Katalog Marta kaczor, 2016-06-01 potworów Edukacja dla bezpieczeństwa, Konspekty Ochrona ppż w zakładzie gastronomicznym.TEHNIK ŻYWIENIA I USŁUG GASTRONOMICZNYCH OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA W ZAKŁADZIE GASTRONOMICZNYM Klasa: I Technikum Czas zajęć: 90 min Przedmiot : Wyposażenie i zasady bezpieczeństwa w gastronomii ( I klasa ), Bezpieczeństwo i higiena pracy w zakładzie gastronomicznym ( II klasa ). Efekty kształcenia: BHP1b: wskazuje zastosowanie różnych środków gaśniczych, BHP1c: wskazuje źródła zagrożenia pożarem w zakładzie gastronomicznym. 1. Cele ogólne: Celem lekcji jest zapoznanie uczniów z rodzajami, zasadami działania, zastosowaniem i charakterystyką ogólną urządzeń bezpieczeństwa ppoż. stosowanych w zakładzie gastronomicznym oraz odpowiednimi, obowiązującymi aktami regulującymi zasady ochrony ppoż. co będzie miało ogromne znaczenie podjęciu istotnych działań w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa i życia pracowników zakładu. 2.Cele operacyjne Uczeń potrafi: *Przedstawić zasady bezpieczeństwa ppoż. w zakładzie gastronomicznym, *Wymienić urządzenia ochrony ppoż., które są wymagane na wyposażeniu zakładu gastronomicznego, *Przeprowadzić fikcyjną ewakuację w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa i życia pracowników zakładu gastronomicznego, *Rozpoznać charakterystyczne dla ochrony ppoż. oznakowania, *Wymienić odpowiednie zabezpieczenia ppoż. stosowane w zakładach gastronomicznych. 3.Środki dydaktyczne Zestaw komputerowy z projektorem multimedialnym, prezentacja multimedialna, teksty źródłowe, karty pracy. 4.Metody nauczania Pokaz, wykład informacyjny, dyskusja, praca w grupach, praca w parach, analiza tekstu źródłowego. 5.Formy realizacji Praca z całą klasą, praca w grupach i parach. 6.Przebieg zajęć I JEDNOSTKA LEKCYJNA: Część organizacyjna: Powitanie, sprawdzenie listy obecności, krótkie podsumowanie treści z poprzedniej lekcji. Część wprowadzająca: Ogólna charakterystyka zasad bezpieczeństwa ppoż. oraz ochrony w tym zakresie na podstawie wiedzy własnej uczniów oraz wiadomości zdobytych na innych zajęciach. Wymienienie urządzeń zapewniających bezpieczeństwo ppoż. w zakładzie gastronomicznym oraz zaznaczenie roli ochrony ppoż. i jej wagi jako wprowadzenie do tematu lekcji. Część właściwa: Podzielenie uczniów na 6 grup i rozdanie tekstów źródłowych: •Ustawa o ochronie przeciwpożarowej z dn. 24 sierpnia 1991r. (Dz. U. 02. 147. 1229 ze zmianami) •Rozporządzenie MSW i A w sprawie uzgodnienia projektu budowlanego pod względem ochrony przeciwpożarowej Z dn. 16.06.2003r. (Dz. U. nr 121 poz. 1137.) •Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dn. 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. 2002r. nr 75 poz. 690 z późniejszymi zmianami). Nad każdym z tekstów źródłowych pracuje 2 grupy aby można było wyłapać ewentualne pomyłki lub braki. Wyjaśnienie zasad pracy z tekstem źródłowym oraz przedstawienie zakresu informacji, które uczniowie mają znaleźć. Uczniowie pracują w grupach ok. 25 min. Nauczyciel na bieżąco sprawdza i ukierunkowuje pracę uczniów. Część podsumowująca: Liderzy grup przedstawiają wyniki pracy całej grupy (grupa analizująca ten sam tekst źródłowy uzupełnia oraz dopowiada brakujące informacje. Nauczyciel ocenia pracę grup. II JEDNOSTKA LEKCYJNA: Część organizacyjna: Powitanie, sprawdzenie listy obecności, krótkie przypomnienie treści z poprzedniej lekcji ( odpowiedź na ocenę). Część wprowadzająca: Podsumowanie wiadomość zdobytych na ostatniej lekcji metodą pogadanki. Część właściwa Przedstawienie prezentacji multimedialnej dotyczącej wyposażenie ppoż. w zakładzie gastronomicznym, odpowiedniego oznakowania oraz zasad bezpiecznej ewakuacji i działań podejmowanych w przypadku zagrożenia ppoż. Po przedstawieniu i omówieniu prezentacji nauczyciel dzieli dzieci na pary i każdej rozdaje karty pracy z zadaniami do wykonania. Każda z nich się powtarza. Część podsumowująca: Wybrani uczniowie na podstawie kart pracy omawiają wypracowane zasady postępowania w przypadku konkretnej sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu w zakładzie gastronomicznym. 7. Karty pracy Na każdej karcie pracy są wyszczególnione następujące rzeczy: Sprzęt zabezpieczający, Sposób alarmowania o zagrożeniu bezpieczeństwa lub życia, Zasady postępowania/sposób ewakuacji. Uczeń ma wpisać odpowiednie treści w przypadku następujących zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu lub życiu: •Zapalenie się oleju/tłuszczu, •Zapalenie się ściereczki, •Zapalenie się odzienia wierzchniego, •Pojawienie się dymu ulatniającego się z gniazdka, •Przerwanie/ ubytek izolacji przy okablowaniu któregokolwiek z urządzeń, •Zwarcia, •Ulatnianie się gazu. Opracowała: Kaczor Marta Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |