![]() |
![]() |
Katalog Katarzyna Obczyńska- Wojenka, 2016-05-31 Skierniewice Plastyka, Program nauczania Modyfikacja do programu zajęć plastycznych dla uczniów klasy IIIModyfikacja do programu zajęć plastycznych dla uczniów klasy III Opracowała: Katarzyna Obczyńska-Wojenka nauczycielka nauczania zintegrowanego pedagog specjalny „ Twórczość nie bierze się z pustej kartki papieru, twórczość bierze się z inspiracji patrzenia na coś co już istnieje.” Spis Treści: I. Cele II. Treści kształcenia III. Propozycje tematów prac plastycznych i technik plastycznych IV. Ewaluacja modyfikacji do programu Bibliografia Wstęp Zadaniem szkoły jest rozwijanie wszelkich zdolności ucznia, dzięki czemu kształtuje on swoja osobowość i zwiększa szansę powodzenia w szkole i w życiu. Sztuki plastyczne doskonale wpływają na proces kształtowania osobowości i postawy otwarcia na świat. Ich podstawą są przeróżne działania plastyczne. Dają one dziecku radość poprzez oglądnie , dotykanie, manipulowanie, praktyczne działanie. Poprzez działanie plastyczne dziecko okazuje uczucia, wyraża samego siebie, wzbogaca i rozwija własna osobowość.. Tworząc prace plastyczne, dziecko doskonali i rozwija własną wyobraźnie i pomysłowość, staje się samodzielne, nabywa umiejętności radzenia sobie, dobierania narzędzi i materiałów potrzebnych do realizacji projektu, wykazywania inicjatywy. Dzieci bardzo angażują się w proces tworzenia i z duma pokazują swoje prace. Promocja i odpowiednia prezentacja tych prac jest bardzo istotna, ponieważ: -dowartościowuje autorów prac, -mobilizuje do twórczego działania, -jest uwieńczeniem długotrwałego działania. Zaangażowanie dzieci niepełnosprawnych w ogólnie rozumianą twórczość daje nieocenioną pomoc w procesie wychowania i rewalidacji tych dzieci. Rewalidację można określić jako wychowanie specjale jednostek upośledzonych, pobudzające do najpełniejszego ich rozwoju. Przez taką formę zajęć i prac organizowania własnego twórczego wysiłku, w trakcie różnorodnych zajęć manualnych oraz wyzwalanie spontanicznej potrzeby tego wysiłku, uwolnimy dzieci od szkodliwych zahamowań które ten naturalny pęd w nich stłumiły. Praca twórcza jest formą aktywności umysłowej, absorbuje skutecznie umysł, odwraca uwagę od przykrości związanych z upośledzeniem. Hulek w ,,Teorii i praktyce rehabilitacji inwalidów’’ pisze ,,Istota terapii za pomocą środków artystycznych polega na tym, że umożliwia osobie z trudnościami w poruszaniu się, porozumiewaniu symbolami świata zewnętrznego. Stosując metodę likwidujemy czasowe i przestrzenne przeszkody w kontakcie pacjenta z dorobkiem kulturalnym jednostek i grup społecznych. Wyrażanie się w sztuce rozwija wyobraźnię i przyczynia się do likwidacji zahamowań powstałych w wyniku inwalidztwa. Posługując się symbolami dziecko staje się zarówno ,,konsumentem’’ jak i ,,wykonawcą’’- aktywności w tej formie nie tylko sprawia mu przyjemność, ale daje również zrozumienie siebie i innych’’. Zastosowanie odpowiednich technik plastycznych takich jak np. leczenie z gliny, plasteliny, wyklejanki- stanowią rehabilitację przez zabawę. Są miłym i atrakcyjnym sposobem wykonania ćwiczeń. Rozszerzenie o nowe treści programu realizowanego w klasie III ma na celu pobudzać kreatywność uczniów, odkrywać przyjemność tworzenia, uczyć promocji własnej twórczości, mobilizować do twórczego działania, podnosić własną wartość. Proponowana modyfikacja programu zajęć plastycznych dla klasy 3 została opracowana w oparciu o podstawę programową MEN Dz.U/Nr 14, poz. 129 oraz 130. oraz o program nauczania dla I etapu edukacji wczesnoszkolnej DKW-4014-149/99 Modyfikacja uwzględnia główne hasła programowe, określa cele operacyjne dla zawartych w niej zagadnieniach. Zawiera również propozycje tematów zajęć plastycznych oraz możliwość do wykorzystania technik plastycznych. I.CELE 1. Cele ogólne: • Rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej dziecka oraz jego indywidualnych zdolności twórczych. • Pobudzanie kreatywności uczniów, odkrywanie przyjemności tworzenia, cieszenia się uzyskanym efektem. 2. CELE SZCZEGÓŁOWE: • Rozwijanie zmysłu estetyki i potrzeby tworzenia • Rozwijanie kreatywności, zdolności wyobrażania, wymyślania i produkowania czegoś nowego, oryginalnego. • Zapoznanie z różnymi technikami i obserwowanie uzyskanych efektów. • Posługiwanie się niekonwencjonalnymi materiałami jako środkiem wyrazu. • Zapoznanie z kształtem, kolorem i bryłą poprzez twórcze zabawy. • Rozwijanie wyobraźni pobudzonej pozytywnymi emocjami. • Promowanie prac i ich autorów poprzez uczestnictwo w wystawach, konkursach plastycznych. • Podnoszenie własnej wartości w oparciu o prezentowanie własnych prac pozostałym uczniom szkoły. • Kształtowanie wrażliwości na świata poprzez poznawanie lokalnych twórców i ich prac. II. TREŚCI KSZTAŁCENIA ORAZ CELE OPERACYJNE 1. Działalność plastyczna. Treści kształcenia Cele operacyjne 1.Przedstawienie zjawisk, wydarzeń realnych i fantastycznych z uwzględnieniem postaci ludzi i zwierząt. 2.Przedstawianie scen inspirowanych przez przeżycia, pory roku, teksty literackie, reprodukcje obrazów, własne doświadczenie, życie codzienne, otoczenie, sztukę ludową za pomocą określonych środków wyrazu z zachowaniem kształtu, wielkości, proporcji, barwy, światła, cienia. Uczeń przedstawia zjawisk, wydarzeń realnych i fantastycznych z uwzględnieniem postaci ludzi i zwierząt. Uczeń przedstawia sceny inspirowane przez przeżycia, pory roku, teksty literackie, reprodukcje obrazów, własne doświadczenie, życie codzienne, otoczenie, sztukę ludową za pomocą określonych środków wyrazu z zachowaniem kształtu, wielkości, proporcji, barwy, światła, cienia. 2.Wiadomosci z zakresu sztuk pięknych Treści kształcenia Cele operacyjne 1.Rozróżnianie i nazywanie dziedzin sztuk plastycznych, takich jak: malarstwo, rzeźba, grafika, rysunek, architektura, scenografia oraz twórców i ich dzieł w związku z własna działalnością plastyczną. 2.Poznawaniwe oryginalnych dzieł sztuki, reprodukowanych, kopiowanych w muzeum, w pracowni plastycznej, na wystawie, w teatrze, w galerii, na pokazie mody. 3.Poznanie sztuki profesjonalnej, amatorskiej, współczesnej, dawnej, ludowej w związku z poznaniem środowiska i w związku z własną działalnością plastyczną. 4.Przyporządkowywanie dziedzinom sztuk plastycznych, twórców, dzieła, czynności i narzędzia. Wymienianie narzędzi i czynności związanych z omawianymi dziedzinami sztuki. 5.Rozumienie wypowiedzi plastycznych innych ludzi i przejawianie wobec nich tolerancji. 1.Uczeń rozróżnia i nazywa dziedziny sztuk plastycznych, takich jak: malarstwo, rzeźba, grafika, rysunek, architektura, scenografia oraz twórców i ich dzieła w związku z własna działalnością plastyczną. 2.Uczeń poznaje oryginalne dzieł sztuki, reprodukowane, kopiowane w muzeum, w pracowni plastycznej, na wystawie, w teatrze, w galerii, na pokazie mody. 3.Uczeń poznaje sztukę profesjonalną, amatorską, współczesną, dawną, ludową w związku z poznaniem środowiska i w związku z własną działalnością plastyczną. 4.Uczeń przyporządkowuje dziedzinom sztuk plastycznych, twórców, dzieła, czynności i narzędzia. Potrafi wymienić narzędzia i określić czynności związane z omawianymi dziełami sztuki. 5.Rozumienie wypowiedzi plastycznych innych ludzi i przejawianie wobec nich tolerancji. 3.Obserwacja i doświadczenie Treści kształcenia Cele operacyjne 1.Wyróżnianie i nazywanie takich cech przedmiotów, jak: kształt, wielkość, proporcja, położenie, barwa, figury geometryczne. 2.Określenie charakterystycznych i indywidualnych cech ludzi w zależności od wieku, płci oraz zwierząt w zależności od budowy, ubarwienia, sposobu poruszania się. 3.Wprowadzenie nowych technik plastycznych, poszukiwanie bogatszych możliwości wyrazu. 1.Uczeń wyróżnia i nazywa takie cechy przedmiotów, jak: kształt, wielkość, proporcja, położenie, barwa, figury geometryczne. 2.Uczeń określa charakterystyczne i indywidualne cechy ludzi w zależności od wieku, płci oraz zwierząt w zależności od budowy, ubarwienia, sposobu poruszania się. 3.Uczeń poznaje nowe techniki plastyczne, poszukuje bogatszych możliwości wyrazu. III. TEMATY PRAC PLASTYCZNYCH I PROPOZYCJE TECHNIK PLASTYCZNYCH 1.Podróż pociągiem – collage i malowanie 2.Pory roku (praca grupowa)- malowanie palcami i dłońmi 3.Logo szkoły- drukowanie stemplem 4.Las -frrotage 5.Zwierze z lasu- malowanie gumką 6. Jesienne liście - technika kalkografia, dekalkomania 7. Jesienne kwiaty –obraz woskowy 8.Dary jesieni -frrotage 9.Deszczowa pogoda- malowanie farbami z użyciem mydła 10.Postac ludzka, dowolny przedmiot-szkic ołówkiem lub węglem 11.Mała zima – malowanie farbą z użyciem soli 12.Baśniowy krajobraz zimowy –malowanie farba z użyciem soli 13.Las zimą- drzewa w śniegu- malowanie wacikiem, tkaniną , pryskanie 14.Gawrony na gałęziach - collage 15. Rybki w stawie- malowanie z folią 16.Kartka Walentynowa- wiórkowy obrazek 17. Tajemniczy kot- wydrapywanka 18.Morze (praca grupowa) – malowanie z mydłem 19.Co sobie wyobrazisz , patrząc…- rysowanie pisakami i mazakami 20. Spacer w deszczu- technika zmocz i zgnieć 21.Kwiaty chronione-plakat- odbijanka mozaikowa 22.Zielono mi…-akwarela 23.Inna pisanka-formowanie z gazet z wykorzystaniem kleju z mąki, malowanie 24.Gliniane naczynie- modelowanie w glinie, wykonanie form przestrzennych 25.Gwieździsta noc –malowanie mokre na mokre i pryskanie 26.Bibułkowe kwiaty –spotkanie z artystą ludowym – formowanie z krepiny 27.Kwiaty w wazonie- malowanie bibułą 28.Mieszkańcy zielonej łąki (praca zbiorowa)- stemplowanie 29. Najpiękniejszy ogród (praca grupowa)-collage z gazet 30.Polskie krajobrazy-malowanie farbami i dmuchanie słomkami 31. Tęcza po burzy- technika mokre na mokre 32. Chodzą za nami cienie- wycinanka, rysowanie IV. EWALUACJA PROGRAMU W RAMACH MODYFIKACJI (efekty, oczekiwania) Uczeń powinien potrafić: • Starannie wykonywać prace , troszczyć się o jej jakość. • Koncentrować uwagę na określonym temacie, zadaniu. • Opracowywać i dążyć do pomyślnego ukończenia własnego projektu. • Przewidywać kolejne czynności, narzędzia i materiały. • Stosować różne techniki, samodzielnie wzbogacać warsztat technik, poszukiwać nowych rozwiązań. • Dostrzegać w otaczającym świecie, przedmiotach wartości estetyczne. • Poszukiwać inspiracji w otaczającym świecie, pozytywnych emocjach, twórczości innych. BIBLIOGRAFIA 1.Barff U. Burchardt I.- Każde dziecko to potrafi, Warszawa 1992. 2. Bguall B.- Jak rysować i malować, Warszawa 1994 3.Butterfield M.- Świat wokół nas-praktyczne rady dla młodych malarzy, Warszawa 1998 4.Cartwright M.- Zabawy plastyczne, Warszawa 5. Daszyński M.- Malarskie techniki dekoracyjne, Warszawa 1992 6.Dickins R.-Moja pierwsza książka o sztuce, Warszawa 2007 7.Dziennik Ustaw Nr 14, poz. 129( podstawa programowa) 8. Estreicher K.- Historia sztuki zarysie, Warszawa 1990 9. Gair A.- Jak rysować i malować ludzi, Warszawa 2007 10.Hulek A.- Edukacja osób niepełnosprawnych, Warszawa1993r 11. Jabłońska A.- Zabawy plastyczne, Warszawa 1997 12.Jąder M. –Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię, Kraków 2000 13.Lenartowicz E.- Rewalidacja a ekspresja twórcza, Szkoła specjalna,3/1992 14. Marcinkowska K., Michejda –Kowalska K.- Barwne fantazje, Warszawa, 1993 15.Ostrowski S.- Malowanie akwarelą, Warszawa 1997 16.Parramans G. F.- Jak malować akwarelą, Łódź 1993 17.Program nauczania dla I etapu edukacji wczesnoszkolnej DKW-4014-149/99 18.Trojanowska A.- Dziecko i plastyka, Warszawa 1998 19.Wallon Ph.- Rysunek dziecka, Warszawa 1993r. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |