Katalog Magdalena Pawlak, 2016-06-07 Łódź Przyroda, Scenariusze Mój stół – zasady zachowania się i higiena posiłku - scenariusz lekcji dla klasy IV - 2 godziny lekcyjneCele kształcenia: Po skończonej lekcji uczeń: - definiuje pojęcie zdrowa żywność - prezentuje zasady higieny, których należy przestrzegać podczas przygotowania i spożywania posiłku - wymienia zasady zdrowego żywienia - stosując zasady higieny i bezpieczeństwa samodzielnie przygotuje prosty posiłek np. sałatkę, surówkę, kanapki, deser itp. - dobiera składniki pokarmu tak, aby dostarczały niezbędnych składników odżywczych - potrafi estetycznie nakryć do stołu - wymienia i stosuje zasady poprawnego zachowania się przy stole - poprawnie zachowuje się podczas spożywania posiłku Metody: słowna – pogadanka, praktyczna – praca wytwórcza, oparte na obserwacji – pokaz, aktywizująca – inscenizacja. Techniki: mówiące stoliki, słoneczko Forma pracy: indywidualna, zespołowa równym frontem. Zasady dydaktyczne: operatywności, związku teorii z praktyką. Środki dydaktyczne: przybory kuchenne (noże, widelce, łyżki, miski, deski itp.), karteczki samoprzylepne, obrusy, produkty spożywcze, przepis na sałatkę, surówkę, kanapkę lub deser Przebieg lekcji: ***Tydzień prze lekcją: - uczniowie zostają podzieleni na 5 – 6 grup - przygotowują niezbędne produkty spożywcze i przybory kuchenne - przeglądają książki kucharskie i samodzielnie przygotowują przepis na sałatkę, surówkę, deser lub kanapkę - każda grupa ma wybranego lidera, który odpowiedzialny jest za przyniesienie noży Faza wstępna - sprawy porządkowe i organizacyjne - przygotowanie do pracy (mycie rąk) - nawiązanie do tematu lekcji (metodą słoneczka uczniowie wyjaśniają pojęcie „zdrowa żywność - na podstawie skojarzeń uczniowie samodzielnie formułują definicję „zdrowej żywności” i zapisują ją do zeszytu - krótka pogadanka na temat zasad zdrowego żywienia oraz higienicznego spożywania i przygotowania posiłku Faza realizacyjna - ustalenie sposobu pracy (przypomnienie zasad pracy w grupach) - praca samodzielna wg instrukcji (zgodnie z zasadami higieny i przepisami bhp uczniowie przygotowują posiłek) INSTRUKCJA Na podstawie przygotowanego przepisu przygotuj posiłek. Pamiętaj o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Dobierz produkty żywnościowe tak, aby dostarczały odpowiednich substancji odżywczych. Po zakończeniu pracy nakryj stół (pamiętaj o odpowiednim ułożeniu sztućców) i przygotuj prezentację swojego stolika, którą przedstawi lider grupy - uczniowie sprzątają stanowiska pracy i nakrywają do stołu zgodnie z zasadami (odpowiednie ułożenie sztućców, czysty obrus, serwetki i inne dodatki) - uczniowie przystępują do prezentacji swojego stołu, wyjaśniają dobór produktów żywnościowych - każdy stolik otrzymuje od nauczyciela jeden przykład niestosownego zachowania się przy stole, który przedstawia w formie scenki (kalambury) - degustacja, wzajemny poczęstunek - po degustacji uczniowie prezentują odpowiednie ułożenie sztućców: a) „dziękuję – już zjadłem” b) „jeszcze będę jadł” Faza podsumowująca - wzajemna ocena uczniów - zadanie pracy domowej: Wypisz w zeszycie, na co należy zwrócić uwagę kupując produkty żywnościowe. dla chętnych Ułóż całodniowy jadłospis uwzględniając zasady zdrowego żywienia i potrzeby żywieniowe ucznia w Twoim wieku. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |