Katalog Katarzyna Skoracka, 2016-03-17 Czaczyk Język polski, Konkursy Regulamin Szkolnego Turnieju OrtograficznegoRegulamin II Szkolnego Turnieju Ortograficznego 1. Organizatorem imprezy jest Szkoła Podstawowa im. gen. J. H. Dąbrowskiego w Parzęczewie. 2. Cele turnieju: - popularyzacja zasad ortografii polskiej, - motywowanie uczniów do doskonalenia sprawności i umiejętności ortograficznych, - budzenie szacunku do ojczystego języka, - doskonalenie umiejętności pracy ze słownikiem ortograficznym, - rozwijanie umiejętności rozwiązywania zamkniętych i otwartych, zadań testowych, łamigłówek i zagadek ortograficznych, - szerzenie znajomości związków frazeologicznych. 3. Turniej przeznaczony jest dla uczniów klas IV- VI szkoły podstawowej. 4. Klasa typuje dziesięcioro uczniów. 5. Uczestnicy rozwiązują zadania ortograficzne o różnym stopniu trudności w zespołach dwuosobowych. 6. Zadania są sprawdzane i oceniane przez komisję konkursową zgodnie z kluczem. 7. Podczas turnieju nie wolno używać korektorów, a wszelkie poprawki powinny być wykonywane w określony sposób: - przekreślenie błędu jedną linią poziomą, - estetyczne i wyraźne, poprawne napisanie całego wyrazu nad lub obok skreślenia, - poprawki nieczytelne i niejednoznaczne uznane zostaną za błąd. 8. Zwycięzcami są klasy, z której uczniowie zdobędą największą ilość punktów. Turniej będzie sprawdzać znajomość następujących zasad ortografii i interpunkcji: • - w zakresie ortografii: o pisownia rz i ż, ch i h, ó i u; o pisownia bezokoliczników; o pisownia partykuły nie z rzeczownikami, przymiotnikami, przysłówkami, czasownikami; o pisownia rzeczowników zakończonych na: -ów, -ówka, -ówna, -un, -unka, -arz, -erz; o wyrazów z samogłoskami nosowymi „ą”, „ę”, w tym czasowników w czasie przeszłym oraz wyrazów z grupami głosek „om, em, on, en” o pisownia rzeczowników zakończonych na: -stwo, -ctwo, -dztwo; o pisownia rzeczowników zakończonych na: -zca, -dca, -dźca; o pisownia rzeczowników typu nadzieja, idea; o pisownia przymiotników zakończonych na: -ski, -cki, -dzki; o wyrażeń przyimkowych i przyimków złożonych o pisownia przymiotników złożonych typu biało- czerwony, ciemnozielony; o pisownia liczebników; o pisownia czasowników zakończonych na: -uję, -ujesz, -uje; o pisownia cząstki -by z czasownikami; o pisownia czasowników zakończonych na: –ę, -em, -ą; o pisownia czasowników typu płynęli, płynął; o pisownia wielką literą nazw własnych, tytułów; • - w zakresie interpunkcji: o użycie kropki, znaku zapytania, znaku wykrzyknika na końcu zdań; o użycie przecinka w wyliczeniach, w zdaniach pojedynczych, w zdaniach złożonych między zdaniami podrzędnymi i nadrzędnymi; w zdaniach złożonych współrzędnie; przed spójnikami powtórzonymi; o użycie dwukropka, myślnika; o użycie cudzysłowu w tytułach. Przebieg imprezy – konkurencje 1. Krzyżówka. 5 min. 2. Wypisywanie wyrazów z określoną trudnością w wyznaczonym czasie. 5 min. 3. Tekst z lukami. 10 4. Wyjaśnienie pisowni poszczególnych wyrazów. 5 min 5. Rebusy. 5 min 6. Wyszukiwanie na czas haseł w słowniku. 5 min 7. Kolorowanie pól wg opisu dla poszczególnej trudności. 10 min - W trakcie wykonywania zadań przez zespoły publiczność odpowiada na pytania związane z polską frazeologią. Katarzyna Skoracka Wyświetleń: 8
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |