Katalog

Anna Drzewiecka, 2016-06-07
Słupsk

Magdalena Kuchta
Pedagogika, Scenariusze

Scenariusz zajęć z zakresu stymulacji polisensorycznej z wykorzystaniem żywiołu ziemia

- n +

cenariusz zajęć z zakresu stymulacji polisensorycznej z wykorzystaniem żywiołu ziemia
Temat /cel ogólny/: Kształtowanie wrażliwości na odbiór bodźców w oparciu o kontakt z ziemią.

Uczestnicy: wychowankowie z głęboką niepełnosprawnością intelektualną
Czas trwania: 30-40min.

Cele szczegółowe:
stymulacja percepcji dotykowej
rozwój komunikacji przedwerbalnej i werbalnej
usprawnianie motoryki małej i koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej
redukcja i wygaszanie stanów lękowych, niepokoju i agresji
stymulowanie czucia powierzchniowego i głębokiego
wyzwalanie spontanicznej aktywności dziecka
Przewidywane osiągnięcia/przewidywane zachowania/ dziecka- dziecko próbuje lub potrafi:
-odbierać bodźce dotykowe, wzrokowe, słuchowe
-dotykać, rozgarniać, chować rączki w ziemi, piachu, żwirze
-koncentrować uwagę na zadaniu przez kilka minut
-wypowiadać nieartykułowane dźwięki
-współpracować z nauczycielem podczas zajęć
Procedury osiągnięcia celów:
Metody:
Praktycznego działanie i słowna a w tym: elementy stymulacjipolisensorycznej muzykoterapia metodyrelaksacyjne niedyrektywna zabawa

Formy pracy: indywidualna, -grupowa – z zachowaniem indywidualizacji (każde dziecko ćwiczy ze swoim terapeutą, na oddzielnym stanowisku jeden na jeden).
Środki dydaktyczne: płyta CD, ziemia czarna, piach, żwir, glina, miski, tace, zabawka młynek, płyty do których naklejone są kamienie duże, żwirek,

Przebieg zajęć:

1. Przywitanie wychowanków słowem i gestem, nawiązanie kontaktu wzrokowego i fizycznego, relaksacja przy utworze „Akademia dźwięków ziemi” /projekt wizualno-muzyczny realizowany przez Instytut Sztuki i Muzyki Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Instrumenty wykorzystane na nagraniu zostały wykonane przez wykładowców i studentów Katedry Ceramiki/.
2. Prezentowanie czarnej ziemi i podsuwanie jej do wąchania/stymulacja węchu/.
3. Prezentowanie wychowankom widoku sypiącego się z góry przez sito piasku, żwiru /rozwijanie koordynacji wzrokowo - słuchowej/.
4. Wkładanie, obsypywanie dłoni czarną ziemią, piachem , żwirem /różnicowanie doznań dotykowych/.
5. Prowokowanie do rozgarniania dłonią czarnej ziemi, piachu, żwiru. Wkładanie czarnej ziemi, piachu, żwiru w dłoń i zaciskanie dłoni /rozwijanie motoryki małej/.
6. Wkładanie dłoni wychowanka w błoto: woda z czarną ziemią, woda z piachem, woda z gliną /dostarczanie różnorodnych wrażeń dotykowych, rozwijanie motoryki małej i manipulacji/.

7. Kładzenie wychowanków (przodem, tyłem) na workach z piachem, płytach z naklejonym żwirem, turlanie po workach /doskonalenie wrażeń dotykowych i rozwijanie motoryki dużej/.
8. Kładzenie woreczków z piachem, żwirem na plecy, piersi, nogi wychowanków /doskonalenie wrażeń dotykowych - propriocepcja -czucie głębokie/.

9. Na zakończenie słuchanie utworu „Akademia dźwięków ziemi”.
10.Posprzątanie pomocy wykorzystywanych na zajęciach.





Anna Drzewiecka , Magdalena Kuchta
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.