![]() |
![]() |
Katalog Ewa Prajwowska, 2016-02-12 Jerzykowo Język polski, Scenariusze W świecie reklamy- M. Ende "Momo".Temat: W świecie reklamy. Materiały: fragment książki M.Endo "Momo", reklamy prasowe. Cele: Uczeń: - wie, gdzie pojawia się reklama i w jaki sposób działa na odbiorcę, -rozróżnia środki językowe , za pomocą których reklamodawcy manipulują konsumentem, -odróżnia zabawki pobudzające wyobraźnię od tych, które ją ograniczają i nakłaniają do kupowania coraz większej ilości rzeczy, -wyciąga wnioski z przeczytanego tekstu, poszukuje podobnych zjawisk w rzeczywistości. Metody: pogadanka, drama, praca w grupach, praca z tekstem " Lalka doskonała" Przegieg zajęć: 1 Pogadanka - Czy macie swoje ukochane zabawki? -Czy lubicie je prawie tak, jak żywą istotę? - W jaki sposób opiekujecie się i dbacie o swoją zabawkę? - Czy zamienilibyście swoją zabawkę na" lalkę doskonałą" z opowiadania Endo? 2. Przypomnienie treści opowiadania "Lalka doskonała" M. Endo 3. Drama Nauczyciel prosi na środek klasy dwie chętne uczennice. Jedna z nich odgrywa lalkę Bibi, powtarzając słodkim głosem ciągle te same trzy zdania: "Dzień dobry. Jestem Bibi, lalka doskonała" "Należę do ciebie. Wszyscy zazdroszczą ci mnie" "Chciałabym mieć jeszcze więcej rzeczy" Druga jest sobą i próbuje się bawić lalką, rozmawiać z nią , czesać jej włosy, poruszać rękoma, ustawiać w różnych pozach. Po odegraniu dramy uczennica, która bawiła się lalką, opowiada, jakie uczucia przeżywała w trakcie "rozmowy" z lalką Bibi. Nawiązujemy do tekstu opowiadania: Jak Momo reaguje na lalkę i dlaczego? 4. Czy lalka Bibi przypomina wam jakieś prawdziwe zabawki spotykane w polskich sklepach? 5. W jaki sposób niektórzy producenci zabawek nakłaniają nas do kupowania coraz większej ilości ich wyrobów? 6. Co to znaczy manipulować kimś? Czy reklama manipuluje klientem? 7.Gdzie pojawia się reklama? ( telewizja, radio, prasa, plakaty na ulicach, ulotki) 8.Jakie zadanie ma spełniać reklama? (zachęta do nabycia danego produktu) 9. Praca w grupach. ( 5 grup) Za pomocą jakich środków językowych reklama osiąga swój cel? Nauczyciel przekazuje uczniom teksty reklam. I- Farba do włosów o włos lepsza od innych! Żadna inna pasta do zębów nie walczy lepiej z próchnicą! Cukierek ma tylko dwie kalorie! (nadawca chwali sie przed swoimi potencjalnymi klientami) II- Towar dla klientów o wyszukanych gustach . Dla tych którzy troszczą się o rodzinę. (nadawca chwali klienta) III- Taka brzydka plama ,tylko nasz produkt może może ją usunąć ,nie niszcząc tkaniny. ( zachęta, propozycja, rada) IV- Jeśli chcesz pozbyć się łupieżu, zastosuj nasz rewelacyjny szampon do włosów! (zdania rozkazujące) V- Nasz proszek wypierze wszystko, oprócz kieszeni. Pranie będzie czyste jak łza! ( gwarancja, obietnica) 10. Jakie części mowy są kluczowe dla reklamy? Nauczyciel odczytuje propozycje: Dobry jak nigdy, dobry na wszystko. Podaj to, co najlepsze. Najwyższa jakość, najniższa cena,wspaniały efekt. Szybko, tanio i bezpiecznie. (kluczowe części mowy dla reklamy to przymiotniki i przysłówki 11. Praca w grupach. Podział uczniów na 5 grup. Uczniowie otrzymują reklamy prasowe i je omawiają. Zwracają uwagę na język reklamy i obraz. 12. Uczniowie wklejają do zeszytu przekazane przez nauczyciela materiały. Praca domowa Zredaguj antyreklamę dowolnego produktu. Materiały dla poszczególnych grup: I- Farba do włosów o włos lepsza od innych! Żadna inna pasta do zębów nie walczy lepiej z próchnicą! Cukierek ma tylko dwie kalorie! II- Towar dla klientów o wyszukanych gustach . Dla tych którzy troszczą się o rodzinę III- Taka brzydka plama ,tylko nasz produkt może może ją usunąć ,nie niszcząc tkaniny. IV- Jeśli chcesz pozbyć się łupieżu, zastosuj nasz rewelacyjny szampon do włosów! V- Nasz proszek wypierze wszystko, oprócz kieszeni. Pranie będzie czyste jak łza! Notatka ucznia: Środki językowe wykorzystywane przez reklamę: - nadawca chwali się przed swoimi potencjalnymi klientami, - nadawca chwali klienta, - zachęta, propozycja, rada, - nieraz reklama posługuje się zdaniami rozkazującymi, - reklamodawca udziela gwarancji i daje obietnice, -części mowy kluczowe dla reklamy to : przymiotniki i przysłówki. Praca domowa: Zredaguj antyreklamę dowolnego produktu. Środki językowe wykorzystywane przez reklamę: - nadawca chwali się przed swoimi potencjalnymi klientami, - nadawca chwali klienta, - zachęta, propozycja, rada, - nieraz reklama posługuje się zdaniami rozkazującymi, - reklamodawca udziela gwarancji i daje obietnice, -części mowy kluczowe dla reklamy to : przymiotniki i przysłówki. Praca domowa: Zredaguj antyreklamę dowolnego produktu. Wyświetleń: 122
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |