AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Barbara Kania, 2016-06-16
Borzęcin

Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Konspekt edukacja wczesnoszkolna klasa I

- n +

Konspekt edukacja wczesnoszkolna dla uczniów klasy I
Nauczyciel: mgr Barbara Kania
KRĄG TEMATYCZNY: Zwierzęta duże i małe
TEMAT DNIA: W kąciku przyrodniczym
Cel ogólny:
• Rozbudzenie zainteresowań uczniów planowaniem kącika przyrodniczego w klasie oraz kształtowanie ich współodpowiedzialności za jego stan.
• Zdobycie przez uczniów wiedzy dotyczącej hodowli i pielęgnacji roślin.
• Wdrażanie uczniów do nabywania umiejętności planowania i przeprowadzania prostych doświadczeń przyrodniczych.
Cele operacyjne:
Uczeń:
• rozpoznaje rośliny doniczkowe, potrafi je nazwać i zapisać,
• czyta wyrazy i zdania,
• zna źródła, z których można czerpać wiedzę na temat hodowli roślin,
• opisze budowę tulipana oraz innych roślin cebulowych, takich jak hiacynt, żonkil,
• wymieni składniki potrzebne roślinom do życia,
• umie planować hodowlę roślin,
• wie, jakie przedmioty są potrzebne do hodowli roślin,
• umie współdziałać i pracować w grupie,
• potrafi zachować środki bezpieczeństwa podczas sadzenia i siania roślin,
• umie posadzić oraz posiać rośliny,
• potrafi przeprowadzić doświadczenie przyrodnicze,
• ma świadomość potrzeby dbania o kącik przyrody.
Metody:
• oglądowa: pokaz, obserwacja,
• słowna: rozmowa kierowana, objaśnienie, pogadanka,
• aktywizująca: ćwiczenia integrujące, praktycznego działania, doświadczenie,
• eksponująca: ekspozycja.

Formy pracy:
• Zbiorowa jednolita.
• Indywidualna jednolita.
• Grupowa jednolita i zróżnicowana.
Środki dydaktyczne: 2 tulipany, plansza z wypisanymi celem zajęć oraz „nacobezu” (co uczniowie będą potrafili po zajęciach), książki o hodowli i pielęgnacji kwiatów doniczkowych, wydrukowane na kartonowych paskach nazwy kwiatów doniczkowych, wąż literowy, 2 hiacynty i 2 żonkile zasadzone w doniczkach w różnych etapach rozwoju, 9 kartek z narysowanym tulipanem, 9 kompletów rozsypanki wyrazowej, plakat „Co roślinom potrzebne jest do życia?”, doniczki, skrzynka, płaski pojemnik, wata, cebulki tulipanów
i krokusów, nasiona rzeżuchy i szczypiorku, cebula dymka, słoik, gaza, ziemia, woda.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie.
„Iskierka przyjaźni” - Uczniowie wspólnie z nauczycielem stoją w kręgu trzymając się za ręce. N. mówi: "Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niech radosna powróci do mych rąk" i ściska dłoń stojącego po prawej stronie dziecka. Dziecko przekazuje iskierkę dalej.
2. Zabawa „Podaj dalej tulipana”.
U. ustawiają się w dwóch rzędach bokiem do siebie. N. podaje ostatniemu dziecku
z każdego rzędu po jednym tulipanie. Ich zadaniem jest jak najszybciej przekazanie kwiatka pierwszej osobie. Wygrywa ten rząd, w którym kwiatek pierwszy znalazł się na jego początku.
3. Rozmowa w kręgu.
Wprowadzenie do tematu - N. przeprowadza rozmowę kierowaną na temat tulipanów użytych do zabawy: Z czym kojarzą się Wam te kwiatki? Czy rosną o tej porze roku
w ogrodzie? Gdzie można je posadzić? Czy można je wyhodować w klasowym kąciku przyrodniczym? Co można jeszcze posadzić lub posiać w kąciku przyrodniczym? U. sami mają odkryć cel zajęć: Planowanie kącika przyrodniczego. Następnie N. zawiesza na tablicy planszę z wypisanymi celem zajęć oraz co uczniowie będą potrafili po zajęciach.
Cel: Planowanie kącika przyrodniczego.
 Znam nazwy kwiatów doniczkowych.
 Znam budowę tulipana.
 Wiem, jakie składniki są potrzebne roślinom.

4. Rozpoznawanie roślin doniczkowych.
N. prosi o wymienienie nazw kwiatów doniczkowych, które U. znają. Następnie pyta
o nazwy kwiatów znajdujących się w klasie. U. odczytują oraz wspólnie z N. dopasowują odpowiednie nazwy wypisane na kartonowych paskach do konkretnych kwiatków.
N. omawia różne źródła, z których można dowiedzieć się wszystkiego na temat właściwej nazwy, hodowli, wymagań, chorób danej rośliny. Zwraca szczególną uwagę na wiarygodność tych źródeł.
5. Wąż kwiatowy.
N. rozdaje każdemu U. pasek papieru, na którym wypisany jest ciąg liter. Ich zadaniem jest odszukanie w tym wężu liter czterech nazw kwiatów doniczkowych. Następnie U. zapisują te nazwy w zeszytach przedmiotowych.


ACYKLAMENTJTDRACENAADLKAKTUSMZNOPAPROTKA


6. Budowa tulipana.
N. prezentuje U. kolejne etapy wzrostu roślin cebulowych na przykładzie żonkili
i hiacyntów zasadzonych w doniczkach, znajdujących się na różnych etapach wzrostu. Nazywa kolejne części rośliny: cebulka, listki, łodyga, kwiat. U. tworzą grupy dwuosobowe. Każda grupa dostaje kartkę z rysunkiem tulipana z zaznaczonymi jego częściami oraz komplet wyrazów wydrukowanych na paskach papieru:


tulipan listki kwiat łodyga cebulka

Ich zadaniem jest przeczytanie wyrazów, dopasowanie ich do poszczególnych części kwiatka i przyklejenie.

7. Omówienie plakatu „Co roślinom potrzebne jest do życia?”.
N. wiesza na tablicy plakat z elementami potrzebnymi roślinie do życia.


ROŚLINY WODA ODPOWIEDNIA ZIEMIA ŚWIATŁO TEMPERATURA



U. omawiają poszczególne elementy: Co się stania z rośliną, gdy:
• nie będzie podlewana,
• będzie miała za niską lub za wysoką temperaturę,
• nie będzie miała składników odżywczych,
• nie będzie mała światła?
8. Planowanie hodowli roślin.
U. planują wspólnie z N. swoją pracę w kąciku przyrodniczym. Dzielą się na 4 grupy
i gromadzą przybory potrzebne do hodowli roślin.
I grupa otrzymuje: cebule tulipana i krokusa, podłużną skrzynkę, ziemię, wodę.
II grupa otrzymuje: rzeżuchę, watę, płaskie pudełko, wodę.
III grupa otrzymuje: cebule dymkę, słoiczek, gazę, wodę.
IV grupa otrzymuje: szczypiorek, doniczkę, ziemię, wodę.
Uczniowie z pomocą nauczyciela sieją i sadzą rośliny, a następnie ustawiają je blisko okna
(światła). Po skończonej pracy U. porządkują stoliki. Uczniowie ustalają dyżury przy podlewaniu i doglądaniu roślin. Przez kilka tygodni będą obserwować zmiany i ich wzrost oraz notować je w formie ilustracji na specjalnie przygotowanych kartach.
9. Przeprowadzenie doświadczenia.
U. sadzą w trzech doniczkach takie same rośliny cebulowe. Jedna roślina będzie podlewana i będzie miała dostęp do światła - tzw. próba wzorcowa (odniesienia). Roślina w drugiej doniczce będzie podlewana, ale zostanie zasłonięta czarnym stożkiem, aby nie było dostępu światła - próba 1. W trzeciej doniczce roślina będzie miała dostęp do światła, ale nie będzie podlewana - próba 2. U. będą obserwować poszczególne rośliny przez kilka dni a następnie narysują wyniki doświadczenia i wyciągną wnioski.
10. Zadanie domowe.
N. rozdaje w kopertach każdemu uczniowi komplet 3 papierowych pasków zawierających części zadania tekstowego.
Jaś kupił razem 12 kwiatów.
Jaś kupił 8 narcyzów i 4 tulipany.
Ile Jaś kupił kwiatów razem ?
N. przypomina poznany na wcześniejszych zajęciach schemat budowy zadania tekstowego: treść, pytanie, działanie, odpowiedź. W oparciu o podany schemat U. mają za zadanie ułożyć w odpowiedniej kolejności paski oraz rozwiązać powstałe w ten sposób zadanie tekstowe. Następnie wkleić całość do zeszytu oraz zapisać rozwiązanie.
11. Podsumowanie.
N. zadaje pytania a U. odpowiadają za pomocą podnoszonych do góry dwustronnych zielono-żółtą kartek z minkami. Odpowiadają pozytywnie podnosząc kartkę stroną zieloną z uśmiechniętą minką, zaś negatywnie podnosząc kartę stroną żółtą ze smutną minką.



STRONA ZIELONA STRONA ŻÓŁTA

Kto z Was na dzisiejszych zajęciach nauczył się nazw kwiatów doniczkowych? Kto potrafi opisać budowę tulipana? Kto z Was zrozumiał, jakie składniki są potrzebne roślinom do życia? Na zakończenie N. pyta U.: Co was najbardziej zaciekawiło na dzisiejszych zajęciach? O czym opowiecie w domu? Chętni U. udzielają odpowiedzi.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.