Katalog Krystyna Drwal, 2016-05-18 Tarnów Zajęcia przedszkolne, Scenariusze „Dni tygodnia” – stwarzanie okazji do posługiwania się nazwami dni tygodnia z zachowaniem właściwej kolejności.Arkusz obserwacji doradczo –doskonalącej Grupa wiekowa: 5, 6 - latki Obszar z podstawy programowej wychowania przedszkolnego: 13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną. 1) liczy obiekty i odróżnia błędne liczenie od poprawnego; 3) ustala równoliczność dwóch zbiorów, a także posługuje się liczebnikami porządkowymi; 6) zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku. 14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania. 2) potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach; 5) słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; 6) układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby, wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie. 7. wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem. 1) wie jak należy zachować się na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie. 8. Wychowanie przez sztukę – muzyka: różne formy aktywności muzyczno-ruchowej (śpiew, taniec). 1) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu; 2) dostrzega zmiany charakteru muzyki (np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku) i wyraża je ruchem; Temat: „Dni tygodnia” – stwarzanie okazji do posługiwania się nazwami dni tygodnia z zachowaniem właściwej kolejności. Cel główny zajęcia: - utrwalenie nazw dni tygodnia z zachowaniem ich kolejności; - doskonalenie samodzielnego myślenia matematycznego; - posługiwanie się liczebnikami w zakresie 7. Cele operacyjne (wskaźniki zajęcia) dziecko: - uważnie słucha bajki oraz udziela odpowiedzi na pytania dotyczące treści usłyszanego tekstu; - myśli twórczo i działa w różnych zabawach; - rozumie rytm powtarzania się dni w kolejnych tygodniach; - nazywa i wymienia w kolejności dni tygodnia; - wykonuje zadania zgodnie z poleceniem nauczyciela; - potrafi rozwiązać zagadkę; - układa tyle pasków ile wyrazów w zdaniu. Metody: słowne: słuchanie bajki, rozmowa, polecenia, objaśnienia. czynne: zadania stawiane dziecku, kierowanie własną aktywnością dziecka. oglądowe: pokaz, obserwacja. Formy: - praca z całą grupą, - zespołowa, - indywidualna. Środki dydaktyczne: - kukiełki przedstawiające kolejne dni tygodnia, utwór pt. „Bajka o dniach tygodnia” Czesława Janczarskiego, sylwety do utworu, plansze podzielone na 7 części – dni tygodnia oznaczone kropkami, emblematy na szyję, paski do zaznaczania ilości wyrazów w zdaniu, płyta CD z nagraniami utworów muzycznych „Śpiewające Brzdące”. Przewidywane mocne strony zajęcia: - zna dni tygodnia z zachowaniem ich właściwej kolejności; - posługuje się liczebnikami w zakresie 7; - myśli twórczo i samodzielnie wykonuje zadania matematyczne. Przebieg: 1. Piosenka na powitanie. 2. Prezentacja kukiełek przedstawiających kolejne dni tygodnia i wykonanie proponowanych przez nie zadań: * poniedziałek - utwór Cz. Janczarskiego pt. „Bajka o dniach tygodnia”; * wtorek – rozmowa na temat treści bajki; * środa – taniec dni tygodnia ( przy piosence pt. „Piosenka o dniach tygodnia” z wykorzystaniem emblematów) * czwartek – nauka wiersza „Dni tygodnia”; * piątek – dokończ zdanie, ułóż tyle pasków ile wyrazów w zdaniu; * sobota – plansze, co robię w poszczególne dni tygodnia? * niedziela – zagadka, taniec z rodzicami. 3. Rozdanie naklejek – medali „Mądra Sowa” – ewaluacja zajęcia. 4. Piosenka na pożegnanie. Literatura: Czesław Janczarski: „Bajka o dniach tygodnia” „Przygoda z uśmiechem – roczne przygotowanie przedszkolne” – przewodnik metodyczny. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |