Katalog Beata Dwornicka, 2016-05-31 Lublin Język angielski, Różne Easy Readers - program czytelnictwa z języka angielskiegoPROGRAM CZYTELNICTWA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO ‘EASY READERS’ Gimnazjum im. Józefa Piłsudskiego w Jastkowie Autor: Beata Dwornicka TYTUŁ: Program czytelnictwa z języka angielskiego dla kl.I-III gimnazjum „Easy Readers” AUTOR: Beata Dwornicka UCZESTNICY: uczniowie klas I-III Gimnazjum w Jastkowie CZAS TRWANIA: październik 2015 – czerwiec 2016 I. CELE DZIAŁAŃ: CEL OGÓLNY: rozwijanie umiejętności językowych i społecznych uczniów oraz wspomaganie ich rozwoju osobistego CELE SZCZEGÓŁOWE: • rozbudzanie potrzeb czytelniczych, • rozbudowanie zasobu słownictwa, • organizowanie procesów edukacyjnych umożliwiające uczniom powiązanie języka polskiego z językiem angielskim i jego wykorzystanie, • wykorzystanie i prezentacja talentów językowych i artystycznych, • podejmowanie działań przez uczniów na rzecz własnego rozwoju, • kształcenie umiejętności organizacji pracy własnej i współpracy w ramach grupy, • kształcenie nawyku systematycznego uczenia się, • wspólne podejmowanie działań przez nauczycieli zespołu języków obcych, • przygotowanie do świadomego korzystania ze zróżnicowanych źródeł wiedzy, • przygotowanie do pracy samokształceniowej i wykorzystania książek jako narzędzia pracy intelektualnej, • kształtowanie postawy świadomego odbiorcy treści zawartych w zbiorach bibliotecznych, • usprawnienie procesów komunikacji społecznej. II. OPIS: Program powstał w celu realizacji zagadnień przygotowania czytelniczego i informacyjnego na poziomie III etapu edukacyjnego. Jest przeznaczony do realizacji przez nauczycieli języka angielskiego w ciągu roku szkolnego w modułach dwumiesięcznych. Podczas realizacji programu wykorzystywane są zbiory angielskojęzyczne biblioteki Gimnazjum w Jastkowie oraz treści zawarte w Internecie. Uczniowie klas I-III wykonują zadania obowiązkowe i opcjonalne o różnym charakterze. Zadania mają charakter indywidualny i grupowy, każde z nich oceniane jest za pomocą punktów. Uczestnicy, którzy osiągną najlepsze wyniki podczas trwania modułu nagradzane są ocenami bardzo dobrymi z języka angielskiego. Osoba, która osiągnie najwyższy wynik w podsumowaniu rocznym, otrzyma ocenę celującą i dyplom uznania. Udział w maratonie czytelniczym dla klas I-III punktowany jest osobno i podlega ocenie trzyosobowego jury. Każdy uczestnik dokonuje indywidualnie wyboru opracowywanej lektury, z wyjątkiem zadania grupowego (wykonanie komiksu). Program dostosowany jest do możliwości szkoły i biblioteki, a także do potrzeb edukacyjnych gimnazjalistów w ich 3-letnim cyklu nauczania. Ma charakter spiralny - pewne zagadnienia mogą się powtarzać (w ciągu całego cyklu nauki w gimnazjum) dla wyrównania ewentualnych braków oraz dla poszerzenia i utrwalenia wiadomości. Treści i umiejętności nabywane przez uczniów podczas wykonywania zadań są uniwersalne, niezbędne dla całego procesu dydaktycznego i stanowią punkt odniesienia na zajęciach językowych, a jednocześnie wyposażają młodego człowieka w praktyczne umiejętności przydatne podczas egzaminów zewnętrznych i w przyszłości na rynku pracy. Zasady uczestnictwa i harmonogram programu oraz wszelkie informacje dotyczące organizacji i podsumowania przeprowadzonych działań zostaną umieszczone na stronie internetowej szkoły. Prace plastyczne zostaną wyeksponowane na tablicach na terenie szkoły. III. MATERIAŁY: - zestaw lektur angielskojęzycznych znajdujących się w bibliotece szkolnej, - krótkie formy literackie znajdujące się u koordynatora programu, - lektury własne ucznia po zaakceptowaniu przez koordynatora lub innego nauczyciela języka angielskiego. IV.ZADANIA UCZESTNIKÓW: - obowiązkowe (w modułach dwumiesięcznych) - rozwiązywanie zadań związanych z treścią przeczytanej lektury - opcjonalne - tłumaczenia fragmentów lektury (150 słów) - recenzja lektury w języku angielskim (50-100 słów) - portret bohatera oparty na informacji z lektury - przygotowanie komiksu na podstawie opowiadania (zadanie grupowe) - maraton czytelniczy - udział reprezentacji klas I-III w maratonie czytelniczym (luty 2016) Wszystkie zadania są oceniane za pomocą punktów wg skali zawartej w regulaminie programu. Oceny dokonuje koordynator programu i/lub inni nauczyciele języka angielskiego. V. REGULAMIN PROGRAMU: 1. Program czytelniczy ‘Easy Readers’ przeznaczony jest dla uczniów klas I-III Gimnazjum w Jastkowie. 2. Każdy chętny uczeń może przystąpić do programu w dowolnym momencie jego trwania. 3. Uczestnik programu powinien wykonać jedno zadanie obowiązkowe podczas trwania pojedynczego modułu. 4. Brak wykonania zadania obowiązkowego nie skutkuje wykluczeniem z programu, jednak uczestnik nie zostanie uwzględniony w rankingu bieżącego modułu. 5. Zadania dodatkowe indywidualne i grupowe nie są obowiązkowe, Można je wykonać w dowolnym momencie trwania programu, a punkty zostaną doliczone do bieżącego modułu i uwzględnione w rankingu końcowym. 6. Zasady punktowania: Zadanie obowiązkowe (zadania związane z treścią lektury) – 1 do 5 punktów Portret bohatera książki – 1 do 5 punktów Recenzja książki – 1 do 5 punktów Komiks na podstawie opowiadania – 1 do 6 punktów (dla każdej osoby z grupy)). 7. Punkty sumowane są na zakończenie każdego modułu oraz na zakończenie programu, a następnie układane są rankingi uczestników wg ilości uzyskanych punktów. 8. Ocena prac uczestników dokonywana jest do zakończenia bieżącego modułu. 9. Rankingi laureatów przedstawiane są na stronie internetowej szkoły i na korytarzu szkoły. 10. Prace plastyczne uczestników programu zostaną zaprezentowane na forum szkoły. 11. Laureaci rankingu modułu zajmujący miejsca 1-3 otrzymują oceny bardzo dobre z języka angielskiego. 12. Laureat I miejsca w rankingu na zakończenie programu otrzymuje ocenę celującą z języka angielskiego. Osoby, które zajmą II i III miejsce otrzymają oceny bardzo dobre. Uczniowie którzy zajmą trzy pierwsze miejsca otrzymają także dyplomy i nagrody niespodzianki. 13. Rankingi zostaną również opracowane wg klas. 14. Koordynator programu i inni nauczyciele języka angielskiego mogą również nagradzać innych uczestników wg własnego uznania (np. za wyróżnienie się na tle grupy czy szczególną aktywność). VI. REGULAMIN MARATONU CZYTELNICZEGO: 1. Maraton czytelniczy stanowi wydarzenie towarzyszące programowi ‘Esy Readers’ i jest oceniany odrębnie. 2. W maratonie biorą udział trzyosobowe reprezentacje poszczególnych klas Gimnazjum. 3. Zgłoszenia przyjmowane są przez koordynatora programu i innych nauczycieli języka angielskiego do końca stycznia. 4. Reprezentacje losują fragmenty lektur i mają ok. 6 minut na przygotowanie 5. Rywalizacja odbywa się przy udziale publiczności i jest oceniana przez trzyosobowe jury złożone z nauczycieli języka angielskiego. 6. Czas rywalizacji – 2 godziny lekcyjne. 7. Każdy uczestnik ma do dyspozycji 3 minuty, podczas których głośno odczytuje swój fragment lektury. 8. Jury ocenia poprawność czytania za pomocą punktów ( od 1 do 5). 9. Jury może przyznać dodatkowe punkty za ciekawą interpretację tekstu. (od 1 do 3 punktów). 10. Punkty poszczególnych uczestników są sumowane i doliczane do oceny reprezentacji klasy. 11. Wygrywa reprezentacja klasy z największą ilością punktów. 12. W przypadku klas z taką samą ilością punktów, uczestnicy wybierają jednego reprezentanta do zadania dodatkowego. 13. Zadanie dodatkowe również jest losowane i punktowane od 1 do 3 punktów. 14. Laureaci 3 pierwszych miejsc maratonu czytelniczego otrzymują dyplomy oraz oceny – za III i II miejsce bardzo dobre, za I miejsce celujące z języka angielskiego. 15. Laureaci I miejsca otrzymują nagrody niespodzianki. 16. Nauczyciele języka angielskiego mogą również ocenić osoby wyróżniające się wg własnego uznania. 17. Wyniki maratonu czytelniczego i ranking zwycięzców zostaną umieszczone na stronie internetowej szkoły. VII. EFEKTY: - uczniowie czytają dla zdobycia i zaspokojenia potrzeb poznawczych, - wyszukują i kreatywnie wykorzystują informacje z różnych źródeł (słowniki, Internet, wymiana wiadomości) - wzrastają umiejętności organizacyjne uczniów związane z systematyczną pracą - potrafią połączyć w jedną całość działania wielokierunkowe, - poznają i wykorzystują nowe słownictwo i umiejętności związane z kompetencjami językowymi uczniów (prawidłowy odbiór wypowiedzi pisemnych i tworzenie własnych tekstów, prawidłowe budowanie zdań), - rozwijają i prezentują talenty literackie i artystyczne, - rozwijają kompetencje społeczne (współpraca w grupie, autoprezentacja) VIII. EWALUACJA: - uczestnicy zostaną objęci badaniem ankietowym po zakończeniu programu w danym roku szkolnym - badanie będzie miało na celu określenie wpływu uczestnictwa w programie na samoocenę wiedzy i umiejętności uczniów - sprawozdanie z analizy ankiet wraz z wnioskami i rekomendacjami do dalszej pracy zostanie opracowane i przedstawione przez koordynatora programu ANKIETA EWALUACYJNA PROGRAM CZYTELNICZY ‘Easy Readers’ Klasa ................................ Płeć: chłopak dziewczyna Bardzo proszę o wnikliwe przeczytanie treści poniższych pytań i udzielenie na nie rzetelnych odpowiedzi przez zakreślenie wybranego wariantu. Wasze odpowiedzi pozwolą nanieść odpowiednie poprawki zarówno do treści programu, jak i do formy jego realizacji w przyszłości. Beata Dwornicka – koordynator programu 1. Czy program jako całość był dla Ciebie atrakcyjny ? TAK NIE TRUDNO POWIEDZIEĆ 2. Wiedza i umiejętności zdobyte w programie uważam za: BARDZO PRZYDATNE MAŁO PRZYDATNE NIEPRZYDATNE 3. Stopień trudności wykonywanych zadań był: ZBYT DUŻY W SAM RAZ TRUDNO POWIEDZIEĆ 4. Czy koordynator programu udzielił ci koniecznych informacji i pomocy? TAK NIE TRUDNO POWIEDZIEĆ 5. Które z zadań oceniasz jako najciekawsze? a) zadania obowiązkowe b) zadania dodatkowe indywidualne c)zadania dodatkowe grupowe c) maraton czytelniczy Dlaczego ? ................................................................................................................................ 6. Które z zadań oceniasz jako najmniej interesujące? a) zadania obowiązkowe b) zadania dodatkowe indywidualne c) zadania dodatkowe grupowe c) maraton czytelniczy Dlaczego ? .................................................................................................................................. 7. Czy udział w programie wpłynął na zmianę Twojej postawy wobec: - uczenia się języka angielskiego TAK NIE TRUDNO POWIEDZIEĆ - współpracy z innymi osobami TAK NIE TRUDNO POWIEDZIEĆ 8. Czy uważasz, że twoja znajomość słownictwa wzrosła na skutek uczestnictwa w programie? TAK NIE TRUDNO POWIEDZIEĆ 9. Jak oceniasz cały program ? celujący bardzo dobry dobry dostateczny dopuszczający niedostateczny 10. Jakie zmiany w programie chciałbyś/chciałabyś zaproponować? 11. Jeżeli masz jakieś inne uwagi, proszę wpisz je tutaj: . .................................................................................................................................................. .................................................................................................................................................. .................................................................................................................................................. ………………………………………………………………………..................................... Dziękuję za wypełnienie ankiety. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |