Katalog Ewelina Sadolewska, 2016-06-01 Chełmża Anna Zatorska Edukacja czytelnicza, Konspekty "Spotkanie z książką"Ewelina Sadolewska Anna Zatorska Zespół Szkół Specjalnych im. Unii Europejskiej w Chełmży Zajęcia czytelniczo- terapeutyczne z cyklu „Spotkania z książką” 1. Ogólne cele cyklu zajęć: U podstaw cyklu zajęć leży czytanie na głos uczniom z lekką i głębszą niepełnosprawnością intelektualną oraz łączenie czytania z innymi rodzajami działań. Poprzez czytanie i pracę z tekstem, do tekstu autorki zajęć starały się uaktywnić wśród uczestników spotkań język, pamięć, poprawić koncentrację , rozbudzać ciekawość, , zaangażowanie, wzbogacić wiedzę. Wszystkie działania były dostosowane do możliwości uczestników zajęć. Celem zaplanowanych spotkań było pokazanie zalet sięgania po różne książki jako przeciwwagi do komputerów i innych środków masowego przekazu. 2. Założenia cyklu spotkań: • zajęcia przeznaczone dla uczniów klas I-III SP z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, zespołu integracyjnego uczniów Zespołów Edukacyjno- Terapeutycznych na poziomie SP i Gimnazjum oraz uczniów Szkoły Przysposabiającej do Pracy; • cykl obejmuje comiesięczne spotkania czytelnicze z elementami różnych działań zależnych od tematu; • miejsce spotkań sala gimnastyczna, miejsca wyjazdowe, klasy szkolne ,boisko; • uczniowie uczestniczą w zajęciach pod opieką swoich wychowawców; • czas trwania spotkania to ok. 90 minut 3. Metody: • praca z książką • opis • pogadanka • rozmowa • „burza mózgów” • uczenie przez przeżywanie • uczenie przez działanie, w tym też działanie twórcze • uczenie poprzez zabawę 4. Formy: • zbiorowa; • grupowa; • indywidualna 5. Środki dydaktyczne: • utwory literackie zgodne z tematyką zajęć; • ilustracje, zdjęcia tematyczne; filmiki itp. • inne środki dostosowane do poszczególnych tematów zajęć 6. Tematyka spotkań: Cykl spotkań trwa już 3 lata. W roku szkolnym 20152016 tematyka skupiona została wokół różnych profesji wykonywanych przez ludzi: Wrzesień- „Z wizytą w zagrodzie edukacyjnej”- profesja ogrodnik/hodowca Październik- „Święto uśmiechu”- profesja clown Listopad- „Wojsko Polskie”- profesja żołnierz Grudzień- „Spotkanie świąteczne”- profesja ksiądz Luty- -„Święto pizzy”- profesja pizzamen Marzec- „W teatrze”- profesja aktor Kwiecień- „W świecie książek”- profesja bibliotekarz Maj- „Dzień Straży Pożarnej” – profesja strażak Czerwiec- „W królestwie pszczół”- profesja pszczelarz 7. Wykorzystane pozycje literackie: teksty dostosowane do poszczególnych tematów zajęć 8. Scenariusze niektórych spotkań: Scenariusz zajęć z cyklu „Spotkanie z książką” „Z wizytą w zagrodzie edukacyjnej”- profesja ogrodnik/hodowca Data spotkania: 16 września 2015 roku Miejsce spotkania: gospodarstwo agroturystyczne Uczestnicy: uczniowie klas I-III SP, uczniów Zespołów Edukacyjno- Terapeutycznych na poziomie SP i Gimnazjum oraz uczniów Szkoły Przyspasabiającej do Pracy; Zaproszeni goście: p. bibliotekarka- przedstawiciel Biblioteki Publicznej i Powiatowej- Filia Biblioteczna dla Dzieci i Młodzieży w Chełmży, właściciele gospodarstwa agroturystycznego ogrodnicy i hodowcy zwierząt Cele zajęć: • uczniowie słuchają czytanego tekstu ze zrozumieniem; • uczniowie potrafią nazywać napotykane podczas zwiedzania zagrody zwierzęta; • uczniowie poznają szczegóły pracy hodowcy zwierząt; • uczniowie potrafią wymienić warzywa i owoce zbierane w ogrodzie i sadzie jesienią; • uczniowie nazywają czynności wykonywane przez ogrodnika i hodowcę w jego codziennej pracy; • uczniowie nazywają podstawowy sprzęt wykorzystywany w pracy przez ogrodnika; • uczniowie wykonują zadania w oparciu proponowane aktywności: karmienie zwierząt, szatkowanie i ubijanie kapusty; • uczniowie poznają zasady właściwego zachowania się w kontakcie ze zwierzętami hodowlanymi Metody i techniki wykorzystane podczas zajęć: czytane, rozmowa kierowana, praktycznego działania, pokaz, pogadanka, obcowanie ze środowiskiem naturalnym; Formy pracy: zbiorowa, grupowa i indywidualna; Środki dydaktyczne: przywieziony pokarm dla zwierząt, sprzęt ogrodniczy wykorzystywany na wsi dawniej i dziś, szatkownica i ubijak do kapusty, miednica, kapusta, zwierzęta i elementy naturalne dostępne w środowisku wiejskim, teksty literackie na temat czynności i plonów zbieranych jesienią na wsi. Przebieg spotkania: 1. Przybycie na miejsce i powitanie przez gospodarzy zagrody agroturystycznej. 2. Przedstawienie przez organizatorów przebiegu spotkania. 3. Przeczytanie przez panią bibliotekarkę tekstu na temat ludzkiej pracy i zbieranych plonów na wsi jesienią. 4. Rozmowa na temat usłyszanej historii w oparciu o pytania sprawdzające zrozumienie czytanego opowiadania. 5. Opowiadanie gospodarzy i demonstracja sprzętów używanych na wsi dawniej i dziś. 5. Przejście do zagrody z ptactwem domowym i poznanie różnych gatunków kur, kaczek, gęsi i indyków, wysłuchanie pogadanki gospodarzy na temat hodowli ptactwa, możliwość zadawania pytań. 6. Oprowadzenie uczniów po zagrodach dla owiec, kóz, alpak i osła, opowiadanie hodowców o codziennej pracy przy tych zwierzętach. 7. Zajęcia w grupach: - karmienie zwierząt przywiezionymi dla nich owocami i warzywami; - ścieranie kapusty na szatkownicy; - ubijanie kapusty ubijakiem w miednicy 8. Przejście do ogrodu i wysłuchanie opowiadania gospodarzy na temat jesiennych zbiorów. 9. Czas na posiłek w stodole- spożywanie pysznych placuszków dyniowych przygotowanych przez gospodynię. 10. Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu, możliwość obserwacji wybranych zwierząt. 11. Wykonanie pamiątkowych fotografii. 12. Podziękowanie gospodarzom i pożegnanie. 13. Powrót autokarem do szkoły. Scenariusz zajęć z cyklu „Spotkanie z książką” „Święto uśmiechu”- profesja clown Data spotkania: 12 października 2015 roku Miejsce spotkania: sala gimnastyczna Uczestnicy: uczniowie klas I-III SP, uczniów Zespołów Edukacyjno- Terapeutycznych na poziomie SP i Gimnazjum oraz uczniów Szkoły Przyspasabiającej do Pracy; Zaproszeni goście: p. bibliotekarka- przedstawiciel Biblioteki Publicznej i Powiatowej- Filia Biblioteczna dla Dzieci i Młodzieży w Chełmży, przedstawiciele Fundacji „Dr Clown” Cele zajęć: • uczniowie słuchają czytanego wiersza ze zrozumieniem; • uczniowie potrafią nazwać cechy charakterystyczne dla clowna i miejsca w których można go spotkać; • uczniowie wykonują proponowane ćwiczenia ruchowe; • uczniowie potrafią wymienić kilka czynności wykonywanych przez clowna w jego pracy; • uczniowie wykonują sztuczki i inne zadania proponowane przez clownów Metody i techniki wykorzystane podczas zajęć: czytane, rozmowa kierowana, pogadanka, pokaz; Formy pracy: zbiorowa, grupowa i indywidualna; Środki dydaktyczne: prezentacja multimedialna, przygotowane zdjęcia, plansze i karty pracy związane z tematem zajęć, balony i sprzęt do zabaw przywieziony przez przedstawicieli fundacji „Dr Clown”, wiersz pt. „Dwa wesołe klauny na występy…”- autor nieznany, farby do malowania twarzy, noski z czerwonej gąbki, projektor, komputer, prezentacja multimedialna Przebieg spotkania: 1. Powitanie uczniów, zajęcie miejsc. 2. Wprowadzenie na temat profesji clowna i miejsca gdzie można go spotkać w oparciu o przygotowane plansze i karty pracy. 3. Przeczytanie przez p. bibliotekarkę wiersza pt. „Dwa wesołe klauny na występy…” 4. Rozmowa na temat usłyszanego wiersza w oparciu o pytania sprawdzające jego zrozumienie. 5. Prezentacja multimedialna na temat pracy clowna. 6. Rozmowa kierowana na temat obejrzanej prezentacji. 7. Wprowadzenie i przedstawienie przedstawicieli fundacji „Dr. Clown”. 8. Pokaz sztuczek, zabaw i atrakcji jakie tylko clownowi mogą przyjść do głowy. 9. Zajęcia warsztatowe w grupach skupione zaproponowanych przez gości: - kręcenie talerzem na patyku; - wspólne czarowanie; - clownowskie żarty; - malowanie twarzy 10. Przygotowanie dla uczniów według ich życzenia zwierzątek z baloników. 11. Wspólna zabawa przy muzyce i pamiątkowe zdjęcia. 11. Nagrodzenie uczniów za aktywność podczas zajęć słodką niespodzianką. 12. Podziękowanie przybyłym gościom i pożegnanie. Scenariusz zajęć z cyklu „Spotkanie z książką” „Wojsko Polskie”- profesja żołnierz Data spotkania: 9 listopada 2015 roku Miejsce spotkania: sala gimnastyczna Uczestnicy: uczniowie klas I-III SP, uczniów Zespołów Edukacyjno- Terapeutycznych na poziomie SP i Gimnazjum oraz uczniów Szkoły Przyspasabiającej do Pracy; Zaproszeni goście: p. bibliotekarka- przedstawiciel Biblioteki Publicznej i Powiatowej- Filia Biblioteczna dla Dzieci i Młodzieży w Chełmży, przedstawiciel Sił Powietrznych Wojska Polskiego w Bydgoszczy Cele zajęć: • uczniowie słuchają czytanego tekstu ze zrozumieniem; • uczniowie potrafią nazwać i krótko wypowiedzieć się na temat święta obchodzonego w Polsce 11 listopada; • uczniowie poznają podstawy struktury Wojska Polskiego; • uczniowie potrafią wymienić kilka czynności wykonywanych przez żołnierza w jego służbie; • uczniowie wykonują zadania w oparciu o uzyskane podczas zajęć wiadomości; • uczniowie wykonują ćwiczenia ruchowe zaproponowane przez osoby prowadzące Metody i techniki wykorzystane podczas zajęć: czytane, rozmowa kierowana, pogadanka, pokaz multimedialny; Formy pracy: zbiorowa, grupowa i indywidualna; Środki dydaktyczne: prezentacja multimedialna, przygotowane zdjęcia, plansze i karty pracy związane z tematem zajęć, komputer, projektor, umundurowanie oraz wyposażenie i sprzęt bojowy różnych formacji WP, wiersze pt. „Polska- moja Ojczyzna”- Marii Konopnickiej, „Żołnierz polski”- Władysława Broniewskiego, cukierki jako nagroda za aktywność Przebieg spotkania: 1. Powitanie uczniów, zajęcie miejsc. 2. Wprowadzenie w temat i rozmowa kierowana zbliżającego się Narodowego Święta Odzyskania Niepodległości. 3. Przeczytanie przez panią bibliotekarkę wierszy pt. „Polska- moja Ojczyzna”- Marii Konopnickiej, „Żołnierz polski”- Władysława Broniewskiego. 4. Rozmowa na temat usłyszanych wierszy w oparciu o pytania sprawdzające zrozumienie czytanych wierszy. 5. Wprowadzenie i przedstawienie żołnierza Wojska Polskiego- przedstawiciela Sił Powietrznych Wojska Polskiego z Bydgoszczy. 6. Pogadanka na temat służby żołnierza oraz struktury Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej w oparciu o prezentacje mulitimedialną i elementy wyposażenia oraz liczne ciekawostki z tej dziedziny. 7. Zajęcia warsztatowe w grupach skupione na zadaniach związanych z utrwaleniem poznanych wiadomości: - układanie puzzli; - dopasowywanie elementów; - krzyżówka tematyczna 8. Wspólne układanie mapy mentalnej z przygotowanych elementów w oparciu o zdobytą wiedzę pt. „Wojsko Polskie”. 9. Ćwiczenia ruchowe w oparciu o tor przeszkód z elementami biegu w umundurowaniu, czołganiem się i rzutem „granatem” do celu. 10. Czas na przymierzenie przez uczniów mundurów i innego sprzętu bojowego jak np. maska przeciwgazowa czy hełm kevlarowy- wykonanie zdjęć pamiątkowych. 11. Nagrodzenie uczniów za aktywność podczas zajęć słodką niespodzianką. 12.Podziękowanie zaproszonym gościom. 13. Pożegnanie i zaproszenie uczniów na kolejne spotkanie w następnym miesiącu. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |