AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Magdalena Dziurzyńska, 2016-02-12
Sokołów Podlaski

Geografia, Scenariusze

Scenariusz lekcji geografii w pierwszej klasie gimnazjum. „Świat bez tajemnic"”- wydawnictwo PWN. Wpływ szerokości geograficznej oraz ukształtowania powierzchni na klimat.

- n +

Hasło programowe:
Ziemia jako środowisko życia.

TEMAT: Wpływ szerokości geograficznej oraz ukształtowania powierzchni na klimat .

Cel ogólny lekcji :
Poznanie czynników klimatotwórczych oraz ich wpływu na klimaty na Ziemi.

Cele operacyjne lekcji:

Wiadomości: uczeń:
- wymienia czynniki klimatotwórcze.
- wskazuje współzależności między wysokością Słońca nad horyzontem w czasie górowania a temperaturą powietrza.

Umiejętności: uczeń:
- wyjaśnia wpływ szerokości geograficznej i rzeźby terenu na klimat.
- oblicza temperaturę na wskazanej wysokości bezwzględnej.
- analizuje dane z różnych źródeł informacji i formułuje wnioski.

Postawy:
- Uczeń pracuje w samodzielnie i w zespole klasowym.

Metody: analiza danych statystycznych oraz map w atlasie.

Formy: samodzielna praca uczniów, praca frontalna.

Środki dydaktyczne: podręcznik, multibook, karta pracy.

TOK LEKCJI:


Część wprowadzająca:

1. Określenie zasad pracy na lekcji.
2. Sprawdzenie pracy domowej.
3. Analiza map przedstawiających rozkład temperatury i opadów na Ziemi.

Część realizacyjna:

1. Uczniowie wyjaśniają, dlaczego na Ziemi występują różne typy klimatów.
2. Zapisujemy je na tablicy. Tworzymy mapę mentalną - czynniki klimatotwórcze. Uczniowie zapisują notatkę w zeszytach.
3. Wspólnie ustalamy i zapisujemy temat lekcji - Wpływ szerokości geograficznej oraz ukształtowania powierzchni na klimat .
4. Wyjaśniamy, dlaczego szerokość geograficzna ma wpływ na klimat.
5. Uczniowie wypełniają kartę pracy.
6. Wyjaśniamy wspólnie, jak zmienia się klimat wraz ze wzrastającą szerokością geograficzną.
7. Uczniowie wykonują samodzielnie zadanie 65 ze strony 48 zeszytu ćwiczeń.
8. Ustalamy dlaczego strefy klimatyczne nie układają się idealnie równoleżnikowo.
9. Na podstawie mapy opadów w Azji wyjaśniamy rozmieszczenie miejsc o wysokich i niskich rocznych sumach opadów.
10. Wskazujemy wpływ wysokości nad poziomem morza.
11. Uczniowie obliczają temperaturę panującą na wskazanej wysokości.

Faza podsumowująca:

1. Podsumowanie wiadomości, zadanie pracy domowej

Praca domowa: Proszę przeczytać tekst w podręczniku
od strony- 93 do 98. Zadania w zeszycie ćwiczeń: 67/ 49 i ewentualnie 66/49.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 141


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.