Katalog

Joanna Giełczyk, 2016-06-28
Piła

Edukacja regionalna, Różne

Piła- Moja mała Ojczyzna

- n +

Program
PIŁA – MOJA MAŁA OJCZYZNA
„ Moja mała Ojczyzna”
Joanna Białobrzeska
Jest na mapie mała kropka,
ja tu mieszkam, tu mnie spotkasz.
Jakie ciekawie i wesoło
w moim świecie naokoło.
Na podwórku trzy kałuże,
położyły się przy murze,
trzepak bardzo dziś kaprysi -
duży dywan na nim wisi.
Słońce z cieniem gra tu w berka,
pan kominiarz z dachu zerka,
teraz chyba każdy przyzna,
że jest piękna ma Ojczyzna!

Program przeznaczony dla wychowanków grupy VIII – chłopców z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym, mieszkańców Internatu
Realizowany zostanie w miesiącach XI.2015-VI 2016 roku

Moja mała ojczyzna- to świat w którym codziennie żyjemy, to wszystko to - z czym mamy do czynienia w miejscu zamieszkania, w miejscu nauki, w miejscu pracy i w miejscu wypoczynku.
To nasz najbliższy krajobraz, to ludzie mieszkający w granicach naszego miasta, to stworzona przez nas przyroda, to nasze wytwory, nasza historia, to nasza przeszłość.
W tak trudnych czasach jakich przyszło nam żyć ważne jest to by pamiętać skąd się wywodzimy, gdzie dorastaliśmy, wychowywaliśmy się, ważne jest to by nie zatracić własnej tożsamości, identyfikacji.
Właśnie dlatego postanowiłam napisać i wdrożyć program „Piła- moja mała ojczyzna”…
by zainteresować swoich wychowanków miejscem gdzie się znajdują, by integrować ze społeczeństwem, zacieśnić więzi rodzinne, by ugruntować rozwój tożsamości regionalnej, by określić przynależność, by odnaleźć swoje miejsce w otaczającej rzeczywistości , by w przyszłości móc powiedzieć… wiem, znam… Piła to moje miasto - to moja mała ojczyzna….

GŁÓWNE CELE PROGRAMU:
 Uświadomienie wychowankom przynależności, rozwój tożsamości regionalnej.
 Wszechstronny rozwój osobowy i patriotyczny wychowanka.
 Uświadomienie, że rodzina, środowisko lokalne i ojczyzna stanowią najwyższą wartość w życiu człowieka.
SZCZEGÓŁOWE CELE PROGRAMU :
 Rozwijanie wiedzy o historii regionu w powiązaniu z tradycjami własnej rodziny- poznanie historii własnego pochodzenia- rodziny- wspólnoty najbliższej sercu,
 Wyposażenie wychowanka w podstawowy zasób wiedzy o własnej miejscowości i regionie,
 Wytworzenie więzi ze środowiskiem poprzez wędrówki po okolicach,
 Rozwój postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury regionalnej,
 Dbałość o zachowanie tradycji w domu rodzinnym,
 Wyrabianie szacunku do symboli,
 Rozbudzenie chęci do samodzielnego poszukiwania informacji i materiałów o Pile,
 Przygotowanie do świadomego i odpowiedzialnego korzystania ze środków masowego przekazu,

OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW:
 Umiejętność określenia swojej przynależności rodzinnej, regionalnej, samoidentyfikacja
 Zdobycie podstawowych wiadomości dotyczących Piły
 Umiejętność właściwego zachowania się w środowisku lokalnym, chęć nawiązywania kontaktów
 Właściwe zachowanie i postawa wobec członków rodziny, symboli regionalnych, tradycji
 Chęć korzystania z informatorów, przewodników i innych źródeł
 Rozbudzona ciekawość poznawania otaczającej rzeczywistości
TREŚCI PROGRAMOWE:
(1) RODZINA-wspólnota najbliższa sercu
 Miejsce urodzenia – określenie pozycji w rodzinie
 Więzi rodzinne- wzmacnianie prawidłowych relacji dziecka z rodziną
 Tradycje rodzinne
(2) SZKOŁA I INTERNAT- miejsce nauki i wychowania
 Położenie szkoły i Internatu- cechy charakterystyczne okolicy
 Krótka historia szkoły
 Patron szkoły – informacje o Marii Grzegorzewskiej
 Święta i tradycje Ośrodka
(3) PIŁA- moja mała Ojczyzna
 Powiat , województwo- najważniejsze informacje
 Położenie i warunki naturalne Piły
 Podział administracyjny miasta Piły (osiedla)
 Krótka historia powstania miasta
 Najważniejsze instytucje w mieście
 Władze miasta i powiatu
 Symbole miasta
 Historyczni mieszkańcy miasta
 Pomniki, miejsca kultury
 Atrakcje przyrodnicze
 Media w mieście
 Obiekty sportowe
METODY I FORMY REALIZACJI PROGRAMU:
 Metody słowne, oglądowe, praktycznego działania
 Formy: indywidualne, zbiorowe i grupowe
 Zajęcia z wykorzystaniem ilustracji, albumów, map, przewodników
 Korzystanie z różnych, internetowych źródeł informacji
 W miarę możliwości wycieczki, zwiedzanie miejsc, poznawanie osób, udział w imprezach regionalnych

Informacje, wiadomości, metody i formy dostosowane zostaną do indywidualnych możliwości intelektualnych wychowanków.
EWALUACJA PROGRAMU :
(1) Test podsumowujący uzyskane informacje
(2) Wykonany album (lub prezentacja) dotycząca tematu programu
(3) Podsumowanie grupowe 


Opracowała: Joanna Giełczyk
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.