Katalog

Małgorzata Nosarzewska, 2016-05-06
Stupsk

Matematyka, Scenariusze

Scenariusz konkursu z matematyki (klasa VI SP lub klasa I gimnazjum).

- n +

Temat: Czysta matematyka to poezja logicznego myślenia. (Albert Einstein).

Cele:
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie
- kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem
- kształtowanie umiejętności logicznego myślenia
- rozwijanie wyobraźni matematycznej
- doskonalenie umiejętności rachunkowej
- rozwijanie zdolności manualnej
- kształtowanie umiejętności stosowania algorytmu

Pomoce: karty z zadaniami, brystol, marker, krzyżówka, kartki do losowania grup, zapałki, siatki brył, tangramy, białe kartki, klej, przybory do pisania

Formy pracy: praca w grupie

Metody pracy: ćwiczeniowo-problemowe

Uproszczony tok lekcji:
1. Powitanie
2. Podział na grupy.
3. Zadanie na rozgrzewkę.
4. Wprowadzenie do tematu.
5. Rozwiązywanie zadań- praca w grupach.
6. Podsumowanie punktów.
7. Rozwiązywanie krzyżówki.
8. Ocena pracy uczniów.
9. Refleksja i samoocena uczniów.


Ad 1
Powitanie uczniów.

Ad 2
Uczniowie podchodzą do nauczyciela i losują kartki z numerem grupy. Siadają do stolika z danym numerem grupy.

Ad3
Uczniowie rozwiązują zadanie na rozgrzewkę dotyczące zgadywania daty urodzin.

Ad 4
Nauczyciel informuje uczniów , że na dzisiejszych zajęciach poznają matematykę z innej perspektywy. Nauczyciel poprzez różne zadania uświadomi uczniom, że matematyka może być sprawiać przyjemność. Nauczyciel wyjaśnia zasady. Uczniowie będą dostawać zadania dla grupy, która grupa rozwiąże zadanie jako pierwsza dostaje największą ilość punktów (punktacja zależy od ilości grup). Nauczyciel zapisuje punktacje na przygotowanym wcześniej brystolu.

Ad5
Uczniowie dostają pierwsze karty z zadaniami „Zapałczane impresje”. Nauczyciel rozdaje zapałki. Po rozwiązaniu zadań z zapałkami nauczyciel rozdaje siatki brył. Pokazuje w jaki sposób można składać daną bryłę bez kleju. Uczniowie składają bryłki na czas. Kolejnym zadaniem uczniów jest rozwiązywanie zadań na logiczne myślenie.Uczniowie zgłaszają rozwiązania, za które dostają odpowiednią ilość punktów. Następną konkurencją jest tangram. Nauczyciel przedstawia uczniom tangram. Uczniowie dostają elementy tangramu oraz figury jakie mają ułożyć z jego elementów. Po ułożeniu uczniowie naklejają powstałe figury na kartki papieru. Uczniowie nagradzani są punktami.

Ad6
Nauczyciel podsumowuje punkty wszystkich grup.

Ad7
Uczniowie wspólnie rozwiązują krzyżówkę.

Ad8
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów. Zwycięska grupa otrzymuje dyplomy. Pozostałe grupy nagradzane są oklaskami. Wszyscy uczniowie otrzymują słodki upominek.

Ad9
Uczniowie wypowiadają się na temat zadań, a następnie wypełniają kartę samooceny.



KARTA SAMOOCENY. ANKIETA JEST ANONIMOWA.
PODKREŚL JEDNĄ ODPOWIEDŹ
1. Czy wszyscy współpracowali w grupie? TAK NIE
2. Czy podoba Ci się taka forma przeprowadzania konkursu? TAK NIE
3. Czy zadania dla Ciebie były trudne ? TAK NIE
4. Czy lubisz pracować zespołowo? TAK NIE
5. Czy był w grupie lider? TAK NIE

DZIĘKUJĘ ZA UDZIELENIE ODPOWIEDZI.


Bibliografia:
1. Bzik matematyczny- opracowanie polskiej wersji językowej K. Szymanowska, wyd. Siedmioróg, Wrocław 2003
2. Składanki- bryłki bez kleju – W. Zawadowski, wyd. WSiP, Warszawa 1997
3. Strony internetowe: http://www.puresweetjoy.com/tangram-magnet-diy-tutorial/, http://www.fun-stuff-to-do.com/tangrams.html http://blogiceo.nq.pl/matematycznyblog/2013/05/14/pobaw-sie-zapalkami/

Opracowała Małgorzata Nosarzewska
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.