Katalog ANNA ZDYB, 2016-03-17 KRAŚNIK Matematyka, Konspekty konspekt, matematyka-zastosowanie elementów OK w procesie lekcyjnymWykorzystanie elementów oceniania kształtującego w procesie lekcyjnym Konspekt dla klasy pierwszej gimnazjum Temat: Wielkości wprost proporcjonalne. Powiązanie z wcześniejszą wiedzą uczniowie znają pojęcie proporcji i jej własności uczniowie potrafią rozwiązać równanie w postaci proporcji Cele lekcji (realizacja treści podstawy programowej 7.1) uczeń: rozumie pojęcie proporcjonalności prostej umie rozpoznawać wielkości wprost proporcjonalne umie rozwiązywać zadania tekstowe związane z wielkościami wprost proporcjonalnymi Cel sformułowany w języku ucznia Po dzisiejszej lekcji potrafisz policzyć, ile puszek farby musisz kupić, jeżeli chcesz pomalować powierzchnię 200 m2, wiedząc że jedna puszka wystarczy na pomalowani około 4 m2 powierzchni Oczekiwania i wymagania od ucznia (NaCoBeZu) Po dzisiejszej lekcji potrafisz: rozpoznać w zadaniu tekstowym zależność wprost proporcjonalną ułożyć proporcję do zadania tekstowego z wielkościami wprost proporcjonalnymi zweryfikować odpowiedź z warunkami zadania Kluczowe pytanie dla uczniów W jakiej sytuacji w życiu codziennym ma zastosowanie proporcjonalność prosta? Środki dydaktyczne Podręcznik i zbiór zadań (matematyka z plusem GWO), karty pracy, kolorowe karteczki, patyczki, rzutnik Formy pracy indywidualna grupowa zbiorowa Przebieg lekcji 1.Czynności organizacyjne. 2.Sformułowanie tematu lekcji,wyświetlenie celów, głośne odczytanie przez ucznia, rozdanie kartek z NaCoBeZu 3.Wprowadzenie zależności wprost proporcjonalnej (wraz ze wzrostem jednej wielkości druga rośnie tyle samo razy). Uczniowie podają przykłady-zad1 karta pracy 4.Wspólna analiza zadania tekstowego z zastosowaniem proporcjonalności prostej-zad2 karta pracy (zadanie przy tablicy rozwiązuje uczeń wylosowany). 5.Rozwiązywanie zadań tekstowych-praca indywidualna (możliwość konsultacji wzajemnej między uczniami) zad 3, zad 5 str 217 podręcznik. 6.Sprawdzenie prawidłowości rozwiązania poprzez podniesienie karteczek i omówienie. Uczniowie z karteczkami zielonymi i żółtymi dobierają się w pary(zielony-żółty). Nauczyciel pracuje z uczniami z karteczkami czerwonymi. 7.Uczniowie w grupach rozwiązują zad 8 str 217, zaś nauczyciel pracuje wspólnie z uczniami, którym samodzielna praca sprawia trudność. 8.Prezentacja rozwiązania zad 8 na forum klasy ( uczniowie wylosowani przedstawiają rozwiązania). 9.Podsumowanie lekcji- powrót do celu sformułowanego w języku ucznia ( ile farby należy zakupić?) Dyskusja na temat jakich sytuacjach w życiu codziennym ma zastosowanie proporcjonalność prosta Uczniowie na kartkach kończą zdania załącznik na 2 10.Zadanie pracy domowej zad 10 str 87 ( dla chętnych: zad 8, zad 9 str 89) zbiór zadań Załącznik na 1 Karta pracy Zad 1.Określ, czy zależność jest proporcjonalnością prostą a) długość boku kwadratu i jego obwód b) długość boku kwadratu i jego pole c) ilość kupowanych zeszytów i kwota, którą musimy za nie zapłacić d) cena benzyny i ilość jaką możemy zakupić za daną kwotę e) liczba jednakowych ciastek i ich łączna masa Zad 2. Z 24 m materiału uszyto 16 bluzek. Ile metrów materiału potrzeba na uszycie 25 takich bluzek ? Załącznik nr 2 (technika zdań niedokończonych) Dziś nauczyłem się …............................................................ Muszę popracować nad …..................................................... Lekcja była …......................................................................... Anna Zdyb, Publiczne Gimnazjum Trzydnik Duży Wyświetleń: 56
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |