Katalog Ewa Dudziak, 2016-05-31 Wadowice Awans zawodowy, Konspekty Czasopismo jako żródło informacji. Budowa czasopismaCzasopismo jako źródło informacji. Budowa czasopisma – konspekt zajęć świetlicowych Czas trwania zajęć: 45 – 60 minut. Cel główny: zapoznanie uczniów z różnymi rodzajami czasopism i ich budową. Cel edukacyjny: uporządkowanie i zracjonalizowanie wiedzy uczniów o prasie, kształtowanie nawyków czytelniczych związanych z określonym tytułem prasowym. Cele operacyjne: Na poziomie wiadomości uczeń po lekcji powinien: dokonać klasyfikacji czasopism; - znać niektóre elementy budowy czasopisma; - znać i rozumieć niektóre pojęcia związane z prasą; - wymienić tytuły prasy lokalnej i krajowej; - rozumieć, że czasopisma są m. in. źródłem wiedzy. Na poziomie umiejętności uczeń powinien: - scharakteryzować układ treści czasopisma; - określić krąg odbiorców czasopisma; - zredagować reklamę czasopisma; - wyrazić opinię o wartości czasopism, ich przydatności w życiu i pracy własnej. Formy pracy: grupowa, indywidualna Metody: pogadanka, pokaz, swobodne wypowiedzi uczniów, ćwiczenia praktyczne. Środki dydaktyczne: prezentacja multimedialna "Czasopisma" (www.rybnik.pl), zestaw czasopism, plansze z objaśnieniami haseł, koperty z rozsypanką wyrazową, test, "Encyklopedia popularna PWN", "Słownik języka polskiego". Przebieg zajęć: 1. Rozmowa na temat czasopism, które czytają uczniowie. Zwrócenie uwagi na walory czasopisma jako źródła aktualnej wiedzy. 2. Praca w grupach. Wyjaśnienie za pomocą encyklopedii i słowników pojęć: prasa, czasopismo, gazeta, periodyk, numer, rocznik. Prasa – wszelkie publikacje periodyczne ukazujące się rzadziej niż raz w roku. Czasopismo – wydawnictwo periodyczne ukazujące się (drukiem lub w innej postaci) w regularnych odstępach czasu, ale rzadziej niż gazety. Gazeta, dziennik - wydawnictwo periodyczne ukazujące się częściej niż raz w tygodniu, zawierające informacje o wydarzeniach aktualnych, interesujących szeroki krąg odbiorców. Periodyk - wydawnictwo ciągłe (z wyjątkiem wydawnictwa seryjnego) ukazujące się w określonych odstępach czasu, np. gazeta, czasopismo. Numer - jeden z wydawanych periodycznie egzemplarzy czasopisma, oznaczony kolejną liczbą. Rocznik - zbiór wszystkich numerów wydawnictwa periodycznego wydanych w ciągu jednego roku. 3. Prezentacja multimedialna pt. "Czasopisma". Przypomnienie pojęć: prasa drukowana, gazeta, czasopismo. Omówienie budowy czasopisma. Kryteria podziału czasopism: częstotliwość ukazywania się, adresaci, treść. 4. Przeglądanie czasopism. Pobieżne zapoznanie się z czasopismami o różnej tematyce. Uzupełnienie prezentacji o pojęcia związane z budową czasopisma i jego redakcją: format, ilustracja, ilustrator, stałe działy w czasopismach. Stwierdzenie, iż szybka orientacja w tekście możliwa jest również dzięki niewielkiej objętości oraz podziałowi artykułów na działy i rubryki. Ćwiczenia indywidualne. Uczniowie wybierają po jednym egzemplarzu czasopisma i po kolei odpowiadają na pytania sformułowane przez nauczyciela: - Podaj tytuł czasopisma, numer i określ częstotliwość jego ukazywania się. - Określ tematykę i adresata danego czasopisma. - Podaj przykłady stałych rubryk, artykułów i wyszukaj stopkę redakcyjną. - Wyszukaj adres redakcji i warunki prenumeraty. - Podaj wydawcę czasopisma. 5. Ćwiczenia w grupach: uczniowie otrzymują koperty z rozsypanką wyrazową, wyrazy należy uporządkować według kryteriów podziału czasopism. a) Ze względu na częstotliwość ukazywania się: dziennik, tygodnik, dwutygodnik, miesięcznik, dwumiesięcznik, kwartalnik, rocznik. b) Ze względu na treść, tematykę: społeczne,polityczne, naukowe, popularnonaukowe, ekonomiczne, sportowe, filmowe, muzyczne, kulturalne, religijne, literackie, rozrywkowe itp. d) Ze względu na adresata: dziecięce, młodzieżowe, dla dorosłych (np. kobiece), ogólne, specjalne. Zwrócenie uwagi na fakt, że dodatkowym kryterium podziału może być również zasięg prasy. Wtedy można wyróżnić czasopisma: szkolne, zakładowe, lokalne, regionalne, krajowe (ogólnopolskie), międzynarodowe. 6. Zaprezentowanie przez uczniów wyników ćwiczeń. Wspólna ocena poprawności wykonanych ćwiczeń. 7. Podsumowanie zajęć. a) Zadania prasy: informuje o bieżącej sytuacji i wyjaśnia współczesne zjawiska; uczy i pogłębia wiedzę na dany temat; dostarcza rozrywki. b) Ewaluacja zajęć: Uczniowie otrzymują krótki test do wypełnienia (Zał. nr 1). Opracowała: Ewa Dudziak ZAŁĄCZNIK NR 1 KARTA EWALUACYJNA BUDOWA CZASOPISMA Tytuł: Adresat: Częstotliwość ukazywania się: Wydawca: Zespół redakcyjny: Stałe działy Co jeszcze zawiera? Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |