Katalog

Magdalena Kosmala, 2016-03-18
Sulbiny

Zajęcia przedszkolne, Program nauczania

Program koła plastycznego „Przedszkolne origami”

- n +

Wstęp
Origami to tradycyjna sztuka składania papieru. Pochodzi z Chin, ale rozwinęła się w Japonii i dlatego uważa się ją za tradycyjną sztukę japońską Przekazywana jest z pokolenia na pokolenie. Jest to ciekawa metoda wspierająca rozwój dziecka. Wielu nauczycieli, pedagogów, psychologów wykorzystuje ją w swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Z dziećmi w wieku przedszkolnym wykorzystuje się często origami płaskie z koła. Zajęcia takie pomagają stworzyć atmosferę aktywności twórczej, dokładności i precyzji manualnej oraz rozwijają inicjatywę dziecka. Sztuka składania papieru doskonali analizę i syntezę wzrokowo-ruchową, rozwija pojęcia matematyczne, ma również wpływ na rozwój emocjonalny dziecka – redukuje stres, wycisza, pozwala zrelaksować się. Origami cieszy się dużym zainteresowaniem wśród dzieci, ponieważ sprawia im wiele radości i daje satysfakcję z wykonanej pracy.

Praca „Przedszkolnego koła origami” będzie opierała się na pozycji pani Doroty Dziamskiej „Magiczne kółeczka czyli origami płaskie z koła” Program przeznaczony jest dla dzieci zdolnych z oddziału przedszkolnego.

Założenia programu:
Budzenie ciekawości w celu poznawania otaczającego świata i rozwijania dziecięcych zainteresowań.
Zapoznanie z nową techniką plastyczną jaką jest płaskie origami z koła.
Dostosowanie tematów pracy do zainteresowań i zdolności dzieci.

Cele programu:
Rozwijanie zdolności poznawczych i manualnych dzieci.
Uczenie dokładności i precyzji oraz dyscypliny.
Kształcenie orientacji przestrzennej i spostrzegawczości.
Rozwijanie wyobraźnie i logicznego myślenia.

Metody pracy:
słowne – instrukcje
czynne – metoda zadań stawianych dzieciom
oglądowa – oglądanie stworzonych przez dzieci prac

Formy pracy:
indywidualna
grupowa

Środki dydaktyczne:
Kolorowe koła o różnej średnicy
Literatura: Dorota Dziamska „Magiczne kółeczka czyli origami płaskie z koła” Warszawa 2008, wyd. BIS
Tematyka zajęć:
Jesień – jesienne drzewa, muchomorek, ruda wiewiórka, myszka,owoce – jabłuszko i
gruszka, miś, parasol, praca grupowa – Jesienny las

Zima – choinka, aniołek, bałwanek, pingwinek, bajkowa postać, praca grupowa – Zimowy obrazek

Wiosna – zajączek, kurczaczek, przebiśniegi, biedronka, motylek, piesek, praca grupowa – Na wiosennej łące

Lato – wiatraczek, rybki, lody, łódka, praca grupowa – Morskie opowieści

Ewaluacja:
Ewaluacja prowadzona będzie na bieżąco i opierać się będzie na obserwacji:
zaangażowania na zajęciach
samodzielności w wykonywaniu pracy
umiejętności współpracy z innymi dziećmi w grupie
Prace będą prezentowane na wystawie koła origami.
Wyświetleń: 54


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.