![]() |
![]() |
Katalog Małgorzata Christ, 2016-06-01 Tychy Pedagogika, Scenariusze Trening Umiejętności Społecznych dla uczniów kl. I-III.Scenariusz zajęć Treningu umiejętności społecznych dla uczniów kl. I-III. Temat: Trening umiejętności społecznych Goldsteina – słuchanie. Komunikacja werbalna (pozytywne informacje zwrotne). Rozpoznawanie, nazywanie emocji. Współpraca w grupie. Cele: - podnoszenie kompetencji społecznych (słuchanie), - ćwiczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej, - utrwalanie prawidłowych zachowań (scenki; ćwiczenie „Dobrze – źle”), - budowanie otwartości, umiejętności pozytywnego myślenia, - ćwiczenie współdziałania w grupie dla osiągnięcia konkretnego celu, - budowanie poczucia własnej wartości ( pozytywne informacje zwrotne), - uczenie rozpoznawania, nazywania emocji, - integracja grupy, - relaksacja organizmu. Metody i techniki pracy z grupą: - Trening umiejętności społecznych wg Goldsteina (kroki), - „ burza mózgów”, - krąg, - rundka, - scenki dramowe, - zabawy ruchowe, - pantomima, - relaksacja. Środki dydaktyczne: - plansze (zasady grupowe; kroki Treningu ), - prezentacja „Trening umiejętności społecznych w kl. I- III”, - piłka, maskotka, - portrety z emocjami, - słomki, - karteczki: „Dobrze”, „Źle”; „Wprawki pantomimiczne”; sytuacje społeczne. Przebieg zajęć: 1. Rozpoczęcie zajęć. - powitanie uczniów, - rundka: „W jakim nastroju rozpoczynasz dzisiejsze zajęcia?” (komunikacja niewerbalna – mimiką twarzy). - zapoznanie uczniów z tematem zajęć. 2. Kilka słów o nas….(pokaz prezentacji – Trening umiejętności społecznych w kl. I-III). 3. Komunikacja werbalna. Ćwiczenie „Miłe słowo” – udzielanie pozytywnych informacji zwrotnych członkom grupy. Zabawa z piłką w kręgu. Uczniowie rzucając piłkę do kolegi/koleżanki wymieniają jego/jej imię oraz dodają pozytywny komunikat , np. „Rzucam piłkę do Ani, która jest koleżeńska itp.”. 4. Trening umiejętności społecznych Goldsteina. Ćwiczenie umiejętności słuchania (kroki). Nauczyciel omawia ćwiczenie, zapoznaje uczniów z krokami słuchania. 1.Popatrz na drugą osobę. 2.Słuchaj, co ona mówi. 3.Nie przerywaj. 4.Zapytaj o to, czego nie rozumiesz. 5.Powiedz, co o tym myślisz. Uczniowie będą pracowali w parach. Stosując się do kroków, będą krótko opisywali swojego przyjaciela/przyjaciółkę. Po wykonanym wzajemnie w parach ćwiczeniu, nauczyciel podsumowuje je (pyta uczniów, czy udało im się wykonać zadanie; czy stosowali się do kroków; chętna osoba przedstawi krótko przyjaciółkę koleżanki). 5. „Uczuciowa zgadywanka” (rozpoznawanie, nazywanie emocji). W klasie rozmieszczone są portrety z emocjami. Nauczyciel będzie odczytywał różne sytuacje. Zadaniem uczniów będzie odgadniecie, jakich uczuć można doznać w takich sytuacjach. Następnie odszukanie portretu, który pasuje do danej sytuacji. 1.Pani pochwaliła Cię na forum klasy. 2.Kłótnia z koleżanką. 3.Przyśnił Ci się straszny sen. 4.Jesteś chory/a. 5.Dostałeś słabą ocenę. 6.Kolega/koleżanka zniszczył/a twoją pracę. 7.Odwiedził Cię nieoczekiwany gość. 6. Ćwiczenie „Dobrze – źle” (utrwalanie prawidłowych zachowań). Nauczyciel przedstawia uczniom różne sytuacje właściwego i niewłaściwego zachowania. Dzieci mają do dyspozycji po dwie karteczki (Dobrze/Źle). Oceniają sytuację, jeśli jest to właściwe zachowanie podnoszą do góry kartkę „Dobrze”, jeśli nie to „Źle”. 1.Koleżanka pomogła Ci podczas odrabiania lekcji. 2.Kolega wyśmiewa się z Ciebie, bo dostałeś słabą ocenę ze sprawdzianu.’ 3.Koleżanka nie chciała Ci pożyczyć kredek. 4.Kolega podczas zabawy zabrał Ci klocki. 5.Kolega popchnął Cię podczas przerwy. Przewróciłeś się. Śmieje się z Ciebie. 6.Koleżanka zaprosiła Cię do wspólnej zabawy. Cieszysz się. 7.Budowanie wieży – ćwiczenie współdziałania w grupie. Uczniowie są podzieleni na dwie grupy. Każda grupa otrzymuje zestaw słomek oraz zadanie zbudowania z nich jak najwyższej, ale stabilnej wieży (czas do 5 min.). Omówienie ćwiczenia (pytania do grup): -Czy udało Wam się zbudować waszą wieżę? -Czy wszyscy zgodnie współpracowali? -Co pomagało/utrudniało Wam wykonanie zadania? 8. Gry i zabawy przeciwko agresji -„Wprawki pantomimiczne”. Chętni uczniowie przedstawiają następujące sytuacje pantomimicznie: wspinanie się po górach, rozpakowywanie prezentu, robienie ciasta, granie w piłkę nożną, malowanie obrazu , spacerowanie z psem itd. Pozostali uczniowie starają się rozpoznać pokazane sytuacje. 9. Podsumowanie aktywności, zachowania podczas zajęć ( „+” lub „ – ”). 10. Pożegnanie uczniów „Iskierka”. 11. Podziękowanie uczniom. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |