Katalog

Joanna Jankowska
Zajęcia zintegrowane, Różne

Zimowe zabawy w ogródku przedszkolnym

- n +

Zimowe zabawy w ogródku przedszkolnym

Zima to pora roku bardzo lubiana przez dzieci. Zabawy i gry na śniegu sprawiają im wiele radości. Ruch na świeżym i mroźnym powietrzu sprzyja rozwojowi, a co najważniejsze hartuje. W zabawach tropiących ruch ma charakter zadaniowy. Jest on związany ze wzbogacaniem doświadczeń poznawczych dzieci, kształtowaniem zachowań prospołecznych oraz przeżyciami emocjonalnymi.
Poniżej podaję propozycję zabawy tropiącej związanej z tematyką "dokarmiamy ptaki".

SZUKAMY KARMNIKA
- zabawa tropiąca dla dzieci 3-4 letnich

Miejsce:
Ogród przedszkolny z przygotowaną trasą tropienia (trop - ślady butów, listy).

Przygotowanie:
Aby wprowadzić dzieciom w tematykę zabawy posłużyłam się piosenką pt. "Ptaki nieboraki" (sł. A. Grabowski, muz. K. Marzec).

Kiedy zima nadchodzi
zimnym soplem nam grozi.
Ptaszki mają kłopotów bez liku.
Śnieg przysypał już pola,
krzewy, trawy dokoła.
Więc jedyna nadzieja w karmniku.

Bądźcie dobrzy dla wróbelka,
bo ptaszyna to niewielka.
Bądźcie dla sikorki mili,
może zgłodnieć w każdej chwili.
Pamiętajcie dziś o ptakach,
tych skrzydlatych nieborakach.
Co latają z pustym brzuszkiem,
Poratujcie je okruszkiem.

Kiedy zima ucieknie,
bo się wiosny przelęknie.
Małe ptaszki odwdzięczą się pięknie.
Zaśpiewają pod oknem,
zaćwierkają radośnie.
I komary odpędzą natrętne.

Następnie dzieci wyszukiwały obrazki, które wiązały się z treścią piosenki. Spośród sylwet ptaków wybierały te które znają (wróble, sikorki) i wypowiadały się na temat ich wyglądu.
W pewnej chwili do sali wszedł gość (pan konserwator) i przyniósł wiadomość, że w ogródku jest niespodzianka. Na pytania dzieci co to za niespodzianka gość odpowiedział zagadką:

Domek na wysokiej nodze,
niepotrzebny latem.
Zimą co dzień karmi
zwierzęta skrzydlate.
oraz pozostawił list ze wskazówką: "Wyjdźcie do ogródka, na śniegu są moje ślady. Podążajcie po nich gęsiego".

Przebieg:

Dzieci ubierają się w szatni i wychodzą do ogródka. Zgodnie z instrukcją idą jedno za drugim po śladach odnalezionych w ogródku (chodzenie po śladach). Przy stercie kulek śniegowych ślady urywają się - jest za to list o treści "Rzuć śnieżką do piaskownicy". Dzieci celują śnieżkami w kierunku piaskownicy, gdzie stoi plastikowa butelka. Dziecko, które trafi śnieżką w butelkę wyjmuje z jej środka kartkę z propozycją kolejnego zadania, które brzmi: "Doskoczcie jak wróbelki do kolumny z trzech dużych kul śniegowych". Dzieci skaczą obunóż w wyznaczonym kierunku. Na szczycie śniegowej kolumny znajduje się kolejny list z prośbą: "Zmieńcie wygląd kolumny używając do tego przedmiotów, które obok niej leżą (węgielki, marchewka, gałązka, garnek). Dzieci domyślają się, że mają zrobić bałwana. Podczas tworzenia bałwana dzieci natrafiają na kolejny list schowany pod garnkiem. Z jego treści dowiedziały się, że: "Niespodzianka stoi przed oknem". Dzieci rozbiegają się pod okna różnych pomieszczeń, dopóki nie natrafią na właściwe miejsce czyli karmnik-niespodziankę. Do niego przypięta jest kartka ze słowami: "Gratuluję dzieciom wykonania wszystkich zadań i odnalezienia karmnika". Dzieci odśnieżają karmnik, wsypują do niego okruchy pieczywa i ziarna oraz mocują kawałek słoniny. W drodze powrotnej do przedszkola dzieci zastanawiają się czy z sali będą widziały ptaki, które przylecą do karmnika. Gdy znalazły się w klasie stwierdziły, że przez okno widać całą "ptasią stołówkę" jak na dłoni. Dzieci z zainteresowaniem obserwowały ptaki przylatujące do karmnika. Troszczyły się, o to aby skrzydlate nieboraki znalazły swoje przysmaki w karmniku. Panu konserwatorowi podziękowały za niespodziankę i długo chętnie rozmawiały o szczegółach tropienia.

Opracowanie: Joanna Jankowska

Wyświetleń: 1950


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.