Katalog Monika Wiczyńska, 2016-06-01 Lubicz Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Scenariusz Dnia Ziemi w przedszkoluSCENARIUSZ DNIA ZIEMI W PRZEDSZKOLU Autor: Monika Wiczyńska Data: 29.04.2014r. Grupy I- IV wspólnie wychodzą do lasu. W razie deszczu nauczyciele w swoich grupach przeprowadzają zajęcia w przedszkolu i w miarę możliwości spotykają się razem w budynku przedszkola, by tam spotkać się z przybyłym do dzieci leśniczym. Cele ogólne: integracja grup przedszkolnych, spacer do lasu i leśniczówki, edukacja i zabawa w naturalnym środowisku przyrodniczym, zapoznanie dzieci z autorytetem w dziedzinie przyrody - leśnikiem. Cele operacyjne (dziecko): obserwuje podczas spaceru zmiany zachodzące w przyrodzie wiosną, bierze udział we wspólnym pikniku, kulturalnie zachowuje się w lesie, dokańcza zdania mówiące o tym, jak człowiek może pomóc chronić Ziemię, rozwiązuje zagadki słuchowe i obrazkowe, odpowiada na pytania quizu, słucha opowiadania leśniczego o jego pracy, lesie i zwierzętach, nawiązuje pozytywne relacje poprzez współdziałanie w grupie; odczuwa radość wspólnej zabawy. Metody: słowna, oglądowa, działania praktycznego. Forma: grupowa, zespołowa. Środki dydaktyczne: tekst „Listu od Ziemi”, zdania do dokończenia przez dzieci, 4 zestawy pytań do quizu (zagadki słuchowe, obrazkowe, pytania testowe), zdjęcie lisa, borsuka, paśnika, zielone liście z papieru. Przebieg dnia: 1. Spacer wszystkich grup przedszkolnych do leśniczówki w lesie niedaleko przedszkola. 2. Piknik na trawie – drugie śniadanie. 3. Zajęcie edukacyjne: „List od Ziemi” – wysłuchanie przez dzieci listu czytanego przez nauczyciela. Witajcie dzieci! Piszę do Was, bo mam wiele trosk i radości. Wiem, że w chwili obecnej nie możecie zaradzić wielu moim kłopotom, ale wiem też, że jako dorośli ludzie postaracie się coś zmienić. Proszę, abyście dzisiaj zastanowili się: co teraz możecie zrobić dla kawałka ziemi wokół siebie, żeby Ziemia miała powody do radości. Pozdrawiam Was, Wasza Ziemia -„Jak pomogę Ziemi?”- zabawa słowna metodą niedokończonych zdań. Nauczyciel rozpoczyna zdanie, a wybrane dziecko kończy je. - W lesie nie depczę …. (kwiatów, muchomorów, konwalii, mrowisk, itp.). - W lesie zachowuję się … (cicho). - W lesie i na ulicy śmieci wyrzucam do …(koszy lub zabieram ze sobą). - Odpady trzeba … (segregować). - Recykling to …. (wtórne przetwarzanie, przetwarzanie śmieci). - W lesie nie zrywam …(np. konwalii). - Samochód powinno się myć w ….(specjalnej myjni, a nie przy domu). - Zakupy w sklepie pakuję w torbę … (ekologiczną – płócienną, z materiału, wielokrotnego użytku). - Pojazdem ekologicznym jest … (np. rower). - Oszczędzam wodę, dlatego podczas mycia zębów ….(zakręcam kran z wodą). - Gdy wychodzę z pokoju to wyłączam …. (światło, telewizor, urządzenia elektryczne). Quiz przyrodniczy: Nauczyciel dzieli dzieci na 3 drużyny. Każda drużyna losuje kolejno pytania (w sumie po cztery razy – 1 pytanie z każdego zestawu), za każdą poprawną odpowiedź otrzymuje punkt – zielony liść. Pytania do quizu: Zestaw 1 Zagadka obrazkowa: co to jest, a znajdziesz to w lesie? (paśnik) Zagadka obrazkowa :co to za zwierzę? (borsuk) Zagadka obrazkowa: co to za zwierzę? (lis) Zestaw 2 Zagadka słuchowa: Myszek nie łowią, ptaszków nie jedzą, te kotki szare, co na drzewach siedzą? (bazie) Zagadka słuchowa: Co buduje każdy ptak, by chować pisklęta, a tylko kukułka o tym nie pamięta? (gniazdo) Zagadka słuchowa: Dobrze ją znamy z prześlicznej woni, kwitnie dzwonkami, ale nie dzwoni. Zdobi nam lasy, więc jej nie zrywaj! Za to odpowiedz jak się nazywa! (konwalia) Zestaw 3 Którędy spacerujesz w parku? A) alejką B) po trawie Co powinniśmy robić papierkami po cukierkach? A) Wyrzucać je do kosza B) Wyrzucać je tam, gdzie stoimy. Co robisz ze śmieciami w lesie? A) Zostawiam je w lesie na ziemi B) Zabieram ze sobą lub wrzucam do kosza Zestaw 4 W trakcie mycia zębów? A) Zakręcam kran z wodą B) woda z kranu leci, aż umyję zęby Kiedy jesteś w lesie: A) Zachowujesz się cicho, aby nie wystraszyć zwierząt B) Zachowujesz się głośno, bo możesz wreszcie się wykrzyczeć Kiedy jesteś nad rzeką lub jeziorem: A) Wrzucasz śmieci do rzeki B) zabierasz je ze sobą. 4. Spotkanie z leśniczym – pogadanka z dziećmi o jego pracy, lesie, ochronie przyrody. 5. Spacer po lesie z leśniczym połączony z opowiadaniem. 6. Powrót grup do przedszkola. 7. W razie niepogody – kolorowanie obrazków zwierząt (dzika, kozicy, sarny, bobra) lub wypełnianie konturów inną, dowolną techniką. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |