AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agnueszka Wasil, 2016-05-13
Pomorzany

Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Grupy żywieniowe – nazywanie i omówienie ich wartości dla organizmu ludzkiego- konspekt zajęć edukacji przyrodniczej kl II

- n +

Konspekt zajęć edukacji przyrodniczej
w klasie II

Data:
03.10.2014r.
Czas trwania zajęć:
60 minut
Krąg tematyczny:
Smacznie, zdrowo, kolorowo
Temat:
Grupy żywieniowe – nazywanie i omówienie ich wartości dla organizmu ludzkiego.
Cele ogólne:
1. Uświadomienie uczniom potrzeby prawidłowego i zdrowego odżywiania.
2. Kształtowanie odpowiedzialności za własne zdrowie.
Cele szczegółowe:
 zna podstawowe zasady racjonalnego, zdrowego odżywiania się;
 wykonuje piramidę żywieniową techniką kolażu;
 kształtuje umiejętność i dokładność pracy w grupie.
Formy pracy:
 indywidualna;
 zespołowa;
 grupowa.
Metody pracy:
 pogadanka;
 praktycznego działania;
 graffiti;
 burza mózgów;
 pokaz multimedialny.
Materiały dydaktyczne:
 zeszyt ćwiczeń;
 rzutnik, ekran, komputer;
 plansza;
 schematy „Piramidy żywieniowej”;
 ilustracje produktów żywieniowych;
 klej;
 magnetofon, płyta CD;
 karty pracy z jadłospisem;
 karty pracy podsumowujące zajęcia.


Przebieg zajęć:
1. Przypomnienie, o czym mówiliśmy na poprzedniej lekcji. Na poprzedniej lekcji ustaliliśmy, do czego nam są potrzebne witaminy, jak się nazywają, w jakich produktach można je spotkać.
2. Na tej lekcji dowiecie, co to są grupy żywieniowe i jakie mają wartości dla organizmu (zapisanie tematu na tablicy).
3. Praca z zeszytem ćwiczeń. Proszę otwórzcie ćwiczenia na stronie 62. W ćwiczeniu 1 znajdują się kosze, co jest na nich napisane i co tam powinno się znaleźć? Proszę o przeczytanie polecenia. Czy każdy zrozumiał polecenie ćwiczenia? Proszę o naklejenie produktów.
Które produkty należy spożywać kilka razy dziennie? Narysuj uśmiechniętą buzię przy koszykach z tymi produktami. Skreśl koszyk zawierający niezdrową żywność, której spożycie należy ograniczyć.
4. Wytłumaczenie, co to są grupy żywieniowe. Kosze te oznaczają grupy żywieniowe
Wszystkie produkty spożywcze dostępne na rynku i wykorzystywane przez nas w codziennym żywieniu, podzielone są na grupy. To podział, który uwzględnia pochodzenie surowców, ale również wartość odżywczą. Ułatwia to komponowanie prawidłowo zestawionych posiłków.
5. Praca z zeszytem ćwiczeń. Wykonamy teraz ćwiczenie 2, proszę przeczytać polecenie. Czy wszyscy zrozumieli polecenie? Proszę o samodzielne wykonanie ćwiczenia.
6. Piramida żywieniowa. Pokażę Wam, co przedstawia i jak wygląda „ Piramida żywieniowa” oraz opowiem czym jest.
Piramida przedstawia zasady prawidłowego odżywiania. Informuje o tym, ile porcji różnych grup produktów powinno znaleźć się w posiłkach, które zjadamy w ciągu dnia. Przy czym obowiązuje zasada, że to co najważniejsze w odżywianiu znajduje się u dołu piramidy, czyli podstawy. Po raz pierwszy piramidę zdrowego odżywiania opracowali uczeni kanadyjscy około 30 lat temu.
Z czasem, w miarę poszerzenia się wiedzy o zdrowym odżywaniu, pierwsza piramida ulegała pewnym zmianom. Nową piramidę żywienia opracowali naukowcy ze Stanów Zjednoczonych. Nowością tej piramidy jest przede wszystkim wprowadzenie nowego dodatkowego poziomu - aktywności fizycznej. Ruch został uznany za element łączący się ze zdrowiem i dlatego znalazł się u podstawy piramidy, czyli na pierwszym poziomie. Zaleca się codziennie przynajmniej 30-minutowy szybki marsz.

Jakie wnioski wynikają z tej piramidy?
 codziennie powinniśmy ćwiczyć przynajmniej pól godziny dziennie, można też chodzić, jeździć na rowerze, bo ruch korzystnie wpływa na sprawność i prawidłową sylwetkę;
 codziennie powinniśmy jeść produkty z każdej grupy przedstawionej w piramidzie;
 każdy posiłek powinien zawierać warzywa i owoce;
 ograniczyć spożycie tłuszczów, cukru, słodyczy, słodkich napojów, słonych produktów;
 pić codziennie odpowiednią ilość wody.

7. Jeśli podstawą piramidy jest ruch, to proszę wszystkich o powstanie i wykonamy teraz kilka ćwiczeń przy muzyce (podskoki; pajacyki; podskoki na jednej nodze, na drugiej; drzewa się kołyszą; podskakujemy, żeby zerwać jabłko; kucamy i podskakujemy jak zajączki).

8. Wykonanie piramidy techniką kolażu. Podzielę Was na grupy, w każdej grupie wybieramy osobę, która będzie przewodniczącą.
Rozdanie uczniom schematów piramidy zdrowego życia, na której są wypisane jedynie kategorie produktów. Dodatkowo uczniowie otrzymują koperty ze słowami lub obrazkami, ich zadaniem będzie przyporządkować produkty do podanych kategorii. Kategorie (od dołu piramidy): 1.piętro-sport; 2.piętro-produkty zbożowe, tłuszcze roślinne; 3.piętro-owoce i warzywa; 4.piętro-nasiona i orzechy oraz warzywa strączkowe; 5.piętro-drób, jaja i ryby; 6.piętro-nabiał; 7.piętro-słodycze, fast food. Słowa lub obrazki do dopasowania, np. rower, piłka, rakieta tenisowa, chleb razowy, makaron, ryż, oliwa z oliwek, jabłko, pomarańcza, maliny, marchewka, ogórek, pomidor, orzechy włoskie, pestki słonecznika, fasola, kurczak, jajko, łosoś, jogurt, mleko, ser, czekolada, hamburger, frytki.
(proszę, żeby rodzice pomogli dzieciom przy wykonaniu piramidy)

9. Jak już wszystkie grupy są gotowe, proszę przewodniczącego każdej grupy o zaprezentowanie i omówienie piramidy żywieniowej.
10. Piramidę wykonaliście prawidłowo, a teraz w nagrodę przewodniczący dostaje dla całej grupy jabłka.
11. Ewaluacja. Teraz podsumujemy, to, czego dowiedziałyście się na dzisiejszej lekcji. Proszę o uzupełnienie zdań.
Aby być zdrowym i szczęśliwym należy dbać o …………………, zdrowo się …………….., uprawiać ……………………
Dziś na lekcji dowiedziałem/łam się ………………….
Najbardziej podobało mi się …………………………….
Teraz będę zawsze pamiętać …………………………..

12. Praca domowa. Proszę Was o wykonanie w domu jadłospisu na jeden dzień. Poproście o pomoc rodziców. Oprócz jadłospisu proszę o wykonanie ćwiczenia 3, strona 63, a dla chętnych dodatkowo ćwiczenie 4, strona 63.

MÓJ JADŁOSPIS
Dzień tygodnia
Śniadanie:
Drugie śniadanie:
Obiad:
Podwieczorek:
Kolacja:





Agnieszka Wasil
n-l edukacji wczesnoszkolnej
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.