Katalog Monika Wiczyńska, 2016-06-01 Nowa Wieś Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Scenariusz biwaku przedszkolnego "Łamigłówki matematyczne" dla dzieci 3-6-letnich Scenariusz biwaku przedszkolnego „Łamigłówki matematyczne” Data: 06.11.2015 r. Miejsce: Przedszkole Samorządowe w Brzozówce Grupa: 3-latki „Żuczki”, 4-latki „Pszczółki” i „Motylki”, 5-6-latki „Sowy” i „Biedronki” Opracowanie i prowadzenie: Monika Wiczyńska, Ewa Brochocka Cele: -doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi, - doskonalenie koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej, - zaspokajanie potrzeby aktywności ruchowej, - rozwijanie świadomości własnego ciała, utrwalanie schematu ciała, - rozwijanie orientacji przestrzennej, utrwalanie kierunków, - doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej, - rozwijanie umiejętności dostrzegania cech przeciwstawnych przedmiotów, - doskonalenie rozróżniania kolorów, - doskonalenie umiejętności klasyfikowania obiektów, - ćwiczenia w porównywaniu wysokości dzieci, - utrwalanie umiejętności liczenia elementów w zbiorze, - nabywanie umiejętności porównywania elementów zbiorów, - czerpanie radości z udziału we wspólnych zabawach, - integracja dzieci i pań z różnych grup przedszkolnych. Cele operacyjne – dziecko: - naśladuje ruchy nauczyciela i powtarza za nim teksty wierszyków, - ilustruje ruchem piosenki, - uczestniczy aktywnie w zabawach ruchowych, - zna schemat ciała człowieka, - wskazuje kierunki góra, dół, bok, przód, tył, a dzieci starsze – prawo-lewo, - układa puzzle, - dostrzega podobieństwa i różnice przedmiotów, - rozpoznaje i nazywa kolory, - segreguje liście, - porównuje wzrost dzieci, - porównuje długość przedmiotów, - przelicza obiekty, ustala, gdzie jest więcej, gdzie mniej, - układa ludziki z kasztanów, - cieszy się z udziału we wspólnych zabawach. Metody pracy: czynne, słowne, oglądowe. Formy pracy: indywidualna, zespołowa, zbiorowa. Środki dydaktyczne: - tekst zabawy paluszkowej „Ręce”, wierszyków animowanych ruchem „Ręce klaszczą”, „Moje nogi”, „Gimnastyka smyka”, - płyty CD z piosenkami: „ Na powitanie”, „Boogie-woogie”, „Pingwinki” (wyd. WSIP), „Głowa, ramiona...”, „Ja potrafię” (Piotr Megger), „Dwóm tańczyć się zachciało”, „Kolory wszystko ma”, „Labada”, - pocięte na części wizerunki dziecka i misia (6 sztuk misia i 4 sztuki dziecka), - puzzle – obrazki pocięte na części (5 sztuk), - obrazki „przeciwieństwa” - duże i małe: walizka, małpa, pies, słoń, książka, szafa, tygrys, dom, sukienka, - 10 par obrazków przedstawiających „przeciwieństwa”, np. długi i krótki ołówek, dzień i noc, - różne jednokolorowe opaski na głowę dla dzieci (zielone, czerwone, niebieskie, żółte, różowe, pomarańczowe, fioletowe), - prawdziwe jesienne różnokolorowe i różnej wielkości liście, - obrazki: mały i duży czerwony liść, mały i duży żółty liść, mały i duży brązowy liść, - 6 obręczy hula-hoop, - 10 pudełek różnych rozmiarów i wstążki o długościach, takich, jak długości pudełek, - kasztany, - kilka kartek białego bloku A3, - koszyk. PRZEBIEG: 1. Przedstawienie dzieciom celu spotkania: wesołe zabawy – łamigłówki matematyczne, wspólny poczęstunek i dowolna zabawa o niecodziennej porze – wieczorem. 2. Piosenka „Na powitanie” - dzieci śpiewają wspólnie z nauczycielem piosenkę, pokazując jednocześnie określone ruchy. 3. Wiersz na powitanie-zabawa paluszkowa „Ręce” – wszystkie dzieci naśladują ruchy pokazywane przez nauczyciela: „Najpierw ręce się witają, potem w piąstki zamykają, robią także duże fale i nie męczą się tym wcale. W końcu kręcą kołowrotka, czeszą włosy niczym szczotka, jak kocury groźnie drapią i w powietrzu muchy łapią. A gdy zmęczą się zadaniem to odpoczną na dywanie.” 4. Piosenka „Podajmy ręce wkoło” - wspólny śpiew i spacer po kole. 5. Zabawy słowno-ruchowe – wszystkie dzieci powtarzają za nauczycielem słowa i naśladują ruchy. „Ręce klaszczą” „Ręce klaszczą: raz , dwa, trzy. Nosek głaszczą: raz, dwa, trzy. Dotkną głowy, ramion, stóp. Teraz ty to samo zrób.” - powtórzenie x 2 „Moje nogi” „Moje nogi lubią tupać. Moje pięści lubią pukać. Moja głowa chce się kiwać. Moje ręce chcą popływać. Moje palce lubią pstrykać. A ja bardzo chcę pobrykać.” - powtórzenie x 2 6. „Miś i dziecko” - układanie z gotowych wyciętych elementów schematu postaci misia i dziecka. Do zadania wybrane są po 2 osoby z każdej grupy. Dzieci młodsze układają misia, a dzieci starsze dziecko. Postacie zostają z pomocą nauczyciela przyczepione do tablicy. 7. Piosenka „Głowa, ramiona...” - wspólna ilustracja ruchowa piosenki. 8. Zabawa rozwijająca orientację przestrzenną „Gimnastyka smyka” - wszystkie dzieci powtarzają za nauczycielem słowa i ruchy: „Tupnij nogą, ile sił, klaśnij w górze: raz, dwa, trzy, zrób do przodu skłon głęboki, potem pochyl się na boki. Raz skręt w lewo, raz – skręt w prawo, bioderkami porusz żwawo, a gdy zmęczysz się troszeczkę, możesz usiąść na chwileczkę.” - powtórzenie x 2 9. Piosenka „Boogie-woogie” - wszystkie dzieci tworzą koło i wspólnie śpiewają i ilustrują ruchem tekst piosenki. 10. „Puzzle” – składanie obrazka pociętego na części. Po 3 wybranych z każdej grupy dzieci wspólnie układa obrazek pocięty na części. 11. Piosenka „Ja potrafię” - nauka i ilustracja ruchowa piosenki z udziałem wszystkich dzieci. 12. „Przeciwieństwa” – dobieranie w pary obrazków przeciwstawnych (różniących się wielkością). Do zadania zostaje wybranych 10 dzieci 3-4 letnich. 13. „Dwóm tańczyć się zachciało” - taniec w parach wszystkich dzieci do piosenki. 14. Zabawa ruchowa „Znajdź parę z obrazkiem przeciwieństwa” - zadanie dla dzieci 5-6-letnich. 20 dzieci otrzymuje po jednym obrazku. Przy dźwiękach muzyki dzieci maszerują, na pauzę w muzyce muszą odnaleźć kolegę posiadającego obrazek przeciwstawny (np. krótki ołówek – długi ołówek; dzień – noc) i złapać się za ręce. Do powtórki zabawy zostają wybrane dzieci, które nie brały w niej jeszcze udziału. 15. Zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa „Kolory” - wszystkie dzieci otrzymują na głowę różne jednokolorowe opaski. Wspólnie z nauczycielem nazywają poszczególne kolory. Podczas odtwarzania piosenki „Kolory wszystko ma” tańczą dowolnie przy muzyce, na pauzę łączą się w grupy jednokolorowe - tworzą pociągi za nauczycielem w opasce o tym samym kolorze. Wybrane dzieci po kolei, głośno przeliczają liczbę dzieci w każdym „pociągu”, porównują, który pociąg jest najdłuższy – ma najwięcej dzieci, a który najkrótszy. 16. „Kolorowe liście” - klasyfikowanie liści przez dzieci 5-6- letnie. 10 wybranych dzieci wspólnie segreguje prawdziwe liście według dwóch cech - koloru i wielkości i wkłada je do odpowiednio oznaczonych obręczy (małe czerwone liście, duże czerwone liście, małe żółte liście, itd.). Wybrane dzieci przeliczają liście w każdej obręczy, ustalają, gdzie jest więcej, gdzie mniej liści. 17. „Kto wyższy, a kto niższy” - porównywanie wzrostu dzieci. Z każdej grupy zostaje wybranych po 5 dzieci . 1 przedstawiciel każdej grupy ustawia pozostałe 4 osoby według wzrostu od najmniejszego do największego, przelicza dzieci od strony lewej do prawej i odwrotnie. 18. Piosenka „Pingwinki” - wspólna zabawa ruchowa do piosenki- do dzieci biorących udział w poprzednim zadaniu dołączają pozostałe dzieci z grup i wspólnie stają w rzędzie, trzymają się za ramiona kolegów i bawią się przy piosence. Naśladują ruchy pokazywane przez nauczycieli (maszerują w przód, wystawiają nogi prawe, lewe, skaczą w przód i tył). 19. „Pudełka i wstążki” - porównywanie długości pudełek poprzez przykładanie wstążek różnej długości przez dzieci 5-6-letnie. Ustalanie przez 3 reprezentantów z każdej grupy, które wstążki i pudełka są tej samej długości. Układanie wstążek i ustawianie pudełek od najkrótszych do najdłuższych. 20. „Labada” - wspólny taniec integracyjny wszystkich dzieci do piosenki. 21. Wspólny posiłek – spożywanie przekąsek przygotowanych przez rodziców dzieci oraz popcornu. 22. „Kasztanowe ludziki” - zabawa dydaktyczna, układanie w małych grupach ludzików z kasztanów na białych kartkach formatu A3. 23. Zabawy swobodne dzieci w kącikach zainteresowań. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |