych, dyplomów, wyróżnień. • W każdym roku szkolnym opracowuję plany wynikowe dla poszczególnych klas. 4. Pisanie konspektów, scenariuszy zajęć, sprawozdań oraz prowadzenie dokumentacji wykorzystaniem komputera, Korzystałam z komputera, jako narzędzia do pisania testów dla uczniów, ćwiczeń utrwalających i tworzenia pomocy dydaktycznych (np. kart pracy). Gromadziłam tym samym bazę elektroniczną pomocy do nauczania języka angielskiego, którą pod koniec stażu udostępnię w szkolnej bibliotece w postaci płyty CD, Wykorzystując technologię komputerową opracowałam następujące dokumenty szkolne i pomoce: - testy sprawdzające wiadomości i umiejętności uczniów, - pomoce naukowe: karty pracy, - plany wynikowe, PSO, scenariuszy lekcji i uroczystości szkolnych, - inne dokumenty: sprawozdania z realizacji planu, - dyplomy i wyróżnienia. 5. Opublikowanie planu rozwoju zawodowego na stronie WWW. Plan rozwoju zawodowego oraz sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego został opublikowany na stronie internetowej: http://www.profesor.pl/ Efekty: Publikowanie materiałów na stronie internetowej dało mi możliwość dzielenia się swoją wiedzą, doświadczeniem z innymi nauczycielami. 6. Udział w życiu portali edukacyjnych (korzystanie z rad ekspertów odpowiadających online na pytania użytkowników portali edukacyjnych Nawiązałam kontakt z wydawnictwami obcojęzycznymi, takimi jak Pearson Longman i Oxford University Press, Macmillan poprzez np. wypełnianie ankiet na corocznym Forum Nauczycieli Języka Angielskiego czy też aktywny udział na forach dyskusyjnych. Poprzez korespondencję elektroniczną lub tradycyjną byłam informowana na bieżąco o nowościach wydawniczych i szkoleniach organizowanych przez wydawnictwa, Korzystałam z portali internetowych poprzez: - wyszukiwanie nowości wydawniczych, - śledzenie zmian w Prawie Oświatowym, - korzystanie z ciekawych propozycji nauczycieli w zakresie innowacyjnych metod pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz klas I-III, IV-VI, - korzystałam ze stron poświęconych językowi angielskiemu oraz serwisów dla nauczycieli, tj.: http://www.macmillan.pl/, http://elt.oup.com/?cc=pl&selLanguage=pl, http://www.pearson.pl/, http://www.egis.com.pl/. 7. Wdrożenie programu eTwining (wymiana z inną szkoła): Stałam się założycielem dwóch projektów zarejestrowanych w E-twinning, europejskiej współpracy szkół. Jest to bezpieczna i bezpłatna platforma dla nauczycieli w Europie, która pozwala na nawiązywanie kontaktów, współpracę przy projektach i dzielenie się pomysłami: • Pierwszy projekt nosi tytuł: „Real-life sitautions”. W trakcie tego projektu uczniowie klasy Vb uczą się typowych zachowań, których mogą doświadczyć w krajach anglojęzycznych. Ich rozmówki, tzn. scenki sytuacyjne, są nagrywane a następnie udostępniane na platformie ETwinning Live, gdzie są umieszczane wyniki pracy wszystkich partnerów biorących udział w projekcie. Także w ciągu roku szkolnego dzieci rozmawiały na żywo z uczestnikami projektu poprzez komunikator Skype. Partnerami są szkoły w Hiszpani, w Anglii i we Włoszech. • Drugi projekt jest zatytułowany: „10 top English rymes and songs”, uczestniczy w nim klasa IIIa. Celem projektu jest propagowanie kultury krajów anglojęzycznych poprzez naukę piosenek i rymowanek w języku angielskim. • Nadal dokonuję aktualizacji na utworzonej przeze mnie stronie internetowej, która nosi tytuł: „Angielska10.” http://angielska10.wix.com Strona ta została utworzona aby propagować Szkołę Podstawową z Oddziałami Integracyjnymi nr 10 poza granicami Polski oraz umożliwić uczniom poszerzanie słownictwa oraz ogólnie rozumianej znajomości języka angielskiego. 8. Wzbogacenie warsztatu pracy poprzez wykorzystanie Internetu, urządzeń multimedialnych, słowników multimedialnych do opracowywania lekcji Wraz z postępem technicznym pojawiły się w Szkołach nowe metody i formy pracy. Obecnie każdy nauczyciel powinien wykorzystywać w szerokim zakresie nowe możliwości i środki przekazu informacji, aby jego praca była jeszcze bardziej skuteczna i efektywna. Przygotowując się do zajęć lekcyjnych i dodatkowych często odwiedzałam witryny internetowe w poszukiwaniu aktualnych informacji do wykorzystania w pracy z dziećmi. Bardzo często korzystam z takich portali internetowych, jak: www.wszpwn.com.pl, www.wikipedia.pl, www.profesor.pl, www.nowa.era.pl, www.twp.edu.pl, www.odn.pila.pl, www.literka.pl, Do wymiany informacji, materiałów metodycznych czy dokumentów szkolnych między nauczycielami, wykorzystywałam pocztę elektroniczną, która daje dużą oszczędność czasu, Umiejętność posługiwania się komputerem oraz programami multimedialnymi nabyłam również w wyniku samodzielnej pracy z komputerem, Bardzo często wykorzystuję na lekcjach i zajęciach dodatkowych komputerowe programy multimedialno-edukacyjne (encyklopedie multimedialne, słowniki internetowy, gry językowe). Zapoznałam się z ofertą korzystania z e-podręczników w moim oddziale klasowym. Wszystkie e-podręczniki przygotowane zostały w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. Są to pomoce dydaktyczne, atrakcyjne dla uczniów ze względu na materiały multimedialne, ćwiczenia interaktywne, które od razu dostarczają uczniowi informację zwrotną i pozwalają na samodzielną pracę w domu. 9. Korzystanie z internetowych publikacji z zakresu dydaktyki, metodyki, pedagogiki. Studiowanie literatury z zakresu pedagogiki i psychologii pozwoliło mi pogłębiać swoja wiedzę z tych dyscyplin. Podczas lekcji wspomagałam uczniów w nabywaniu wiedzy, nowych umiejętności, omawiałam ich problemy edukacyjne i wychowawcze. Motywowałam ich do nauki poprzez różnorodne formy nagradzania za wkład pracy na lekcji. Szczególnie pomocne okazały się następujące pozycje: - Superszkoła. Jak prowadzić lekcje i nie zwariować? Wydawnictwo GWO - Waldemar Kozłowski, „Twórcze dziecko w szkole. Efekty: Wykorzystanie komputera , przygotowanych przeze mnie prezentacji multimedialnych czy materiałów zamieszczanych na stronach internetowych na lekcjach języka angielskiego wymaga określonego wkładu pracy ze strony nauczyciela, niemniej jednak podnosi atrakcyjność zajęć, dostarczając tym samym wiele satysfakcji. . Poprzez wykorzystanie komputera, projektora oraz komunikatora Skype, uczniowie mieli możliwość realizacji projektów E-Twinning, mających na celu promowanie szkoły poza terenem Polski. Poprzez pogłębianie wiedzy merytorycznej z zakresu dydaktyki, psychologii, pedagogiki poprzez czytanie artykułów i publikacji zamieszczanych w Internecie, wzbogaciłam wiedzę merytoryczną § 7 ust. 2 pkt 4 Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych zadań. 1. Aktualizowanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki: Na różnego rodzaju formach doskonalenia (szkolenia wewnętrzne) oraz zajęcia, w których uczestniczyłam w ciągu dwóch lat studiów podyplomowych: Logopedia, np. psychologia rozwojowa, psychologia kliniczna, metody czytania w terapii logopedycznej, Samokształcenie – zapoznanie się z najnowszymi propozycjami wydawniczymi z w/w dziedzin (czasopisma, publikacje internetowe), • „Jak sobie radzić z rodzicami, którzy są źli, zmęczeni, bezradni lub po prostu stuknięci” / Elaine K. McEwan ; [tł. z ang. Anna Oleksyn]. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne : Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, cop. 2008 • „Jak współpracować z rodzicami "trudnych" uczniów?” / Małgorzata Babiuch. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2002 Starałam się stale realizować zadania wychowawcze i opiekuńcze, dlatego też na każdym spotkaniu z rodzicami wprowadzałam elementy pedagogiczne, aby połączyć moją wiedzę z doświadczeniem rodziców i wspólnie rozwiązywać pojawiające się problemy. Jako wychowawca co roku opracowywałam plan wychowawczy. Przez cały okres stażu starałam się kształtować wśród uczniów właściwe postawy wobec środowiska, a także drugiego człowieka. Efekty: Czytanie na bieżąco fachowej literatury oraz wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami pozwalają mi lepiej planować swoją pracę. Udział w szkoleniach oraz zapoznanie się z literaturą fachową podniosło moją wiedzę teoretyczną, ale także było inspiracją do działań praktycznych. 2. Zapoznanie się z opiniami i orzeczeniami uczniów wydanymi przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Gliwicach a w szczególności z zaleceniami pracy z tymi uczniami i uwzględnienie zaleceń w procesie dydaktycznym i wychowawczym (IPET). Wnikliwie zapoznawałam się z opiniami uczniów przebadanych i zdiagnozowanych przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną. W ramach współpracy z pedagogami specjalnymi prowadziłam własne obserwacje uczniów objętych orzeczeniami oraz opiniami wydanymi przez Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną. Brałam udział w spotkaniach Zespołu Wychowawczego i razem z pedagogiem specjalnym opracowałam Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce dla języka angielskiego. Efekt: Efektem tych działań było dostosowywanie tempa i metod pracy do potrzeb poszczególnych uczniów, uwzględnianie ich potrzeb przy dostosowaniu sprawdzianów do możliwości uczniów z deficytami (większe arkusze, zadania zamknięte, wydłużony czas pracy). 3. Podejmowanie tematów z zakresu różnic kulturowych krajów anglojęzycznych mających na celu wykształcenie odpowiedniej postawy wobec innych ludzi, również obcokrajowców. W ciągu trwania stażu realizowałam tematy z zakresu różnic kulturowych krajów anglojęzycznych przewidzianych w podstawie programowej. § 7 ust. 2 pkt 5 Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż. 1. Analiza dokumentów prawa wewnątrzszkolnego. W trakcie trwania stażu miałam wiele możliwości dokładniejszego zgłębienia postanowień dokumentów wewnątrzszkolnych. Były to następujące dokumenty: Statut Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 7 w Gliwicach, Szkoła Podstawowa nr 10 w Gliwicach, Program Profilaktyczny, Program Wychowawczy. 2. Aktualizacja wiedzy poprzez indywidualne studiowanie prawa oświatowego: Analizowałam przepisy prawa oświatowego dotyczące zmiany organizacji Religi i Etyki w szkołach (25 marzec 1014), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 marca 2014 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauk religii w publicznych przedszkolach i szkołach, (Dz. U. z 2014, poz. 478), Zapoznałam się z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 lipca 2014 roku w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej uczniom na zakup podręczników i materiałów edukacyjnych, (Dz. U. z 2014, poz. 1024), Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej uczniom na zakup podręczników i materiałów edukacyjnych, (Dz. U. z 2015, poz. 938), Zapoznałam się z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 grudnia 2014 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, (Dz. U. z 2015, poz. 23) Zapoznałam się z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2015 r. w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach (Dz.U. z 2015, poz. 1256) Zapoznałam się z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 roku w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (09.2015) (Dz. U. z 2015, poz. 843), Zapoznałam się z zmianami dotyczącymi obowiązku szkolnego dla siedmiolatków oraz prawa do edukacji szkolnej 6 latków (nowelizacja ustawy o systemie oświaty), Znajomość przepisów oświatowych poszerzałem w trakcie trwania stażu poprzez systematyczne śledzenie informacji na ten temat w Internecie. 3. Stosowanie aktów prawa oświatowego w procesie pisania planu, sprawozdania, przygotowywania się do egzaminu kwalifikacyjnego. Zarówno podczas pisania planu rozwoju zawodowego jak i opracowania sprawozdania opierałam się na § 7 Rozporządzenia MEN z dnia 01.03.2013r. w sprawie uzyskania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli. Efekty: złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu, opracowanie planu rozwoju zawodowego, opracowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. PODSUMOWANIE Sądzę, że w ciągu trwania mojego stażu spełniłam wszystkie wymagania stawiane nauczycielowi kontraktowemu ubiegającemu się o awans na stopień nauczyciela mianowanego. Podejmowałam szereg działań mających na celu unowocześnienie warsztatu, wzbogacenie metod pracy. Potrafię planować i organizować własny warsztat pracy oraz dokumentować prowadzone przez siebie działania. Praca nad uzyskaniem statusu nauczyciela mianowanego stało się dla mnie wyzwaniem oraz okazją do zweryfikowania opinii jakim nauczycielem oraz wychowawcą. W realizacji planu rozwoju zawodowego uwzględniłam problematykę środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych moich podopiecznych. Satysfakcję sprawiła mi praca wychowawcza z zespołem klasowym. Podczas pełnienia funkcji wychowawcy nabyłam wiele przydatnych doświadczeń, które pozwoliły mi się rozwinąć. W swojej dotychczasowej pracy pedagogicznej starałam się stosować nowoczesne metody i formy pracy z dziećmi. W ciągu tych lat pracowałam zarówno z uczniami zdolnymi jak i z uczniami mającymi trudności w nauce. Starałam się znaleźć rozwiązanie dla każdego problemu wychowawczego czy dydaktycznego moich wychowanków. W czasie trwania stażu doskonaliłam swoją wiedzę i umiejętności podczas różnego rodzaju kursów, szkoleń czy warsztatów. Na bieżąco pogłębiam wiedzę studiując literaturę fachową z zakresu psychologii, pedagogiki zarówno poprzez analizę literatury dostępnej w Internecie jak i w pozycjach bibliotecznych. Znam i stosuję przepisy prawa oświatowego w zakresie potrzeb naszej Szkoły. Aktywnie i sumiennie uczestniczę w realizacji zadań ogólnoszkolnych, edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze Statutu Szkoły. W swojej pracy na bieżąco wykorzystuję technologię komputerową i informacyjną. Wykorzystywałam je w codziennej pracy według potrzeb, konsekwentnie, z zaangażowaniem i cierpliwością. Wiele zadań, to działania o charakterze ciągłym lub zadania kilkuletnie, dlatego zamierzam w dalszym ciągu rozwijać się i doskonalić swoje umiejętności, systematycznie dokształcać się i dzielić swoimi doświadczeniami i wiedzą z innymi nauczycielami. Starłam się zawsze rzetelnie wypełniać swoje obowiązki i powierzone zadania. Zakończenie stażu na nauczyciela mianowanego nie oznacza końca podejmowanych działań. Większość moich przedsięwzięć zaplanowana jest na dalsze lata, więc myślę, że nic nie przeszkodzi mi w ich realizacji. Zamierzam nadal doskonalić swoje kwalifikacje, podnosić jakość swojej pracy, by jeszcze lepiej realizować zadania szkoły. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |