Katalog

JOANNA ANDRECZKO, 2016-05-18
Żory

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

„Kolorowa jesień – jak Jagoda i Janek szukali Jesieni” - utrwalanie samogłosek A, U, I, E, Y, O.

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

GRUPA: 3,4 – LATKI
PROWADZĄCA: mgr Joanna Andreczko
DZIAŁ PROGRAMOWY: obszar edukacji z zakresu mowy i myślenia.
TEMAT ZAJĘCIA: „Kolorowa jesień – jak Jagoda i Janek szukali Jesieni” -
utrwalanie samogłosek A, U, I, E, Y, O.
CELE:
1. OGÓLNE:
- kształtowanie umiejętności czytania samogłosek;
- uściślenie i utrwalenie wiadomości na temat jesieni;
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat;

2. SZCZEGÓŁOWE: (dziecko ...)
- rozpoznaje i odczytuje wszystkie samogłoski;
- wypowiada się na podany temat i słucha wypowiedzi innych;
- identyfikuje poznane samogłoski z ich zapisem graficznym;
- doskonali koordynację ruchowo – wzrokową;
- czynnie uczestniczy w proponowanych zabawach;
- przestrzega zasad i umów;
- współdziała w zespole;
- doprowadza pracę do końca;

METODY: czynna – samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do
wykonania, kierowanie działalnością dziecka;
słowna – list, rozmowa z dziećmi, objaśnienie;
oglądowa – obserwacja, pokaz, przykład własny;
metoda nauki czytania prof. J. Cieszyńskiej.

FORMA: - zbiorowa (zajęcia planowane z całą grupą);
- praca indywidualna.

POMOCE: ilustracje z Seri „Kocham czytać” – Jagody i Janka, ilustracje demonstracyjne do odczytywania samogłosek, list od Jagody i Janka, sylweta Pani Jesieni, obrazki przedstawiające charakterystyczne cechy pogody – późnej jesieni, koperty z samogłoskami do ćwiczeń indywidualnych, puzzle, płyta CD z nagraniami do zabaw ruchowych.


PRZEBIEG ZAJĘCIA

1. Powitanie : „Dzień dobry, dzień dobry, wszyscy się witamy,
Dzień dobry, dzień dobry, dobry humor mamy”.

2. Wprowadzenie w tematykę zajęcia poprzez odczytanie „Listu od Janka i Jagody”.

Kochane dzieci!
Spacerujemy po łąkach, polach i lasach. Obserwujemy jak Pani Jesień strąca liście z drzew, maluje je różnymi kolorami, wygania ptaki do ciepłych krajów, zwierzęta przygotowuje na nadejście zimy a także ludziom pomaga zapełnić spiżarnie warzywami i owocami. Wiemy, że Wy też o Niej opowiadacie, co bardzo nas cieszy. Już niedługo Pani Jesień będzie musiała odejść z Marklowic bo idzie za nią sroga zima, ale najpierw chcielibyśmy się dowiedzieć czy dzieci w przedszkolu już wszystko wiedzą o jesieni i pamiętają literki o których już mówiliśmy. Dlatego mamy dziś dla Was dużo zadań do wykonania. Pozdrawiamy Was serdecznie i życzymy miłej zabawy.
Jagoda i Janek.

3. Rozmowa nawiązująca do treści listu:
- Od kogo otrzymaliście ten list?
- Kogo obserwowali Jagoda i Janek?
- Co robiła Pani Jesień?
- Jakie poznaliśmy literki?

4. „Jak to jesienią bywa” – pierwsze zadanie Jagody i Janka.
Dzieci segregują obrazki, na dwie grupy te, które przedstawiają charakterystyczne cechy jesieni (kolorowe liście, wiatr itp.) oraz te, które nie pasują do danej pory roku (słońce, kwiaty, motyle). Następnie przypinają je wokół sylwety pani Jesieni.

5. Zabawa ruchowa przy muzyce.
Dzieci otrzymują emblematy liści z literami (A, O, E, I, Y, U). Gdy gra muzyka sala zamienia się w jesienny las, a kolorowe listeczki tańczą na wietrze, gdy muzyka milknie każde dziecko szuka swojej pary (A-A, O-O, itd.).

6. Układamy jesienne obrazki - praca w małych zespołach na dywanie.
Zadaniem dzieci jest złożenie w całość pociętych obrazków,
a następnie odczytanie znajdujących się tam samogłosek.

7. Zabawa ruchowa: „Taniec jesiennych liści”
Dzieci tworzą cztery kółka (według kolorów liści zawieszonych na szyi).
Nauczyciel trzyma te same kolory liści. Gdy gra muzyka tańczy zespół,
który wskazuje nauczyciel poprzez podniesienie koloru listka. Po
chwili nauczyciel zmienia kolor listka – zmienia się tańczący zespół.
Zabawę zmienia się kilka razy.

8. „Wesołe literki” – praca indywidualna przy stolikach, dzieci
otrzymują koperty z planszą przedstawiającą wszystkie poznane
samogłoski. Ich zadanie polega na prawidłowym połączeniu liter
i przyklejeniu ich w odpowiednim miejscu. (4-latki mają za zadanie
wycięcie liter, 3 – latki przyklejają już gotowe litery.)
9. Porządkowanie miejsc pracy, właściwe obchodzenie się z wytworem
własnej pracy i pracy kolegów.

10. Pożegnanie. Wspólne zabawy przy muzyce.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.