Katalog Anna Drzewiecka, 2016-06-07 Słupsk Magdalena Kuchta Pedagogika, Scenariusze Scenariusz zajęć z zakresu stymulacji polisensorycznej z wykorzystaniem żywiołu ziemiacenariusz zajęć z zakresu stymulacji polisensorycznej z wykorzystaniem żywiołu ziemia Temat /cel ogólny/: Kształtowanie wrażliwości na odbiór bodźców w oparciu o kontakt z ziemią. Uczestnicy: wychowankowie z głęboką niepełnosprawnością intelektualną Czas trwania: 30-40min. Cele szczegółowe: stymulacja percepcji dotykowej rozwój komunikacji przedwerbalnej i werbalnej usprawnianie motoryki małej i koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej redukcja i wygaszanie stanów lękowych, niepokoju i agresji stymulowanie czucia powierzchniowego i głębokiego wyzwalanie spontanicznej aktywności dziecka Przewidywane osiągnięcia/przewidywane zachowania/ dziecka- dziecko próbuje lub potrafi: -odbierać bodźce dotykowe, wzrokowe, słuchowe -dotykać, rozgarniać, chować rączki w ziemi, piachu, żwirze -koncentrować uwagę na zadaniu przez kilka minut -wypowiadać nieartykułowane dźwięki -współpracować z nauczycielem podczas zajęć Procedury osiągnięcia celów: Metody: Praktycznego działanie i słowna a w tym: elementy stymulacjipolisensorycznej muzykoterapia metodyrelaksacyjne niedyrektywna zabawa Formy pracy: indywidualna, -grupowa – z zachowaniem indywidualizacji (każde dziecko ćwiczy ze swoim terapeutą, na oddzielnym stanowisku jeden na jeden). Środki dydaktyczne: płyta CD, ziemia czarna, piach, żwir, glina, miski, tace, zabawka młynek, płyty do których naklejone są kamienie duże, żwirek, Przebieg zajęć: 1. Przywitanie wychowanków słowem i gestem, nawiązanie kontaktu wzrokowego i fizycznego, relaksacja przy utworze „Akademia dźwięków ziemi” /projekt wizualno-muzyczny realizowany przez Instytut Sztuki i Muzyki Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Instrumenty wykorzystane na nagraniu zostały wykonane przez wykładowców i studentów Katedry Ceramiki/. 2. Prezentowanie czarnej ziemi i podsuwanie jej do wąchania/stymulacja węchu/. 3. Prezentowanie wychowankom widoku sypiącego się z góry przez sito piasku, żwiru /rozwijanie koordynacji wzrokowo - słuchowej/. 4. Wkładanie, obsypywanie dłoni czarną ziemią, piachem , żwirem /różnicowanie doznań dotykowych/. 5. Prowokowanie do rozgarniania dłonią czarnej ziemi, piachu, żwiru. Wkładanie czarnej ziemi, piachu, żwiru w dłoń i zaciskanie dłoni /rozwijanie motoryki małej/. 6. Wkładanie dłoni wychowanka w błoto: woda z czarną ziemią, woda z piachem, woda z gliną /dostarczanie różnorodnych wrażeń dotykowych, rozwijanie motoryki małej i manipulacji/. 7. Kładzenie wychowanków (przodem, tyłem) na workach z piachem, płytach z naklejonym żwirem, turlanie po workach /doskonalenie wrażeń dotykowych i rozwijanie motoryki dużej/. 8. Kładzenie woreczków z piachem, żwirem na plecy, piersi, nogi wychowanków /doskonalenie wrażeń dotykowych - propriocepcja -czucie głębokie/. 9. Na zakończenie słuchanie utworu „Akademia dźwięków ziemi”. 10.Posprzątanie pomocy wykorzystywanych na zajęciach. Anna Drzewiecka , Magdalena Kuchta Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |