Katalog Joanna Bucka, 2016-05-31 Busko-Zdrój Język angielski, Sprawozdania SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTYBusko-Zdrój, 18 czerwca 2011 r. Z dniem 01.09.2010r. rozpoczęłam dziewięciomiesięczny staż na stopień nauczyciela kontraktowego w Szkole Podstawowej nr 3 w Busku-Zdroju .W trakcie trwania stażu realizowałam zadania ujęte w planie rozwoju zawodowego, umożliwiające mi uzyskanie awansu zawodowego. W trakcie odbywania stażu starałam się systematycznie i konsekwentnie realizować zaplanowane zadania. Ponadto rozpoczęłam doskonalenie własnej wiedzy i umiejętności merytorycznych i dydaktycznych, co umożliwiło mi podniesienie efektywności mojej pracy, a w rezultacie przyczyniło się do doskonalenia jakości usług świadczonych przez placówkę. Zadania zawarte w planie rozwoju zawodowego były wkomponowane w potrzeby placówki i wynikały z powinności nauczyciela stażysty (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli § 6 ust. 1).Ich realizacja pozwoliła mi sprostać wymaganiom kwalifikacyjnym umożliwiającym uzyskanie awansu na stopień nauczyciela kontraktowego. Opis przeprowadzonych działań wymaganych od nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela kontraktowego skompletowałam według poszczególnych wymagań. Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły (§ 6 ust. 2 pkt 1). 1. Zapoznanie z procedurą osiągania awansu zawodowego. Na początku stażu zapoznałam się z procedurami awansu zawodowego poprzez analizę przepisów prawa oświatowego: - Karta Nauczyciela z dnia 26.01.1982 r. z późniejszymi zmianami, - rozporządzenie MENiS z dnia 01.12.2004 r., - rozporządzenie MEN z dnia 14.11.2007 r. Uczestniczyłam również w warsztatach na temat:” Rozwój i awans zawodowy nauczyciela stażysty”, które pozwoliły mi bliżej zaznajomić się z procedurami ubiegania się o stopień nauczyciela kontraktowego. 2. ,3.Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. Ustalenie z opiekunem terminów i tematyki zajęć za okres stażu z uwzględnieniem zajęć obserwowanych. Następnym krokiem było nawiązanie współpracy z opiekunem stażu poprzez rozmowę i zawarcie kontraktu, w skład którego wchodziło określenie zakresu obowiązków stażysty oraz opiekuna stażu, a także określenie zasad komunikowania się i współpracy, niezwykle ważnej podczas formułowania planu rozwoju zawodowego oraz rozwiązywania wszelkich problemów w okresie trwania stażu. Na początku września 2010 opracowałam plan rozwoju zawodowego. Plan ten przedłożyłam do zatwierdzenia dyrektorowi szkoły po uprzednich konsultacjach z opiekunem stażu. Przygotowany przeze mnie plan służył mi pomocą podczas wywiązywania się z moich obowiązków i zaplanowanych działań. Dzięki opracowaniu harmonogramu poszczególnych zadań, mogłam wypełniać je w sposób sumienny i systematyczny. Ponadto podczas rozmowy z opiekunem stażu omówiłam zakres i tematykę planowanych zajęć hospitacyjnych i obserwowanych odbywających się według ustaleń raz w miesiącu. 4.,5.,6. Zapoznanie się z podstawowymi aktami prawnymi regulującymi pracę szkoły. Poznanie zasad funkcjonowania szkoły. Zapoznanie się z tygodniowym planem zajęć, dyżurami, zasadami współpracy dyrektora z współpracownikami oraz zasadami prowadzenia dokumentacji szkolnej. W obrębie tych zadań przeanalizowałam dokumentację związaną z prawidłowym funkcjonowaniem szkoły: • Statut szkoły, • Wewnątrzszkolny System Oceniania, • Program Wychowawczy, • Program Profilaktyczny. Dzięki zapoznaniu się z tymi dokumentami poznałam organizację, zadania i zasady funkcjonowania placówki. Poprzez analizę Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania zaznajomiłam się z celami i zasadami oceniania, a także z wymaganiami edukacyjnymi, co z pewnością ułatwiło mi pracę w szkole. Ponadto poznanie zasad funkcjonowania szkoły wymagało ode mnie zaznajomienia się z tygodniowym planem zajęć w szkole, dyżurami, zastępstwami, zasadami współpracy dyrektora z współpracownikami oraz zasadami prowadzenia dokumentacji szkolnej. Zapoznałam się z tymi aspektami pracy w szkole poprzez obserwację, obecność i udział w radach pedagogicznych i spotkaniach zespołu humanistycznego, poprzez nawiązanie współpracy z opiekunem stażu i innymi nauczycielami, a także przez dokonywanie samodzielnych wpisów w dziennikach lekcyjnych i zajęć pozalekcyjnych. Nabyta wiedza miała wpływ na efektywność mojej pracy oraz sprawne wykonywanie powierzonych zadań. Dowiedziałam się jakie są moje obowiązki i w jaki sposób mam je wypełniać aby dobrze funkcjonować w miejscu pracy. Podczas odbywania stażu starałam się sumiennie wywiązywać ze wszystkich obowiązków: prowadziłam zajęcia zgodnie z planem, pełniłam dyżury nauczycielskie w przerwach śródlekcyjnych, terminowo wywiązywałam się z powierzonych zadań. Zapoznałam się z rodzajem oraz zasadami prowadzenia dokumentacji szkolnej, między innymi: dzienników lekcyjnych, dzienników zajęć pozalekcyjnych, arkuszy ocen oraz starałam się właściwie i systematycznie prowadzić dokumentację szkolną. 7. Zapoznanie się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole oraz przepisami przeciw pożarowymi. Odbyłam obowiązkowe szkolenie BHP i tym samym zapoznałam się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w placówce oraz przepisami przeciwpożarowymi. Udział w szkoleniu BHP uświadomił mi potencjalne źródła zagrożenia w pracy nauczyciela oraz sposób postępowania w trudnych i niebezpiecznych sytuacjach. Wiedzę tę wykorzystywałam przestrzegając zasad BHP w codziennej pracy. 8. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego. Na bieżąco starałam się gromadzić wszelką dokumentację, zaświadczenia, scenariusze zajęć oraz karty obserwacji zajęć, co pomogło mi w wykształceniu w sobie cech systematyczności i obowiązkowości, jakże ważnych w pracy nauczyciela. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywa staż (§ 6 ust. 2 pkt 2) 1.,2. Przygotowanie własnego warsztatu pracy. Opracowanie przedmiotowych systemów oceniania. Zapoznałam się z celami i warunkami realizacji programu nauczania poprzez analizę podstawy programowej i podręczników. Poznałam tematykę zawartą w podręcznikach, ich układ oraz rodzaje i formy zadań. We współpracy z nauczycielkami języka angielskiego opracowałyśmy rozkłady materiałów, a także zmodyfikowałyśmy istniejące Przedmiotowe Systemy Oceniania w oparciu o program nauczania podstawę programową i Wewnątrzszkolny System Oceniania. W czasie stażu starałam się wzbogacać własny warsztat pracy poprzez przygotowywanie pomocy dydaktycznych -samodzielnie wykonane plakaty, materiały ksero, prezentacje multimedialne, różne materiały dodatkowe . Wykorzystywałam je na zajęciach w celu podniesienia poziomu pracy i ułatwienia uczniom procesu uczenia się. 3. Podnoszenie własnych kwalifikacji Podczas odbywania stażu uczestniczyłam w warsztatach zorganizowanych przez Powiatowy Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli o tematyce: • „Rozwój i awans zawodowy nauczyciela stażysty” ,dzięki tym warsztatom poznałam procedury towarzyszące procesowi ubiegania się o awans zawodowy, informacje przekazane w sposób jasny i klarowny pomogły mi podczas realizacji poszczególnych działań zawartych w planie rozwoju zawodowego a także okazały się pomocne w kwestii dotrzymywania terminów wykonania określonych zadań • „Wykorzystanie komputera na lekcji języka obcego”, warsztaty te pozwoliły mi na poszerzenie wiedzy na temat w jaki sposób można pożytecznie a zarazem ciekawie wykorzystać nowoczesną technologię na lekcjach języka obcego ,która niewątpliwie jest czynnikiem motywującym uczniów do pracy, a jednocześnie podnoszącym efektywność i jakość pracy nauczyciela • „Efektywne przygotowanie uczniów do egzaminu gimnazjalnego z języka obcego w świetle nowej podstawy programowej”, szkolenie to skierowane nie tylko do nauczycieli szkół gimnazjalnych ale również do nauczycieli szkół podstawowych częściowo opierało się na przybliżeniu nauczycielom pracy metodą projektów, która to jest obowiązkiem w szkole gimnazjalnej, jednakże może być również wykorzystywana w szkołach podstawowych, jako jedna z metod aktywizujących; metoda ta kładzie nacisk na samodzielną pracę uczniów i uczy korzystania z różnych źródeł informacji, uczniowie uczą się odpowiedzialności, podejmowania decyzji, dokonywania samooceny, w pracy grupowej rozwijają się umiejętności podejmowania decyzji w grupie, rozwiązywania konfliktów, wyrażania własnych opinii; metoda ta przynosi bardzo duże pojmowanie wiedzy i przyswajanie jej • „Zastosowanie metod aktywizujących na lekcjach języka angielskiego”, warsztaty te poszerzyły moją wiedzę na temat metod aktywizujących, zachęciły mnie do ich stosowania na zajęciach z uczniami, ponadto wzbogaciły moją wiedzę na temat rozwijania w uczniach ciekawości i kreatywności; metody aktywizujące przynoszą widoczny efekt w postaci zaangażowania uczniów w wykonywane zadania, ich skupienie na temacie lekcji, toteż stosowanie tych metod powinno być nieodzownym elementem pracy nauczyciela Ponadto brałam udział w szkoleniu rady pedagogicznej o tematyce dotyczącej pracy z uczniem zdolnym, który jest jednocześnie uczniem sprawiającym nauczycielowi wiele trudności z powodu przejawiania różnych od swoich rówieśników potrzeb rozwojowych. Dzięki szkoleniu dowiedziałam się jakie metody i formy pracy należy stosować, jeśli mamy do czynienia z uczniem zdolnym oraz jakie rozwiązania zmierzające do ulepszenia dotychczas stosowanych sposobów kształcenia uczniów zdolnych mogę wprowadzać na zajęciach. Pracę nauczyciela języka angielskiego w Szkole Podstawowej nr 3 w Busku-Zdroju rozpoczęłam po ukończeniu studiów licencjackich na kierunku filologia angielska o specjalizacji nauczycielskiej. Obecnie kontynuuję naukę na studiach magisterskich na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Ponadto samodzielnie staram się pogłębiać wiedzę w zakresie edukacji poprzez udział wyszukiwanie artykułów w magazynach dla nauczycieli oraz w Internecie. Dzięki zgromadzonym informacjom poszerzyłam swoją wiedzę na temat metod, technik pracy i motywowania uczniów do nauki języka obcego . Oprócz tego wyszukiwałam na bieżąco w Internecie nowe rozwiązania metodyczne, porady i wskazówki dotyczące pracy w szkole ,aby móc udoskonalić swój warsztat pracy. Pogłębienie wiedzy na temat różnych rozwiązań metodycznych i wychowawczych umożliwiła mi również współpraca z opiekunem stażu i innymi nauczycielami. Informacje przykazywane mi przez innych były pomocne i znacznie usprawniły moją pracę. 4.Doskonalenie multimedialnych technik pracy. W okresie stażu niejednokrotnie wykorzystywałam Internet w celu przygotowania zajęć. Wyszukiwane przeze mnie ćwiczenia gramatyczne, prezentacje multimedialne, piosenki, gry dydaktyczne, niewątpliwie urozmaiciły zajęcia i wzbudziły zainteresowanie oraz większą chęć do wykonywania zadań wśród uczniów. Podczas zajęć często korzystałam z projektora i tablicy multimedialnej w trakcie wykonywania ćwiczeń interaktywnych (Multi-ROM dołączony do podręczników), wyświetlania prezentacji multimedialnych, filmów edukacyjnych i korzystania z Internetu. Podniosło to zainteresowanie uczniów tematem zajęć i ich zaangażowanie, zwłaszcza podczas możliwości samodzielnego skorzystania komputera bądź tablicy multimedialnej. Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem (§ 6 ust. 2 pkt 3) 1.Zapoznanie się programem wychowawczym. Na początku września dokonałam analizy programu wychowawczego. Dowiedziałam się jakie są powinności wychowawcze każdego nauczyciela oraz treści wychowawcze właściwe dla nauczania języka obcego. Zapoznałam się z harmonogramem działań doraźnych i okolicznościowych, zwyczajami i obyczajami szkolnymi, zasadami współpracy wychowawczej z rodzicami oraz zasadami funkcjonowania samorządu uczniowskiego. 2.Realizacja zadań wychowawczych w pracy z uczniami. Wszelkie problemy wychowawcze na bieżąco zgłaszałam wychowawcom klas a także rodzicom uczniów i wspólnie z nimi prowadziłam rozmowy na temat możliwych rozwiązań oraz zapobiegania dalszemu rozwojowi problemów. Starałam się stosować różne metody aby utrzymać dyscyplinę w klasie, zwłaszcza w klasach I-III, gdzie uwaga uczniów bardzo łatwo ulega rozproszeniu. Za każdym razem działania wdrożone przeze mnie i wychowawców klas przynosiły pożądane efekty w postaci rozwiązania istniejących problemów, toteż nie wymagały one interwencji pedagoga. 3. Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokojenia potrzeb uczniów. Poza zdobywaniem praktycznych umiejętności na drodze doświadczeń starałam się szukać cennych informacji zawartych w literaturze. Pomogły mi w tym specjalistyczne czasopisma dla nauczycieli, np. „ The Teacher” „Modern English Teacher”, „Forum”, “Życie szkoły”. Zdobyte informacje starałam się skutecznie stosować podczas zajęć w celu zaspokajania indywidualnych potrzeb uczniów, co z pewnością podniosło efektywność ich pracy. 4. Integrowanie się ze środowiskiem szkolnym. W zakresie organizacji uroczystości szkolnych pełniłam rolę opiekuna podczas szkolnej „Choinki”. Doświadczenie to umożliwiło mi poznanie środowiska uczniów i ich zachowań od zupełnie innej strony. Uświadomiłam sobie możliwość wystąpienia różnych problemów i zagrożeń podczas zajęć opiekuńczo- wychowawczych. Impreza tego typu pozwoliła mi zastanowić się nad sposobami rozwiązania ewentualnych problemów, a także umożliwiła mi nawiązanie przyjaznego kontaktu z uczniami, co jest niezwykle ważne w relacji uczeń-nauczyciel. Ponadto byłam odpowiedzialna za przygotowanie uczniów do II Powiatowego Konkursu Piosenki Europejskiej, w którym uczniowie nie tylko mogli zademonstrować swoje zdolności muzyczne, ale również pokazać swoje umiejętności w zakresie znajomości języka angielskiego i poprawnej wymowy, gdyż utwory były wykonywane w języku obcym. Przedsięwzięcia tego typu, gdzie oprócz konieczności zademonstrowania swojej wiedzy uczniowie mogą wykorzystać ją w celach wspólnej zabawy, są doskonałym sposobem na wzmacnianie motywacji uczniów do nauki języka obcego. Próby organizowane wraz z uczniami pozwoliły na nawiązanie wzajemnych przyjaznych relacji oraz poznania i możliwości zaspokojenia ich potrzeb. 5. Współpraca z rodzicami uczniów. Współpraca z rodzicami polegała głównie na indywidualnych rozmowach w czasie „dni otwartych”, które pozwoliły mi poznać głębiej każdego ucznia z osobna oraz zastanowić się nad jego trudnościami czy problemami. W czasie rozmów z rodzicami dzieliłam się z nimi moimi spostrzeżeniami i wspólnie staraliśmy się wyciągnąć wnioski z danej sytuacji czy problemu, bądź też ustalić dalsze postępowanie mające na celu poprawę sytuacji. Chętnie służyłam pomocą i poradą rodzicom. Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć (§ 6 ust. 2 pkt 4) 1. Udział w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu. Przystępując do stażu na nauczyciela kontraktowego, wspólnie z opiekunem zawarłam kontrakt, który zakładał mój udział w charakterze obserwatora w jednej godzinie zajęć w miesiącu prowadzonych przez opiekuna stażu. Istotnym elementem obserwowanych zajęć było ich omówienie i analiza z opiekunem stażu. Szczególną uwagę w swych obserwacjach zwracałam na kwestie merytoryczne oraz dydaktyczne. Notatki i wnioski prezentowałam opiekunowi. Wiedzę i umiejętności zdobyte w drodze obserwacji wykorzystałam podczas samodzielnego prowadzenia zajęć. Obserwacja, a przede wszystkim analiza zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu wpłynęły na wzbogacenie mojego warsztatu pracy. 2. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu. Zajęcia, które prowadziłam w obecności opiekuna stażu podlegały omówieniu i analizie, co stanowiło dla mnie cenne źródło informacji pozwalające korygować błędy i doskonalić właściwie podejmowane działania. W trakcie prowadzenia i omawiania zajęć ujawniały się nabyte w drodze obserwacji: wiedza i umiejętności merytoryczne i dydaktyczne. Rzetelna i konstruktywna analiza moich działań wpłynęła na poprawę jakości mojej pracy. W czasie stażu wzbogaciłam swój warsztat pracy nie tylko o materiały konieczne do realizacji tych zadań, ale także o wnioski do dalszej pracy. 3. Określenie dalszej drogi rozwoju zawodowego. W okresie stażu, starałam się, aby moja praca sprostała wymaganiom i potrzebom placówki. Rzetelnie realizowałam zadania wynikające z zajmowanego stanowiska i planu rozwoju osobistego. W podejmowanych działaniach korzystałam z pomocy i wskazówek opiekuna stażu. Dzięki różnorodnym zadaniom realizowanym w placówce wzbogaciłam swoją wiedzę, zyskałam nowe umiejętności, udoskonaliłam własny warsztat pracy. Bieżący rok był dla mnie sprawdzianem moich kompetencji pedagogicznych, wielkim wyzwaniem i okresem wytężonej pracy. Za moją mocną stronę uważam ciągłe dokształcanie się. Na każdym kroku odkrywałam nowe rozwiązania, stosowałam ciekawsze metody i pomysły, które umożliwiały wszechstronny rozwój dzieci. Często pracowałam metodami aktywnymi z wykorzystaniem różnych pomocy jakie posiada szkoła. Początkowo trudności sprawiało mi dobranie ilości i typów zadań w zależności od możliwości czasowych i umiejętności uczniów. W miarę czasu i zdobycia doświadczenia nie miałam problemu z realizacją zadań zaplanowanych na daną lekcję. Ponadto uważam, że moją mocną stroną było wypracowanie przyjaznej atmosfery w kontaktach z uczniami z jednoczesnym wymaganiem od uczniów systematycznej i rzetelnej pracy. Z drugiej strony okres odbywania stażu nie był rokiem samych sukcesów i pozytywnych doświadczeń. Jest wiele rzeczy nad którymi chciałabym popracować w przyszłości. Chciałabym aby zajęcia przeze mnie prowadzone były jeszcze bardziej atrakcyjne i motywowały wszystkich uczniów do nauki języka angielskiego. W miarę możliwości będę starała się wciąż dokształcać i przedsięwziąć wszelkie działania aby moja praca jako nauczyciela języka angielskiego przynosiła jak najlepsze efekty i podnosiła usługi świadczone przez szkołę. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |