AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Marta kaczor, 2016-06-01
potworów

Geografia, Scenariusze

Scenariusz lekcji - konflikty zbrojne i terroryzm na świecie.

- n +

SCENARIUSZ LEKCJI GEOGRAFII


Prowadząca: Marta Kaczor
Data: 25.05.2016r.
Klasa: I Th/f
Temat: Ciemna strona społeczeństwa – konflikty zbrojne i terroryzm na świecie.

Cel ogólny: Poznanie problemu konfliktów zbrojnych i terroryzmu oraz związanych z nimi pojęć i wynikających z nich problemów.

Cele operacyjne :
Uczeń potrafi :
 zdefiniować pojęcia: konflikt zbrojny, terroryzm, suwerenność, autonomia, uchodźca polityczny i wojenny, fanatyzm,
 wymienić typy terroryzmu,
 wskazać konsekwencje konfliktów oraz terroryzmu,
 wymienić państwa posiadające broń atomową oraz największe armie świata.
Uczeń wie:
 jakie są przyczyny konfliktów zbrojnych,
 jak działają terroryści,
 jaka jest różnica pomiędzy uchodźcą politycznym a wojennym,
 jak zmienia się sytuacja państwa będącego w stanie wojny,
 jak należy interpretować fakt, iż najwięcej pieniędzy na świecie przeznacza się na zbrojenia.
Uczeń rozumie :
 w jaki sposób konflikty zbrojne i terroryzm wpływają na życie ludzi ,
 dlaczego terroryzm jest najgorszą i najstraszniejsza formą walki zbrojnej,
 dlaczego zaprzestanie walk jest podstawą do zwalczania głodu, biedy oraz dysproporcji między państwami,
 że konflikty zbrojne i terroryzm to największe zło świata.

Metody pracy :
- praca w parach,
- praca przy wykorzystaniu internetu,
- pogadanka połączona z wykładem.
Pomoce dydaktyczne:
Podręcznik, karty pracy, strony internetowe.
Typ lekcji: przekazanie wiadomości.

Tok lekcji :
1. Powitanie i lista obecności.
2. Przypomnienie wiadomości z poprzednich lekcji.
3. Wprowadzenie do bieżącego tematu lekcji.
4. Podanie tematu lekcji.
5. Pogadanka, w trakcie której uczniowie na podstawie wiedzy ogólnej oraz przy pomocy prowadzącej konstruują definicję konfliktu zbrojnego oraz terroryzmu, a także podaja ich przyczyny.
6. Przedstawienie sposobu pracy na lekcji.
7. Podzielenie klasy na 10 grup oraz przydzielenie zadań poszczególnym z nich.
8. Praca w parach przy wykorzystaniu internetu.
9. Przedstawienie efektów pracy wszystkich grup, bieżące uzupełnianie kart pracy.
10. Posumowanie pracy uczniów oraz ustna ocena jej wyników.
11. Praca domowa: obejrzenie filmów „Łzy słońca” oraz „Pan życia i śmierci”.
KONFLIKT ZBROJNY






Główne przyczyny konfliktów: Konsekwencje konfliktów:
- -
- -
- -
- -
-
-
SUWERENNOŚĆ -




AUTONOMIA -




Różnica między uchodźcą politycznym a wojennym polega na tym, że:






Szacuje się, że na świecie jest obecnie ……………………………………………………… uchodźców.

Największe armie świata należą do ....................................................
..................................................., zaś najwięcej broni produkują: ..........................

Posiadanie broni atomowej deklarują:............................Są to państwa tzw.: „klubu atomowego”. Prawdopodobnie mają ją również:.....................................

Główne konflikty zbrojne na świecie to:
-
-
-
-
-

Po rozpadzie Jugosławii powstało ……… państw. Należą do nich:



Najmłodszym państwem Europy, powstałym w roku ........... po krwawych i ludobójczych walkach jest .................. Natomiast najmłodszym państwem świata, które powstało w roku ........... w wyniku równie bestialskich walk jest ......................................


TERRORYZM






Przyczyny : konsekwencje :
- -
- -
- -
-
-
Rodzaje terroryzmu:
-
-
-
-

Główne ugrupowania terrorystyczne działające na całym świecie:
-
-
-
-
-

Do najbardziej znanych na świecie zamachów terrorystycznych należą:
-
-
-

Rozwój terroryzmu bardzo ułatwia postępująca bardzo szybko globalizacja, a dokładnie związany z nią rozwój ……………………………….......... i ………………………………………………………………………….. .

FANATYZM - ......................................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................
TEROR - ......................................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................










1. Wymień państwa, które produkują najwięcej broni na świecie (w miarę możliwości podaj dane liczbowe).
2. Wymień państwa posiadające największe armie świata (w miarę możliwości podaj dane liczbowe).

1. Zdefiniuj pojęcia : suwerenność oraz autonomia. Podaj główna różnicę między nimi.
2. Wymień państwa, które uzyskały suwerenność lub obszary które uzyskały autonomię w wyniku konfliktu zbrojnego.

1. Zdefiniuj pojęcia: uchodźca polityczny oraz uchodźca wojenny. Podaj główna różnicę między nimi.
2. Podaj szacunkową liczbę uchodźców na świecie.

1. Podaj liczbę oraz wymień państwa deklarujące posiadanie broni atomowej.
2. Wymień państwa, które mimo braku deklaracji są podejrzewane o jej posiadanie.

1. Podaj definicję terroru i terroryzmu.
2. Wymień rodzaje terroryzmu.

1. Wymień główne ugrupowania terrorystyczne działające na świecie (4/5) oraz podaj cele ich działania.

1. Wymień główne konflikty zbrojne na świecie (4/5) oraz podaj ich przyczyny.

1. Podaj liczbę i wymień państwa powstałe po rozpadzie Jugosławii.
2. Podaj liczbę i wymień państwa powstałe po rozpadzie ZSRR.

1. Podaj definicję fanatyzmu i uchodźcy.
2. Wymień najbardziej znane na świecie zamachy terrorystyczne.

1. Wymień państwa, które uzyskały suwerenność lub obszary które uzyskały autonomię w wyniku konfliktu zbrojnego.
2. Podaj szacunkową liczbę uchodźców na świecie.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.