Katalog Anna Andreczko, 2016-03-18 Szczejkowice Biologia, Konspekty Świat roślin- powtórzenie wiadomości1. CELE OGÓLNE (z podstawy programowej w części cele edukacyjne i zadania szkoły): 1. Znajomość różnorodności biologicznej i podstawowych procesów biologicznych 2. Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji 3. Rozumowanie i argumentacja 4. Znajomość metodyki badań biologicznych 2. CELE SZCZEGÓŁOWE i ich związek z podstawą programową i standardami egzaminacyjnymi: I. Wiedza: Uczeń: - potrafi dokonać podziału tkanek i organów roślinnych - potrafi podać charakterystyczne cechy i funkcje poszczególnych tkanek i organów roślinnych - potrafi umiejscowić określone tkanki w roślinie - identyfikuje (np. na schemacie, fotografii, rysunku lub na podstawie opisu) i opisuje organy rośliny okrytonasiennej (korzeń, pęd, łodyga, liść, kwiat, owoc) oraz przedstawia ich funkcje - rozróżnia elementy budowy kwiatu (okwiat: działki kielicha i płatki korony oraz słupkowie, pręcikowie) i określa ich rolę w rozmnażaniu płciowym II. Umiejętności Uczeń: - wskazuje cechy adaptacyjne w budowie tkanek roślinnych do pełnienia określonych funkcji (tkanka twórcza, okrywająca, miękiszowa, wzmacniająca, przewodząca); - porównuje cechy morfologiczne glonów i roślin lądowych (mchów, widłaków, skrzypów, paproci, nagozalążkowych i okrytozalążkowych), wymienia cechy umożliwiające zaklasyfikowanie organizmu do wymienionych wyżej grup oraz identyfikuje nieznany organizm jako przedstawiciela jednej z nich na podstawie obecności tych cech; -przedstawia budowę nasienia (łupina nasienna, bielmo, zarodek) oraz opisuje warunki niezbędne do procesu kiełkowania (temperatura, woda, tlen) - podaje przykłady różnych sposobów rozsiewania się nasion i przedstawia rolę owocu w tym procesie III. Umiejętne stosowanie terminów, pojęć i procedur z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych niezbędnych w praktyce życiowej i dalszym kształceniu Uczeń: - poprawnie posługuje się terminologią biologiczną, - wybiera z tekstu i rysunku potrzebne informacje, - korzysta z e-podręcznika, - rozróżnia poszczególne rodzaje tkanek z preparatów mikroskopowych - rozpoznaje na ilustracji i nazywa poszczególne typy tkanek, organów roślinnych - aktywnie pracuje na lekcji - pracuje w grupie - porównuje cechy budowy poszczególnych tkanek roślinnych - zauważa związki przyczynowo- skutkowe procesów zachodzących w organizmie roślinnym - wyjaśnia związek budowy z funkcjami w organizmie roślinnym II. Wyszukiwanie i stosowanie informacji III. Wskazywanie i opisywanie faktów, związków i zależności, w szczególności przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych IV. Stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów 3. FORMY PRACY UCZNIA NA LEKCJI / W DOMU zgodne z formułą egzaminu zewnętrznego]: Praca zbiorowa: burza mózgów, praca z mikroskopem Praca indywidualna: praca z zastosowaniem tablicy multimedialnej, prezentacji multimedialnej, płyty CD i e-podręcznika, praca z mikroskopem 4. PRZEBIEG ZAJĘĆ Wstęp: Czynności organizacyjno-porządkowe: 1. Sprawdzenie listy obecności. 2. Podanie celów lekcji i sposobu pracy na lekcji. 3. Podanie tematu lekcji: „Świat roślin- powtórzenie wiadomości”. 4. Przypomnienie zasad pracy z mikroskopem optycznym. Część zasadnicza: 1. Przypomnienie, czym zajmowaliśmy się na lekcjach biologii w ostatnich tygodniach – poznawaliśmy bogaty i różnorodny świat roślin. 2. Prezentacja multimedialna podsumowująca każdy temat omówionego działu. Wskazani uczniowie czytają pytania wyświetlane podczas prezentacji, a następnie odpowiadają na nie. Nauczyciel podaje prawidłowe odpowiedzi, uzupełnia wypowiedzi uczniów. 3. Obserwacje mikroskopowe wybranych tkanek roślinnych- uczniowie w grupach pracują z mikroskopem. 4. Praca indywidualna uczniów z laptopem i e-podręcznikiem www.epodreczniki.pl - dział: Różnorodność roślin. 5. Krótkie powtórzenie wiadomości z działu Świat roślin- praca z e-podręcznikiem. 6. Praca z e-podręcznikiem- rozwiązywanie wybranych zadań otwartych, problemowych i zamkniętych. 7. Rozwiązywanie zadań powtórkowych z płyty CD dołączonej do podręcznika Puls życia, z wykorzystaniem laptopów uczniów oraz tablicy multimedialnej. Rekapitulacja lekcji: 1. Rozpoznawanie typów tkanek, organów roślinnych oraz gatunków roślin na zdjęciach prezentowanych na ekranie. 2. Ocena pracy uczniów. 5. ZADANIE DOMOWE- typ i forma: Rozwiąż test (rozdział Świat roślin) „Wiesz czy nie wiesz?” z ebooka lub podręcznika „Puls życia” Nowej Ery. Odpowiedzi zapisz w zeszycie. Wyświetleń: 75
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |