Katalog

Tomasz Nowak, 2016-06-01
łodź

Język angielski, Projekty edukacyjne

Program Edukacyjny prowadzony Metodą Projektu

- n +

Program Edukacyjny Zajęć Pozalekcyjnych
z Języka Angielskiego
Tytuł ; Związki Kulturowe między Wielką Brytanią
a Polską

Autor ; mgr Tomasz Nowak

Przedmiot ; język angielski

Typ szkoły ; Gimnazjum , poziom III na podbudowie II etapu edukacyjnego

Częstotliwość spotkań ; 1 godzina tygodniowo w cyklu trzymiesięcznym.

Wprowadzenie.
Niniejszy program jest programem autorskim przeznaczonym dla młodzieży
gimnazjalnej. Swoją treścią nawiązuje do elementów nauczania określonych w
Podstawie Programowej kształcenia ogólnego i związany jest z jej szczegółowymi
celami edukacyjnymi. Wiadomości zawarte w programie związane są z działem „Kultura”,
„Życie społeczne”, „Podróżowanie i Turystyka” oraz np. „Żywienie” , ujętym w Programie
nauczania języka angielskiego – Kurs kontynuacyjny w klasach I – III Gimnazjum,
poziom III na podbudowie II etapu edukacyjnego. Ponadto, w swojej formie i treści
łączy ze sobą zagadnienia z takich przedmiotów jak historia, geografia, plastyka czy
informatyka. Program ten zamierzam realizować metodą projektu w wymiarze 1
godziny tygodniowo w cyklu trzy miesięcznym, w ramach zajęć pozalekcyjnych.
Temat projektu to ; „Związki kulturowe między Wielką Brytanią i Polską”,
a zagadnienia w nim zawarte nawiązują w swojej formie i treści do w/w
działów edukacyjnych ujętych w treściach nauczania Podstawy Programowej
opracowanej przez autorki; Melanie Ellis i Mariannę Niesobską z przeznaczeniem dla
uczniów klas gimnazjalnych.
Ogólne założenie programu.
Program ma na celu rozszerzyć wiedzę na temat języka angielskiego i kultury -
szeroko rozumianej - kraju, którego języka nauczam. Uczestnicy tego programu
będą mieli okazję poszerzyć horyzonty myślowe, rozwijać swoje umiejętności
językowe i wykorzystać je w przyszłości w praktyce.

Program ten pozwoli uczniom rozwijać takie sprawności językowe jak słuchanie,
mówienie i pisanie. Całość ma być zrealizowana metodą projektu, co pozwoli
uczestnikom zapoznać się z twórczą formą nauczania. Program wzbogaci
zakres słownictwa wśród uczniów, nauczy kreatywności i pracy w zespole, a także
zapozna z niektórymi środkami językowymi wykorzystywanymi podczas
konwersacji w trakcie podróżowania w innym kraju.
W sferze kulturowej natomiast spopularyzuje miejsca warte zwiedzenia np. podczas
wycieczek krajoznawczych. Program ten powinien okazać się przydatny dla uczniów
i pokaże, że nauka języka obcego będzie dla nich ciekawsza i przyjemniejsza.

Ogólne cele edukacyjne programu.
1. Wzbogacenie i przyswojenie określonego zasobu wiadomości z języka angielskiego
tj. słownictwo, struktury gramatyczne oraz środki językowe.
2. Wykorzystanie posiadanej wiedzy i umiejętności wykorzystywanych do funkcjonowania
w codziennych sytuacjach życiowych.
3. Rozwijanie wśród uczniów postawy ciekawości i otwarcia na inne kultury.
4. Rozwój umiejętności czytania ze zrozumieniem, w tym wykorzystania tekstów
i ich przetwarzania w celu osiągnięcia zamierzonych celów.
5. Nauka poprawnego posługiwania się językiem ojczystym i obcym w mowie jak i w piśmie.
6. Nauka sprawnego posługiwania się technologią informacyjno –komunikacyjną poprzez
wyszukiwanie i selekcję informacji oraz obróbki cyfrowej przygotowanego materiału.
7. Przybliżenie uczniom efektywnych i ciekawych metod nauczania języka obcego
tj. metody projektu.
8. Pomoc w przygotowaniu do egzaminu gimnazjalnego.
9. Rozwijanie umiejętności pracy w zespole.

Szczegółowe cele programu.

Biorąc pod uwagę cele kształcenia zawarte w podstawie programowej oraz
wymagania egzaminacyjne przedstawiam następujący układ celów szczegółowych
w / w programu edukacyjnego ;
1. Używanie języka angielskiego w typowych, codziennych sytuacjach życiowych
(użycie języka angielskiego w mowie lub w piśmie, właściwe reagowanie językowe).
2. Tworzenie wypowiedzi pisemnych lub ustnych na temat określony w programie.
3. Właściwe posługiwanie się odpowiednimi środkami leksykalnymi i gramatycznymi.
4. Prowadzenie kontroli pracy, analiza aktualnych wyników i branie odpowiedzialności za
powierzone zadania.
5. Wykorzystanie techniki samodzielnej pracy nad językiem np. korzystanie ze słowników,
prowadzenie notatek, korekta błędów oraz praktyczne wykorzystanie informacji zaczerpniętych
z książek, prasy lub z Internetu.

Rozwijane umiejętności.
Podczas realizacji tego programu metodą projektu uczniowie będą mogli rozwijać
następujące umiejętności ;
Rozumienie tekstu czytanego ;
a. Uczeń określa główną myśl przeczytanego tekstu.
b. Znajduje w tekście określone informacje.
c. Rozróżnia styl oficjalny i nieoficjalny danej wypowiedzi.
Rozumienie tekstu słuchanego ;
a. Uczeń określa główną myśl wysłuchanego tekstu ( monologu, dialogu itp. ).
b. Poprawnie reaguje językowo w konkretnej sytuacji komunikacyjnej.
c. Określa intencje mówcy.
Tworzenie wypowiedzi pisemnych i ustnych;
a. Uczeń tworzy krótkie i zrozumiałe wypowiedzi ustne lub pisemne.
b. Opisuje miejsca, czynności, zdarzenia z przeszłości, z teraźniejszości lub jakieś zjawiska.
c. Potrafi przekazać lub przetworzyć informacje zawarte w materiałach
audiowizualnych lub tekstach anglojęzycznych.
d. Stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi w zależności od sytuacji.
e. Potrafi formułować wypowiedź według wyuczonego modelu zwracając uwagę na składnię i zrozumiałą wymowę.

Planowane metody i formy pracy z uczniami.
Metoda Projektu.
- zbieranie i selekcja materiałów.
- opracowanie tekstów, obróbka i edycja materiału audiowizualnego oraz innych
rodzajów pomocy ( np. zdjęcia, obrazki itp. ).
- praca samodzielna w domu.
- konsultacje słowne, korekta błędów.
- sporządzanie pisemnych notatek lub opracowań.
- praca na komputerze z materiałem video.
- praca w zespole.
- prezentacja efektów ( np. pokaz multimedialny ).
- konstruowanie dialogów z codziennych zdarzeń komunikacyjnych.
- praca z krótkimi tekstami ( wyszukiwanie potrzebnych informacji ).
- słuchanie i czytanie ze zrozumieniem.
- „Burza Mózgów”.
- praca w parach lub indywidualna monitorowana przez nauczyciela.

Dobór Treści Nauczania.
Biorąc pod uwagę wymagania szczegółowe ujęte w podstawie programowej w niniejszym
programie nauczane będą następujące treści ;
Dział ; Kultura ( w tym; historia, tradycje ).
Uczeń potrafi ;
a. nazwać zwyczaje, miejsca, święta lub imprezy kulturalne .
b. opisać jakąś postać, zdarzenie historyczne lub kulturalne.
c. wiązać ze sobą fakty lub wątki zdarzeniowe.

DZIAŁ ; Podróżowanie i Turystyka.
Uczeń potrafi ;
a. nazwać środki transportu.
b. dowiedzieć się i podać, gdzie i jak można kupić bilet np. do muzeum, zapytać o jego cenę itp.
c. uzyskać i podać informację o położeniu np. dworca lub lotniska.
d. zapytać o drogę.
e zarezerwować pokój w hotelu.
f. poprosić o radę.
g. uzyskać informację o długości trwania podróży.
h. poprosić o informację turystyczną, zapytać o formę zwiedzania itp.
DZIAŁ ; Żywienie.
Uczeń potrafi ;
a. zamówić lub kupić posiłek .
b. nazwać niektóre artykuły spożywcze, mniej lub bardziej znane nazwy potraw.
DZIAŁ ; Człowiek.
Uczeń potrafi ;
a. prawidłowo używać formy zwracania się do kogoś.
b. wyrazić prośbę, podziękowanie lub przeprosiny.
c. przedstawić się i podać podstawowe informacje o sobie.
d. wyrazić swoja opinię na dany temat.

W treści programu mogą być wykorzystane następujące funkcje i sytuacje ;
1.Przedstawianie siebie.
2.Podawanie danych osobowych.
3.Pytanie o drogę, o kierunek lub jego wskazywanie.
4.Wyrażanie próśb.
5.Wyrażanie chęci lub zamiaru.
6.Pytanie o doświadczenia lub wrażenia.
7.Proszenie o informacje lub jakąś pomoc.
8.Wyrażanie konieczności.
9.Opisywanie zdarzeń z przeszłości.
W treści gramatycznej nauczane będą głównie następujące zagadnienia ;
1.Czasownik be i jego odmiana.
2.Czasownik ‘have got’.
3.Konstrukcja ‘ there is / are’.
4.Czasowniki modalne ; ‘should, must, need, can i may’.
5.Zwrot ‘be going to’.
6.Czasowniki ‘ would like to’ i ‘want to’.
7.Zaimki wskazujące typu ‘this i that’.
8.Przedimki nieokreślone ‘a, an’ i określone ‘the’.
9.Czasy gramatyczne ; Present Simple i Continuous oraz Past Simple.

Procedury osiągania celów kształcenia I wychowania.
Metody i Formy Pracy ;
- Metoda Komunikacyjna
- Metoda Audiolingwalna
- Rozwijanie umiejętności receptywnych ; słuchanie i czytanie.
- Rozwijanie umiejętności produktywnych ; mówienie i pisanie.
- Techniki aktywizujące i interaktywne.
- Praca w grupach
- Praca samodzielna
- Praca projektowa wykonywana na zajęciach i w domu.
- Praca z komputerem, z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych.
- Tłumaczenia tekstów.
- Odtwarzanie ‘mini – scenek’, ćwiczenia konwersacyjne.
- Nauczanie gramatyki metodą dedukcyjną (podawanie reguł, objaśnienie ich,
przykłady i ćwiczenia).
- Czytanie ze zrozumieniem, słuchanie ze zrozumieniem.
- Ćwiczenia strategii komunikacyjnych np. „proszenie o pomoc, o informację”itp.
- Nauczanie wymowy – przede wszystkim ćwiczenia intonacyjne.
- Nauczanie sprawności pisania – krótkie opisy miejsc lub osób, ćwiczenia na składnie.

Korelacje między przedmiotowe.
W trakcie realizacji programu uczniowie będą także rozwijać swoje umiejętności z
innych przedmiotów. W ramach pracy z komputerem, wyszukiwania informacji ze
stron internetowych, obróbki i edycji zgromadzonego materiału uczniowie poszerzą
swoją wiedzę z informatyki. Przy określaniu położenia omawianych miejsc nawiążą
do treści z geografii. Tworząc kolekcje zdjęć i ich wystawę rozwijać będą swoją
kreatywność z plastyki. Ucząc się o pewnych wydarzeniach z przeszłości mogą poznać
także informacje historyczne. Tak więc, dzięki pracy nad projektem uczestnicy będą mieli
okazję rozwijać swoje umiejętności językowe w korelacji z innymi przedmiotami szkolnymi,
co może urozmaicić ich pracę i sprawić, że będzie ona ciekawsza.

Wykaz planowanych osiągnięć w zakresie umiejętności i wiedzy.
Po zakończeniu pracy uczniowie powinni opanować następujące umiejętności ;
1.Uczeń zna omawiane zwyczaje kulturowe, fakty historyczne i formy podróżowania w W. B
2.Potrafi selekcjonować zebrany materiał, korzystać ze słownika, z indeksów, wybrać
potrzebne informacje z tekstów, streścić je lub opisać.
3.Zna zwroty grzecznościowe potrzebne w codziennym komunikowaniu się.
4.Zna nazwy podstawowych środków lokomocji, potraw, miejsc itp.
5.Wie jak poprosić o informację, o pomoc lub o usługę.
6.Wie jak zakupić bilety, zapytać o cenę itp.
7.Umie wyrazić prośbę o coś, podziękować lub przeprosić za co
8.Potrafi wyrazić zamiar lub konieczność wykonania czegoś.
9.Umie zamówić prosty posiłek lub poprosić o niego.
10.Wie jak zarezerwować pokój w hotelu.
11.Potrafi zapytać o drogę, dojazd itp.
12.Potrafi podać podstawowe informacje o sobie lub innych postaciach.
Pomoce dydaktyczne.
- Internet
-płyty DVD, CD.
-karty pracy.
-komputer.
-słowniki dwujęzyczne.
-sprzęt audiowizualny.
Sposób przeprowadzenia ewaluacji.
Ewaluacja celów niniejszego programu odbywać się będzie w następujący sposóbł ;
1.Na bieżąco, w trakcie spotkań – pochwała ustna za zaangażowanie, ocena wkładu pracy
własnej w realizację konkretnego zadania.
2.Widoczne efekty edukacyjne – dobór materiałów, wystawa zdjęć, walory estetyczne
prac własnych i zespołowych.
3.Indywidualne rozmowy ( wywiad ) z uczniami na temat efektywności wykonywanej pracy,
tzw. Ewaluacja Zbiorcza (Strategiczna).
4.Badanie ewaluacyjne ; test na wstępie i na zakończenie prac projektow
5.Bieżąca, systematyczna obserwacja postępów w realizacji zadań – porównanie
zamiarów do osiąganych efektów ( analiza dokumentacji, modyfikacja metod,
korekta błędów itp.) tzw. Ewaluacja formatywna.
6.Ocena własna konkretnych umiejętności komunikacyjnych związanych
z tematyką programu edukacyjnego, dokonana przez koordynatora projektu.
7.Ewaluacja Konkluzywna – ocena efektów końcowych poprzez pokaz multimedialny.



BIBLIOGRAFIA ;
Ellis M. ,Niesobska M., Rak A. ; Program nauczania języka angielskiego, Kurs
Kontynuacyjny dla klas I-III Gimnazjum.
Werbińska D. 2004 ; Skuteczny nauczyciel języka obcego.
Komorowska H. ; O programach prawie wszystko, WSIP, Warszawa 1999.
Pfeiffer W. , Nauka języków obcych – Od praktyki do praktyki’. Poznań 2001
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa 2005.
I inne wykorzystywane na bieżąco.












Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.