Katalog

Anna Siemianowicz, 2016-05-06
bialystok

Zajęcia przedszkolne, Konspekty

„Po nitce do kłębka”– zabawy i ćwiczenia wspomagające przygotowanie dzieci do pisania.

- n +

Cele:
- rozwijanie sprawności grafomotorycznej
-kształtowanie sprawności manualnej
-doskonalenie umiejętności skupienia uwagi oraz spostrzegawczości wzrokowej i słuchowej
-doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
-rozwijanie i uwrażliwianie dzieci na zmianę rytmu
-rozluźnianie i kontrolowanie napięcia mięśniowego ręki
-doskonalenie umiejętności właściwego posługiwania się narzędziami pisarskimi
-wdrażanie do słuchania i wykonywania zadań zgodnie z poleceniami nauczyciela
-wzmacnianie przynależności do grupy

Metody:
Słowne- rozmowa, wyjaśnienie, instrukcja
Czynne – zadań stawianych, ćwiczeń
Oglądowe – pokaz, demonstracja

Formy:
indywidualna
grupowa
zespołowa

Pomoce: włóczka, sznurek, guziki, bączki z plastikowych nakrętek i wykałaczek, spinacze, pojemniki, tacki z piaskiem, piasek plastyczny, patyczki, piankowe tuby, kartki z wzorami do rysowania, wstążki na patykach, ołówki, kredki, kartki, płyty CD, odtwarzacz, styropianowe ryby na sznurku, druciki kreatywne

Przebieg:
1. Zabawa na powitanie „Synkopujący zegarek” (Muzykoterapia 2006 nr 6)

2. „Pająk” – zabawa z kłębkiem wełny.
Dziecko trzymające kłębek wełny rzuca nim do kolegi wymawiając jego imię, kolejne dziecko musi kłębek złapać i odrzucić następnemu dziecku. Gdy pajęczyna będzie utworzona trzeba ją rozplątać w odwrotnej kolejności.

3. „Nawijanie włóczki na patyczek ” każde dziecko dostaje około 1,5 m włóczki, musi je nawinąć na patyczek. Następnie rozwija lekko szarpiąc za sznurek i powtarza czynność drugą ręką.

4. „Mierzenie długości nitki” - dziecko mierzy długość nitki przekładając palcami na zmianę raz ręką prawą raz lewą, do dołu potem do góry.


5. „Taniec siedmioskoczek” Muzykoterapia III nr 13)
Dziecko poruszą nitką w rytmie muzyki. Długie dźwięki akcentuje przeciągając palce po nitce do dołu.

6. „Mój obrazek” – układanie obrazka z nitki według własnych pomysłów .

7. Układanie obrazków według wzorów :Dziecko wodzi palcem po rozłożonej nitce mówiąc

- Panie Janie : głośno - cicho

-naśladowanie dźwięku syreny : cicho - głośno

-Wlazł kotek na płotek : cicho - głośno

8. „Choinka” – każde dziecko układa kształt choinki z włóczki prawą i lewą ręką jednocześnie. Po ułożeniu ozdabia guzikami. Gdy praca będzie skończona, dzieci śpiewają piosenkę i jednocześnie dotykają palcem na przemian ręką prawą i lewą bombek (guzików).

„Chłodno choince w ten zimowy czas.
Wzięliśmy ją z lasu, stoi pośród nas"

Dzieci sprzątają guziki biorąc po jednym z podłogi do ręki, w rytmie piosenki:

„Jak to miło i wesoło kiedy guzik tańczy w koło
Guzik tu, guzik tam już guziczek w ręku mam”.


9. „Taniec ze wstążkami” „Specknerin” (Tańce integracyjne nr 9)

10. „Rysowanie na plecach” – masażyk.

Dzieci siedzą na dywanie w 3 rzędach. Ostatnie dziecko dostaje kartkę ze wzorkiem do odwzorowania na plecach kolegi. Dzieci rysują wzór na plecach koledze siedzącemu przed nim. Pierwsze dziecko z rzędu odgaduje jaki to wzorek i wskazuje odpowiedni obrazek, siadając na końcu rzędu. Zabawę powtarzamy kilka razy.

11. „Łowienie ryby” – dzieci siedząc w 3 rzędach łowią rybki nawijając sznurek z rybą na papierową rolkę.

12. "Sprawne dłonie" - Dzieci przenoszą się do stolików, na których mają zadania do wykonania przy muzyce relaksacyjnej.

I stolik – rysowanie na piasku palcem, ręką , patykiem
II stolik – przypinanie klamerek do pojemnika ręką prawą i lewą
III stolik – układanie wzorów z patyczków
IV stolik – lepienie z piasku plastycznego

Dzieci po wykonaniu zadania zmieniają stolik.


13. „Poszła mama”- rysowany wierszyk. Nauczycielka recytuje wiersz, ilustrując go kredą na tablicy. Dzieci naśladują to samo w powietrzu, na stoliku i na kartce.

Poszła mama do miasteczka i kupiła dwa jajeczka.
Marcheweczkę, pietruszeczkę , zapłaciła złotóweczkę.
Owinęła to w papierek, dokupiła kartofelek,
Dwa lizaki, dwa ogórki no i wyszedł portret córki.
To na mydle położyła i na ścianie zawiesiła.


14. „Taniec węży” - ozdabianie gotowych, papierowych węży kreskami podczas trwania melodii (Muzykoterapia nr 3 i 4).
Dziecko, które skończy ozdabiać swego węża wychodzi na środek sali i zaczyna z nim tańczyć w rytmie melodii.

15. „Bączki” – zabawka wykonana z plastikowej nakrętki, plasteliny i zapałki. Dzieci rozkręcają bączki dwoma palcami. Wygrywa ten, którego bączek kręci się najdłużej.

16. „Zabawa z rurkami”. Dzieci stoją w kole trzymając taśmę z nawleczonymi piankowymi tubami. Przy melodii „Kanon” ( Muzykoterapia nr 5) przesuwają tuby z lewej strony na prawą.

17. „Oto ja” – wykonanie postaci z drucików kreatywnych.

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.