AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Irena Szczecińska, 2016-06-07
Słubice

Matematyka, Gry

Przykłady gier i zabaw edukacyjnych na lekcji matematyki

- n +

Przykłady gier i zabaw edukacyjnych na lekcji matematyki
1. Gry – układanki typu „Domino”
Domino to gra dla dwóch osób.
W grze wykorzystuje się klocki (domina), które mają kształt prostokątów, na których obydwu końcach znajduje się pewna liczba oczek zapisana za pomocą cyfr arabskich i rzymskich.
Na początku gry miesza się wszystkie klocki i układa zadrukowaną stroną do dołu. Grę rozpoczyna młodszy gracz. Wykłada on dowolny z klocków, rozpoczynając tzw. łańcuch, do którego końców gracze następnie dokładają kolejno po jednym dominie, ale w ten sposób, że liczba na końcach stykających się klocków musi być jednakowa. Jeśli wylosowany klocek nie pasuje, gracz układa go przed sobą.Gra kończy się, jeżeli zostaną ułożone wszystkie klocki lub żaden z graczy nie ma możliwości dołożenia klocka.
2. Gry karciane
Gra typu „Wojna”
Gra pomiędzy dwoma lub trzema osobami. Przetasowaną talię kart dzieli się na dwie części, rozdaje graczom i kładzie koszulkami do góry. Pierwszy i drugi zawodnik równocześnie wykładają po jednej karcie i porównują ich wartości. Gracz o wyższej wartości karty, odbiera je i kładzie pod spodem swojej talii. Jeśli karty mają taką samą siłę, rozpętuje się wojna; należy odkryć po jednej karcie, położyć je koszulkami do góry na swoich kartach odkrytych, a następnie wyciągnąć następną kartę, położyć odkryte na zakrytych kartach i wówczas są one porównywane. Karta o wyższej wartości wygrywa, a zwycięzca wojny odbiera wszystkie karty wykorzystane w wojnie. Proces jest powtarzany, jeśli w okresie wojny znowu nie można wyłonić zwycięzcy. Gra kończy się, gdy jeden z graczy straci wszystkie swoje karty.
Gry typu „Czarny Piotruś”
Klasę dzieli się na 3 – lub 4 – osobowe grupy. Każda grupa otrzymuje talię kart złożoną z 25 kart, wśród których jest 12 par, czyli kart z równymi liczbami zapisanymi różnymi sposobami i jedna karta będąca czarnym Piotrusiem. Zadaniem uczniów jest dobranie odpowiednich par kart. Gra kończy się, gdy pozostanie jedna karta bez pary.
3. Gry planszowe
Uniwersalna gra planszowa
Zasady gry:
Liczba uczestników: 2 lub 3 graczy
Materiały pomocnicze: 2 lub 3 pionki, kostka do gry, 3 zestawy zadań o zróżnicowanym stopniu trudności
Przebieg gry:
1) Gracze ustawiają pionki na polu START. Rozpoczyna najmłodszy gracz.
2) Gracze po kolei rzucają kostką. Jeżeli na kostce wypadnie jedno lub dwa oczka, wówczas gracz ciągnie ze stosu pierwsze zadanie za 1 punkt. Jeżeli wypadną trzy lub cztery oczka, to uczestnik wybiera zadanie za dwa punkty. Analogicznie, jeżeli wypadnie pięć lub sześć oczek, gracz wybiera zadanie za trzy punkty.
3) Jeżeli gracz rozwiąże poprawnie wylosowane zadanie, to przesuwa się do przodu o tyle pól, za ile punktów było zadanie.
4) Jeżeli uczestnik nie rozwiąże poprawnie zadania, wówczas jego pionek zostaje na miejscu.
5) Jeżeli gracz zatrzyma się na polu oznaczonym kolorem brązowym, wówczas gracz traci kolejkę. Nie traci kolejki, jeżeli rozwiąże poprawnie zadanie typu prawda/fałsz. Jeżeli pionek stanie na polu różowym, wówczas przesuwa się o dwa pola do przodu.
6) Wygrywa uczestnik, który pierwszy dotrze do pola META.
Grę określiłam jako uniwersalną, ponieważ można ją zastosować praktycznie w każdej klasie do każdego działu, np. jako lekcję powtórzeniową przed klasówką – wystarczy tylko przygotować odpowiednie zestawy zadań.

4. Gry symulacyjne
Gra symulacyjna ma za zadanie imitować wrażenie różnych doznań, jakich zaznajemy w codziennej rzeczywistości. Przykładem gry symulacyjnej jest „zabawa w sklep”, gdzie uczniowie dokonują zakupów przeróżnych towarów, które zostały objęte posezonową obniżką cen oraz „ułamki na poczcie”, gdzie dzieci wcielają się w klientów i pracowników poczty.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.