Katalog

Beata Dwornicka, 2016-05-31
Lublin

Język angielski, Różne

Easy Readers - program czytelnictwa z języka angielskiego

- n +

PROGRAM CZYTELNICTWA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO

‘EASY READERS’


Gimnazjum im. Józefa Piłsudskiego w Jastkowie



Autor: Beata Dwornicka


TYTUŁ: Program czytelnictwa z języka angielskiego dla kl.I-III gimnazjum „Easy Readers”

AUTOR: Beata Dwornicka
UCZESTNICY: uczniowie klas I-III Gimnazjum w Jastkowie
CZAS TRWANIA: październik 2015 – czerwiec 2016

I. CELE DZIAŁAŃ:
CEL OGÓLNY:
rozwijanie umiejętności językowych i społecznych uczniów oraz wspomaganie ich rozwoju osobistego
CELE SZCZEGÓŁOWE:
• rozbudzanie potrzeb czytelniczych,
• rozbudowanie zasobu słownictwa,
• organizowanie procesów edukacyjnych umożliwiające uczniom powiązanie języka polskiego z językiem angielskim i jego wykorzystanie,
• wykorzystanie i prezentacja talentów językowych i artystycznych,
• podejmowanie działań przez uczniów na rzecz własnego rozwoju,
• kształcenie umiejętności organizacji pracy własnej i współpracy w ramach grupy,
• kształcenie nawyku systematycznego uczenia się,
• wspólne podejmowanie działań przez nauczycieli zespołu języków obcych,
• przygotowanie do świadomego korzystania ze zróżnicowanych źródeł wiedzy,
• przygotowanie do pracy samokształceniowej i wykorzystania książek jako narzędzia pracy intelektualnej,
• kształtowanie postawy świadomego odbiorcy treści zawartych w zbiorach bibliotecznych,
• usprawnienie procesów komunikacji społecznej.

II. OPIS:

Program powstał w celu realizacji zagadnień przygotowania czytelniczego i informacyjnego na poziomie III etapu edukacyjnego. Jest przeznaczony do realizacji przez nauczycieli języka angielskiego w ciągu roku szkolnego w modułach dwumiesięcznych.
Podczas realizacji programu wykorzystywane są zbiory angielskojęzyczne biblioteki Gimnazjum w Jastkowie oraz treści zawarte w Internecie.
Uczniowie klas I-III wykonują zadania obowiązkowe i opcjonalne o różnym charakterze. Zadania mają charakter indywidualny i grupowy, każde z nich oceniane jest za pomocą punktów. Uczestnicy, którzy osiągną najlepsze wyniki podczas trwania modułu nagradzane są ocenami bardzo dobrymi z języka angielskiego. Osoba, która osiągnie najwyższy wynik w podsumowaniu rocznym, otrzyma ocenę celującą i dyplom uznania.
Udział w maratonie czytelniczym dla klas I-III punktowany jest osobno i podlega ocenie trzyosobowego jury.
Każdy uczestnik dokonuje indywidualnie wyboru opracowywanej lektury, z wyjątkiem zadania grupowego (wykonanie komiksu).
Program dostosowany jest do możliwości szkoły i biblioteki, a także do potrzeb edukacyjnych gimnazjalistów w ich 3-letnim cyklu nauczania. Ma charakter spiralny - pewne zagadnienia mogą się powtarzać (w ciągu całego cyklu nauki w gimnazjum) dla wyrównania ewentualnych braków oraz dla poszerzenia i utrwalenia wiadomości. Treści i umiejętności nabywane przez uczniów podczas wykonywania zadań są uniwersalne, niezbędne dla całego procesu dydaktycznego i stanowią punkt odniesienia na zajęciach językowych, a jednocześnie wyposażają młodego człowieka w praktyczne umiejętności przydatne podczas egzaminów zewnętrznych i w przyszłości na rynku pracy.
Zasady uczestnictwa i harmonogram programu oraz wszelkie informacje dotyczące organizacji i podsumowania przeprowadzonych działań zostaną umieszczone na stronie internetowej szkoły.
Prace plastyczne zostaną wyeksponowane na tablicach na terenie szkoły.

III. MATERIAŁY:

- zestaw lektur angielskojęzycznych znajdujących się w bibliotece szkolnej,
- krótkie formy literackie znajdujące się u koordynatora programu,
- lektury własne ucznia po zaakceptowaniu przez koordynatora lub innego nauczyciela języka angielskiego.

IV.ZADANIA UCZESTNIKÓW:

- obowiązkowe (w modułach dwumiesięcznych)
- rozwiązywanie zadań związanych z treścią przeczytanej lektury
- opcjonalne
- tłumaczenia fragmentów lektury (150 słów)
- recenzja lektury w języku angielskim (50-100 słów)
- portret bohatera oparty na informacji z lektury
- przygotowanie komiksu na podstawie opowiadania (zadanie grupowe)
- maraton czytelniczy
- udział reprezentacji klas I-III w maratonie czytelniczym (luty 2016)
Wszystkie zadania są oceniane za pomocą punktów wg skali zawartej w regulaminie programu. Oceny dokonuje koordynator programu i/lub inni nauczyciele języka angielskiego.

V. REGULAMIN PROGRAMU:

1. Program czytelniczy ‘Easy Readers’ przeznaczony jest dla uczniów klas I-III Gimnazjum w Jastkowie.
2. Każdy chętny uczeń może przystąpić do programu w dowolnym momencie jego trwania.
3. Uczestnik programu powinien wykonać jedno zadanie obowiązkowe podczas trwania pojedynczego modułu.
4. Brak wykonania zadania obowiązkowego nie skutkuje wykluczeniem z programu, jednak uczestnik nie zostanie uwzględniony w rankingu bieżącego modułu.
5. Zadania dodatkowe indywidualne i grupowe nie są obowiązkowe, Można je wykonać w dowolnym momencie trwania programu, a punkty zostaną doliczone do bieżącego modułu i uwzględnione w rankingu końcowym.
6. Zasady punktowania:
Zadanie obowiązkowe (zadania związane z treścią lektury) – 1 do 5 punktów
Portret bohatera książki – 1 do 5 punktów
Recenzja książki – 1 do 5 punktów
Komiks na podstawie opowiadania – 1 do 6 punktów (dla każdej osoby z grupy)).
7. Punkty sumowane są na zakończenie każdego modułu oraz na zakończenie programu, a następnie układane są rankingi uczestników wg ilości uzyskanych punktów.
8. Ocena prac uczestników dokonywana jest do zakończenia bieżącego modułu.
9. Rankingi laureatów przedstawiane są na stronie internetowej szkoły i na korytarzu szkoły.
10. Prace plastyczne uczestników programu zostaną zaprezentowane na forum szkoły.
11. Laureaci rankingu modułu zajmujący miejsca 1-3 otrzymują oceny bardzo dobre z języka angielskiego.
12. Laureat I miejsca w rankingu na zakończenie programu otrzymuje ocenę celującą z języka angielskiego. Osoby, które zajmą II i III miejsce otrzymają oceny bardzo dobre. Uczniowie którzy zajmą trzy pierwsze miejsca otrzymają także dyplomy i nagrody niespodzianki.
13. Rankingi zostaną również opracowane wg klas.
14. Koordynator programu i inni nauczyciele języka angielskiego mogą również nagradzać innych uczestników wg własnego uznania (np. za wyróżnienie się na tle grupy czy szczególną aktywność).

VI. REGULAMIN MARATONU CZYTELNICZEGO:

1. Maraton czytelniczy stanowi wydarzenie towarzyszące programowi ‘Esy Readers’ i jest oceniany odrębnie.
2. W maratonie biorą udział trzyosobowe reprezentacje poszczególnych klas Gimnazjum.
3. Zgłoszenia przyjmowane są przez koordynatora programu i innych nauczycieli języka angielskiego do końca stycznia.
4. Reprezentacje losują fragmenty lektur i mają ok. 6 minut na przygotowanie
5. Rywalizacja odbywa się przy udziale publiczności i jest oceniana przez trzyosobowe jury złożone z nauczycieli języka angielskiego.
6. Czas rywalizacji – 2 godziny lekcyjne.
7. Każdy uczestnik ma do dyspozycji 3 minuty, podczas których głośno odczytuje swój fragment lektury.
8. Jury ocenia poprawność czytania za pomocą punktów ( od 1 do 5).
9. Jury może przyznać dodatkowe punkty za ciekawą interpretację tekstu. (od 1 do 3 punktów).
10. Punkty poszczególnych uczestników są sumowane i doliczane do oceny reprezentacji klasy.
11. Wygrywa reprezentacja klasy z największą ilością punktów.
12. W przypadku klas z taką samą ilością punktów, uczestnicy wybierają jednego reprezentanta do zadania dodatkowego.
13. Zadanie dodatkowe również jest losowane i punktowane od 1 do 3 punktów.
14. Laureaci 3 pierwszych miejsc maratonu czytelniczego otrzymują dyplomy oraz oceny – za III i II miejsce bardzo dobre, za I miejsce celujące z języka angielskiego.
15. Laureaci I miejsca otrzymują nagrody niespodzianki.
16. Nauczyciele języka angielskiego mogą również ocenić osoby wyróżniające się wg własnego uznania.
17. Wyniki maratonu czytelniczego i ranking zwycięzców zostaną umieszczone na stronie internetowej szkoły.

VII. EFEKTY:

- uczniowie czytają dla zdobycia i zaspokojenia potrzeb poznawczych,
- wyszukują i kreatywnie wykorzystują informacje z różnych źródeł (słowniki, Internet, wymiana wiadomości)
- wzrastają umiejętności organizacyjne uczniów związane z systematyczną pracą
- potrafią połączyć w jedną całość działania wielokierunkowe,
- poznają i wykorzystują nowe słownictwo i umiejętności związane z kompetencjami językowymi uczniów (prawidłowy odbiór wypowiedzi pisemnych i tworzenie własnych tekstów, prawidłowe budowanie zdań),
- rozwijają i prezentują talenty literackie i artystyczne,
- rozwijają kompetencje społeczne (współpraca w grupie, autoprezentacja)

VIII. EWALUACJA:

- uczestnicy zostaną objęci badaniem ankietowym po zakończeniu programu w danym roku szkolnym
- badanie będzie miało na celu określenie wpływu uczestnictwa w programie na samoocenę wiedzy i umiejętności uczniów
- sprawozdanie z analizy ankiet wraz z wnioskami i rekomendacjami do dalszej pracy zostanie opracowane i przedstawione przez koordynatora programu

ANKIETA EWALUACYJNA
PROGRAM CZYTELNICZY ‘Easy Readers’


Klasa ................................ Płeć: chłopak dziewczyna


Bardzo proszę o wnikliwe przeczytanie treści poniższych pytań i udzielenie na nie rzetelnych odpowiedzi przez zakreślenie wybranego wariantu. Wasze odpowiedzi pozwolą
nanieść odpowiednie poprawki zarówno do treści programu, jak i do formy jego realizacji w przyszłości.

Beata Dwornicka – koordynator programu



1. Czy program jako całość był dla Ciebie atrakcyjny ?
TAK NIE TRUDNO POWIEDZIEĆ

2. Wiedza i umiejętności zdobyte w programie uważam za:
BARDZO PRZYDATNE MAŁO PRZYDATNE NIEPRZYDATNE

3. Stopień trudności wykonywanych zadań był:
ZBYT DUŻY W SAM RAZ TRUDNO POWIEDZIEĆ

4. Czy koordynator programu udzielił ci koniecznych informacji i pomocy?
TAK NIE TRUDNO POWIEDZIEĆ

5. Które z zadań oceniasz jako najciekawsze?

a) zadania obowiązkowe b) zadania dodatkowe indywidualne c)zadania dodatkowe grupowe c) maraton czytelniczy

Dlaczego ? ................................................................................................................................

6. Które z zadań oceniasz jako najmniej interesujące?

a) zadania obowiązkowe b) zadania dodatkowe indywidualne c) zadania dodatkowe grupowe c) maraton czytelniczy


Dlaczego ? ..................................................................................................................................

7. Czy udział w programie wpłynął na zmianę Twojej postawy wobec:

- uczenia się języka angielskiego TAK NIE TRUDNO POWIEDZIEĆ
- współpracy z innymi osobami TAK NIE TRUDNO POWIEDZIEĆ


8. Czy uważasz, że twoja znajomość słownictwa wzrosła na skutek uczestnictwa w programie?

TAK NIE TRUDNO POWIEDZIEĆ

9. Jak oceniasz cały program ?

celujący bardzo dobry dobry dostateczny dopuszczający niedostateczny


10. Jakie zmiany w programie chciałbyś/chciałabyś zaproponować?










11. Jeżeli masz jakieś inne uwagi, proszę wpisz je tutaj:

. ..................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................

……………………………………………………………………….....................................


Dziękuję za wypełnienie ankiety.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.