AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agata Graniczka, 2016-03-17
Mielec

Biologia, Konkursy

Scenariusz szkolnego konkursu dla klas II gimnazjum „LAS WOKÓŁ NAS”, Agata Graniczka

- n +

Scenariusz szkolnego konkursu dla klas II gimnazjum
„LAS WOKÓŁ NAS”



Odbiorcy: uczniowie gimnazjum
Cele konkursu:
- rozbudzenie zainteresowania oraz szacunku dla otaczającej nas przyrody
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania gatunków roślin i zwierząt zamieszkujących
ekosystem leśny
-kształtowanie postawy troski o środowisko naturalne
-promowanie aktywnego stylu życia
-rozbudzenie pasji odkrywania świata
Termin i miejsce realizacji: styczeń, szkolna sala gimnastyczna lub pracownia biologiczna

Konkurs stanowił podsumowanie tygodnia edukacji ekologicznej, w czasie którego uczniowie gimnazjum uczestniczyli w spotkaniach leśniczymi, oglądali filmy z cyklu ”Tajemnice kniei” (Polski Związek Łowiecki), przygotowali ciekawą ekspozycję prezentującą poszczególne warstwy lasu, uczestniczyli w zajęciach terenowych oraz konkursie literackim i plastycznym opartym na motywie wiersza Kazimierza Przerwy – Tetmajera pt. „W lesie”.
W konkursie uczestniczyło pięć dwuosobowych drużyn (przedstawiciele klas drugich gimnazjum). Każda drużyna miała do dyspozycji stolik z dwoma krzesłami oraz materiałami niezbędnymi do realizacji poszczególnych zadań (karty pracy, mazak, klej). Punkty przyznawano w postaci naklejek, które uczniowie przypinali do ubrania, co znacznie ułatwiło kwestię podliczania wyników. Większość zadań wymagała wykorzystania projektora i sprzętu nagłaśniającego. Salę przystrojono dekoracjami zawierającymi motywy leśne. Czas trwania imprezy – jedna godzina lekcyjna.
Celem konkursu było sprawdzenie wiedzy przyrodniczej, ale przede wszystkim rozbudzenie wśród uczestników oraz publiczności pasji odkrywania świata. Dlatego każde zadanie zilustrowane było prezentacją multimedialną zawierającą odpowiedzi oraz ciekawostki z życia lasu. Podczas turnieju wykorzystano żywe okazy drzew iglastych oraz filmy i zdjęcia z odgłosami zwierząt. Przygotowano też pytania do publiczności nagradzane upominkami. Podczas imprezy wyemitowany został film pt” Las – zielone płuca Ziemi” opracowany przez członków Szkolnego Koła Ligi Ochrony Przyrody.

PRZEBIEG KONKURSU:

-WPROWADZENIE

Serdecznie witam Dyrektora szkoły, wszystkich nauczycieli i was – koleżanki i koledzy. Aktywny i zdrowy tryb życia jest coraz bardziej popularny. Często uciekamy od codziennych obowiązków na łono natury, która skłania nas do refleksji, umożliwia obserwację otaczającego świata.
Niewiele jest takich momentów życiu, kiedy możemy cieszyć się przyrodą. Jeszcze trudniejsze wydaje się to wówczas, gdy mieszkamy w mieście, pozbawionym parków zieleni, a w okolicy nie ma lasu lub trzeba do niego pokonać spory dystans.
Niektórzy z nas być może w ciągu całego swojego życia, byli w lesie zaledwie kilka razy. Dlatego chcielibyśmy dziś namówić was abyście zamienili weekendowe wizyty w supermarkecie, na relaksującą wycieczkę po lesie. Przedstawimy wam ciekawostki ze świata przyrody, zaprezentujemy rośliny i zwierzęta występujące w pobliskich lasach dawnej Puszczy Sandomierskiej. Przy okazji sprawdzimy, jak dobrze znacie las i jego mieszkańców. Zapraszamy do wspólnej zabawy
Zapraszamy do nas uczestników konkursu. Proszę kapitanów aby krótko przedstawili swój zespół.


-KONKURENCJA 1: „WYCIECZKA DO LASU”

Lasy są naszym skarbem narodowym. By zapewnić lasowi trwałość i utrzymać go w jak najlepszym zdrowiu należy nim szczególnie troskliwie i uważnie gospodarować. W imieniu nas wszystkich robią to leśnicy. Dbają o to by las służył nie tylko nam ale i następnym pokoleniom. Istnieją specjalne przepisy, które mówią nam jak powinniśmy się w lesie zachowywać, by mu jak najmniej zaszkodzić. Zanim wybierzecie się na wycieczkę po lesie zapoznajcie się z nimi.
W balonach ukryte zostały karteczki na których opisano waszą przygodę w lesie. Jeżeli zachowaliście się zgodnie z przepisami otrzymacie punkty, jeżeli wasze działania były niepoprawne nie przyznamy wam punktów. Sprawdźcie czy dopisze wam szczęście. Zapraszam przedstawiciela drużyny klasy – jeden rzut do skutku.
Uczniowie rzucają lotkami do balonów, w których znajdują się scenki rodzajowe. Prowadzący odczytują wylosowany tekst i przyznają lub odejmują punkty.

MATERIAŁY DO KONKURENCJI 1:
1.Cicho poruszaliście się po lesie, dzięki temu nie spłoszyliście dużego stada jeleni. Z pewnością dużą nagrodą dla was było obserwowanie tych pięknych zwierząt. Od nas dostajecie 1 punkt.

2. Zabraliście psa do lasu na spacer. Nie był on na smyczy, pobiegł głośno szczekając i spłoszył pasące się w pobliżu stado saren z małymi koźlakami. Nie można naruszać spokoju mieszkańców lasu. To my przychodzimy do nich w gościnę. Pies powinien być na smyczy. Nie otrzymujecie punktu.

3. Dla zabawy kopnąłeś trujący grzyb. Zachowałeś się źle. Ten grzyb, trujący dla ludzi, może być smacznym pokarmem dla głodnego zwierzątka. Nie otrzymujecie punktu

4. Znaleźliście gniazdo ptaka z bardzo ładnymi kolorowymi jajami. Zabraliście kilka, żeby pochwalić się przed koleżankami i kolegami. Zachowaliście się źle. Naruszyliście prawo mieszkańców lasu. Nie wolno wybierać jaj ani piskląt z gniazd ptaków. Nie otrzymujecie punktu.

5. Brawo! Zabraliście do lasu lornetkę. Zaobserwowaliście dużego ptaka. Okazało się, że to bielik buduje nowe gniazdo. Widać, że znacie i szanujecie otaczającą was przyrodę. W nagrodę otrzymujecie 1 punkt.

6. Brawo! Podczas spaceru zauważyliście pożar w lesie. Szybko poinformowaliście dorosłych, którzy powiadomili straż pożarną. Dzięki wam udało się szybko zorganizować akcję ratowniczą i nie spłonął las. Otrzymujecie 1 punkt.

7.Brawo! Po rodzinnym pikniku pozbieraliście wszystkie śmieci, tak, że nie został żaden ślad po waszej obecności w lesie. Otrzymujecie 1 punkt.

8. Kolega dostał motor i namówił was do przejażdżki po lesie. Nie wolno wjeżdżać do lasu pojazdami silnikowymi. Po lesie poruszamy się rowerami, które nie robią hałasu, nie płoszą zwierząt, nie zagłuszają śpiewu ptaków i nie zanieczyszczają powietrza. Nie otrzymujecie punktu.

9. Brawo! Znaleźliście sarnę ,która złapała się we wnyki. Najszybciej jak tylko można powiadomiliście miejscowego leśniczego. Niestety jeszcze ciągle zdarza się, że kłusownicy zastawiają sidła na zwierzęta. Dzięki wam udało się sarnę uratować. Dostajecie 1 punkt.
.
10. Brawo! Podczas spaceru w lesie zauważyliście szklaną butelkę. Zabraliście ją ze sobą i wyrzuciliście do śmietnika. Bardzo ładnie się zachowaliście. Dzięki wam nikt się nie skaleczy. Dostajecie1 punkt.

11. W wysokiej trawie znaleźliście małą sarenkę. Zabraliście ją do domu myśląc, że zgubiła swoją mamę. Samice oddalają się od potomstwa poszukiwaniu pożywienia. Wtedy małe sarenki pozostają bez opieki. Niestety nie można zabierać dzikich zwierząt do domu. Nie otrzymujecie punktu.

12. Dla zabawy zaczęliście rozgrzebywać patykiem mrowisko. Nie wolno niszczyć mrowisk, ani niepokoić mrówek. To bardzo pracowite i pożyteczne zwierzątka. I pamiętajcie, że mrówki i ich kopce są pod ochroną. Nie przyznajemy wam punktu.

Prowadzący podsumowują konkurencję wykorzystując prezentację multimedialną na temat zasad zachowania w lesie Pt: „Leśna etykieta”. Treść prezentacji: 1.Szanuj prawo roślin i zwierząt do życia, 2. Parkuj tylko w wyznaczonych miejscach, 3. Nie łam gałęzi drzew i krzewów, 4. Rozpalaj ognisko tylko w wyznaczonym miejscu, nie bliżej niż 100 m od ściany lasu, 5. Wrzucaj śmieci do pojemników, 6. Nie niszcz grzybów, 7. Psy w lesie prowadź na smyczy, 8. Nie wchodź na uprawy leśne ani do młodników, 9. Zachowuj - się cicho, w lesie żyje wiele płochliwych zwierząt.


-KONKURENCJA 2: „CO LUDZIE GADAJĄ?”
Czy wiedzieliście, że jaszczurce potrafi odrastać ogon? A żółw błotny żyje 120 lat? W tej konkurencji znajdziecie jeszcze więcej ciekawych informacji na temat zwierząt zamieszkujących nasze lasy.
CZĘŚĆ 1: Każda drużyna otrzymuje puzzle przedstawiające leśne zwierzęta. Zadaniem uczestników jest ułożenie układanki w jak najkrótszym czasie. Obrazek należy przykleić do kartki. Drużyna zgłasza wykonanie zadania, unosząc podpisany obrazek pionowo w górę (po dwa punkty trzy pierwsze zespoły, pozostałe po jednym).
CZĘŚĆ 2: Waszym zadaniem jest podanie przysłowia lub powiedzenia związanego z danym zwierzęciem oraz wyjaśnienie jego znaczenia. Przyznajemy 1 punkt za powiedzenie i 1 punkt za prawidłową interpretację.

MATERIAŁY DO KONKURENCJI 2:
Każda drużyna otrzymuje zaklejoną kopertę, w której znajduje się: pocięty obrazek, kartka papieru oraz klej.
Wilk: człowiek człowiekowi wilkiem (ludzie nie są sobie życzliwi),i wilk syty i owca cała (rozwiązanie problemu z korzyścią dla obu stron).
Dudek: każdy dudek ma swój czubek (każdy ma jakąś osobliwą cechę, która go charakteryzuje i odróżnia od innych).
Niedźwiedź: niedźwiedzia przysługa (przysługa, która zamiast pomóc szkodzi), dzielić skórę na niedźwiedziu (przedwczesne dysponowanie czymś co jeszcze nie jest nasze).
Bóbr: płakać jak bóbr (intensywny płacz.)
Mysz: biedny jak mysz kościelna (komuś nie powodzi się najlepiej),siedzieć cicho jak mysz kościelna/jak mysz pod miotłą (być cicho, nie rzucać się w oczy).
Lis: farbowany lis (ktoś podstępnie udaje kogoś kim nie jest).


Prowadzący na bieżąco komentują lub uzupełniają odpowiedzi uczestników korzystając z przygotowanej uprzednio prezentacji, przedstawiającej zwierzęta pojawiające się w konkurencji oraz przysłowia na ich temat.


-KONKURENCJA 3: „JAKIE TO DRZEWO?”
Drzewa są największymi roślinami występującymi na lądzie. Potrafią być długowieczne i żyć nawet kilka tysięcy lat. Bez nich nie istniałyby lasy. To one dostarczają nam niezbędnego do życia tlenu. Dzięki drzewom mamy surowiec w postaci drewna. Na podstawie okazów liści i owoców rozpoznajcie cztery gatunki drzew, nazwy zapiszcie na kartkach. Za zadanie można otrzymać maksymalnie dwa punkty. Czas przygotowania – 2 minuty.
Na ekranie pojawia się slajd przedstawiający cztery gatunki drzew opisane numerami 1 - 4: cis pospolity, sosna pospolita, kasztanowiec zwyczajny, klon zwyczajny. Drużyny zapisują nazwy na przygotowanych uprzednio kartach pracy. Wymagana jest nazwa rodzajowa. Prowadzący oceniają odpowiedzi, prezentują slajd z prawidłowym rozwiązaniem zadania oraz przedstawiają kilka faktów dotyczących drzew.
(…) Posłuchajcie ciekawostek na temat prezentowanych w tej konkurencji drzew. Zrozumiecie dlaczego warte są tego by o nie dbać i je chronić. (prezentacja multimedialna) Podczas pokazu prowadzący zadają pytanie publiczności: Czy wiecie, dlaczego drzewa jesienią zrzucają liście? Za poprawną odpowiedź przyznają nagrodę.

MATERIAŁY DO KONKURENCJI 3:
Prezentacja multimedialna: slajd 2 zdjęcia czterech okazów drzew (liście i owoce), slajd 3 – podpisane okazy drzew, dalej slajdy z ciekawostkami na temat każdego z prezentowanych gatunków drzew.
1- CIS POSPOLITY: Wszystkie części drzewa oprócz osnówki zawierają trującą substancję, Która szkodzi sercu i układowi krążenia. Dlatego zatruta osoba powinna jak najszybciej znaleźć się w szpitalu. Z cisów wydobywa się substancje, z których produkuje się preparaty stosowane w leczeniu nowotworów.
2 – SOSNA POSPOLITA: sześćdziesięcioletnia sosna produkuje w ciągu dnia tyle tlenu, ile wynosi dobowe zapotrzebowanie tego pierwiastka dla trzech osób!
3 –KASZTANOWIEC ZWYCZAJNY: Jego liście, kwiaty i owoce są skutecznym lekarstwem na kaszel i żylaki. Zdrowie kasztanowców jest poważnie zagrożone przez motyla szrotówka kasztanowcowiaczka. Jego żerowanie powoduje, że drzewa powtórnie kwitną jesienią. Dla drzewa to ogromny wysiłek, który je osłabia i naraża na przemarzanie. W efekcie wiele kasztanowców ginie.
4 – KLON ZWYCZAJNY: Klon cukrowy jest wykorzystywany do pozyskiwania syropu klonowego, który, należy do najzdrowszych produktów pochodzenia drzewnego. Okres przydatności do spożycia syropu klonowego wynosi przeciętnie 300 lat!
CZY WIECIE, DLACZEGO KLONY I INNE DRZEWA JESIENIĄ ZRZUCAJĄ LIŚCIE? Aby przetrwać niedobór wody w glebie, która na czas zimy zamarza, drzewo zabezpiecza się, przechodząc w stan spoczynku. Zmniejsza się wtedy zapotrzebowanie na rozprowadzane przez wodę składniki odżywcze. Zostaje zatrzymany proces fotosyntezy Gdyby liście pozostały w tym czasie na drzewach, roślinom groziłoby całkowite uschnięcie. Drzewa iglaste mają znacznie mniejszą powierzchnię parowania i dlatego mogą przetrwać, nie zrzucając igieł.


-KONKURENCJA 4: „CZYJ TO GŁOS?”
Oprócz szumu drzew najbardziej „słyszalną” częścią lasu są ptaki. Podczas spaceru możesz spotkać kaczkę gniazdującą na drzewie, a może zauważysz ptaka schodzącego głową w dół. Świat ptaków jest fascynujący. Spróbujemy się czegoś więcej o nich dowiedzieć.
Zadaniem uczestników jest rozpoznanie odgłosów pięciu ptaków. Należy zaznaczyć na kartach odpowiedzi kolejność w jakiej zostały wyemitowane odgłosy ptaków. Za zadanie można otrzymać maksymalnie 3 punkty.
Uczestnicy oglądają prezentację multimedialną zawierającą wizerunki ptaków i ich odgłosy (1. puchacz, 2. głuszec, 3. orzeł, 4. kos, 5. sójka). W dalszej części prowadzący ujawniają odpowiedzi zawarte w prezentacji. Jako podsumowanie konkurencji zadają publiczności dwa pytania za które przyznają nagrody. Prowadzący buduje klimat grozy (bo odgłosy są upiorne). Slajdy przedstawiają las nocą. Zadanie 1: Zamknijcie oczy i wyobraźcie sobie, że jesteście w lesie, w środku nocy. Nagle, tuż obok słyszycie takie odgłosy …(emisja głosu borsuka). Co to za zwierzę? zadanie 2: Śpicie sobie spokojnie w namiocie na leśnej polanie. Nagle, koło waszego ucha rozlega się taki dźwięk… (emisja głosu rysia)


-KONKURENCJA 5: „LEŚNY MĄDRALA”
Przed nami ostatnia konkurencja „Leśny mądrala”. Zadaniem uczestników jest udzielenie trafnych odpowiedzi na pytania zawarte w krótkim teście. Czas pracy trzy minuty. Drużyny rozwiązują test składający się z sześciu pytań. Publiczność także zapoznaje się z testem za pomocą slajdu.
Proponujemy widzom zabawę w „zagadkowe pudełko”. Chętna osoba odgaduje przy pomocy rąk, jaki gatunek drzewa iglastego znajduje się w zamkniętym pudełku. Należy zadbać o to by znalazły się tu gałązki z szyszką lub szyszkojagodą. Ważne aby ochotnik opisywał wrażenia, które towarzyszą badaniu (igły klujące, miękkie, sztywne, szyszka długa, jajowata itp.). Oznaczony okaz przekazujemy publiczności do analizy. Po upływie wyznaczonego czasu prowadzący zbierają karty z odpowiedziami a następnie przedstawiają poprawne rozwiązanie zadań testowych.

MATERIALY DO KONKURENCJI 5:
1. Przyporządkuj nazwy roślin i zwierząt do odpowiedniej warstwy lasu:
a) korony drzew 1) leszczyna
b) podszyt 2) zawilec gajowy
c) runo leśne 3) borowik
4) dąb
5) brzoza
6) sowa
7) żuk
8) bez czarny
9) malina

2. Swoje igły na zimę zrzuca:
a) jałowiec
b) modrzew
c) cis

3. Owadożerna roślina rosnąca na torfowiskach to:
a) jaskier
b) rosiczka
c) widłak

4. Pod którym drzewem nie znajdziesz szyszek?
a) świerk
b) sosna
c) jodła

5. Miejsce żerowania dzika to:
a) barłóg
b) buchtowisko
c) gawra

6. Zaznacz grupę organizmów chronionych:
a) widłak, bóbr europejski, zaskroniec, cietrzew
b) mniszek pospolity, krokus, łoś, fiołek leśny
c) lilia, storczyk, stokrotka, rzekotka drzewna


-PODSUMOWANIE KONKURSU:


Dziękujemy wszystkim drużynom za uczciwą rywalizację w duchu fair play. Nadszedł czas na podsumowanie naszego konkursu. Zanim dowiecie się kto został zwycięzcą posłuchajcie dlaczego las jest tak ważny dla człowieka. Zapraszamy do nas dziewczyny (podać oczywiście imiona), które działają w Szkolnym Kole Ligii Ochrony Przyrody. Uczennice przedstawiają autorski film Pt: Las – zielone płuca Ziemi”. W tym czasie osoby prowadzące podsumowują punkty, wypisują dyplomy i przygotowują nagrody.
(…) Znamy już wyniki konkursu. Zapraszamy do nas pana dyrektora, który wręczy dyplomy i nagrody dla zwycięskich drużyn. Pierwsze miejsce w konkursie wiedzy o lesie Pt: „Las wokół nas” zajęli przedstawiciele klasy… . Drugie miejsce otrzymują przedstawiciele klasy … . Trzecie miejsce przypadło w udziale przedstawicielom klasy … Wielkie brawa należą się również pozostałym uczestnikom turnieju (także otrzymują upominki).
Serdecznie dziękuję wszystkim uczestnikom konkursów oraz uczniom zaangażowanym w przygotowanie tego pięknego widowiska. Zabraliśmy was dzisiaj na wirtualną wycieczkę po lesie, ale pamiętajcie, że nie ma lepszej okazji by czerpać wiedzę o naturze, niż wędrówki po leśnych ostępach. Mam nadzieję, że podczas zimowych ferii każdy z was choć raz wybierze się do lasu, żeby na własne oczy zobaczyć usłyszeć zwierzęta i rośliny o których dzisiaj mówiliśmy. Życzę miłych wrażeń, i zapraszam za rok, na kolejną edycję naszego konkursu.

MATERIALY ŹRÓDŁOWE:
Podczas opracowania zadań konkursowych wykorzystano:
- treści prezentowane na portalu www.erys.pl,
- zdjęcia udostępniane w Internecie na zasadach licencji creative commoons,
- odgłosy zwierząt zamieszczone na stronie www.lowiecki.pl - strona
prywatna Andrzeja Otrębskiego
-prywatne nagrania i zdjęcia przygotowane przez członków Szkolnego Koła
Ligi Ochrony Przyrody
- przysłowia o zwierzętach zamieszczone w na portalu: www.wikipedia.pl

Opracowanie: Agata Graniczka,
nauczyciel biologii oraz opiekun Szkolnego Koła Ligi Ochrony Przyrody,
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Mielcu

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 16


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.