Katalog

Monika Sądel, 2016-06-16
Niedomice

Język angielski, Sprawozdania

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO nauczyciela kontraktowego

- n +

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO

Nazywam się ……. i jestem nauczycielem języka angielskiego w …………… . Jestem absolwentką ……………………, gdzie w roku 2005 otrzymałam tytuł licencjata w zakresie filologii angielskiej, natomiast w 2007 roku w ………………… zdobyłam tytuł magistra filologii angielskiej metodycznej.
Swój staż rozpoczęłam w dniu 1 września 2009 roku i zakończyłam 31 maja 2012 roku. Zadania wyznaczone w planie rozwoju zawodowego realizowałam w sposób aktywny i rytmiczny uwzględniając w nim na bieżąco potrzeby moich uczniów. Miałam możliwość wykorzystać swoją wiedzę w praktyce, przyjrzeć się sobie w nowej roli, poznać swoje mocne i słabsze strony w pracy zawodowej. Dużym ułatwieniem w mojej pracy,jak i w przygotowaniu się do tego egzaminu było systematyczne składanie sprawozdań z pracy.


Rozporządzenie MENiS §7 ust.1 pkt.1
Uczestnictwo w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego.

W zakresie uczestnictwa w pracach organów szkoły, zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze statutu szkoły, czy potrzeb szkoły i środowiska, przede wszystkim nawiązałam współpracę z opiekunem stażu panią mgr………., z którą ustaliłyśmy zasady naszej współpracy podpisując kontrakt. Przydzielony mi opiekun stażu ma doświadczenie w pracy dydaktycznej i wychowawczej, bogaty dorobek zawodowy i zna specyfikę pracy w szkole. Obserwowałam lekcje opiekuna oraz prowadziłam lekcje otwarte w jego obecności.
Swoją pracę z Radą Pedagogiczną oparłam na aktywnym udziale w zebraniach Rady. Nawiązałam współpracę z Samorządem Uczniowskim, który pomógł mi w realizacji różnych konkursów np. Szkolnego Konkursu z Języka Angielskiego (2010), czy Szkolnego Konkursu Piosenki Anglojęzycznej (2011), których byłam organizatorem.
Dzięki inicjatywie, którą podjęłam przygotowując gminny konkurs „Plastyczny Angielski” współpracowałam nie tylko z nauczycielami z mojej szkoły, ale z anglistami i nauczycielami plastyki z 13 szkół z terenu całej gminy, jak i spoza niej.
Odpowiedziałam na zaproszenie nauczycieli języka angielskiego w …………….i przygotowałam pytania konkursowe do IV Gminnego Konkursu Języka Angielskiego dla szkół podstawowych.
W roku 2011 byłam członkiem zespołu nadzorującego egzamin gimnazjalny, natomiast w 2012 pełniłam funkcję przewodniczącego takiego zespołu. Dodatkowo uczestniczyłam w pracach zespołów nadzorujących egzamin w…………………. .
W związku z Rozporządzeniem MEN z listopada 2010 roku w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczestniczyłam w pracach zespołu, który opracowuje i dostosowuje wymagania edukacyjne dla uczniów zdolnych, mających trudności w nauce czy mających problemy zdrowotne. Opracowywałam niezbędne dla nich dokumenty, takie jak Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia oraz Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne. Uczestniczyłam również w szkoleniach poświęconych tej tematyce.
Bardzo cenię sobie moją współpracę z innymi nauczycielami języka angielskiego i niemieckiego z mojej szkoły, z którymi wspólnie dzieliłam się doświadczeniem, wymieniałam poglądy oraz efektywnie pracowałam np. przy wyborze podręczników, czy dostosowaniu wymagań edukacyjnych do możliwości uczniów.


Rozporządzenie MENiS §7 ust.1 pkt.2
Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego.

Ze względu na specyfikę nauczanego przeze mnie przedmiotu myślę, że niezwykle ważnym elementem mojej pracy jest samodoskonalenie, rozwijanie umiejętności językowych oraz ciągły kontakt z językiem angielskim. Anglista musi pamiętać, że język ciągle ewaluuje, a każdy odpowiedzialny nauczyciel musi śledzić te zmiany. Staram się na bieżąco bogacić swoje słownictwo, czytać fachową literaturę. Wysoko cenię sobie prasę dotyczącą języka angielskiego np. magazyn The Teacher, którego archiwalne numery dostępne są w wersji elektronicznej.
Ze wszystkich form doskonalenia zawodowego, jakie podjęłam w okresie stażu szczególnie ważnym dla mnie były warsztaty NIDA, w których uczestniczyłam przez trzy ostatnie lata. Były to 18-godzine warsztaty, w których miałam okazję omówić z innymi nauczycielami języka angielskiego problemy wynikające z pracy w małym środowisku. Każde szkolenie miało swoją własną tematykę: np. różnice kulturowe, święta i uroczystości w krajach anglojęzycznych; praca na lekcjach z wykorzystaniem Internetu; powtórzenie, utrwalenie oraz wzbogacenie umiejętności językowych nauczycieli języka angielskiego.
Drugim ważnym szkoleniem, w którym wzięłam udział były warsztaty w ramach projektu DIAMENT „Jak pracować z uczniem zdolnym?”. Wiedzę zdobytą w tej formie doskonalenia wykorzystałam przygotowując wniosek obecnej stypendystki Małopolskiego Centrum Przedsiębiorczości w ramach „Małopolskiego programu stypendialnego dla uczniów szczególnie uzdolnionych”. Jest to uczennica III klasy gimnazjum i otrzymała to stypendium po raz drugi.
W związku ze zmianami dotyczącymi nowej podstawy programowej uczestniczyłam w szkoleniu pt. „Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego w gimnazjum”, które udoskonaliło mój warsztat pracy w szkole po zmianach programowych.
W związku z tym, iż szkoła, w której pracuję wyposażona jest w 4 tablice interaktywne, aby efektywnie z nich korzystać uczestniczyłam w dwóch szkoleniach związanych z ich obsługą.
Systematycznie brałam również udział w szkoleniach różnych wydawnictw dydaktycznych np. Express Publishing, Nowa Era, Oxford.
Wszystkie wymienione przeze mnie formy doskonalenia zawodowego uważam za bardzo ważne i jestem przekonana, że wiedza, którą zdobyłam ułatwia mi w pracę w zmieniającej się ciągle rzeczywistości szkoły.


Rozporządzenie MENiS §7 ust.1 pkt.3
Poznawanie przepisów dotyczących systemu oświaty z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.

Z prawem oświatowym zapoznałam się już podczas odbywania stażu na uzyskanie stopnia nauczyciela kontraktowego. W swojej pracy opieram się na Karcie Nauczyciela – Ustawie ze stycznia 1982 roku. Przygotowując się do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego poznałam szczegółowo Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z grudnia 2004 roku, Rozporządzenie Ministra edukacji Narodowej z listopada 2007 i listopada 2010 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
W związku ze zmianami w podstawie programowej zapoznałam się z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół oraz z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej ze stycznia 2012 roku w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.
W okresie mojego stażu zmieniły się również zasady udzielania pomocy uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych, które reguluje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z listopada 2010 w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Analizując ten dokument poznałam zasady rozpoznawania możliwości psychofizycznych uczniów oraz zaspakajania ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. Ze względu na specyfikę pracy z dziećmi nauczyłam się rozpoznawać szczególne uzdolnienia lub trudności w nauce moich uczniów. Dzięki czemu mogę dostosowywać formy pracy do ich indywidualnych potrzeb i możliwości. Brałam również udział w tworzeniu dla nich KIPU (Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia) i IPET (Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych), na których opieram się w mojej codziennej pracy.


Rozporządzenie MENiS §7 ust.2 pkt.1
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.

W okresie mojego stażu swoją pracę skierowałam przede wszystkim na rozwijaniu umiejętności oraz uzdolnień moich uczniów. Byłam opiekunem, ale i organizatorem kilku ważnych przedsięwzięć, w których moi uczniowie, ci szczególnie zdolni, ale i ci mający trudności w nauce mogli pochwalić się swoimi umiejętnościami.
Przez cały okres stażu przygotowywałam uczniów do Konkursu języka angielskiego dla uczniów gimnazjów organizowanego przez Kuratorium Oświaty w Krakowie – moja uczennica dwukrotnie zakwalifikowała się do etapu rejonowego, jak i do konkursu „Enjoy English” organizowanego przez gimnazjum w …………. – w tym roku moja uczennica zdobyła w nim III miejsce.
Przygotowywałam uczniów do konkursów dla gimnazjalistów organizowanych przez I, III i XVI Licea Ogólnokształcące w…………… . Moja uczennica przeszła do ścisłego finału konkursu w III LO polegającego na wykazaniu się umiejętnościami gramatyczno-leksykalnymi.
Wśród uczniów mojej szkoły dużym zainteresowaniem cieszą się konkursy piosenki anglojęzycznej. Sama zorganizowałam taki konkurs w mojej szkole. Wyjeżdżałam na tego typu konkursy dla gimnazjalistów do IV LO w …………… i Szkoły Podstawowej w………………….., gdzie moi uczniowie zdobyli II miejsca i wyróżnienia. Sama cenię sobie tego typu przedsięwzięcia, bo dają one możliwości wyrażania swojej wrażliwości, pokonywania tremy oraz kształcenia umiejętności językowych nawet uczniom, którzy nie osiągają wysokich wyników z przedmiotu.
Współczesna młodzież lubi pracować przy komputerze, dlatego wykorzystałam ten ich zapał i zaangażowałam się w prace nad dwoma projektami międzynarodowymi „Discover Countries Through Letters” i „Let’s Meet Our Neighbours”. Efektem naszej 8-miesięcznej pracy nad drugim z projektów było m.in. nawiązanie wielu znajomości, a przede wszystkim bardzo dobrej współpracy ze szkołą ze Słowacji.
Wszystkie doświadczenia, jak i osiągnięcia moich uczniów starałam się na bieżąco zamieszczać na stronie internetowej naszej szkoły. Zdobyte doświadczenie wykorzystałam przy jak do tej pory największym moim przedsięwzięciu organizacyjnym, jakim było zorganizowanie gminnego konkursu „Plastyczny Angielski”. Było to wymagające zadanie przede wszystkim ze względu na dużą liczbę chętnych do udziału w moim konkursie, tu wspomnę, że otrzymałam w sumie 198 prac plastycznych z terenu gminy, jak i spoza niej. Konkurs ten pozwolił mi na poznanie anglistów z 13 różnych szkół. Bardzo miło było zarówno mi, jak i moim uczniom, ponieważ patronat nad tym konkursem objął pan Burmistrz Gminy ………………. .
W mojej pracy na bieżąco analizuję wyniki, które osiągają moi uczniowie. Informuję rodziców o efektach pracy ich dzieci, opracowuję analizy wyników egzaminów próbnych, czy gimnazjalnych. Jest to dla mnie źródło wiedzy na temat ich zdobytych umiejętności, ale i podpowiedź, co wymaga utrwalenia i przypomnienia w przyszłości. Analizy te składam w sekretariacie i stanowią one dokumentację szkoły. Dodatkowo przeprowadziłam wśród moich uczniów ankietę ewaluacyjną, dotyczącą nauczanego przeze mnie przedmiotu, w której dokonali oceny mojej pracy, metod nauczania oraz własnych umiejętności językowych.


Rozporządzenie MENiS §7 ust.2 pkt.2
Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.

Zdaję sobie sprawę, że praca nauczyciela to nie wyłącznie funkcja dydaktyczna, ale coraz częściej potrzeba sprawowania opieki i rozpoznawania indywidualnych problemów uczniów, a nawet ich potrzeb emocjonalnych. Stanowi to dla mnie istotę powołania zawodu nauczyciela.
Wspomniana przeze mnie stypendystka Małopolskiego Centrum Przedsiębiorczości z Krakowa wraz z rodzicami wyszła do mnie z inicjatywą i poprosiła o opiekę i pełnienie funkcji opiekuna dydaktycznego. Zauważyłam ogromne zaangażowanie rodziców uczennicy oraz potrzebę współpracy z nauczycielem. Był to dla mnie najważniejszy impuls by zająć się przygotowaniem jej Indywidualnego Planu Rozwoju.
Ze względu na środowisko, w którym pracuję, konkretnie Otfinów, podjęłam też działania, aby przeprowadzić konkurs „My Family in America”. W Otfinowie było i jest dużo rodzin, które tworzą Polonię w Chicago. Stąd pomysł by stworzyć pewien rodzaj albumów rodzinnych przedstawiających życie Polaków na emigracji w Ameryce. Nie bez znaczenia jest również fakt, że główny inicjator i sponsor konkursu pan ……………. wywodzi się z tego środowiska.
W swojej codziennej pracy staram się uwzględnić potrzeby uczniów i wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom. Stąd w ramach dodatkowych dwóch godzin mojej pracy, które wynikały z Rozporządzenia MEN z listopada 2008, prowadziłam zajęcia przygotowujące do egzaminu klasy III gimnazjum oraz zajęcia z uczniem zdolnym. Potrzeba taka zrodziła się w wywiadzie, jaki przeprowadziłam wśród moich uczniów.
Uczę w środowisku wiejskim, z którego młodzież rzadko wyjeżdża, dlatego bardzo chętnie angażuję się w każdy szkolny wyjazd, czy to na lodowisko, do kina, czy szkolne wycieczki. Byłam z moimi uczniami np. w Pieninach, w Zakopanym, uczestniczyłam z nimi w targach edukacyjnych.
Uważam, że bardzo ważna jest obecnie współpraca z rodzicami, stąd staram się często informować ich o wynikach dzieci, a także rozpoznawać potrzeby wychowanków w indywidualnych rozmowach z rodzicami.


Rozporządzenie MENiS §7 ust.2 pkt.3
Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.

XXI wiek to czas szybkiego rozwoju cywilizacyjnego i postępu technologicznego. Właściwe wykorzystanie komputera, oprogramowań dydaktycznych, czy zasobów Internetu w praktyce szkolnej usprawnia proces dydaktyczny i umożliwia uzyskanie lepszych wyników nauczania.
Nie wyobrażam sobie pracy współczesnego nauczyciela bez możliwości korzystania z technologii informacyjnej i komunikacyjnej. Komputer stał się moim narzędziem pracy, nie tylko przy przygotowywaniu materiałów do lekcji, testów dla uczniów, ale również ewaluacji mojej pracy i uatrakcyjnieniu lekcji.
Posiadane przeze mnie umiejętności w zakresie obsługi komputera stosowałam przy znaczącym dla mnie przedsięwzięciu, mianowicie nawiązaniu współpracy z Polonią w Chicago. Z inicjatywy tej organizacji zorganizowałam i przeprowadziłam na terenie mojej szkoły gminny konkurs „My Family in America”. Głównym celem tego konkursu było stworzenie przez uczniów multimedialnym prezentacji w programie Power Point opatrzonych komentarzem w języku angielskim. Kontakt z organizacją odbywał się głównie drogą mailową, a moi uczniowie otrzymali oryginalne upominki oraz pomoce dydaktyczne dla szkoły z Ameryki.
Podjęłam również szkolenie w systemie eLearning. Był to 10-cio tygodniowy kurs internetowy „Jak uczestniczyć w Programie eTwinning?”. Celem tego kursu było poznanie zasad realizacji programu eTwinning, narzędzi komunikacji i tworzenia materiałów w projektach międzynarodowych oraz praktycznego użycia platformy Moodle i portalu eTwinning. Było to pierwsze moje doświadczenie tego typu, ale jestem z niego bardzo zadowolona, ponieważ wyznaczone w szkoleniu 10 zadań mogłam realizować w swoim tempie pracy, a jednocześnie miałam możliwość poznawać efekty pracy pozostałych uczestników kursu. Wiedzę zdobytą w szkoleniu eLearning wykorzystałam w dwóch międzynarodowych projektach: „Discover Countries Through Letters” i „Let’s Meet Our Neighbours”. Obydwa projekty cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród moich uczniów. Cieszyło mnie ich zaangażowanie, chęć pracy oraz zainteresowanie innymi kulturami. Efekty pracy pierwszego projektu zostały opublikowane na stronie internetowej szkoły.
Wielokrotnie odwiedzałam takie strony internetowe jak: www.literka.pl, www.eduseek.pl, www.profesor.pl , www.teachingenglish.org.uk, www.eduinfo.pl, dzięki, którym poszerzałam swoją wiedzę dydaktyczną i wzbogacałam warsztat pracy.
Od tego roku szkolnego realizuję podstawę programową w klasie I gimnazjum w oparciu o podręcznik Access 2 wydawnictwa Express Publishing, który posiada swoją wersję elektroniczną, i z której korzystam w swojej pracy na bieżąco.


Rozporządzenie MENiS §7 ust.2 pkt.4
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.

Brałam udział w wielu warsztatach, czy spotkaniach metodycznych, gdzie mogłam wymieniać się spostrzeżeniami i nabyć doświadczenia, które obecnie wykorzystuję w pracy.
Studiowałam literaturę przedmiotu oraz lektury z zakresy pedagogiki i psychologii. Zdobyte wiadomości wykorzystuję w pracy wychowawczej i dydaktycznej. Chętnie sięgam po artykuły z czasopism dotyczących nauczanego przeze mnie przedmiotu, które dostarczają mi teoretycznych i praktycznych informacji z zakresu dydaktyki. Za szczególnie ważną w mojej pracy książkę uważam książkę Patsy Lightbown i Niny Spada: „How Languages are Learned”, gdyż inspiruje mnie do efektywnej pracy.
W trudnych wychowawczo sytuacjach zawsze sięgam po opinie pedagoga szkolnego, czy pani psycholog pracującej w naszej szkole.


Rozporządzenie MENiS §7 ust.2 pkt.5
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.

W naszej szkole przeprowadziłam z uczniami obowiązkowy projekt edukacyjny dla gimnazjalistów pt. „What should we remember about going to London?” w ramach obowiązku wynikającego z Rozporządzenia z sierpnia 2010 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
Realizuję zadania wynikające ze Statutu mojej szkoły oraz Programu Wychowawczego i Opiekuńczego Szkoły.
Uczestniczyłam w zebraniach Rady Pedagogicznej poświęconych zmianom w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.
W ramach godzin „karcianych” realizuję tygodniowo dwie godziny; jedną związaną z dodatkowym przygotowaniem gimnazjalistów do egzaminu, drugą przeznaczyłam na pracę z uczniem zdolnym.
Odbyłam obowiązkowe szkolenie BHP oraz kurs pierwszej pomocy, a wymienione umiejętności stosuję chociażby podczas pełnienia dyżurów szkolnych.

Okres mojego stażu uważam za czas intensywnej, ale i efektywnej pracy. Udało mi się zrealizować zadania wyznaczone w planie rozwoju zawodowego. Dodatkowo zrealizowałam kilka ciekawych inicjatyw, które wyniknęły z codziennego życia szkoły, a przy okazji bardzo wzbogaciły mnie, jako nauczyciela. Moja praca była doceniona przez Dyrektora Szkoły. Potwierdzeniem akceptacji moich działań było dwukrotne otrzymanie nagrody Dyrektora Szkoły. Realizacja planu rozwoju zawodowego dała mi dużo satysfakcji i myślę, że to, co zrobiłam przyczyniło się do wzrostu jakości mojej pracy i lepszego funkcjonowania szkoły. Mimo dużego wkładu pracy w wykonywanie zawodu wiem, że mój wybór był właściwy, a akceptacja i pozytywny oddźwięk, z którym spotykam się na co dzień ze strony moich uczniów daje mi największą satysfakcję.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.