![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Katarzyna Jachacy, 2016-06-01 Duczki Zajęcia zintegrowane, Plany pracy PLAN PRACY WYCHOWAWCZEJ I PROFILAKTYCZNEJ DLA KLASY 2B W ROKU SZKOLNYM 2015/2016PLAN PRACY WYCHOWAWCZEJ I PROFILAKTYCZNEJ DLA KLASY 2B W ROKU SZKOLNYM 2015/2016 WYCHOWAWCA: Katarzyna Jachacy I Działania wychowawcze ZADANIA WYCHOWAWCZE SPOSÓB REALIZACJI TERMIN REALIZACJI OSOBA ODPOWIEDZIALNA POŻĄDANE EFEKTY 1. Jesteśmy razem, klasa jako rodzina, 2. Zgodne współżycie i współpraca w grupie Organizowanie gier i zabaw integracyjnych, Wzmocnienie więzi koleżeńskich i kształtowanie pozytywnego nastawienia do szkoły poprzez zabawy tematyczne, integracyjne, Organizowanie zajęć umożliwiających wykonywanie wspólnych zadań. Wzajemne okazywanie sobie życzliwości i uznania w różnych sytuacjach, stosowanie form grzecznościowych, Przypomnienie praw i obowiązków ucznia. Wybór samorządu klasowego. Ustalenie zasad panujących w klasie - (katalog zachowań), Pogadanki, scenki, praca w grupach na tematy: dobry kolega, dobra koleżanka, komunikowanie się z rówieśnikami i dorosłymi, rozmowy w oparciu o teksty literackie, własne przeżycia i obserwacje, Wdrażanie uczniów do punktualności. Dbanie o mienie szkolne, o porządek w sali zajęć i jej wygląd Wdrażanie do poszanowania książek, podręczników i przyborów Omówienie obowiązków dyżurnych- sumienność ich wykonywania. Poznawanie siebie nawzajem, a także uczniów innych klas podczas wspólnych imprez klasowych i szkolnych(imieniny, urodziny, andrzejki, mikołajki, wigilia, Jasełka, bal karnawałowy, Walentynki, Dzień Dziecka) Korzystanie w różnych sytuacjach z pomocy pracowników szkoły. Cały rok szkolny, a szczególnie wrzesień Wychowawca nauczyciele uczący w klasie Uczeń: nawiązuje pozytywne relacje z dziećmi, dobrze czuje się wśród kolegów i koleżanek zna szkołę i potrafi bezpiecznie zachowywać się na jej terenie,, zna prawa i obowiązki, przestrzega zasad postępowania potrafi zgodnie współpracować z innymi potrafi demokratycznie wybierać swoich przedstawicieli angażuje się w prace samorządu klasowego zna i wypełnia obowiązki dyżurnego, wie, co znaczy być dobrym kolegą, grzecznym uczniem, szanuje mienie szkoły, rzeczy swoje i innych, dba o porządek wokół siebie, porządkuje miejsce zabawy i pracy troszczy się o wystrój klasy i szkoły. uczestniczy w szkolnych uroczystościach, imprezach, wydarzeniach, potrafi poprosić o pomoc pracowników szkoły. 3. Nauka- mój obowiązek i przyjemność Diagnozowanie potrzeb i możliwości rozwojowych uczniów poprzez przeprowadzenie diagnozy wstępnej i rocznej – poznanie uczniów ich zainteresowań, trudności w nauce. Dostosowanie czynności i wymagań do możliwości uczniów, stosowanie metod aktywizujących w procesie nauczania Pobudzanie aktywności uczniów na zajęciach: stosowanie pracy grupowej , pochwały na forum klasy prezentowanie prac i zeszytów uczniowskich Pomoc dzieciom z trudnościami w nauce, uczniów z opinią włączenie do zajęć korekcyjno- kompensacyjnych, dzieci z wadami wymowy na terapię logopedyczną , praca indywidualna z uczniem, dodatkowe ćwiczenia Współpraca z rodzicami dzieci w celu podnoszenia poziomu osiągnięć edukacyjnych ucznia, a także współpraca z pedagogiem i psychologiem szkolnym i Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną. Rozwijanie zainteresowań poprzez udział w zajęciach dodatkowych proponowanych przez szkołę Zachęcanie uczniów zdolnych do niesienia pomocy koleżeńskich dla nieobecnych i słabszych kolegów i koleżanek Udział w konkursach plastycznych, recytatorskich, czytelniczych, ortograficznych zorganizowanych przez szkołę, nagradzanie zwycięzców ( dyplomy, nagrody książkowe, wystawy prac itp.) oraz udział w konkursach zorganizowanych przez inne szkoły oraz instytucje. Wrzesień i cały rok szkolny Wychowawca, nauczyciele uczący w grupie Uczeń: zakwalifikowany do zajęć wyrównawczych lub korekcyjno-kompensacyjnych uczęszczana zajęcia i wyrównuje braki stawia sobie zadania i podejmuje wysiłek, by je realizować potrafi właściwie reagować na sukces i porażkę uczy się i wierzy w siebie, zna swoją wartość jest ciekawy poznawczo-chce się uczyć, chce wiedzieć więcej aktywnie uczestniczy w zajęciach i pracy na rzecz klasy i szkoły rozwija swoje zainteresowania, uczestniczy w dodatkowych zajęciach proponowanych przez szkołę, bierze udział w konkursach uczeń zdolny pomaga chorym i słabszym 4. 4. Kształtowanie postawy, tolerancji, wobec dzieci z niepełnosprawnością Uczenie zasad tolerancji do drugiego człowieka- poprzez słuchanie tekstów literackich, opowiadań, pogadanek i bajek terapeutycznych na temat dzieci z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, deficytami – uczenie postawy szacunku, życzliwości, chęci niesienia pomocy takim dzieciom, Zwrócenie uwagi i uwrażliwianie uczniów, że osoby niepełnosprawne potrzebują troski i pomocy Cały rok szkolny Wychowawca, inni nauczyciele uczący w klasie Uczeń: rozumie, że są dzieci z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, co nie znaczy ze są od nas gorsze jest tolerancyjny wobec różnic w wyglądzie, zachowaniu, sposobie zabawy i temperamentu dzieci nie rani uczuć innych krytyką czy wyśmiewaniem. 5. Kultura zachowania się Analizowanie i ocenianie zachowań bohaterów czytanek, lektur, filmów. Stosowanie zwrotów grzecznościowych w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi, zwracanie uwagi na kulturę wypowiedzi, posługiwanie się słownictwem pozbawionym określeń i wyrażeń wulgarnych Kulturalne zachowanie się podczas spożywania wspólnych posiłków. Ustępowanie miejsca osobom dorosłym w różnych sytuacjach. Kulturalne prowadzenie rozmów z nauczycielem, osobami dorosłymi, rówieśnikami. Dbałość o odpowiednią postawę. Przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych – na ulicy, w sklepie, w kinie, bibliotece, na poczcie, w teatrze itp. Wdrażanie do okazywania szacunku osobom starszym, kalekim Składanie życzeń urodzinowych lub imieninowych kolegom. Cały rok szkolny Wychowawca, inni nauczyciele uczący w grupie, rodzice Uczeń: używa form grzecznościowych pamięta o witaniu i żegnaniu się okazuje szacunek dorosłym i osobom starszym, stosuje zasadę „dziewczynka ma pierwszeństwo”, słucha, gdy ktoś mówi, nie przerywa, nie niszczy (zabawek, przedmiotów, pracy innych), zna zasady kulturalnego zachowania się podczas posiłków, dba o higienę przed i po posiłku potrafi bawić się zgodnie w grupie i dzielić się zabawkami. nie wyśmiewa, nie przezywa potrafi przyznać się do błędu i przeprosić. 6. 6. Mieszkamy w Polsce i w Europie Poznawanie historii kraju, symboli i tradycji narodowych, poprzez zajęcia edukacyjne, gazetki tematyczne Znajomość hymnu państwowego i hymnu szkoły Poznanie miejscowości, w której mieszkamy i jej historii poprzez wycieczki, zajęcia Poznawanie największych miast polskich i legend z nimi związanych – zajęcia edukacyjne, wycieczki Udział w szkolnych obchodach ważnych rocznic i wydarzeń historycznych – gazetki tematyczne, pogadanki Próby wyrażania uczuć patriotycznych z wykorzystaniem różnych form ekspresji- prace plastyczne Miejsce Polski na kontynencie – mapa Europy - symbole Unii Europejskiej. Cały rok szkolny Wychowawca, inni nauczyciele uczący w klasie Uczeń: Jest przywiązany do swojego kraju, do swojej miejscowości wskazuje i poprawnie nazywa symbole narodowe szanuje godło, hymn, barwy narodowe, śpiewa hymn narodowy i przyjmuje właściwą postawę zna ważniejsze polskie miasta, legendy z nimi związane, tradycje, zabytki. wie, że polska należy do Unii Europejskiej, wymienia niektóre państwa członkowskie jest tolerancyjny w stosunku do innych narodowości 7. 7. Moje miejsce w rodzinie Rozmowy z uczniami o rodzinie i roli poszczególnych ich członków, prezentacje zdjęć rodzinnych, rysowanie swojej rodziny, Zajęcia i pogadanki na temat obyczajów panujących w rodzinach, zachęcanie do pomocy w domu i opieki nad młodszym rodzeństwem, Przygotowywanie upominków , wierszy, piosenek z okazji Dnia Matki i Ojca, Dnia Babci i Dziadka Zabawy dydaktyczne, zajęcia mające na celu przyswojenie umiejętności posługiwania się własnym nazwiskiem i znajomości dokładnego adresu zamieszkania. Cały rok szkolny Wychowawca, inni nauczyciele uczący w grupie, rodzice Uczeń: Odczuwa dumę z przynależności do swojej rodziny zna swoje imię, nazwisko i adres kultywuje tradycje swojej rodziny, pamięta o ważnych uroczystościach rodzinnych zna zasady współżycia w rodzinie, okazuje miłość, szacunek dziadkom i rodzicom, bierze aktywny udział w życiu swojej rodziny Wczuwa się w radości i smutki osób bliskich – rozwija empatię. 8. Poszanowanie otaczającej przyrody Poznawanie środowiska przyrodniczego w bezpośrednim kontakcie- pogadanki, prace plastyczne i techniczne, wycieczki po okolicy, gazetki tematyczne Obserwowane zmian zachodzących w przyrodzie. Gromadzenie klasowej kolekcji okazów przyrodniczych – uzupełnianie kącika przyrodniczego zgodnie z porami roku Przestrzeganie zasad postępowania wobec roślin i zwierząt chronionych – gazetki tematyczne, zajęcia edukacyjne Opieka nad roślinami w klasie – dyżury Uświadamianie konieczności ochrony środowiska naturalnego, zachęcanie do podejmowania działań. Popularyzowanie idei ochrony środowiska poprzez poznawanie i stosowanie sposobów oszczędzania wody, energii elektrycznej, papieru – zajęcia edukacyjne, gazetki tematyczne, pogadanki, przykład własny n-la, uświadamianie konieczności segregowania śmieci, Cały rok szkolny Wychowawca, uczniowie Uczeń: Dba o otaczającą przyrodę, nie niszczy jej Potrafi obserwować zmiany zachodzące w przyrodzie Potrafi opiekować się zwierzętami domowymi(pies, kot, rybki, ptaki, chomik). Przyjaźnie odnosi się do zwierząt Kulturalnie zachowuje się na wycieczkach, spacerach (nie hałasuje, nie zaśmieca, nie niszczy). Dba o czystość swojego najbliższego otoczenia Rozumie potrzebę pomocy zwierzętom w przetrwaniu zimy. Potrafi pielęgnować rośliny Potrafi segregować odpady. Uczy się oszczędzać wodę i energię. Zna skutki zabawy ogniem Dostrzega problemy ekologiczne. 9. Współpraca z rodzicami . Zapoznanie rodziców z planem pracy wychowawczej i profilaktycznej oraz innymi dokumentami, Wybór klasowej Rady Oddziałowej, Angażowanie rodziców do współpracy z nauczycielami w celu wspierania oddziaływań wychowawczych Informacja o postępach w nauce i zachowaniu uczniów Zebrania z rodzicami, indywidualne rozmowy, konsultacje rodziców z psychologiem, pedagogiem i logopedą - współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. Wspólne rozwiązywanie problemów dydaktyczno-wychowawczych, Wsparcie pedagogiczne rodziców Zajęcia otwarte dla rodziców. Pomoc w organizowaniu życia klasy, wspólne organizowanie imprez i uroczystości Organizowanie opieki i pomocy materialnej dla potrzebujących uczniów – udział w akcjach charytatywnych, Cały rok szkolny wychowawca, rodzice, inni nauczyciele, pedagog, psycholog Rodzice: uzyskują informacje na temat postępów w nauce i zachowaniu swego dziecka mają możliwość stałego kontaktowania się ze szkołą i wychowawcą biorą czynny udział w życiu klasy słuchują referatów nauczyciela i biorą udział w dyskusji wspierają nauczyciela w codziennej pracy z dzieckiem. zapewniają opiekę na wyjazdach są świadomi, że konieczna jest współpraca domu ze szkołą II Działania profilaktyczne ZADANIA PROFILAKTYCZNE SPOSÓB REALIZACJI TERMIN REALIZACJI OSOBA ODPOWIEDZIALNA POŻĄDANE EFEKTY 1. Bezpieczeństwo w szkole i poza nią a) Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w szkole. b) Poznanie podstawowych zasad dotyczących ruchu drogowego. c) Bezpieczne spędzanie czasu wolnego d) Uczymy się rozpoznawać sytuację trudną i właściwie w niej funkcjonować. Zadania te będą realizowane poprzez: spotkań z policjantem, strażakiem, dramę, improwizacje ruchowe, wycieczkę na najbliższe skrzyżowanie, przechodzenie przez jezdnię z przestrzeganiem poznanych zasad, prace plastyczne i techniczne, rozmowy z uczniami, pogadanki, dekoracje szkolne, konkursy, gazetki tematyczne, gry i zabawy dydaktyczne. Ustalenie i przestrzeganie sposobu poruszania się po budynku szkolnym z zachowaniem bezpieczeństwa własnego i kolegów, przypomnienie zasad korzystania z sali gimnastycznej i placu zabaw, boiska. Wskazanie sposobu korzystania ze sprzętów w klasie, szkole; dbałość o ich przestrzeganie. Systematyczna kontrola przestrzegania zasad bezpiecznego posługiwania się prostymi narzędziami (nożyczki, igła, szpilki itp.). Przypomnienie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach, znajomość najważniejszych znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej. Praktyczna nauka przejścia przez jezdnię. spotkania z policjantem, właściwe zachowanie się podczas podróży pojazdami, Bezpieczne korzystanie z uroków zimy podczas ferii zimowych. Ustalenie zasad zachowania podczas wakacji letnich - wskazywanie konsekwencji niewłaściwych zachowań. Bezpieczne korzystanie z urządzeń technicznych. Przypomnienie numerów telefonów alarmowych i sposobu prowadzenia rozmowy telefonicznej z policją, strażą pożarną i pogotowiem ratunkowym. Ustalenie sposobów postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia w szkole i poza nią. Wskazanie zagrożeń wynikających z kontaktów z nieznajomymi. Zachęcanie do korzystania z pomocy dorosłych (wychowawcy, innego nauczyciela, osoby dorosłej) w przypadku niebezpieczeństwa lub doznanego urazu. Cały rok szkolny Wychowawca, inni nauczyciele uczący w grupie, rodzice Uczeń: potrafi rozpoznać sytuację niebezpieczną i powiadomić dorosłych (np. pożar, rozbite szkło). Wie, kiedy należy zawiadomić pogotowie, straż lub policję zna zasady bezpiecznego korzystania z sali gimnastycznej i placu zabaw rozpoznaje przedmioty niebezpieczne i ma świadomość, że nie można się nimi bawić ostrożnie posługuje się ostrymi przyborami np. nożyczki, sztućce. korzysta z tych narzędzi i przyborów zgodnie z zasadami ich użytkowania, nie popycha, nie bije, nie biega po sali i nie wspina się na stoły oraz parapety zna numery telefonów alarmowych nie oddala się od grupy z miejsca zabaw, nie próbuje nieznanych produktów i potraw nieznanego pochodzenia, informuje dorosłych o swoich dolegliwościach: skaleczenie, złe samopoczucie, zachowuje ostrożność w kontaktach z obcymi, nie zbliża się do nieznanych zwierząt, przestrzega zasad ruchu drogowego dla pieszych zna podstawowe znaki drogowe pamięta rady dotyczące bezpiecznego spędzania czasu wolnego podczas ferii i wakacji. 2. Dbanie o zdrowie, higienę osobistą i otoczenia Promocja zdrowia poprzez: konkursy, pogadanki, dyskusje, dyżury, gimnastykę, zabawy ruchowe na świeżym powietrzu, Spotkania z pielęgniarką szkolną - pogadanki i rozmowy z dziećmi o zdrowiu i higienie( szczepienia ochronne, wizyty kontrolne u pediatry, stomatologa) • Pogadanki na temat zasad zdrowego odżywiania się, spożywanie owoców w szkole i mleka, zachęcanie rodziców do przygotowywania zdrowego śniadania z dodatkiem owoców i warzyw wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie poprzez pogadanki, zabawy tematyczne, udział w różnych konkursach o tematyce prozdrowotnej, przykład nauczyciela, reagowanie na niewłaściwe zachowanie w sytuacjach dnia codziennego, Wyrabianie nawyku mycia rąk przed jedzeniem oraz po korzystaniu z toalety, zajęcia na temat zasad przestrzegania higieny osobistej, Wychodzenie z dziećmi na świeże powietrze podczas zajęć, zabawy ruchowe, Wyrabianie nawyku prawidłowego siedzenia w ławce oraz właściwego noszenia plecaka. Cały rok szkolny Wychowawca, Rodzice, pielęgniarka Uczeń: stosuje zasady zdrowego żywienia w szkole i w domu, przestrzega zasad higieny osobistej, ma wpojony nawyk mycia rąk, korzysta z ruchu na świeżym powietrzu, hartuje swój organizm, ubiera się stosownie do pogody i pory roku, prawidłowo siedzi w ławce, właściwe nosi plecak, nie krzyczy, stara się mówić umiarkowanym głosem, wie, że należy unikać hałasu pokonuje uprzedzenia do niektórych potraw poprzez ich próbowanie, zjada posiłki przygotowane przez rodziców, wie, że należy ograniczać słodycze i zdrowo się odżywiać. wie, po co są szczepienia ochronne, nie obawia się wizyt u lekarza i stomatologa. 3. Profilaktyka uzależnień • Pomoc pedagoga i psychologa w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, • Wprowadzanie w miarę możliwości zewnętrznych programów profilaktycznych • Organizowanie pogadanek, prelekcji dla uczniów z udziałem policji, psychologa, lekarza- rozmowy, pogadanki na temat szkodliwości palenia , picia alkoholu, profilaktyka uzależnień od telewizji, komputera – rozmowy pogadanki – symptomy, konsekwencje dla zdrowia i psychiki. • Wdrażanie do świadomego unikania zagrożeń oraz kształtowanie umiejętności odmawiania i negocjacji, • Zwracanie- podczas dyżurów szczególnej uwagi na miejsca tzw. podwyższonego ryzyka: toalety, schody, szatnie itp., • Obserwacja i informowanie na bieżąco wychowawców o niewłaściwym zachowaniu ich wychowanków zarówno przez nauczycieli dyżurujących jak pozostałych nauczycieli i pracowników szkoły, • Dawanie przykładów odpowiedzialności, sumienności, umiejętności rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie w trudnych sytuacjach, pomoc uczniom w poznawaniu samego siebie i kształtowaniu pożądanego systemu wartości. • Kształtowanie postaw poszanowania mienia wspólnego, dbałości o estetykę klasy, szkoły i otoczenia., • Systematyczne informowanie rodziców o postępach w nauce i zachowaniu ich dzieci, cały rok wychowawca pedagog, psycholog, zaproszeni goście Uczeń: • radzi sobie w sytuacjach trudnych • potrafi się integrować z klasą, • zna wartość zdrowia, • ma poczucie własnej wartości, • wie, że asertywne zachowanie jest przydatne człowiekowi w różnych sytuacjach, także wtedy, gdy ktoś namawia go do zrobienia rzeczy, której nie chce zrobić, bo jest ona zła lub szkodzi jego zdrowiu; • umie obronić się przed naciskiem otoczenia, • rozumie, że z agresją można sobie poradzić, przeciwdziałać jej i rozładować we właściwy sposób, a skutki stresu znacznie złagodzić, wie, jak należy reagować w przypadku agresywnego zachowania kolegów; • czuje się bezpiecznie na terenie placówki i poza nią, wie, do kogo należy się zwrócić w przypadku zagrożenia; •wie, że reklamy, presja grupy rówieśniczej mogą sprzyjać złym wzorcom zachowań 5.Przeciwdziałanie agresji • Uwrażliwienie dzieci na dostrzeganie potrzeb innych dzieci i dorosłych. • Eliminacja zachowań agresywnych i dyskryminacyjnych. Przestrzeganie zasad i reguł życia klasowego – kodeks zachowań, ustalenie klasowego systemu nagród i kar za właściwe i niewłaściwe zachowania( pochwały ustne, naklejki itp.), • Rozmowy, pogadanki, zajęcia na temat „ Co to jest agresja” - poznanie rodzajów agresji: słowna, fizyczna, psychiczna. • Dokonywanie oceny własnych zachowań, jak również oceny pracy, • Wspólne omawianie i rozstrzyganie powstałych konfliktów. • Przestrzeganie zasad wysłuchania opinii każdego członka grupy. Udział w programach profilaktycznych oprowadzonych przez pracowników szkoły, zaproszonych gości. Cały rok szkolny Wychowawca, n-l religii, n-l j. angielskiego, n-l świetlicy Pedagog i psycholog Uczeń: zna klasowy kodeks zachowań i przestrzega zasad i umów potrafi dokonać oceny zachowania swojego i innych uczniów zna pojęcie agresji i wie, że nie jest to sposób rozwiązywania konfliktów zna system kar i nagród bierze udział w programach profilaktycznych dotyczących agresji i przemocy 6. Aktywność ruchowa oraz zapobieganie wadom postawy. • Wdrażanie do aktywności ruchowej poprzez zabawy ruchowe, muzyczno-ruchowe, ćwiczenia gimnastyczne – kształtujące postawę, ćwiczenia śródlekcyjne, zabawy ruchowe na powietrzu • Prowadzenie zestawów zabaw ruchowych i ćwiczeń prowadzonych różnymi metodami. • Nauka zachowywania prawidłowej postawy ciała podczas prac stolikowych. cały rok szkolny, wychowawca, rodzice, pielęgniarka Uczeń: • poznaje zasady rywalizacji, potrafi pogodzić się z porażką • starannie i prawidłowo wykonuje zalecane ćwiczenia, prawidłowo używa przyborów do ćwiczeń • zdobywa wiedzę o prawidłowej postawie ciała podczas: stania, siedzenia, chodzenia, biegania, leżenia. 7. Pierwsza pomoc • Rozmowy n/t zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. • Zajęcia, zabawy, ćwiczenia praktyczne, pokaz, scenki dramowe na temat udzielania pierwszej pomocy z wykorzystaniem fantoma • rozmowy na temat znaczenia udzielania pierwszej pomocy. maj, czerwiec wychowawca Uczeń: • rozumie potrzebę udzielania pierwszej pomocy osobom poszkodowanym, • zna numery alarmowe 999, 998, 997, 112, • potrafi udzielić pierwszej pomocy przedmedycznej Opracowanie: Katarzyna Jachacy Zgłoś błąd Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |