Katalog

Dominika Nowak, 2016-06-01
Kutno

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

scenariusz zajęć z wychowania przedszkolnego pt."Zwierzęta małe i duże"

- n +

Blok tematyczny : Zwierzęta na wiejskim podwórku .
Temat dnia: Zwierzęta małe i duże.
Zapis w dzienniku : Zwierzęta małe i duże.
Cele ogólne:
- wdrażanie do uważnego słuchania wiersza czytanego przez nauczyciela;
- usprawnianie umiejętności przeliczania;
- poznanie różnych zwierząt na wiejskim podwórku.
Cele operacyjne :
- nazywa osobniki dorosłe i ich potomstwo; - współdziała w zespole;
- słucha i wykonuje polecenia; - podejmuję próbę ułożenia obrazka z 4 części ; - prawidłowo przelicza do 9.
NPP
3.1 zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym;
1.2 przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych; 14.6 układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej;
14.3 dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania;
13. 1 liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego.



Odniesienie do badania gotowości szkolnej wrzesień 2015.
• Wdrażanie do swobodnego wypowiadania się na tematy własnych przeżyć, utworów literackich.
• Usprawnianie analizy i syntezy głoskowej.
• Doskonalenie percepcji słuchowej poprzez segregowanie obrazków wg. pierwszych głosek.
• Rozwijanie motoryki małej poprzez pisanie po śladzie i kolorowania obrazków .
• Kształtowanie umiejętności liczenia poprzez przeliczania obiektów, posługiwania się liczebnikami porządkowymi, wyznaczania wyniku dodawania na konkretach.
Formy pracy:
- indywidualna, grupowa
Metody pracy:
- słowne – polecenia, objaśnienia,
- oglądowe – pokaz, obserwacja,
- czynne – zadań stawianych do wykonania,
Środki dydaktyczne:
- plansza wiejskiego podwórka,
- obrazki zwierząt ,
- cyfry,
- obrazki domków zwierząt,
- układanka ( obrazek z 4 części)
- karta pracy 1
- karta pracy 2 ( indywidualizacja)

Przebieg:

1. Temat i cele zajęć.
2. „Na wiejskim podwórku” – słuchanie wiersza Stanisława Kraszewskiego połączone z rozmową tematyczną.
Nauczycielka czyta wiersz, a następnie pyta dzieci o jego treść. Dzieci odpowiadają chórem.
Pytania:
• Jakie zwierzęta występowały w wierszu?
• Co przytrafiło się zwierzętom na podwórku?
Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:

Krowa- łaciate cielątko
Koń- brązowe źrebiątko
Świnka- różowe prosiątko
Kurka- pierzaste kurczątko
Kaczka- płetwiaste kaczątko
Każda prowadzi swoje dzieciątko!

Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.


Krowa- łaciate cielątko
Koń- brązowe źrebiątko
Świnka- różowe prosiątko
Kurka- pierzaste kurczątko
Kaczka- płetwiaste kaczątko
Każda prowadziła swoje dzieciątko!
Każda zgubiła swoje dzieciątko!

Wtem gospodarz konna furką wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz zrobić mamy?”

Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
Krowa- łaciate cielątko
Koń- brązowe źrebiątko
Świnka- różowe prosiątko
Kurka- pierzaste kurczątko
Kaczka- płetwiaste kaczątko
Każda prowadzi swoje dzieciątko!
Znalazło mamę każde dzieciątko!

3. "Rodzinki zwierząt"- zabawa dydaktyczna, rozwijająca umiejętność grupowania obiektów.

Z rozsypanki zwierzęcej, dzieci wybierają te zwierzęta, które tworzą rodziny. Nazywają rodziny zwierząt, młode tych zwierząt i w miarę możliwości, podają dokładne nazwy "rodziców". Następnie, za pomocą cyfry określają liczbę członków poszczególnych rodzin.
Wyszukują nazwy zwierząt zaczynające się na głoskę "k."
4. "Kto gdzie mieszka"- zabawa dydaktyczna.
N-l umieszcza na planszy gospodarstwa obrazki "domków" zwierzęcych: stajnia, obora, kurnik, chlewik ( tutaj zastąpiło je błotko ;). Zadaniem dzieci jest umieszczenie zwierząt przy odpowiednich " domkach".
5. „Gospodarstwo Agatki” – zabawa ruchowo-naśladowcza połączona z ćwiczeniami ortofonicznymi.
Nauczycielka zaprasza dzieci do zabawy, wyjaśniając, iż podczas jej trwania zamienią się one w różne zwierzęta i będą naśladować ich odgłosy oraz sposób poruszania się.

Tekst zabawy: Mała Agatka na wsi mieszkała i co dzień rano wcześnie wstawała (przeciągają się i ziewają kilkakrotnie). Razem z Agatką wstawały zwierzęta (podskoki), o których dziewczynka zawsze pamięta. Każde zwierzę wita się jak umie (ukłony), bo każde zwierzę swój język rozumie. Witają się kury, koty, kaczki, psy, itp..
6. Praca w grupach na dywanie: dzieci otrzymują koperty z pociętymi obrazkami, które muszą ułożyć i nazwać zwierzęta (koń, kura, owca, krowa, świnia, kaczka) .
7. Karta pracy 1. Przelicz rodziny zwierząt i połącz z cyfrą. Które zwierzęta mają najwięcej dzieci, a które najmniej? (załącznik 1)
Karta pracy 2. Przelicz rodziny zwierząt i pokoloruj zwierzęta, które mają najwięcej dzieci.(załącznik 2 indywidualizacja)
8.Podsumowanie zajęć, wręczenie dzieciom uśmiechniętych buziek- za aktywny udział na zajęciach.
9. Ocena zajęć. Nauczyciel pyta dzieci: „Czy wam się podobały zajęcia? Jeśli tak ustawcie się pod słoneczkiem, jeśli nie to pod chmurką ."

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.