Katalog Tomasz Nowak, 2016-06-01 łodź Język angielski, Projekty edukacyjne Program Edukacyjny prowadzony Metodą Projektu Program Edukacyjny Zajęć Pozalekcyjnych z Języka Angielskiego Tytuł ; Związki Kulturowe między Wielką Brytanią a Polską Autor ; mgr Tomasz Nowak Przedmiot ; język angielski Typ szkoły ; Gimnazjum , poziom III na podbudowie II etapu edukacyjnego Częstotliwość spotkań ; 1 godzina tygodniowo w cyklu trzymiesięcznym. Wprowadzenie. Niniejszy program jest programem autorskim przeznaczonym dla młodzieży gimnazjalnej. Swoją treścią nawiązuje do elementów nauczania określonych w Podstawie Programowej kształcenia ogólnego i związany jest z jej szczegółowymi celami edukacyjnymi. Wiadomości zawarte w programie związane są z działem „Kultura”, „Życie społeczne”, „Podróżowanie i Turystyka” oraz np. „Żywienie” , ujętym w Programie nauczania języka angielskiego – Kurs kontynuacyjny w klasach I – III Gimnazjum, poziom III na podbudowie II etapu edukacyjnego. Ponadto, w swojej formie i treści łączy ze sobą zagadnienia z takich przedmiotów jak historia, geografia, plastyka czy informatyka. Program ten zamierzam realizować metodą projektu w wymiarze 1 godziny tygodniowo w cyklu trzy miesięcznym, w ramach zajęć pozalekcyjnych. Temat projektu to ; „Związki kulturowe między Wielką Brytanią i Polską”, a zagadnienia w nim zawarte nawiązują w swojej formie i treści do w/w działów edukacyjnych ujętych w treściach nauczania Podstawy Programowej opracowanej przez autorki; Melanie Ellis i Mariannę Niesobską z przeznaczeniem dla uczniów klas gimnazjalnych. Ogólne założenie programu. Program ma na celu rozszerzyć wiedzę na temat języka angielskiego i kultury - szeroko rozumianej - kraju, którego języka nauczam. Uczestnicy tego programu będą mieli okazję poszerzyć horyzonty myślowe, rozwijać swoje umiejętności językowe i wykorzystać je w przyszłości w praktyce. Program ten pozwoli uczniom rozwijać takie sprawności językowe jak słuchanie, mówienie i pisanie. Całość ma być zrealizowana metodą projektu, co pozwoli uczestnikom zapoznać się z twórczą formą nauczania. Program wzbogaci zakres słownictwa wśród uczniów, nauczy kreatywności i pracy w zespole, a także zapozna z niektórymi środkami językowymi wykorzystywanymi podczas konwersacji w trakcie podróżowania w innym kraju. W sferze kulturowej natomiast spopularyzuje miejsca warte zwiedzenia np. podczas wycieczek krajoznawczych. Program ten powinien okazać się przydatny dla uczniów i pokaże, że nauka języka obcego będzie dla nich ciekawsza i przyjemniejsza. Ogólne cele edukacyjne programu. 1. Wzbogacenie i przyswojenie określonego zasobu wiadomości z języka angielskiego tj. słownictwo, struktury gramatyczne oraz środki językowe. 2. Wykorzystanie posiadanej wiedzy i umiejętności wykorzystywanych do funkcjonowania w codziennych sytuacjach życiowych. 3. Rozwijanie wśród uczniów postawy ciekawości i otwarcia na inne kultury. 4. Rozwój umiejętności czytania ze zrozumieniem, w tym wykorzystania tekstów i ich przetwarzania w celu osiągnięcia zamierzonych celów. 5. Nauka poprawnego posługiwania się językiem ojczystym i obcym w mowie jak i w piśmie. 6. Nauka sprawnego posługiwania się technologią informacyjno –komunikacyjną poprzez wyszukiwanie i selekcję informacji oraz obróbki cyfrowej przygotowanego materiału. 7. Przybliżenie uczniom efektywnych i ciekawych metod nauczania języka obcego tj. metody projektu. 8. Pomoc w przygotowaniu do egzaminu gimnazjalnego. 9. Rozwijanie umiejętności pracy w zespole. Szczegółowe cele programu. Biorąc pod uwagę cele kształcenia zawarte w podstawie programowej oraz wymagania egzaminacyjne przedstawiam następujący układ celów szczegółowych w / w programu edukacyjnego ; 1. Używanie języka angielskiego w typowych, codziennych sytuacjach życiowych (użycie języka angielskiego w mowie lub w piśmie, właściwe reagowanie językowe). 2. Tworzenie wypowiedzi pisemnych lub ustnych na temat określony w programie. 3. Właściwe posługiwanie się odpowiednimi środkami leksykalnymi i gramatycznymi. 4. Prowadzenie kontroli pracy, analiza aktualnych wyników i branie odpowiedzialności za powierzone zadania. 5. Wykorzystanie techniki samodzielnej pracy nad językiem np. korzystanie ze słowników, prowadzenie notatek, korekta błędów oraz praktyczne wykorzystanie informacji zaczerpniętych z książek, prasy lub z Internetu. Rozwijane umiejętności. Podczas realizacji tego programu metodą projektu uczniowie będą mogli rozwijać następujące umiejętności ; Rozumienie tekstu czytanego ; a. Uczeń określa główną myśl przeczytanego tekstu. b. Znajduje w tekście określone informacje. c. Rozróżnia styl oficjalny i nieoficjalny danej wypowiedzi. Rozumienie tekstu słuchanego ; a. Uczeń określa główną myśl wysłuchanego tekstu ( monologu, dialogu itp. ). b. Poprawnie reaguje językowo w konkretnej sytuacji komunikacyjnej. c. Określa intencje mówcy. Tworzenie wypowiedzi pisemnych i ustnych; a. Uczeń tworzy krótkie i zrozumiałe wypowiedzi ustne lub pisemne. b. Opisuje miejsca, czynności, zdarzenia z przeszłości, z teraźniejszości lub jakieś zjawiska. c. Potrafi przekazać lub przetworzyć informacje zawarte w materiałach audiowizualnych lub tekstach anglojęzycznych. d. Stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi w zależności od sytuacji. e. Potrafi formułować wypowiedź według wyuczonego modelu zwracając uwagę na składnię i zrozumiałą wymowę. Planowane metody i formy pracy z uczniami. Metoda Projektu. - zbieranie i selekcja materiałów. - opracowanie tekstów, obróbka i edycja materiału audiowizualnego oraz innych rodzajów pomocy ( np. zdjęcia, obrazki itp. ). - praca samodzielna w domu. - konsultacje słowne, korekta błędów. - sporządzanie pisemnych notatek lub opracowań. - praca na komputerze z materiałem video. - praca w zespole. - prezentacja efektów ( np. pokaz multimedialny ). - konstruowanie dialogów z codziennych zdarzeń komunikacyjnych. - praca z krótkimi tekstami ( wyszukiwanie potrzebnych informacji ). - słuchanie i czytanie ze zrozumieniem. - „Burza Mózgów”. - praca w parach lub indywidualna monitorowana przez nauczyciela. Dobór Treści Nauczania. Biorąc pod uwagę wymagania szczegółowe ujęte w podstawie programowej w niniejszym programie nauczane będą następujące treści ; Dział ; Kultura ( w tym; historia, tradycje ). Uczeń potrafi ; a. nazwać zwyczaje, miejsca, święta lub imprezy kulturalne . b. opisać jakąś postać, zdarzenie historyczne lub kulturalne. c. wiązać ze sobą fakty lub wątki zdarzeniowe. DZIAŁ ; Podróżowanie i Turystyka. Uczeń potrafi ; a. nazwać środki transportu. b. dowiedzieć się i podać, gdzie i jak można kupić bilet np. do muzeum, zapytać o jego cenę itp. c. uzyskać i podać informację o położeniu np. dworca lub lotniska. d. zapytać o drogę. e zarezerwować pokój w hotelu. f. poprosić o radę. g. uzyskać informację o długości trwania podróży. h. poprosić o informację turystyczną, zapytać o formę zwiedzania itp. DZIAŁ ; Żywienie. Uczeń potrafi ; a. zamówić lub kupić posiłek . b. nazwać niektóre artykuły spożywcze, mniej lub bardziej znane nazwy potraw. DZIAŁ ; Człowiek. Uczeń potrafi ; a. prawidłowo używać formy zwracania się do kogoś. b. wyrazić prośbę, podziękowanie lub przeprosiny. c. przedstawić się i podać podstawowe informacje o sobie. d. wyrazić swoja opinię na dany temat. W treści programu mogą być wykorzystane następujące funkcje i sytuacje ; 1.Przedstawianie siebie. 2.Podawanie danych osobowych. 3.Pytanie o drogę, o kierunek lub jego wskazywanie. 4.Wyrażanie próśb. 5.Wyrażanie chęci lub zamiaru. 6.Pytanie o doświadczenia lub wrażenia. 7.Proszenie o informacje lub jakąś pomoc. 8.Wyrażanie konieczności. 9.Opisywanie zdarzeń z przeszłości. W treści gramatycznej nauczane będą głównie następujące zagadnienia ; 1.Czasownik be i jego odmiana. 2.Czasownik ‘have got’. 3.Konstrukcja ‘ there is / are’. 4.Czasowniki modalne ; ‘should, must, need, can i may’. 5.Zwrot ‘be going to’. 6.Czasowniki ‘ would like to’ i ‘want to’. 7.Zaimki wskazujące typu ‘this i that’. 8.Przedimki nieokreślone ‘a, an’ i określone ‘the’. 9.Czasy gramatyczne ; Present Simple i Continuous oraz Past Simple. Procedury osiągania celów kształcenia I wychowania. Metody i Formy Pracy ; - Metoda Komunikacyjna - Metoda Audiolingwalna - Rozwijanie umiejętności receptywnych ; słuchanie i czytanie. - Rozwijanie umiejętności produktywnych ; mówienie i pisanie. - Techniki aktywizujące i interaktywne. - Praca w grupach - Praca samodzielna - Praca projektowa wykonywana na zajęciach i w domu. - Praca z komputerem, z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych. - Tłumaczenia tekstów. - Odtwarzanie ‘mini – scenek’, ćwiczenia konwersacyjne. - Nauczanie gramatyki metodą dedukcyjną (podawanie reguł, objaśnienie ich, przykłady i ćwiczenia). - Czytanie ze zrozumieniem, słuchanie ze zrozumieniem. - Ćwiczenia strategii komunikacyjnych np. „proszenie o pomoc, o informację”itp. - Nauczanie wymowy – przede wszystkim ćwiczenia intonacyjne. - Nauczanie sprawności pisania – krótkie opisy miejsc lub osób, ćwiczenia na składnie. Korelacje między przedmiotowe. W trakcie realizacji programu uczniowie będą także rozwijać swoje umiejętności z innych przedmiotów. W ramach pracy z komputerem, wyszukiwania informacji ze stron internetowych, obróbki i edycji zgromadzonego materiału uczniowie poszerzą swoją wiedzę z informatyki. Przy określaniu położenia omawianych miejsc nawiążą do treści z geografii. Tworząc kolekcje zdjęć i ich wystawę rozwijać będą swoją kreatywność z plastyki. Ucząc się o pewnych wydarzeniach z przeszłości mogą poznać także informacje historyczne. Tak więc, dzięki pracy nad projektem uczestnicy będą mieli okazję rozwijać swoje umiejętności językowe w korelacji z innymi przedmiotami szkolnymi, co może urozmaicić ich pracę i sprawić, że będzie ona ciekawsza. Wykaz planowanych osiągnięć w zakresie umiejętności i wiedzy. Po zakończeniu pracy uczniowie powinni opanować następujące umiejętności ; 1.Uczeń zna omawiane zwyczaje kulturowe, fakty historyczne i formy podróżowania w W. B 2.Potrafi selekcjonować zebrany materiał, korzystać ze słownika, z indeksów, wybrać potrzebne informacje z tekstów, streścić je lub opisać. 3.Zna zwroty grzecznościowe potrzebne w codziennym komunikowaniu się. 4.Zna nazwy podstawowych środków lokomocji, potraw, miejsc itp. 5.Wie jak poprosić o informację, o pomoc lub o usługę. 6.Wie jak zakupić bilety, zapytać o cenę itp. 7.Umie wyrazić prośbę o coś, podziękować lub przeprosić za co 8.Potrafi wyrazić zamiar lub konieczność wykonania czegoś. 9.Umie zamówić prosty posiłek lub poprosić o niego. 10.Wie jak zarezerwować pokój w hotelu. 11.Potrafi zapytać o drogę, dojazd itp. 12.Potrafi podać podstawowe informacje o sobie lub innych postaciach. Pomoce dydaktyczne. - Internet -płyty DVD, CD. -karty pracy. -komputer. -słowniki dwujęzyczne. -sprzęt audiowizualny. Sposób przeprowadzenia ewaluacji. Ewaluacja celów niniejszego programu odbywać się będzie w następujący sposóbł ; 1.Na bieżąco, w trakcie spotkań – pochwała ustna za zaangażowanie, ocena wkładu pracy własnej w realizację konkretnego zadania. 2.Widoczne efekty edukacyjne – dobór materiałów, wystawa zdjęć, walory estetyczne prac własnych i zespołowych. 3.Indywidualne rozmowy ( wywiad ) z uczniami na temat efektywności wykonywanej pracy, tzw. Ewaluacja Zbiorcza (Strategiczna). 4.Badanie ewaluacyjne ; test na wstępie i na zakończenie prac projektow 5.Bieżąca, systematyczna obserwacja postępów w realizacji zadań – porównanie zamiarów do osiąganych efektów ( analiza dokumentacji, modyfikacja metod, korekta błędów itp.) tzw. Ewaluacja formatywna. 6.Ocena własna konkretnych umiejętności komunikacyjnych związanych z tematyką programu edukacyjnego, dokonana przez koordynatora projektu. 7.Ewaluacja Konkluzywna – ocena efektów końcowych poprzez pokaz multimedialny. BIBLIOGRAFIA ; Ellis M. ,Niesobska M., Rak A. ; Program nauczania języka angielskiego, Kurs Kontynuacyjny dla klas I-III Gimnazjum. Werbińska D. 2004 ; Skuteczny nauczyciel języka obcego. Komorowska H. ; O programach prawie wszystko, WSIP, Warszawa 1999. Pfeiffer W. , Nauka języków obcych – Od praktyki do praktyki’. Poznań 2001 Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa 2005. I inne wykorzystywane na bieżąco. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |