Katalog

Agnieszka Żywica, 2016-06-01
Szczecin

Plastyka, Artykuły

PROGRAM AUTORSKI ZAJĘĆ KOŁA PLASTYCZNEGO DZIAŁAJĄCYM PRZY MŁODZIEŻOWYM OŚRODKU SOCJOTERAPII IM. ŚW. BRATA ALBERTA W SZCZECINIE

- n +

PROGRAM AUTORSKI ZAJĘĆ KOŁA PLASTYCZNEGO DZIAŁAJĄCYM PRZY MŁODZIEŻOWYM OŚRODKU SOCJOTERAPII IM. ŚW. BRATA ALBERTA W SZCZECINIE


Strategia programu zakłada rozwinięcie u wychowanków MOS im. Św. Brata Alberta umiejętności współpracy w grupie, pomagania sobie nawzajem, rozładowania negatywnych napięć, relaksację, naukę wyrażania uczuć, rozbudzenie wiary w siebie i własne możliwości a co za tym idzie wpłynie na ich poprawę w zachowaniu. Program arteterapii opracowałam w formie zajęć plastycznych.
Plastyka w wychowaniu młodzieży odgrywa ogromną rolę. Umożliwia im ujawnienie własnych myśli i uczuć oraz obrazu świata widzianego z ich perspektywy. Jest dla nich twórczą, dynamiczną aktywnością. Kontakt ze sztuką - zarówno z pozycji odbiorcy, jak i twórcy - rozwija u wychowanka ekspresję i umiejętności artystyczne oraz zdolność do działania i osiągania celu; wyrabia też poczucie ładu, porządku i estetyki, rozbudza zaciekawienie i wrażliwość, pomaga również wychowankom w odkrywaniu swojego „ja”. Wszystko, co jest dla wychowanków nowe i ciekawe, oddziałuje na ich zmysły, kształtuje percepcję i wyobraźnię, wywołuje także przeżycia będące źródłem radości i dobrego samopoczucia, które mają wpływ na cały organizm wychowanka, również na sferę fizjologiczną (np. system nerwowy). Młodym ludziom podoba się to, co przynosi im radość, wywołuje miłe wrażenia lub doznania zmysłowe, które pobudzają je emocjonalnie i wiążą uczuciowo z otoczeniem. To z kolei skłania je
do podejmowania własnych prób i działań w otaczającej rzeczywistości,
do wyrażania siebie - do ekspresji artystycznej. Dlatego tak ważną sprawą jest zapewnienie dzieciom stałego dostępu do sztuki oraz możliwości, jak najczęstszego wypowiadania się poprzez twórczość.
Założenia tego programu :
Cele główne:
• tworzenie możliwości samodzielnego podejmowania działań twórczych
• rozwój wyobraźni twórczej
• umożliwienie ekspresji plastycznej
• kształtowanie kreatywnej postawy wobec otoczenia
• wyzwalanie emocji
• rozwijanie pozytywnego obrazu samego siebie
• wyciszenie „relaks”
• wyrażanie uczuć , pragnień
• podniesienie poziomu samoakceptacji
Cele szczegółowe:
• poznanie głównych form plastycznych
• rozbudzanie wrażliwości na piękno
• rozwijanie wyobraźni plastycznej
• wyrażanie swoich uczuć, nastrojów, stanów emocjonalnych środkami plastycznymi
• kształtowanie zdolności w zakresie rysunku, malarstwa, rzeźby, grafiki
• kształcenie umiejętności współdziałania w zespole
• zwrócenie uwagi na dbałość i szacunek wobec dóbr kultury
i poczucia tożsamości narodowej
• przygotowanie do świadomego odbioru wytworów plastycznych
• udział w wystawach plastycznych i kiermaszach
• rozwijanie poczucia odpowiedzialności za wyniki pracy zespołowej
i indywidualnej
• dbanie o estetykę otoczenia
• wyrabianie otwartej postawy wobec sztuki.
Formy pracy:
 indywidualna zróżnicowana
 grupowa
Metody pracy:
• wykład informacyjny
• pogadanka
• dyskusja
• obserwacja
• pokaz
• metody integracyjne
• ewaluacyjne
• ekspresji i impresji
Techniki plastyczne:
• kompozycje z różnych przedmiotów, materiałów
• malarstwo – farby plakatowe, akwarelowe, witrażowe
• rysunek – kredki, ołówki, mazaki
• „mokre w mokrym”
• formy rzeźbiarskie – masa solna, gips, kora, drewno
• praca na materiale naturalnym – kompozycje roślinne
• wyklejanie różnymi materiałami tekstylnymi
• techniki kombinowane.
Tematyka zajęć plastycznych
1. Prace z zakresu malarstwa
1. Prace na konkursy plastyczne – z wykorzystaniem technik malarskich, zgodnie z propozycjami konkursowymi.
2. Zabawa kolorami:
• „Moje uczucia, moja wyobraźnia”- malowanie podczas słuchania muzyki
• „Nowa odzież”- malowanie farbami na odzieży
• „Mój temperament”- malowanie na nieokreślony temat
3. Zabawy farbami – wykorzystanie techniki natryskowej /pryskanie farbą przez sito/lub pędzelkiem do tworzenia kompozycji barwnych.
4. Ćwiczenia malarskie – malowanie z natury – kompozycje.
5. Malowanie na ceramice –tworzenie prostych form dekoracyjnych lub napisów.
6. „Moja wymarzona rodzina” – malowanie różnego rodzaju farbami.
2. Prace z zakresu rysunku
1. Szkice rysunkowe – martwa natura, postać.
2. „Dom moich marzeń” – rysowanie węglem.
3. „Mój autoportret-wykorzystanie różnego rodzaju ołówków.
4. Jak rysować kredkami – poznanie możliwości pracy kredkami, uzyskiwanie głębi w rysunku, mieszanie kolorów, różnorodność kredek /akwarelowe, olejne, pastele, ołówki/.
5. „Mój Bóg”- malowanie różnego rodzaju kredkami.
3. Prace z zakresu rzeźby i grafiki
1. „Sznurkiem malowane – układanie kompozycji ze sznurka, nakładanie farby, odbijanie – prosty druk”
2. Masa solna – kompozycje przestrzenne, płaskorzeźby, ozdobne ramki, anioły, świeczniki.
3. Gips – ozdabianie, malowanie, rzeźbienie wylewów gipsowych.
4. „Drewno” – rzeźbienie aniołów i innych postaci zgodnie z wyobraźnią.
4. Inne prace plastyczne
1. Kolorowe witraże – tworzenie tematycznych witraży.
2. Przygotowanie kartek świątecznych i okolicznościowych – wg potrzeb, Boże Narodzenie, Walentynki, Wielkanoc, Imieniny, Urodziny.
3. Prace z surowców ekologicznych: ozdoby świąteczne, obrazki tematyczne, anioły.
4. „Wieńce i drzewka okolicznościowe”- prace z surowców ekologicznych
i materiałów tekstylnych.
5. Prace z makaronu.
Propozycje zajęć koła plastycznego
Wrzesień
1. „Moje uczucia-moja wyobraźnia” – malowanie farbami podczas słuchania muzyki.
2. „Wzburzone morze” – łączenie kredki świecowej i farb akwarelowych.
3. „Anioły z drewna” – prezent na Dzień Nauczyciela.
Październik
1. „Wieńce jesienne” – ozdabianie wieńców surowcami naturalnymi i tekstylnymi.
2. „ Szukam twojej dłoni” – odciskanie dłoni przy pomocy farby plakatowej.
3. „Dom moich marzeń” – rysowanie węglem.
4. „ Anioły z gipsu” – wykonanie wylewów gipsowych i ozdabianie ich.
Listopad
1. „Kartki Bożonarodzeniowe” – naklejanie ozdób i artystyczne napisy.
2. „ Drzewka jesienne” – konstruowanie drzew z materiałów naturalnych
i tekstylnych.
3. „Mój temperament” – malowanie farbami na nieokreślony temat.
4. „Rzeźby z folii” – konstruowanie postaci ludzi z materiałów tekstylnych.
Grudzień
1. „Choinki z buczyny”– wykonanie konstrukcji drzewka i oklejanie buczyną.
2. „Wieszaki na klucze” – wykonanie wieszaków z drzewa- rzeźba w drzewie.
3. „Stroiki świąteczne ” – łączenie materiałów tekstylnych za pomocą kleju na gorąco
4. „Wieńce świąteczne ” – ozdabianie wieńców przy pomocy materiałów tekstylnych.
5. „Choinki ,anioły ,gwiazdy”- naklejanie i malowanie makaronu.
Styczeń
1. „Mój Bóg”– malowanie różnego rodzaju kredkami .
2. „Nowa odzież” – malowanie farbami na odzieży (dekoracja – napisy).
3. „Rzeźba w korze” – rzeźbienie przy pomocy dłuta zgodnie z wyobraźnią.
4. „Sznurkiem malowane” – układanie kompozycji ze sznurka.
Luty
1. „Zabawy farbami - Rozpryskiwanka”– tworzenie kompozycji barwnych .
2. „Mój autoportret” – szkicowanie ołówkiem.
3. „Anioły z masy solnej” – rzeźba z masy.
4. „Kartki Walentynkowe” – ozdabianie, wycinanie, szkicowanie.
Marzec
1. „Wielkanocne stroiki”– wykorzystanie surowców tekstylnych.
2. „Palmy” – Wykonanie palm z materiałów tekstylnych i naturalnych.
3. „Kartki Wielkanocne” – ozdabianie z materiałów tekstylnych i naturalnych.
4. „Wielkanocne wieńce” – ozdabianie materiałami tekstylnymi.
Kwiecień
1. „Ćwiczenia malarskie”– malowanie z natury.
2. „Kwadraty z koncentrycznymi okręgami” – wykorzystanie kredek i farb.
3. „Wiosenne bukiety” – prace z surowców tekstylnych.
4. „Szkice rysunkowe” – martwa natura.
Maj
1. „Moja wymarzona rodzina”– malowanie różnego rodzaju farbami.
2. „Drzewka wiosenne” – konstruowanie i ozdabianie kwiatami i perełkami.
3. „Prezent dla mamy” – malowanie farbami na ceramice.
4. „Witraże” – malowanie na szkle.
Czerwiec
1. „Sztuczne ognie nad miastem””– malowanie w technice natryskowej.
2. „Moje radości” – malowanie pastelami.
3. „Moje smutki” – malowanie akwarelami .
4. „Prezent dla taty” – kompozycje przestrzenne z drzewa i masy solnej.
Opis założonych osiągnięć ucznia:
Efekty miękkie wychowanka:
- rozbudza i rozwija wrażliwość estetyczną oraz swoje indywidualne
zdolności twórcze
- rozładowuje trudne emocje a wyzwala pozytywne emocje
- umie spędzać wolny czas w sposób twórczy
- jest kreatywny, odkrywa przyjemność tworzenia, cieszy się uzyskanym efektem
- przejawia zmysł estetyki i potrzeby tworzenia
- posiada zdolności wyobrażania, wymyślania i tworzenia czegoś nowego
- stosuje różne techniki i obserwuje uzyskane efekty
- posiada wiarę we własne siły i zdolność osiągania wartościowych i trudnych celów
- wykazuje się sprawnością manualną
- posiada umiejętność organizowania warsztatu własnej pracy ekonomicznego wykorzystania materiałów
- ma większe poczucie własnej wartości
- wykazuje się umiejętnością samooceny
- potrafi pracować w zespole, pomaga kolegom.
Efekty twarde wychowanków:
- prace wychowanków
- wystawa prac
- kiermasze
- zdjęcia
- udział w konkursach
Program Koła Plastycznego – Arteterapii jest realizowany podczas dodatkowych zajęć w wymiarze dwóch godzin tygodniowo. Zakłada uczestnictwo 10-12 wychowanków.
Opracowała :Agnieszka Żywica
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.