Katalog

Ewa Osipiuk, 2016-03-18
Pisz

Język angielski, Projekty edukacyjne

Przedsiębiorczośc po angielsku

- n +

PROGRAM
ZAJĘĆ INTERDYSCYPLINARNYCH

„Przedsiębiorczość po angielsku”

realizowanych w ramach projektu
„ATRAKCYJNA SZKOŁA ZAWODOWA”

dla uczniów
Zespołu Szkół nr 1 w Białej Piskiej



Prowadzący:
mgr Ewa Edyta Tutas
mgr Ewa Osipiuk





Biała Piska 2009/2010





P R Z E Z N A C Z E N I E P R O G R A M U


Program zajęć interdyscyplinarnych „Przedsiębiorczość po angielsku” został opracowany przez nauczycieli Zespołu Szkół nr w Białej Piskiej: mgr Ewę Edytę Tutas (nauczyciel przedmiotów zawodowych ekonomicznych) i mgr Ewę Ospiuk (nauczyciel języka angielskiego) na potrzeby zajęć pozalekcyjnych realizowanych w ramach projektu „Atrakcyjna Szkoła Zawodowa”.
Zajęcia pozalekcyjne kierowane są głównie do uczniów klas IV wszystkich typów techników w Zespole Szkół nr 1 w Białej Piskiej, ale mogą brać udział również uczniowie innych klas.
Założeniem realizacji zajęć jest:
- pogłębienie i usystematyzowanie umiejętności kształconych na lekcjach języka angielskiego, przedsiębiorczości oraz innych przedmiotów ekonomicznych pod kątem egzaminu maturalnego z języka angielskiego oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w ramach bloku ekonomicznego,
- rozwijanie zainteresowań ucznia zdolnego,
- wyrównanie szans edukacyjnych uczniów osiągających niskie wyniki nauczania poprzez zastosowanie innowacyjnych metod nauczania z wykorzystanie ćwiczeń interaktywnych i tablicy multimedialnej,
- poszerzanie oferty edukacyjnej szkoły.




Efektem zajęć pozalekcyjnych będzie uzyskanie przez uczniów wyższych końcoworocznych wyników nauczania z języka angielskiego oraz przynajmniej z 1 przedmiotu w ramach bloku ekonomicznego.

Program będzie realizowany w okresie marzec-kwiecień 2010r. w oparciu o harmonogram zajęć pozalekcyjnych (załącznik nr 1).

Program zajęć pozalekcyjnych ma charakter autorski uwzględniający standardy egzaminacyjne na egzaminie maturalnym z języka angielskiego oraz na egzaminie potwierdzającym kwalifikacje zawodowe.


C E L E P R O G R A M U


Cel ogólny : kształtowanie postaw przedsiębiorczych wśród uczniów.

Cele szczegółowe:
- kształcenie umiejętności zdobywania, wykorzystywania i przekształcania informacji innowacyjnymi metodami,
- szerzenie zainteresowania językiem angielskim oraz biznesem,
- docieranie do różnych źródeł informacji biznesowej,
- integracja wiedzy uzyskanej z różnych źródeł informacji biznesowej,
- promowanie szkoły w środowisku lokalnym,
- rozwiązywanie problemów indywidualnie i w grupie,
- uczestniczenie w dyskusji, prezentacja i obrona własnego stanowiska, branie pod uwagę argumentów strony przeciwnej,
- współpraca w grupie z uwzględnieniem podziału zadań.

U C Z N I O W I E

- gromadzą materiały na określony temat,
- dokonują samooceny,
- pod kierunkiem nauczyciela uczą się, w jakiej kolejności segregować materiały i jak z nich korzystać,
- przedstawiają swój punkt widzenia występując przed zespołem (dyskutują z zachowaniem zasad kultury, uczą się poprawnego wysławiania i pisania ),
- pracują w zespole osób, które łączy wspólne zainteresowanie
( współpracują podczas wykonywania szczególnych zadań),
- korzystają z różnych źródeł informacji: encyklopedii, słowników, poradników, programów interaktywnych,
- systematyzują wiedzę i umiejętności do egzaminu maturalnego i potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w ramach bloku ekonomicznego.


O B U D O W A P R O G R A M U
M e t o d y :
- burza mózgów,
- pogadanka z elementami dyskusji,
- metody ćwiczeniowej (ćwiczenia interaktywne z wykorzystaniem oprogramowania
i tablicy multimedialnej),
- instrukcji według poleceń,
- praca z tekstem,
- pokaz (prezentacja multimedialna).

F o r m y p r a c y :
- indywidualna, podczas samodzielnego zbierania materiałów ,
- praca w grupach zadaniowych i zbiorowa podczas zajęć w szkole.

Ś r o d k i d y d a k t y c z n e :
- zestaw komputerowy, rzutnik multimedialny, tablica multimedialna,
- programy komputerowe z ćwiczenia interaktywnymi,
- autorskie prezentacje multimedialne,
- mapy ze słownictwem angielskim,
- słowniki, poradniki biznesowe, akty prawne,
- karty pracy,
- foliogramy,
- flipchart,
- artykuły piśmiennicze (papier ksero, papier do flipcharta, pisaki itp.).

T R E Ś Ć P R O G R A M U

Temat zajęć:
1. I am planning expenses.
2. Planowanie budżetu domowego.
Treści kształcenia:
Ustalanie i planowanie budżetu domowego.
Osiągnięcia uczniów
Uczeń zna, potrafi:
- stosuje czasy przeszły, teraźniejszy i przyszły,
- definiuje pojęcia: gospodarstwo domowe i budżet domowy, nadwyżka, równowaga, deficyt budżetowy,
- wymienia wydatki i przychody budżetu domowego,
- planuje i sporządza budżet domowe na najbliższy, tydzień, miesiąc, rok,
- stosuje zasadę oszczędzania (min. 10% oszczędności, max. 90% wydatków).

Temat zajęć:
3. In a bank .
4. W banku.
Treści kształcenia:
Oferta bankowa.
Osiągnięcia uczniów:
Uczeń zna, potrafi:
- stosuje przymiotniki dzierżawcze,
- stosuje czas przeszły, teraźniejszy i przyszły,
- wykorzystuje i wzbogaca słownictwo związane z bankowością i usługami banków,
- wymienia i opisuje korzyści i koszty posiadania konta bankowego, korzystania z karty płatniczej,
- ocenia i dokonuje wyboru kredytu bankowego,
- ocenia i dokonuje wyboru innych produktów bankowych.
Temat zajęć:
3. What is the Stock Exchange?
4. Co to jest Giełda Papierów Wartościowych?
Treści kształcenia:
Zasady funkcjonowania giełdy.
Osiągnięcia uczniów:
Uczeń zna, potrafi:
- stosuje teraźniejszy,
- stosuje słownictwo związane z papierami wartościowymi i giełdą,
- uczeń wymienia i omawia różne możliwości inwestowania środków finansowych na giełdzie,
- definiuje pojęcia: giełda, giełda kapitałowa, giełda towarowa, hossa, bessa, udziałowiec.
Temat zajęć
5. Getting started in business.
6. Pomysł na własny biznes.

Treści kształcenia:
Procedura zakładania własnej firmy.
Osiągnięcia uczniów:
Uczeń zna, potrafi:
- stosuje czas teraźniejszego i przyszły,
- wymienia nazwy urzędów i instytucji,
- wymienia etapy zakładania działalności gospodarczej w Polsce i krajach UE,
- stosuje słownictwo: koszty, koszty stałe, koszty zmienne, dochód, przychód, kapitał zakładowy, kredyt, oprocentowanie, prowizja, podatek, NIP, REGON itd.
- dokonuje wyboru formy prawnej i organizacyjne własnego przedsięwzięcia (przedsiębiorstwo jednoosobowe, spółka cywilna, spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością),
- przeprowadza badanie rynku,
- sporządza analizę SWOT,
- planuje przychody i wydatki własnego przedsięwzięcia,
- planuje zyski własnego przedsięwzięcia,
- zakłada internetowe konto bankowe,
- wymienia korzyści z założenia internetowego konta bankowego,
- zna zasady rejestracji własnego przedsięwzięcia,
- wypełnia dokumenty dotyczące rejestracji własnego przedsięwzięcia.


O C Z E K I W A N E O S I Ą G N I Ę C I A U C Z N I Ó W


1. Rozwinięcie dociekliwości poznawczej.
2. Samodzielność w poszukiwaniu informacji i krytycyzm w ich doborze.
3. Poszerzenie słownictwa angielskiego oraz wiedzy dotyczącej nowych zasad biznesowych.
4. Lepsze przygotowanie do egzaminu maturalnego z języka angielskiego oraz do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe z bloku ekonomicznego.
5. Wyrównanie dysproporcji edukacyjnych.
6. Umiejętność tworzenia własnego tekstu.




K R Y T E R I A O C E N Y P R A C Y U C Z N I A

1. Aktywność podczas zajęć.
2. Umiejętność pracy w grupie.
3. Samodzielność i zaangażowanie w poszukiwaniu informacji.
4. Systematyczny udział w zajęciach.


E W A L U A C J A

Projekt ewaluacji

1. Obiekt (przedmiot ewaluacji) – Realizacja zajęć interdyscyplinarnych „Przedsiębiorczość po angielsku…”

2. Uzasadnienie – ocena realizacji celów określonych w programie i efektywności prowadzonych zajęć.

3. Obszary ewaluacji – patrz: tabela.

4.Pytania kluczowe – patrz: tabela.

5.Kryteria – patrz: tabela.

6. Rodzaje ewaluacji:
– diagnoza potrzeb,
– cząstkowa i końcowa.
Obszar ewaluacji
I. Strona merytoryczna zajęć i efektywność kształcenia.
Pytania kluczowe
1)Czego nauczyłeś się na zajęciach?
2)Jakie dostrzegasz efekty Twojej pracy dla siebie, dla szkoły?
Kryteria ewaluacji
Przydatność treści programowych.
Obszar ewaluacji
II. Wpływ zajęć interdyscyplinarnych na życie szkoły.
Pytania kluczowe
1)Jak oceniasz przydatność prowadzenia tego typu zajęć interdyscyplinarnych dla życia szkoły?
2)Na jakie dziedziny życia szkolnego ma wpływ?
3)W jaki sposób zajęcia wpływają na wizerunek szkoły w środowisku lokalnym?
Kryteria ewaluacji
Organizowanie czasu wolnego.
Stwarzanie warunków do rozwoju zainteresowań.
Współtworzenie wizerunku szkoły przyjaznej uczniowi.
Poszerzanie umiejętności i wiadomości zdobywanych podczas zajęć lekcyjnych.
Obszar ewaluacji
III. Sposób prowadzenia zajęć.
Pytania kluczowe
1)Czy udział w zajęciach interdyscyplinarnych uważasz za interesującą?
2)Co Cię motywowało do uczestniczenia w zajęciach interdyscyplinarnych?
3)Jak ocenisz sposób prowadzenia zajęć?
4)W jaki sposób nauczyciel starał się zainteresować przedmiotem zajęć?
Kryteria ewaluacji
Atrakcyjność dla ucznia.
Obszar ewaluacji
IV. Zadowolenie/ Samopoczucie ucznia.
Pytania kluczowe
1)Czy uczniowie chętnie brali udział w zajęciach?
2)Jak się czułeś podczas zajęć?
3)Jak określiłbyś postawę opiekuna wobec uczniów?
Kryteria ewaluacji
Zgodność zadań programu z oczekiwaniami uczniów, otwartość na potrzeby uczniów, stworzenie przyjaznego klimatu (ankieta).

7. Ewaluator – nauczyciele realizujący program.

8. Metody – obserwacja, analiza dokumentów, analiza wykonanych zadań, kwestionariusz ankiety, wywiad, prezentacja multimedialna z przeprowadzonych zajęć interdyscyplinarnych .

9. Harmonogram:
- ewaluacja cząstkowa – po przeprowadzeniu ok. 50% zajęć – ok. 20 marca 2010r.
- ewaluacja końcowa – na zakończenie zajęć – ok. koniec marca 2010r.
10. Wykorzystanie – ewaluacja ma dostarczyć informacji o celowości realizowania programu, potrzebie kontynuowania, modyfikacji lub konieczności przerwania.
11. Adresaci – dyrektor szkoły, uczniowie, nauczyciele, rodzice.

Propozycja szczegółowych pytań ewaluacyjnych
Ewaluacja cząstkowa/ końcowa
 Jak się czułaś/eś podczas zajęć?
 Co Cię motywowało do pracy?
 Co utrudniało Twoje zaangażowanie?
 Co chciał/abyś zmienić w zajęciach?
 Czy udział w zajęciach poszerzył Twoją wiedzę?
Wyświetleń: 43


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.