AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Magdalena Pawlak, 2016-06-07
Łódź

Edukacja regionalna, Konspekty

Rzeki łódzkie dawniej i dziś

- n +

Cele kształcenia:
Po skończonej lekcji uczeń:
- definiuje pojęcia: dorzecze, dopływ, rzeka główna
- wymienia rzeki płynące przez Łódź
- wskazuje na planie Łodzi i nanosi na mapę rzeki Łodzi
- wyjaśnia znaczenie rzek w przeszłości i obecnie
- wyszukuje, porządkuje i prezentuje informacje
- posługuje się przeglądarką internetową i słownikiem geograficznym

Metody: słowna – pogadanka, praca z tekstem, giełda pomysłów, praktyczna – praca
Wg. Cz. Kupisiewicza z mapą, ćwiczenia oparte na obserwacji – pokaz.

Techniki: słoneczko

Forma pracy: indywidualna, grupowa równym frontem, zbiorowa

Zasady dydaktyczne: operatywności, związku teorii z praktyką
Wg. W. Okonia

Środki dydaktyczne: słownik geograficzny, komputer podręcznik, plan miasta, mapa konturowa Łodzi,

Przebieg lekcji:

Faza wstępna
- sprawy porządkowe i organizacyjne
- przypomnienie wiadomości z klas I – III na temat klasyfikacji wód powierzchniowych
- nawiązanie do tematu lekcji metodą burzy mózgów za pomocą słoneczka uczniowie wymieniają znacznie rzek.
Faza realizacyjna
- podział uczniów na grupy,
- ustalenie sposobu pracy (przypomnienie zasad pracy w grupie)
- uczniowie w dwóch grupach wyjaśniają pojęcia rzeka, rzeka główna, dorzecze i dopływ
• gr. 1 wyjaśnia i zapisuje na papierze pojęcie rzeka z pomocą słownika geograficznego i dorzecze za pomocą przeglądarki internetowej
• gr. 2 wyjaśnia i zapisuje na papierze pojęcie rzeka główna za pomocą przeglądarki internetowej i dorzecze z pomocą słownika geograficznego
- uczniowie odczytują wyjaśnione pojęcia (nauczyciel pomocniczo wyświetla je na tablicy) i wykonują z pomocą nauczyciela rysunki je obrazujące
- Nauczyciel rozdaje plany miasta i mapki konturowe Łodzi, na których uczniowie naniosą nazwy znalezionych rzeki
- Uczniowie wklejają mapkę na kartony i pod nią wypisują rzeki, dopisując jakiej rzeki są one dopływem
- nauczyciel obserwuje pracę uczniów i pomaga w razie potrzeby
- po zakończeniu pracy uczniowie przystępują do prezentacji swojej pracy
- uczniowie w dwóch grupach na podstawie fragmentu filmu („Niezliczone trzyszczą źródła” oraz krótkiego tekstu wypisują znaczenie łódzkich rzek
• gr, 1 – znaczenie rzek dawniej
• gr. 2 – znaczenie rzek dzisiaj
- odczytanie wyników pracy

Faza podsumowująca
- uczniowie dla utrwalenia wiadomości wykonują ćwiczenie interaktywne
- ocena pracy uczniów
- zadanie pracy domowej: Przeczytaj w domu legendę o Januszu
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.