Katalog Beata Turzyńska, 2016-06-01 Radom Język polski, Sprawdziany i testy Całoroczny sprawdzian z języka polskiego dla klasy III gimnazjum (podręcznik "Świat w słowach i obrazach")Całoroczny sprawdzian z języka polskiego dla klasy III gimnazjum - test wielokrotnego wyboru ........................................ Nazwisko i imię 1. Podkreśl wiersze autorstwa Czesława Miłosza „Cebula”, „Atlantyda”, „Który skrzywdziłeś”, „Muzeum”, „Nic dwa razy…”, „Dolina Issy” 2. Wskaż osobę, która napisała tekst pt. „O sztuce aktorskiej” a) Platon b) Anna Świderkówna c) Juliusz Słowacki d) Jan Kochanowski e) Marek Mikos f) ................... 3. Wskaż zdania z użyciem mowy zależnej: a) Kasia zwróciła się do kolegi: - Pożycz mi książkę. b) Grażyna zwierzyła się koleżankom, że chce zostać pianistką c) – Kraina poezji, to kraina magiczna – powiedziała do uczniów polonistka d) Sylwek obiecał mamie, że w przyszłym roku będzie sumiennie się uczył e) powyższe cytaty są zapisane przy użyciu mowy niezależnej 4. W nazwisku Małachowska występuje/ją: a) 4 samogłoski, jeden dwuznak b) uproszczenie grupy spółgłoskowej c) 11 głosek, 12 liter d) same spółgłoski dźwięczne i same samogłoski miękkie e) ................................................... 5. Dokończ zdanie: Jan Kochanowski w „Trenach”... a) stosuje archaizację języka staropolskiego b) nie stosuje żadnej stylizacji języka, gdyż posługuje się językiem sobie spółczesnym c) wprowadza dialekty mieszany w celu wzbogacenia językowego tekstu d) wprowadził drugiego aktora do teatru greckiego e) stosuje stylizację językową, gdyż pisze o sprawach bardzo osobistych 6. Groteska …: a) to ośmieszające, pesymistyczne przedstawienie utopijnych ideałów b) to gatunek literatury dydaktycznej czasów średniowiecza c) często służy satyrze – ośmiesza, wykpiwa cechy, wady, zachowania, obyczaje d) rodzaj środka poetyckiego polegającego na przekształceniu semantycznym e) termin określający nurt, sposób wykreowania świata przedstawionego w utworze f) inaczej realizm magiczny 7. Wymień cztery środki poetyckie należące do grupy składniowych ............................................................................... 8. Jaki motyw odnajdziemy w książce R.R.Tolkiena „Władca pierścienia”: a) motyw wędrówki b) motyw cierpienia c) motyw pierścienia d) motyw potopu 9. Ile orzeczeń musi zawierać zdanie złożone? a) minimum jedno, i równoważnik zdania b) minimum trzy lub więcej c) dokładnie dwa d) żadna z odpowiedzi nie jest właściwa e) ..................................... 10. Homonimy: a) to wyrazy o przeciwnym znaczeniu b) to wyrazy przestarzałe, które wyszły z użycia c) to nowe myśli kulturowe i społeczne powstałe w okresie romantyzmu d) to nowo powstałe wyrazy e) ........................... 11. Gwynbleidd zmierzał do: a) Brokilonu b) Grecji c) Rzymie d) Macedonii e) Babilonii f) Duen Canell 12. Planem szerokim w filmie jest: a) szmer wody b) najazd kamery c) off d) panorama e) zbliżenie f) obraz 3D 13. Dokończ zdanie: Platon …. f) był filozofem greckim żyjącym V – IV wieku p.n.e. g) był uznany za twórcę logiki i nauk politycznych h) był uczniem Sokratesa, ale w wielu kwestiach się z nim nie zgadzał i) przyczynił się do powstania kinematografii j) swoje poglądy ujawnił między innymi w „Dialogach” 14. Wymień główne cechy/elementy kompozycji podania (0-7) ......................................... ......................................... .......................................... 15. Podaj definicję neologizmu (0-1). Podkreśl je z podanych niżej zdaniach (0-2) Neologizm to - ........................... ............................................ „ muzo natchniuzo” „W ogrodzie było ćwierkliwie/Słonecznie, rośnie i wcześnie.” 16. Bohaterami „Miecza przeznaczenia” A. Sapkowskiego są: a) Goplana b) Ciri c) Papkin d) Juliusz Słowacki e) Balladyna f) Pustelnik g) Leśna Nimfa h) Podbipięta i) Gopło j) Geralt k) Wiedźmin l) Hamlet 17. Spośród podanych adresatów wybierz tych, do których napisałbyś/ałabyś list otwarty Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej, Centralna Komisja Egzaminacyjna, wujek Leopold, mama, Ministerstwo Edukacji, wójt, kolega z ławki, Rzecznik Praw Dziecka 18. Podaj definicje podanych pojęć (0-6): Ballada – ......................................... ......................................... .......................................... Fantasy – ......................................... ......................................... .......................................... Reporaż - ......................................... ......................................... .......................................... 19. Nazwij stylistyczne środki wyrazu poetyckiego (0-4): a) „Zwyciężył prawy but nad nogą” - ............................................ b) „Złachmaniałych pajęczyn skrzyły się wisiory”- ................................ c) „Bąk złośnik huczał basem, jakby straszył kwiaty” – ............................ ................................................................................ d) „omszały woźny”- ............................................................. 20. Podkreśl wyrazy niepasujące do zestawu. Pozostałe zastąp terminami o znaczeniu ogólnym. a) kawiarnia, drukarnia, czytelnia, czytelnik.............................................................................................. b) wyraz podstawowy, podstawa słowotwórcza, formant, końcówka fleksyjna......................................... 21. Zaznacz szereg, w którym występuje różnica pomiędzy pisownią wyrazu a jego brzmieniem. a) krzak, kszyk, kształt b) mimochodem, przelotnie, przypadkiem c) gniew, pieniądz, wstyd, d) mądrze, rozumnie, logicznie, inteligentnie e) pies, bies, piec, wiec 22. Wyjaśnij znaczenie związków frazeologicznych: a) mieć głowę na karku ........................................ b) włos się jeży na głowie ........................................ c) patrzeć spode łba ........................................ Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |