Katalog

Katarzyna Matusz, 2016-06-28
Koszalin

Matematyka, Różne

INNOWACJA PEDAGOGICZNA - NAUKA MATEMATYKI Z ZASTOSOWANIEM TECHNOLOGII INFORMACYJNEJ

- n +

NAUKA MATEMATYKI Z ZASTOSOWANIEM TECHNOLOGII INFORMACYJNEJ – innowacja pedagogiczna
Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa
Czas trwania:
Odbiorca: uczniowie klas IV
WSTĘP
Słowo matematyka kojarzy się ludziom z czymś bardzo trudnym, niezrozumiałym. Większość uczniów ma problem z przyswojeniem podstawowych pojęć matematycznych, a same obliczenia odstraszają ucznia od pokonywania napotkanych trudności. Żyjemy w XXI wieku i postęp naukowo – techniczny zmusza nas do zmiany sposobów przekazywania wiedzy matematycznej. Komputer towarzyszy człowiekowi od najmłodszych lat jego życia.
Jednak nie wszyscy uczniowie wiedzą, że komputer służy nie tylko do zabawy, ale przede wszystkim jako narzędzie przydatne do rozwiązywania problemów. Jest źródłem wiedzy o otaczającym nas świecie. Potrzeby edukacyjne uczniów i oczekiwania ich rodziców zmierzają również do korzystania z nowoczesnych zdobyczy techniki. Chcąc przejść bez problemów do następnego etapu edukacyjnego i dobrze sobie w nim radzić, uczeń musi umieć korzystać z dobrodziejstw techniki. Myślę, że młodzi ludzie chętniej rozwiązują nawet trudne zadania przy pomocy komputera lub tablicy interaktywnej.
W trosce o uatrakcyjnienie nauki matematyki dla dzieci została opracowana ta innowacja, wykorzystująca naturalne zainteresowanie dzieci komputerem, grami komputerowymi i Internetem. Zapewnia ona osiągnięcie celów edukacyjnych,określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wykraczających poza program, w sposób atrakcyjny i nowoczesny.
ZASADY INNOWACJI
Ważnym elementem kształcenia jest duża korelacja przedmiotów ścisłych i uzupełnianie się przedmiotów kierunkowych: matematyki i informatyki. Na realizację zawartych w programie treści przewiduje się dla ucznia 4 godziny tygodniowo:3 w pracowni matematycznej, 1 w pracowni informatycznej.
Kładziony będzie nacisk na rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, intuicji, wyobraźni, rozumowania i wnioskowania przydatnych w nauce matematyki. Technologia informacyjna stosowana będzie do rozwiązywania problemów matematycznych.
WARUNKI REALIZACJI
W zajęciach udział wezmą uczniowie z klas IV a, IV b i IV c. Spotkania odbywać się będą zgodnie z założeniami ujętymi w planie wynikowym. Praca opierać się będzie na ćwiczeniach matematycznych przygotowanych przez nauczyciela w programie Hotpotatoes6, wykorzystaniu zasobów portali internetowych związanych z matematyką(m.in. www.matzoo.pl, www.math.edu.pl, www.sprawdzian.net.pl, itp.) oraz rozwiązywaniu zadań przy użyciu tablicy interaktywnej.
Innowacja odbywać się będzie w ramach planowych zajęć lekcyjnych w roku szkolnym 2013/2014.
CELE :
•Rozbudzenie zainteresowań przedmiotem;
•Poszerzenie wiedzy zdobywanej tradycyjnie na lekcjach;
•Doskonalenie umiejętności poszukiwania i odczytywania informacji;
•Doskonalenie umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy i weryfikowania zdobytych informacji;
•Rozwijanie umiejętności obsługi programów komputerowych np. edytora tekstu lub grafiki, klienta poczty e-mail;
•Samodzielność w działaniu i umiejętność planowania własnej pracy;
•Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego, pobudzanie ciekawości poznawczych;
•Inspirowanie aktywności ucznia;
•Zapewnienie warunków sprzyjających rozwojowi zainteresowań i zdolności dzieci;
•Osiąganie satysfakcji z podejmowanych dodatkowo działań

TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.Liczby naturalne
1.Oś liczbowa
2.Szybkie dodawanie i odejmowanie
3.Tabliczka mnożenia i dzielenia
4.Dzielenie z resztą. Podzielność liczb
5.Mnożenie i dzielenie „po kawałku”
6.Zadania tekstowe
II.Liczby naturalne
1.Zegary
2.Kalendarz
3.Podnoszenie do potęgi drugiej i do potęgi trzeciej
4.Podzielność przez 10, przez 5, przez 2 oraz przez 9 i przez 3
5.Kolejność wykonywania działań
6.Jak zapisujemy liczby
7.Mnożenie i dzielenie liczb z zerami na końcu
8.Szacowanie
III.Działania pisemne
1.Dodawanie i odejmowanie pisemne
2.Mnożenie pisemne przez liczby jednocyfrowe
3.Mnożenie pisemne przez liczby wielocyfrowe
4.Dzielenie pisemne
IV.Figury geometryczne 1
1.Proste, odcinki i punkty
2.Mierzenie
3.Prostokąty i kwadraty
4.Wielokąty
5.Różne jednostki długości
6.Obwód wielokąta
7.Figury symetryczne
8.Koła i okręgi
9.Skala, mapa i plan
V.Ułamki zwykłe
1.Ułamek jako część całości
2.Porównywanie niektórych ułamków
3.Skracanie i rozszerzanie ułamków
4.Liczby mieszane
5.Ułamek jako iloraz
6.Dodawanie i odejmowanie ułamków
7.Mnożenie ułamka przez liczbę naturalną
VI.Ułamki dziesiętne
1.Ułamek dziesiętny
2.Porównywanie ułamków dziesiętnych
3.Zamiana ułamków
4.Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych
5.Mnożenie i dzielenie przez 10, 100, 1000…
VII.Figury geometryczne 2
1.Pola figur płaskich
2.Jednostki pola
3.Pole prostokąta
4.Prostopadłościan i sześcian
5.Różne bryły
6.Objętość
VIII.Płaskie czy przestrzenne?
FORMY PRACY
Najczęściej stosowaną formą pracy będzie:
•praca w pracowni komputerowej z całym zespołem klasowym
• praca w grupach
•gry i zabawy edukacyjne z wykorzystaniem Internetu
•gry dydaktyczne
•konkursy
•psychozabawy i zadania kształcące spostrzegawczość i pamięć wzrokową
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA
•Zwiększenie motywacji uczniów do udziału w różnych konkursach, tj. Asy z IV klasy, Kangur itp. i da im większą szansę na wysokie wyniki,
•Wykonywanie prezentacji na wybrane ciekawe tematy pozwoli uczniom praktycznie wykorzystywać matematykę w życiu codziennym i poznać jej ogromne znaczenie dla innych dziedzin życia.
•Lepsze przygotowanie uczniów do sprawdzianu szóstoklasisty i do dalszej nauki w szkołach gimnazjalnych.
Umiejętności nabyte przez uczniów podczas zajęć:
•Rozwiązywanie zadań rachunkowych o podstawowym i podwyższonym stopniu trudności dotyczących materiału programowego nauczania matematyki w klasach IV.
•Rozwiązywanie zadań rachunkowych dotyczących pojęć wykraczających poza materiał programowy klasy IV.
•Stosowanie poznanych pojęć, definicji, działań matematycznych w praktycznej działalności człowieka.
•Wykonywanie pomocy naukowych z matematyki dla potrzeb pracowni matematycznej.
•Nabycie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł.
•Powtórzenie, utrwalenie wiadomości i umiejętności matematycznych.
Pozytywne zmiany wychowawcze: przyzwyczajenie uczniów do projektowania i organizowania pracy własnej oraz w grupach i zespołach.
EWALUACJA
Ocena pracy uczniów będzie dokonywana na podstawie:
•obserwacji uczniów podczas zajęć
•aktywności i zaangażowania uczniów podczas wykonywanych ćwiczeń
•testy
•konkurs matematyczny
•wypracowany sukces



Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.