Katalog

Aneta Hałasa, 2016-06-28
Łaszczów

Język angielski, Różne

Innowacja

- n +


Publiczne Gimnazjum im. Papieża Jana Pawła II w Łaszczowie







Nauka języka angielskiego przy zastosowaniu TIK jako narzędzi wspomagających tradycyjny proces
nauczania i uczenia się.


INNOWACJA PEDAGOGICZNA











Opracowała:
Aneta Hałasa






WSTĘP

Innowacja zatytułowana „Nauka języka angielskiego przy zastosowaniu TIK jako narzędzi wspomagających tradycyjny proces nauczania i uczenia się” jest odpowiedzią na coraz większe zainteresowanie nauką języka angielskiego z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) wśród młodzieży i wychodzi naprzeciw wymogom nowej podstawy programowej. Ideą, która przyświeca tej innowacji jest umożliwienie aktywnego uczestnictwa w procesie edukacji.
Inspiracją, która skłoniła mnie do podjęcia powyższego działania, jest fakt, że nowoczesne technologie informacyjno - komunikacyjne są doskonałym narzędziem do rozwijania kompetencji językowych. Proponowana przeze mnie innowacja to także efekt uczestnictwa w serii szkoleń: ''Tydzień z LearningApps.org'', ''Tydzień z Chmurą'', ''Tydzień z Prezi'', ''Tydzień z książeczką elektroniczną'', ''Tydzień z Web 2.0'' przeprowadzonych przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji, mających na celu poznanie narzędzi nowoczesnej edukacji oraz udział w dwóch międzynarodowych projektach e-twinning: „Kartka dla przyjaciela” (A postcards for a penfriend.) i „Język użytkowy” (Funcional Literacy), które cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród uczniów, jak również zachęciły ich do poszerzania kompetencji językowych. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom, jak i towarzyszącemu im entuzjazmowi młodzieży, chciałabym zapoznać uczniów z narzędziami TIK, które mogą stanowić dla nich pomocne i cenne źródło informacji w nauce języków. Zależy mi również na poszerzeniu wiedzy uczniów z zakresu obsługi narzędzi z interfacem w języku angielskim oraz doskonaleniu umiejętności samokształcenia, co przyczyni się do uzyskania lepszych wyników na egzaminie gimnazjalnym, a tym samym podniesienia jakości pracy szkoły.













ZASADY INNOWACJI
Tytuł innowacji: Nauka języka angielskiego przy zastosowaniu TIK jako narzędzi wspomagających tradycyjny proces nauczania i uczenia się.
Rodzaj innowacji: metodyczna
Autor: Aneta Hałasa - nauczyciel języka angielskiego, staż pracy 11 lat, nauczyciel mianowany
Realizatorzy innowacji: Aneta Hałasa (n. j. angielskiego), Patrycja Grzesik ( n. j. niemieckiego), Barbara Gardzioła - Sobczuk (n. j. polskiego), Grzegorz Hawrylak ( n. informatyki).
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 roku w sprawie prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 roku Nr 56, poz 506 oraz z 2011 roku Nr 176, poz. 1051);
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki. (Dz.U. z 2011, nr 176, poz. 1051);
Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009, nr 4, poz. 17);
Statut Publicznego Gimnazjum w Łaszczowie.

Program, na którym oparta jest innowacja:
Innowacja została opracowana w oparciu o Program nauczania języka angielskiego zgodny z nową podstawą dla III etapu edukacyjnego, poziom III.1 klasy kontynuujące naukę, autorzy: Barbara Tittenbrun, Ewa Piotrowska, Macmillan Polska
Innowacja jest uzupełnieniem w/w programu o wybrane treści realizowane w ramach zajęć (z języka angielskiego) wynikających z KN, tym samym nie zwiększa kosztów realizacji zadań statutowych szkoły. Zajęcia te są ukierunkowane na zwiększenie aktywności uczniów, ich umiejętności językowych i komunikacyjnych, oraz ukazanie atrakcyjności nauki języka angielskiego poprzez zastosowanie technologii informacyjno - komunikacyjnej. Innowacja ma charakter metodyczny, nie zmienia zakresu i układu treści nauczania, określonych w przyjętym programie nauczania języka angielskiego w gimnazjum. W ramach realizacji programu innowacyjnego i zaplanowanego rozkładu tematycznego, na każdych zajęciach stosowany będzie TIK.
Miejsce wdrożenia innowacji:
Publiczne Gimnazjum im. Papieża Jana Pawła II w Łaszczowie ul. Chopina 11, 22-650 Łaszczów
Czas realizacji: początek : listopad 2015, koniec: czerwiec 2016.
Zasięg: Innowacją objęta zostanie grupa uczniów pragnąca rozwijać swoje zainteresowania językowe z klas I-III. Zapisy odbywać się będą na zasadzie dobrowolności.
Ilość godzin tygodniowo: 1godzina tygodniowo, miejsce: pracownia informatyczna, multimedialna pracownia językowa.
Koszt innowacji: bez dodatkowych kosztów finansowych .
Założenia organizacyjne:
Zajęcia będą odbywały się w pracowni informatycznej Publicznego Gimnazjum w Łaszczowie, gdyż niezbędnym warunkiem do wdrażania innowacji jest dostęp do sieci komputerowej z łączem internetowym. W trakcie zajęć wykorzystywana będzie również multimedialna pracownia językowa, gdzie znajduje się tablica interaktywna oraz inne pomoce dydaktyczne. Skuteczność innowacji wymaga korelacji z innymi przedmiotami nauczania, szczególnie z informatyką. W trakcie realizacji zakłada się współpracę z nauczycielami j. niemieckiego, j. polskiego, oraz informatyki, która będzie polegała na pomocy w przygotowaniu materiałów do umieszczenia na stronie INT Publicznego Gimnazjum w Łaszczowie. Planuje się również przygotowanie materiałów edukacyjnych z j. niemieckiego i j. polskiego celem pokazania wachlarza możliwości wykorzystywania programów i narzędzi TIK poznanych podczas wdrażania innowacji.
CELE INNOWACJI

Cele ogólne:
1. Poznanie możliwości jakie tworzą wybrane narzędzia TIK przy doskonaleniu zdolności językowych.
2. Rozbudzanie i pogłębianie motywacji uczniów do aktywnej i samodzielnej nauki języka angielskiego przy wykorzystaniu nowoczesnej technologii.
3. Pogłębienie wiedzy z zakresu znajomości obsługi programów z interfacem w języku angielskim.
4. Podejmowanie twórczych działań poprzez stosowanie nowoczesnych metod nauki języka angielskiego z wykorzystaniem technologii informacyjno - komunikacyjnej.
5. Uatrakcyjnianie sposobu nauczania i uczenia się języka angielskiego poprzez zabawę.
6. Doskonalenie umiejętności w praktyce.
7. Kształtowanie kluczowych kompetencji gimnazjalisty: umiejętność planowania własnej pracy i współdziałania w zespole, rozwiązywania problemów oraz samooceny swojej pracy.
8. Tworzenie bazy materiałów pomocnych do nauki języka angielskiego.
9. Promocja nowoczesnego społeczeństwa informacyjnego.
Cele szczegółowe:
1. Popularyzacja języka angielskiego wśród uczniów.
2. Nabycie przez uczniów umiejętności korzystania z programów, narzędzi oraz stron internetowych w języku angielskim.*
3. Opracowanie interaktywnych pomocy dydaktycznych.
W trakcie realizacji programu powstaną bazy materiałów dydaktycznych (quizy, krzyżówki, gry, prezentacje itp.), które zostaną udostępnione na stronie INT naszej szkoły.
4. Doskonalenie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej.
5. Przezwyciężenie nieśmiałości do mówienia w języku obcym poprzez wykorzystanie awatarów i programu Vocaroo.
6. Wzbogacenie słownictwa.
7. Klasyfikowanie i selekcjonowanie informacji.
8. Rozwijanie umiejętności prezentacji wyników swojej pracy.
9. Kształtowanie umiejętności technicznych poprzez dostęp do nowoczesnych technologii.
10. Przygotowanie uczniów do samodzielności w procesie uczenia się języka angielskiego.
11. Rozwijanie umiejętności z korzystania z tablicy interaktywnej.
12. Dobre praktyki korzystania z legalnych źródeł informacji i materiałów dostępnych w INT.
13. Wzrost świadomości zagrożeń wynikających z korzystania z INT.
* Proponowane narzędzia TIK do wykorzystania podczas wdrażania innowacji w wersji bezpłatnej:
Nazwa programu/
adresy stron INT
Wykorzystanie programu
Adresy stron INT
Voki
stworzenie mówiących awatarów
http://www.voki.com/
Vocaroo
nagrywanie wiadomości głosowych
http://vocaroo.com/
Prezi
tworzenie prezentacji
https://prezi.com
Quizlet
tworzenie quizów
https://quizlet.com/
Animoto
do tworzenia ruchomych pokazów zdjęć w formie krótkich filmików
https://animoto.com/
LearningApps
tworzenie gier edukacyjnych
https://learningapps.org/
Kahoot*
tworzenie gier edukacyjnych
https://getkahoot.com/
Zondle*
Tworzenie gier edukacyjnych
https://www.zondle.com/publicPagesv2/
Zooburst
Tworzenie interaktywnej książeczki
http://www.zooburst.com/
*- do wyboru
REALIZACJA INNOWACJI
Harmonogram:
Faza wstępna: praca nad opracowaniem innowacji, rozmowy z nauczycielami, rodzicami oraz uczniami w celu przygotowania gruntu do rozpoczęcia wdrażania innowacji (wrzesień- październik);
Etap I - wdrażanie;
Etap II - zakończenie;
Etap III - ewaluacja końcowa.
PRZYKŁADOWA TEMATYKA ZAJĘĆ
1. Zapoznanie uczniów z zakresem materiału i celami zajęć.
2. Właściwe wykorzystanie materiałów pochodzących z INT.
3. Co to jest licencja creative-commons ?
4. Poznanie programu Voki i zasad jego działania.
5. Powtórzenie słownictwa z działu np. Człowiek.
6. Stworzenie mówiącego awatara.
7. Przygotowanie instrukcji obsługi w języku polskim do programu Voki.
8. Umieszczenie efektów pracy na stronie INT szkoły.
9. Zapoznanie uczniów z aplikacją Web 2.0 LearningApps. org. i jej materiałami.
10. Tworzenie ćwiczeń interaktywnych np. milioner, krzyżówka, grupowanie, uzupełnianie, test wielokrotnego wyboru itp..
11. Umieszczenie bazy materiałów interaktywnych na stronie INT szkoły.
12. Quizlet - aplikacja do nauki słówek. Prezentacja sposobu działania i zastosowania.
13. Samodzielne tworzenie fiszek online.
14. Przygotowanie instrukcji obsługi w języku polskim do programu Quizlet.
15. Umieszczenie bazy materiałów interaktywnych na stronie INT szkoły.
16. Zapoznanie uczniów z programem Animoto, umożliwiającym tworzenie ruchomych pokazów zdjęć w formie krótkiego filmu.
17. Nauka obsługi programu Animoto.
18. Wybór tematu prezentacji.
19. Samodzielne tworzenie krótkich prezentacji.
20. Przygotowanie instrukcji w języku polskim do programu Animoto.
21. Umieszczenie linku do prezentacji oraz instrukcji obsługi programu Animoto w języku polskim na stronie internetowej szkoły.
22. Zapoznanie uczniów z programem Zooburst w celu utworzenia interaktywnej książeczki.
23. Nauka obsługi programu i wybór tematu książeczki.
24. Próby samodzielnego tworzenia książeczki elektronicznej.
25. Przygotowanie instrukcji do programu Zooburst.
26. Umieszczenie linku do interaktywnej książeczki oraz instrukcji obsługi programu Zooburst na stronie internetowej szkoły.
27. W jaki sposób możemy wykorzystać program Kahoot ?
28. Nauka obsługi programu. Wybór tematu gry edukacyjnej.
29. Próby samodzielnego tworzenia gry edukacyjnej.
30. Przygotowanie instrukcji obsługi programu Kahoot w języku polskim.
31. Umieszczenie linku do gry oraz instrukcji obsługi programu Kahoot w języku polskim szkoły na stronie internetowej.
METODY I FORMY REALIZACJI
W trakcie zajęć dominować będzie metoda komunikacyjna z zastosowaniem różnych form i technik pracy, w tym aktywizujących:
praca indywidualna, zajęcia w parach oraz w małych grupach;
pokaz i opis, prezentacja, opowiadanie, pogadanka, burza mózgów, dyskusja;
aktywne szukanie informacji pochodzących z różnych źródeł, ich selekcjonowanie i przetwarzanie;
gry i zabawy językowe, quizy;
projekt indywidualny, grupowy i interdyscyplinarny;
ćwiczenia umiejętności językowych określonych standardami egzaminacyjnymi.

OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA
1. Rozwój zainteresowań ucznia, pomoc w osiągnięciu większej autonomii w procesie uczenia się.
2. Organizacja i projektowanie pracy w grupach i zespołach oraz własnej.
3. Nabycie umiejętności korzystania z programów do tworzenia gier edukacyjnych i prezentacji.
4. Rozwój sprawności językowej.
5. Pokonanie nieśmiałości związanej z konwersacją bezpośrednią (ustną).
6. Wzbogacenie słownictwa.
7. Stworzenie bazy materiałów i pomocy dydaktycznych np. gier edukacyjnych, które mogą posłużyć innym uczniom jako materiał powtórzeniowy.

EWALUACJA:

BIEŻĄCA - innowacja będzie na bieżąco monitorowana przez jej autora pod kątem zgodności realizowanego materiału z założeniami innowacji oraz uzyskiwanych efektów.
Narzędzia ewaluacji bieżącej:
obserwacja aktywności uczniów podczas zajęć;
analiza wytworów ucznia przygotowanych podczas zajęć np. awatary, gry i quizy językowe.
KOŃCOWA – ewaluacja skuteczności wprowadzonej innowacji pedagogicznej zostanie przeprowadzona w czerwcu 2016. Podczas tej ewaluacji będą brane pod uwagę następujące aspekty:
ankieta przeprowadzona wśród uczestników,
obserwacje prowadzonych zajęć i zaangażowanie uczniów.
Zarówno badanie osiąganej jakości, jak i analizę i weryfikację zgromadzonych informacji przeprowadzi autor innowacji. Na zakończenie zostanie opracowany raport z ewaluacją całościową, wraz z wnioskami końcowymi, zaprezentowany Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców. Wyniki ewaluacji zostaną wykorzystane do określenia mocnych i słabych stron, jak również do weryfikacji założeń innowacji.

BIBLIOGRAFIA
1. Baron, N. (2008) Always On: Language in an Online and Mobile World. Oxford: Oxford University Press.
2. 20 BYOD Resources For The 21st Century School [online] [dostęp 12.05.2014]
3. Dudeney, G., Hockly, N. (2007) How to teach English with technology. Pearson Education Limited.
4. Gajek E.: Edukacja językowa w społeczeństwie informacyjnym. Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2008.
5. Gajek, E., Poszytek, P. (2009) eTwinning drogą do edukacji przyszłości. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
6. Gajek, E. (2013) Technologie mobilne w edukacji językowej – na przykładzie języka angielskiego. W: „Meritum. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny”, nr 4 (31), 27-33.2. Harmer J.: The Practice of English Language Teaching (4th edition). Longman Handbooks for Language Teachers.
7. Janczak, D., Kędracka, E., Rostkowska, M. Narzędzia TIK wspomagające projekt gimnazjalny. Poradnik dla dyrektorów i nauczycieli gimnazjów. Warszawa: Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów [online] [dostęp 20.08.2012]
8. Joseph, S. R. H. (2009) Mobile Devices For Language Learning: Multimedia Approaches.Research and Practice in Technology Enhanced Learning,vol. 4, nr, 7-32.
9. Kukulska-Hulme, A., Traxler, J. (red.) (2005) Mobile Learning: A Handbook for Educators and Trainers. London: Taylor and Francis.
10. Lund, A. (2008) Wikis: A Collective Approach to Language Production. W:ReCALL, nr 20(1), 35-54.
11. Martin, D. (2009) Activities for Interactive Whiteboards. Helbling Languages.
12. Żylińska, M. (2007) Post komunikatywna dydaktyka języków obcych w dobie technologii informacyjnych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.